Αγιορείτικο Ύφος

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Ὁ μουσικοδιδάσκαλός μου, ἀείμνηστος ἱερομόναχος Γαβριὴλ Καρεώτης (βλ. λίγα λόγια περὶ αὐτοῦ http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=6955&postcount=7), ἐξέφραζε ἐπαναλειμμένως τὴν πίκρα καὶ τὴν θλίψι του γιὰ κάποιες ψαλτικὲς ἐξέλιξεις στὸν τόπο του. Δὲν θεωροῦσε πὼς ἀνήκει σὲ κάποια σχολὴ ἢ ρεῦμα ἢ παράταξι. Ποτὲ δὲν ἐπέκρινε πρόσωπα. Ποτὲ δὲν τὸν ἄκουσα νὰ ἀναθεματίζει ἀνθρώπους. Ἀντιπετώπιζε ὅμως τὶς ἐπικίνδυνες τάσεις (ὅπως τὶς χαρακτήριζε) μὲ δικό του τρόπο, δηλαδὴ σπέρνοντας τὸν καλὸ σπόρο: λόγου χάριν, ἀνέλαβε (ἐν τῶ καιρῶ ἐκείνω) τὴν ἐκμάθησι τῆς ψαλτικῆς στοὺς μοναχοὺς τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σταυρονικήτα. Καὶ ὄχι μόνο, ἔψελνε σὲ ἀγρυπνίες καὶ στὴν Ἱερὰ Μονὴ Βατοπαιδίου καὶ στὴν Ἱερὰ Μονὴ Σιμωνόπετρας, πιστεύοντας (ὅπως μοῦ ἔλεγε) πὼς "ἴσως γίνη κάτι", πὼς ἴσως πιάση ἡ ρίζα ...
 
Last edited:

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Επειδή εκφράστηκα και πιό πάνω με κάποια μνμ τα οποία εγώ πρώτος θεωρώ σκληρά αλλά πραγματικά δυστυχώς όσον αφορά την δεδομένη κατάσταση,θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εγώ δεν έχω καμμία διάθεση να πώ ότι οι βατοπεδινοί δεν πρέπει να ψάλλουν όπως ψάλλουν ,πρώτον γιατί δεν θα με ακούσουν αφού κάνουν αυτό που τους αρέσει και δεύτερον γιατί οι ποικιλομορφία δεν νομίζω να βλάπτει.Αυτό που όμως δεν μου αρέσει ειναι η προσπάθεια να παρουσιαστεί αυτός ο τρόπος ψαλσίματος ως παραδοσιακός αγιορείτικος.Με αυτήν την νοοτροπία τα βάζω ,η οποία υπάρχει ως αντίληψη ανωτερότητας σε όλες τις επιμέρους σχολές αυτής της μουσικής έκφρασης.Εμένα στα αυτιά μου περίπου το ίδιο άκουσμα έρχεται και από την χορωδία του Αγγελόπουλου και απο την χορωδία των βατοπεδινών.Τι θα πούμε ότι και ο Αγγελόπουλος ψάλλει αγιονορείτικα;Ακούστε μην βιάζεστε κάποιοι ,μετά απο χρόνια οι Βατοπεδινοι αλλά κια οι σιμωνοπετρίτες ναι θα αποτελούν ευδιάκριτο στοιχείο της παράδοσης του αγίου όρους ,γιατί θα έχουν περάσει τα χρόνια, οι παλιοί θα έχουν φύγει και οι νέοι θα έχουν συνηθίσει στην συνύπαρξη,αλλά όλα αυτά σε βάθος χρόνου, μέχρι τότε όμως ας μην κάνουμε το άσπρο μαύρο όπως λέει και ο φίλος ο Χάρης.Εμένα προσωπικά με ψιλοαφήνει αδιάφορο το ψάλσιμο στο Αγιο όρος-είναι βλέπεται και η απόσταση-απο την στιγμή που έχουμε τόσα προβλήματα και μέσα στην εκκλησία γενικότερα αλλά και μέσα στην μουσική ειδικότερα.Δεν θεωρώ ότι περισσεύει κανείς αλλά δεν μου αρέσουν και οι ελιτίστικεςαντιλήψεις περί μουσικής όπως: εμείς ψάλλουμε αργά μαθήματα ενώ εσεις......Μα το θέμα δεν είναι τι ψάλλεις αλλά πως το ψάλλεις και αν υπάρχει ανάγκη να το ψάλλεις στην εκκλησία σου.Διαφοροποιείται λοιπόν ο σκοπός της ψαλμωδίας ανάλογα με τον τόπο και άρα καλά κάνουν στο άγιο όρος και λένέ αργά μαθήματα ,ειδικά αν τα λένε και καλά, και μείς καλά κάνουμε και ψάλλουμε ακούγοντας τα κοσμικά μέλη απο τους μεγάλους αλλά κατά τα άλλα κοσμικούς ψάλτες.Ευχαριστώ
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
...................................
........................................................................................
Δεν θεωρώ ότι περισσεύει κανείς αλλά δεν μου αρέσουν και οι ελιτίστικεςαντιλήψεις περί μουσικής όπως: εμείς ψάλλουμε αργά μαθήματα ενώ εσεις......Μα το θέμα δεν είναι τι ψάλλεις αλλά πως το ψάλλεις και αν υπάρχει ανάγκη να το ψάλλεις στην εκκλησία σου.Διαφοροποιείται λοιπόν ο σκοπός της ψαλμωδίας ανάλογα με τον τόπο και άρα καλά κάνουν στο άγιο όρος και λένέ αργά μαθήματα ,ειδικά αν τα λένε και καλά, και μείς καλά κάνουμε και ψάλλουμε ακούγοντας τα κοσμικά μέλη απο τους μεγάλους αλλά κατά τα άλλα κοσμικούς ψάλτες.Ευχαριστώ

