dimskrekas
Δημήτρης Σκρέκας
Χριστός Ανέστη, Κατ΄αρχήν θα ήθελα να σας καλησπερίσω και να ευχηθώ κάθε καλό. Λυπούμαι πάρα πολύ εδώ και πολύ καιρό για τους πρόσκαιρους κατ΄εμέ χαρακτηρισμούς περί Αγγελοπουλικών, Αγγελιδικών δασκάλων των Βατοπαιδινών Πατέρων. Πήρα την απόφαση να μιλήσω μετά από πολύ καιρό και κυρίως γιατί την εν Άθω Ιερά και Σεβασμία Μεγίστη Μονή του Βατοπαιδίου την επισκέπτομαι επί δέκα συναπτά έτη και ειλικρινά μου έχει κάνει εντύπωση η ταπείνωση των Πατέρων και ειδικά στο θέμα της ψαλτικής η οργανωμένη και με πρόγραμμα εκμάθησή της. Στην εν λόγω αυτή Ιερά Μονή η ενασχόληση με την ψαλτική τέχνη είναι προσευχή και υπακοή. Οι Πατέρες με το ταπεινό τους φρόνημα το οποίο εκφράζεται δια της αυτής ψαλμωδίας επιτυγχάνουν τελικά το σκοπό της Ψαλτικής που είναι ένας και μοναδικός, να δημιουργήσει την κατάνυξη στους πιστούς ώστε να προσεύχονται στην Παναγάπη , το Φως, την Αλήθεια, που είναι Πρόσωπο και που είναι ο ίδιος ο Χριστός. Νομίζω πως κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσουμε όπως ανέφεραν και άλλα μέλη του΄forum να απομονώνουμε την ψαλτική ως αυτούσια τέχνη και πρέπει να την κοιτούμε κάτω από το λειτουργικό πρίσμα. Τότε θα είμαστε ταπεινώτεροι στις αξιολογήσεις μας και στις κριτικές μας γιατί θα έχουμε ένα κοινό σκοπό. Όσον αφορά τους Αγγελοπουλικούς, τους Καραϊκούς, τους μεν και τους δε, ίσως συμφωνήσουμε ότι πολλοί από εμάς είμαστε ημιμαθείς και ότι ένα θεωρητικό 70 σελίδων δεν μας κάνει άξιους στον να κριτικάρουμε απροκάλυπτα και να διαγράφουμε συνάμα την αξία και την έρυνα και αφιέρωση κάποιου. Σεβόμενοι λοιπόν όσα προείπα θα πρέπει να μελετήσουμε περισσότερο. Προσωπικά πέρασα ωδείο που χρησιμοποιούσε το θεωρητικό του Μαργαζιώτη και του Ηλιόπουλου. Αργότερα ψάχνοντας γράφτηκα στο Ωδεία Φ.Νάκας με Θεωρητικό του Σίμωνα Καρά. Εκεί σε πολά θεωρητικά θέματα βρήκα απαντήσεις. Βέβαια θέλω να αναφέρω πως όλα αυτά τα θεωρητικά στηρίζονται πάντα στο Θεωρητικό του Χρυσάνθου ενός των τρίων διδασκάλων της νέας μεθόδου. Ένα πτυχίο, ένα δίπλωμα, ένα χαρτί δεν μας κάνει ικανούς να κριτικάρουμε ανυπόστατα. Πείτε μου τι εννοείτε Πατριαρχική σχολή. Εντυπωσιάστηκα όταν σε γενόμενη εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής με την Χορωδία του κ. Αγγελίδη παρουσιάστηκε ένας υπέργηρος 89 ετών ψάλτης δομέστικος του Ιακώβου του Ναυπλιώτου. Μήπως θα θέλατε να ακούσετε τις αναλύσεις, τις έλξεις που έκανε; Θέλετε να μου απαντήσετε γιατί έγινε σύγκλιση της πατριαρχικής μουσικής επιτροπής του 1881; Περιμένω την γνώμη σας και συνεχίζω... Μετά τιμής Βλάχος Νεκτάριος Πολύτεκνος εκπαιδευτικός Θεολόγος. Να είστε καλά
Χριστός ανέστη,
Αν τα πράγματα περί την μουσική στη λατρεία μας ήταν τόσο απλά όπως τα παρουσιάζεις, δε θα υπήρχε ούτε ψαλτολόγιο, ούτε ανάγκη για μουσική, θα αρκούσε ένα καρδιακό Κύριε, ελέησον, και εμείς ως δούλοι Θεού θα αγωνιζόμασταν. Καλώς ή κακώς ο κόσμος (κ ο αγιορείτικος) είναι συνθετότερος, και υπάρχει μεγάλη απόσταση από έναν άγιο ( Ιωάννη Κουκουζέλη), έναν σύγχρονο άγιο ( γερο-Παΐσιο), κι ένα φορέα παράδοσης (πχ διακο-Διονύση).
Το ζήτημα είναι επιστημονικό, και ιδεολογικό, και οι συγκρητισμοί είναι επικίνδυνοι.
Για του λόγου το αληθές παραπέμπω στην ιστορία του πράγματος σε σχέση με διαλόγους εντός του φόρουμ στους οποίους συμμετείχες και συ κάποτε, ρωτώντας ακριβώς τα ίδια περί επιτροπής κι αν τη γνωρίζει ή όχι ο γράφων...
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=36294#post36294
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=4885
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=34337#post34337
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=483
ΥΓ Μαρτυρεί έλλειψη διακρίσεως να επικαλούμαστε μόνο τον προσευχητικό χαρακτήρα της ψαλτικής, όπως και το αντίστροφο ασφαλώς είναι κι αυτό επικίνδυνο. Θυμηθείτε ότι οι μεγάλοι δάσκαλοι και εκτελεστές δε διακρίθηκαν για την αγιότητά τους ( ακόμη κ ο πολύς Χρύσανθος εκ Μαδύτων). Ο μόνος κριτής βεβαίως είναι ένας. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλέπουμε αυτή την παράμετρο ώστε να ξέρουμε για το ποιό είναι το πραγματικό ζητούμενο εδώ.
Καιρός παντί πράγματι εξ άλλου!
Δ.
Last edited: