Λάμπρος Λιασής;37562 said:
ποιος μας εγγυάται ότι ο Ναυπλιώτης έψαλλε όπως οι προκατόχοι του.
Εμένα προσωπικά μου το εγγυώνται τα λόγια του πατέρα μου που υπήρξε μαθητής του αείμνηστου μεγάλου Κων/πολίτη Δημήτρη Βαφειάδη, ο οποίος αν και μαθητής κυρίως του Νηλέως Καμαράδου (υπήρξε βέβαια και μαθητής του Ναυπλιώτη στην Πατριαρχική Σχολή), τον παρεδέχετο ως απόλυτα παραδοσιακό. Ακόμα, το ύφος του ψάλλειν που άκουσα από τον πατέρα μου, παραπεμπει ευθέως στα ακούσματα που έχουμε από Ναυπλιώτη, Πρίγγο, Τσολακίδη και άλλους.
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
Δηλαδή με την ίδια λογική η μουσική έφτασε αναλλοίωτη μέχρι τον 20 αιώνα και μετά κάποιοι κακόβουλοι (Καράς κτλ)προσπάθησαν να την αλλοιώσουν? Ποιος μπορεί να μας αποδείξει ότι δεν αλλοιώθηκε - εμπλουτίστηκε πάρα πολλές φορές στο παρελθόν? Γιατί χρησιμοποιούμε ως κριτήριο πάντα τη φωνή 3-4 φωνητικών "ταλάντων", ενώ η μουσική διαδόθηκε από πάμπολλους αφανείς και μη διδασκάλους?
Ναι, ως ορθόδοξοι πιστεύουμε
και στην παράδοση, η οποία ανεξάρτητα από το φωνητικό τάλαντο και το προσωπικό στοιχείο κάθε ιεροψάλτη μεγάλου ή μικρού, δασκάλου ή πρακτικού, διατηρήθηκε ανέπαφη μέσα στους αιώνες, για να φτάσει στον 20ό αι. όπου κάποιοι κακόβουλοι (Καράς κ.λ.π.) προσπάθησαν και προσπαθούν να την αλλοιώσουν. Κι αυτό γιατί δεν ακολούθησαν τα ορθόδοξα επίσης ιδανικά που αναφέρετε πιο πάνω: ταπείνωση (να ταπεινώσουν το εγώ τους μπροστά στο μεγαλέιο της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής) και υπακοή (δεν κάθισαν χρόνια και χρόνια δίπλα σε δάσκαλο που κι αυτός έτσι τα διαδάχθηκε). Εμείς που τα κάναμε και τα κάνουμε αυτά δεν τηρούμε εγωιστική στάση και εκφράζουμε το Ορθόδοξο φρόνημα.
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
... στις παρακλήσεις του 15Αυγούστου να πώ εξαποστειλάριο του Στανίτσα για να "διδάξω" τον κόσμο που είχε μάθει του Σακκελαρίδη, από τις γενιές όλων των ιεροψαλτών του ναού. Μετά την παράκληση, όλοι, μικροί και μεγάλοι, μου είπαν: "μια χαρά τα έλεγες παιδί μου, γιατί μας χάλασες το τέλος" ποια είναι η παράδοση και ποιος είναι ο συνεχιστής της? εγώ που εγωιστικά έφερα το "ορθο", "πατριαρχικό", άκουσμα ή ο κόσμος που δεκαετίες προσευχόταν και αναπαυόταν με κάτι διαφορετικό?
Το άλλο με τον Γαϊτάνο το ξέρετε; Και βέβαια κάνατε το σωστό: ο κόσμος χρειάζεται παιδεία. Στα θέματα των δογμάτων, του Τυπικού ΚΑΙ της εκκλησιαστικής μουσικής, αλλοίμονο αν ακολουθούσαμε το αισθητήριο του κόσμου.
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
- γιατί συνεχίζουν να συμψάλλουν στις αγιορείτικες ακολουθίες. Αν τα πράγματα ήταν τόσο τραγικά γιατί δεν σταμάτησαν την επικοινωνία, όπως έγινε και με την Μονή Εσφιγμένου.
Αυτό, στο κατά τα λοιπά τεκμηριωμένο (με την αποψή σας βέβαια) μηνυμά σας, μάλλον εκ παραδρομής θα το γράψατε. Ε! δεν είπε κανείς πως είναι και σχισματικοί οι άνθρωποι! Έλεος!
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
Πως γίνεται αυτός ο άνθρωπος να παρευρίσκεται στις πρόβες κάποιου ο οποίος είναι τόσο "επικύνδινος και αιρετικός", χωρίς καμία μα καμία χρηματική ή άλλη ανταλλαγή? Την συναυλία στο Μέγαρο παρακολούθησε και μάλιστα με ιδιαίτερα εγκωμιαστηκά σχόλια και ο Άρχων Λαμπαδάριος Βασίλειος Εμμανουηλίδης. Πλάνήθηκε και αυτός?
Να παραθέσω κι εγώ πως στις ομιλίες του Ε. Βενιζέλου, ας πούμε, εδώ στη Σαλονίκη, έρχεται πάντα και ο Ψωμιάδης. Δεν είπαμε ότι δεν είναι όλοι αγιορείτες, συνάδελφοι και πιθανόν και φίλοι. Για άλλο πράγμα μιλάμε!
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
Έχω στα χέρια μου πάμπολλά ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα από αγιορείτες και από Κωνσταντινοπολίτες, που σε στιγμές καθημερινής κουβέντας, άλλα λένε σε σχέση με τη φημολογία που κυκλοφορεί. Δυστυχώς δεν έχω ευλογία να τα ανεβάσω, αλλιώς θα τα ανέβαζα όλα. Και δεν έχω ευλογία με το δικαιολογητικό ότι "και όλα αν τα ανεβάσεις, αυτός που θέλει να πιστεί θα το έκανε έτσι κι αλλιώς, δεν θα ωφελέσουν περισσότερο από το να εγείρουν αντίλογο και έριδες"
Κι εγώ έχω στα χέρια μου ηχητικά ντοκουμέντα και τα αυτιά μου άκουσαν άπειρες συζητήσεις από τους κολοσσούς της ψαλτικής τέχνης στο Αγ. Όρος (Δανιηλαίοι, Θωμάδες, Καρτσωναίοι, Σπυριδωναίοι, Καρεώτες κ.λ.π.), όπου τόσο τα καινοφανή της Σχολής Καρά, όσο και οι εν Αγίω Όρει "μαθητευόμενοί τους", στιγματίζονται με πάθος. Δεν έχει νόημα αυτό που λέτε και το ξέρετε.
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
Έπίσης υπάρχουν σχόλια και για όλους όσους κόπτονται σήμερα για τη διαδοχή του πατριαρχικού ή του αγιορείτικού ύφους τα οποία δεν νομίζω ότι θα οφελέσουν κανένα παρόλο που είναι αρκετές φορές πολύ καυστικά
Στις κατ' ιδίαν συζητήσεις στο Αγ. Όρος λέγονται πολλά, αλλά σε ποιούς ακριβώς αναφέρονται οι πατέρες και ποιό έχει μεγαλύτερη και ποιό μικρότερη σημασία, μπορεί να διευκρινισθεί μόνο από τους ίδιους.
Λάμπρος Λιασής;37562 said:
Γιατί ο κ. Αγγελίδης να προσκαλέσει τον κ. Μαφίδη και γιατί αυτός να έρθει?
Υπάρχει μια απλή και μια "υποψιασμένη" εξήγηση. Η απλή είναι: "Τιμής ένεκεν".
Χαραλάμπης