Αντωνη , ΜΑΖΙ ΣΟΥ .
 

gorgopodarous

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
αυτό είναι το κακό στην υπόθεση, οτι σε λιγα χρονια θα εξαλειφθεί το αγιορείτικο υφος των τώρα γηραιών πατέρων και θα περάσει το νεο στηλ ψαλσίματος που θα χαρακτηριστεί και ως συνέχεια του παραδοσιακού αγιορείτικου υφους. Μάλλον στην παγίδα έπεσα και γω λέγοντας οτι μου αρέσουν στο αυτί, γιατί απο το άκουσμα ξεκινάει! ( πιστευω) Ακους, ακούς, ξανακούς μέχρι που βγάζεις συμπέρασμα οτι: Μπράβο τους κρατήσαν αλόβητο το υφος τους. Και μετά...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Όλοι όσοι κόπτεσθε για την επιστημονική προσέγγιση του πράγματος ανοίξτε το ''Ψαλτήριον Τερπνόν'' αλλά και τον '' Αγγελικό χορό'', διαβάστε καλά τους προλόγους ( στο πρώτο του πρώην γέροντος Αιμιλιανού), και θα μάθετε επιτέλους ότι ο μελοποιός δεν είναι ο π. Αθανάσιος, όπως ορθότατα επεσήμανε ο Χάρης...
Σαφῶς· δεῖτε κι ἐδῶ.

[ΥΓ. Διαβάζετε καί κανένα παλιό θέμα.]


 

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Εμένα στα αυτιά μου περίπου το ίδιο άκουσμα έρχεται και από την χορωδία του Αγγελόπουλου και απο την χορωδία των βατοπεδινών.Τι θα πούμε ότι και ο Αγγελόπουλος ψάλλει αγιονορείτικα;

Και βέβαια ο Αγγελόπουλος δεν ψάλλει αγιορείτικα αλλά ούτε και οι Βατοπαιδινοί πατέρες ψάλλουν πλέον αγγελοπουλικά. Πράγματι στα πρώτα τους βήματα ως χορωδία οι Βατοπαιδινοί είχαν παρόμοιο άκουσμα με τη Χορωδία του Αγγελόπουλου [βλ. επισύναψη]. Με το πέρασμα του καιρού όμως η χορωδία συνεχώς ωρίμαζε και βελτιωνόταν και συγχρόνως απομακρυνόταν όλο και περισσότερο από το ύφος της σχολής Καρά και της χορωδίας του Αγγελόπουλου. Θα σας προέτρεπα (εσάς και όσους έχουν ίδια γνώμη με σας) να επισκεφτείτε καμιά φορά και αυτό όπως επίσης και αυτό το θέμα του forum και να ακούσετε πρόσφατες ζωντανές (όχι στουντιακές) ηχογραφήσεις της χορωδίας των πατέρων που έχουν ανέβει κατά καιρούς. Η χορωδία συνεχίζει να μοιάζει με αυτήν του Αγγελόπουλου μόνο στο θέμα της οργάνωσης. Δεν νομίζω οι πατέρες να "ξεφεύγουν" από την αγιορείτικη παράδοση επειδή ψάλλουν συγχρονισμένα. Ίσως βέβαια να μην ψάλλουν όπως οι παλιοί αγιορείτες αλλά σίγουρα δεν ψάλλουν σαν μια καραϊκή χορωδία. Κάντε τη σύγκριση μεταξύ των δύο χορωδιών και μεταξύ τις παλιάς ηχογράφησης και των πρόσφατων και θα δείτε τη διαφορά.

Φιλικά,
Παναγιώτης.

Υ.Γ. 1)Η επισύναψη είναι από το πρώτο cd της χορωδίας που ηχογραφήθηκε το 1995.
2) Κι εγώ την ίδια γνώμη με σας είχα μέχρι πριν από λίγα χρόνια έχοντας ακούσει μόνο ένα από τα πρώτα cd των Βατοπαιδινών. Κατά τύχη όμως άκουσα ένα από τα τελευταία τους cd και άλλαξα γνώμη. Έτυχε μάλιστα να πρευρεθώ και σε αγιορείτικες πανηγύρεις που έψαλλαν και τους άκουσα και ζωντανά.
 

Attachments

  • Δεύτε αγαλλιασώμεθα τω Κυρίω .wma
    6.4 MB · Views: 46

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Μα αγαπητέ Παναγιώτη ούτε πια η χορωδία του Αγγελόπουλου ψάλλει τόσο Καραίκά.Εν πάσει περιπτώσει τα παιδιά ψάλλουν διαφορετικά απο τους παραδοσιακούς αγιονορείτες και αυτό θέλει χρόνο για να αφομιωθεί και να γίνει ύφος με ονοματεπώνυμο.Εμένα πάντως δεν μου πέφτει λόγος όταν έχουμε αυτογνωσία και ξέρουμε τι κάνουμε στην τέχνη που υπηρετούμε.Εγώ καυτηριάζω όταν συμβσίνει το αντίθετο.Ευχαριστώ και για τις επισυνάψεις.Ακου και συ http://www.analogion.com/forum/showthread.php?p=37633#post37633 να διασκεδάσεις.Πάντα γειά
 

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
...
Ακούγοντας χορωδίες Πόλεως και Αθηνών δεν μπορείς να διακρίνεις διαφορές .αλλά μεταξύ όλων των χορωδιών και των χορωδιών σχολής Καρά ή των 2 αγιορείτικων μονών η διαφορά είναι εμφανέστατη. Υπάρχει αλλοίωση της παράδοσης στην Βυζαντινή γενικά. Αλλά και αλλοίωση της μουσικής παράδοσης του Αγ. Όρους.
.....

Αυτό το θεωρώ ένα από τα σημεία που 'βγάζουν μάτι' χωρίς να μπλεκόμαστε σε ατέρμονες μουσικολογικές συζητήσεις.
Ευχ dimitris
 

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
Αγαπητοί,

......

ΥΓ 1 Εντύπωση μου προκαλεί α) η "αναβίωση" μετά από ένα περίπου μήνα του παρόντος θέματος :eek:

Αγαπητέ παναγιώτη

με όλο το θάρρος και το σεβασμο....

Δηλαδή τα θέματα είναι κονσέρβες με ημερομηνία λήξης? Αν δεν δικαιούται κάποιο μέλος να επανέλθει σε ένα θέμα λόγω του οτι πιθανώς πχ να μην έχει την πολυτέλεια των συχνών επισκέψεων, τότε ας κλειδώνουν μόλις παρέλθει η κατά νόμον περίοδος....:)

Ελπίζω κει έυχομαι να μη με παρεξηγείς (τουλ για την παρομοίωση )
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Μετέφερα τρία εκτός θέματος μηνύματα
στο θέμα Μελέτη - Κριτική στο Θεωρητικό του Σίμωνος Καρά. Αν έχει κάποιος να σχολιάσει κάτι περί Αγιορειτικού ύφους που δεν ακούστηκε ώς τώρα σε αυτή τη συζήτηση σας ακούμε. Το θέμα αυτό και ενδιαφέρον είναι και μεγάλο και λίγο ώς πολύ άγνωστο σε πολλούς που δεν έχουν προσωπική εμπειρία στο Άγιον Όρος.
 

Σάββας Πραστίτης

Σάββας Πραστίτης
Ποιοι τολμούν να πουν παλαιά μαθήματα, ή αρχαία κοινωνικά και ποιοι βγάζουν το δοξαστικό του Στανίτσα ή το χερουβικό του Πρίγγου στην εκκλησία?


Κάποιοι αγαπητέ μου Λάμπρο τα βρίσκουν, τα ψάλλουν και τους είναι χρήσιμα στο αναλόγιο....
 

Σάββας Πραστίτης

Σάββας Πραστίτης
Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να υπάρχει τόση επιθετικότητα έναντι των χορωδιών του Βατοπαιδίου (και μην εκλειφθεί ότι αυτό γίνεται ελέω της εκ Κύπρου καταγωγής μου) και της Σιμωνόπετρας. Λέχθηκε ξανά, αλλά ας μου επιτρέψετε να το πω και γω. Έχουν πολλοί ζήσει ολονυκτίες στη Σιμωνόπτερα ή στο Βατοπαίδι; Δηλαδή φτάσαμε στο σημείο να κατηγορούμε για τόσου τεραστίου μεγέθους παρεκκλίσεις και τον Υμνογράφο Μ.Χ.Ε.; Για τόσο αφελή και μη κατέχοντα την Βυζαντινή Μουσική τον θεωρούμε; Αν όντως υπήρχαν τόσες αποκλίσεις από την παράδοση της Β. Μ. θα συνέχιζε να ψάλλει με αυτό το ύφος;

Κατά τη δική μου ταπεινή γνώμη (έστω και αν κάποιες φορές γίνομαι και γω δογματικός) μπορεί οι θέσεις του Σ. Καρά να αποκλίνουν από την παραδοσιακή βάση της ΒΜ αλλά και από την άλλη οι Βατοπαιδινοί ή οι Σιμωνοπετρίτες δεν υιοθετούν αποκλειστικά το "ύφος" Καρά, όπως ούτε και στις εκδεδομένες και κυκλοφορούσες στο εμπόριο ηχογραφήσεις τους εμφανίζουν την λεγόμενη αγιορετική παράδοση ή ύφος. Αυτό μπορεί κανείς να το συναντήσει σε Κελλιά ή Συνοδείες, ή και σε κάποιες άλλες Μονές του Όρους, όπως μπορεί να το συναντήσει και σε Ακουλουθίες και στο Βατοπαίδι και στη Σιμωνόπετρα. Τα 2 αυτά Μοναστήρια, τα οποία έχουν κυκλοφορήσει τις περισσότερες ηχογραφήσεις έχουν δημιουργήσει ένα ιδιάζον "ύφος", κατά τη γνώμη μου, το οποίο συνίσταται σε ένα κράμα του Αγιορειτικού ύφους και ενός ολίγον "καραϊζοντος" ύφους. (αν και δεν μου αρέσουν οι ταμπελοποιήσεις ή οι κατηγοριοποιήσεις και ούτε πρέπει να είμαστε απόλυτοι)

Και, αν και ακόμη μαθαίνω ΒΜ και με το δάσκαλο μου επικεντρωνόμαστε σε κλασσικά μαθήματα (και όχι στα νεωτερίζοντα), ακούω ευχάριστα και Βατοπαιδινούς και Σιμωνοπετρίτες και όπως έλεγε και ένας πολύ σοφός και πνευματοφόρος Γέροντας " οι ψάλτες πρέπει να είναι όπως τις μέλισσες. Πρέπει να πηγαίνουν παντού και να πέρνουν ο,τι καλό υπάρχει εκεί, όπως οι μέλισσες τη γύρη."
 
Last edited:

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
[Σημείωμα συντονιστή] Μετέφερα τρία εκτός θέματος μηνύματα
στο θέμα Μελέτη - Κριτική στο Θεωρητικό του Σίμωνος Καρά. .

ΜΗΠΩΣ ΟΜΩΣ ΣΒΗΣΤΗΚΑΝ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ??????????????????????

π.χ. δεν βλέπω τα μηνύματα που προηγήθηκαν και ωδήγησαν σε αυτό που μεταφέρθηκε.....
όπως η αμφισβήτηση π.χ. οτι ο Καράς δεν αμφισβήτησε τον Χρύσανθο....
Ετσι το post φαίνεται μάλλον ουρανοκατέβατο...
τουλ για να μπαίνει και ο αναγνώστης εύκολα στο νόημα

Κυριε συντονιστά μήπως οι μεταφορές μπορούν να γίνονται χωρίς να κόβονται post??????

ευχαριστίες
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Το ευχάριστο άκουσμα και η κατάνυξη είναι καθαρά υποκειμενικό.
Συνήθως ότι ακούμε περισσότερο γίνεται με το χρόνο και πιο ευχάριστο. Στο θέμα κατανύξεως παίζουν ρόλο και υποσυνείδητα σύμβολα όπως το ράσο το περιβάλλον κ.α.
Ετσι καλοί είναι όλοι οι πρωτοψάλτες φίρμες αλλά ο κ. Γιώργης της ενορίας που πάω 50 χρόνια έχει το κάτι άλλο (απροσδιόριστο για μένα, υποσυνείδητο;)
Λογικό είναι λοιπόν οι ακροατές της Σχολής Καρά ή Μ. Βατοπεδίου να αντιλαμβάνονται το μουσικό είδος που έχουν συνηθίσει να ακούνε χρόνια σαν το σωστότερο και κατανυκτικότερο. Είναι κατά κάποιον τρόπο κανόνας. Αν κάποιος ακούει συνέχεια Στανίτσα θα αποκλείσει με τον καιρό όλους τους άλλους ως εισβολείς στο αισθητήριό του και θα προσπαθήσει να μιμηθεί.
Όμως η μίμησις πράξεων είναι πάντα μίμησις και ποτέ κάτι αυθεντικό και δημιουργικό. Είναι πάντα κάτω από το πρότυπο. Οι μιμηταί του Πρίσλεϊ είναι χιλιάδες στα διάφορα μπαράκια αλλά ο Πρίσλει ήταν ένας και μοναδικός και αυτοί ποτέ δεν θα μπορέσουν να τον ξεπεράσουν γιατί είναι εξαρτημένοι από το είδωλο.
Όλοι οι μεγάλοι ψάλτες είχαν μεγάλο δάσκαλο αλλά δεν τον μιμήθηκαν. Έφτιαξαν το δικό τους ύφος και πολλές φορές έγιναν ανώτεροι του δασκάλου. Αυτή είναι η ευτυχία του δασκάλου και η δημιουργικότητα του μαθητή. Η παράδοση δεν είναι απολίθωμα. Είναι ζωντανός οργανισμός που παλεύει με χίλιους δύο τρόπους να επιβιώσει. Δεν είναι μίμηση. Οταν προσπάθησα να μιμηθώ τον δάσκαλό μου τον Σύρκα κάπου με απέτρεψε λέγοντάς μου ότι ο καθένας πρέπει να φτιάχνει το προσωπικό του ύφος (κλέβοντας από ψάλτες επαρχίας ανωνύμους). Δεν τον άκουσα και δεν έγινα σωστός ψάλτης.
Ο Ναυπλιώτης μεγάλος ψάλτης. Κανείς δεν είπε τίποτα εναντίον του τον εσέβοντο όλοι. καλός άνθρωπος και ψάλτης γιαυτό και τον έσέβοντο άπαντες.
Ο Πρίγγος. Αν εμείς έχουμε ακούσει 10 ταινίες Ναυπλιώτη αυτός τον άκουγε για χρόνια ζωντανά και συνέψαλλε.
Όμως δεν μιμήθηκε αλλά επέκτεινε και δημιούργησε το δικό του στιλ.
Υπήρχαν όμως ορισμένες υποχρεώσεις.
Οτι τα διαστήματα είναι αυτά οι καλλωπιστικοί αυτοί και όσοι εξέκλιναν δεν εθεωρούντο ψάλτες.
Όταν άρχισε ο Σακελλαρίδης να ξεκλίνει από αυτά (ενώ ήταν μεγάλος μουσικός και βυζαντινός) άρχισαν και οι παραδοσιακοί να τον βλέπουν με μισό μάτι. Τελικά απερρίφθη αν και είχε πλήθος θαυμαστών.
Ετσι και σήμερα όταν κάποια μικρή μερίδα του ψαλτικού κόσμου είναι έτοιμη να ξεκλίνει από την παράδοση αυθόρμητα και χωρίς δόλο θα απορριφθεί από το σύνολο και η παράδοση συνεχίζει το δρόμο της.
 

Σάββας Πραστίτης

Σάββας Πραστίτης
Λογικό είναι λοιπόν οι ακροατές της Σχολής Καρά ή Μ. Βατοπεδίου να αντιλαμβάνονται το μουσικό είδος που έχουν συνηθίσει να ακούνε χρόνια σαν το σωστότερο και κατανυκτικότερο. Είναι κατά κάποιον τρόπο κανόνας. Αν κάποιος ακούει συνέχεια Στανίτσα θα αποκλείσει με τον καιρό όλους τους άλλους ως εισβολείς στο αισθητήριό του και θα προσπαθήσει να μιμηθεί.

Εχεις απόλυτο δίκαιο. Απλά αυτό που είπα είναι ότι και οι ηχογραφήσεις (και η ψαλτική παράδοση) της Σιμωνόπετρας, αλλά και οι ηχογραφήσεις του Βατοπαιδίου ίσως να έχουν κάτι να μας προσφέρουν, μπορούμε να αντλήσουμε κάτι από τον καθένα για να δημιουργήσουμε (ο κάθε ψάλτης) την δική μας ξεχωριστή ψαλτική προσωπικότητα, χωρίς μιμητισμούς, όπως πολύ σωστά είπες και συ. Και από κει και πέρα ας ακούει ο καθένας ό,τι του αρέσει, αλλά ας μην μηδενίζει και απορρίπτει οτιδήποτε βρίσκεται εκτός των ακουσμάτων που του αρέσουν.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
οι ηχογραφήσεις του Βατοπαιδίου ίσως να έχουν κάτι να μας προσφέρουν, μπορούμε να αντλήσουμε κάτι από τον καθένα για να δημιουργήσουμε
"Επί στόματος δύο και τριών μαρτύρων σταθήσεται παν ρήμα". Που δηλώνει παγιώτερον ότι η επιτέλεσις του "αγαθού" δεν είναι έργο του ενός αλλά των πολλών.
Οι 2 και 3 μάρτυρες δεν είναι είναι το καινοφανές άκουσμα στο Άγιον Όρος εκ της Μονής Βατοπεδίου αλλά αυτό που πρωτοάκουσε η συνοδεία να ψάλλεται στο Όρος όταν αποφάσισε την ερημική ζωή και άσκηση στην εν λόγω Μονή.
Οι μάρτυρες δεν είμαστε εμείς αλλά οι πατέρες Καρεώτες, Δανιηλαίοι, Γερασιμίτες κ.α. και γενικά το αγιορείτικο ύφος.

Το ίδιο και εκτός Αγίου Όρους.
Μάρτυρες δεν είμαστε εμείς οι γραφιάδες γιατί ότι κι αν γράψουμε και εξηγήσουμε δεν μπορεί να σταθεί κάποιο "ρήμα".
Μάρτυρες είναι οι μεγάλοι ψαλτάδες από Σχολές Πατριαρχείου, Καμαράδου, Γεωργιάδου κ.α. ων ουκ έστιν αριθμός. Δι αυτών εστάθη παν ρήμα και συνεχίζεται η παράδοση.
Δεν συνεχίζεται η παράδοση από μερικούς ωδειακούς που διδάσκουν σε πιάνο και αγνοούν την πεταστή ούτε από άλλη σχολή που εκτελούν την πεταστή δύο τόνους παραπάνω.

Ήταν ένας τρελός και πάει στον ψυχίατρο.
- Τι έχεις; του λέει.
- Δεν με βλέπεις; του λέει. Όλα αυτά τα μικρά ανθρωπάκια πάνω στο κορμί μου; μου έχουν κάνει την ψυχή περιβόλι.
Και τινάζει την πλάτη του.
-Εεεεπ! του λέει ο γιατρός (σκεπτόμενος κερδοσκοπικά).
Μην τινάζεσαι γιατί ήρθαν κανα δυο επάνω μου.

Η λέξη κερδοσκοπία είναι υποσύνολο της λέξης αυταρέσκειας.
Και παιδί της αυταρέσκειας η οίηση.
Εχουν ανάγκη και τα δύο άμεσης επέμβασης ιατρικής.

Οταν έρχεται κάποιος ψαλτάκος και ανακοινώνει σε μεγάλους ψαλτάδες ότι είδα το φως το αληθινόν και ο σωστός τρόπος ψαλσίματος είναι έτσι, και ότι εγώ διαβάζω σήμερα παρασημαντική ,(5-6 σύμβολα Καρά που τα αγνοούσε ο Πρίγγος) και κάνω κυματισμούς διαφορετικούς από το σύνολο. Πέστε μου ποιος έχει δίκιο και ποιός είναι ο τρελός.

"Επί στόματος δύο και τριών μαρτύρων σταθήσεται παν ρήμα"
Δεν θυμάμαι ποιος το γραψε αλλά είναι σοφό.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
"Επί στόματος δύο και τριών μαρτύρων σταθήσεται παν ρήμα"
Δεν θυμάμαι ποιος το γραψε αλλά είναι σοφό.
Δείτε την υπογραφή σας.
 
Last edited:
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Το μήνυμα αυτό αντιγράφηκε από το θέμα Αγ.Βατοπεδινων Πατερων 2009 μαζί με την επακολουθήσασα συζήτηση.

π. Μάξιμος;45394 said:
Ἄς καταλάβουμε, ὅτι τά ἐν τῷ ἁγιωνύμῳ λεγόμενα καί πραττόμενα δέν εἶναι πάντα «δόγματα» καί «θέσφατα»· καί ἄς καταλάβουν ὅτι δέν ἔχουν τήν «μόνην ἀλήθειαν» σέ πολλά θέματα, ὥστε νά αἰσθάνονται (ἤ νά αἰσθανόμεθα) ὅτι μᾶς ποδηγετοῦν (κατ᾿ ἀνάγκην).

πατερα μου και εκεί άνθρωποι είναι εκτός από και μοναχοί. και εκεί κάνουν λάθη και δεν αισθανονται οτι σαν ποδηγετουν, αν εσεις νομιζετε οτι αυτο αισθανονται τι να σας πω, τρεφετε λαθος εντυπωσεις. παντως οπως και να'χει, καλυτεροι και ορθοτεροι ειναι σε πολλα σημεια, εξαλου αν δειτε την μουσικη ιστορια λαικοι ψάλτες πηγαιναν στο Αγιον Ορος να μαθουν μουσικη και τυπικο, ποτε όμως αγιορείτες δεν βγηκαν εξω για κατι αντίστοιχο.
 
Last edited by a moderator:
Όχι και ποτέ είπαμε, να λέμε τα πράματα με το όνομα τους παρόλο που λατρεύουμε το Όρος

αν είχατε την καλοσύνη να αναφέρετε κάποιο παράδειγμα όπως του Μπερεκέτη και του Χαλάτζογλου για τους οποίους έχουμε ιστορικά στοιχεία ότι μαθήτευσαν στο όρος.
 
Top