Αγιορείτικο Ύφος

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Παρακαλώ πολύ να λείπουν προκλητικοί χαρακτηρισμοί και προσβλητικές εκφράσεις!

Ευχαριστώ.
 

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
=V_Zacharis;32825

την οποία σου ζητούν να τεκμηριώσεις και εσύ λες ότι σου στερούν το δικαίωμα λόγου! Δηλαδή να ξέρουμε και τι λέμε!

Φίλτατε Βασίλη

με κάλυψε πλήρως ο Xaris1963 οπότε δεν έχω λόγο να απαντήσω....
μπορείς κάλλιστα να αγνοήσεις τη δική μου γνώμη και να θεωρήσεις ως τοποθέτηση τη δική του...
κοντολογίς δεν θεωρώ τον Βατοπεδινό τρόπο του ψάλλειν αγιορείτικο ύφος γιατί είναι "εκ του κόσμου" και μάλιστα εκ του νεωτερίζοντος κόσμου.
Και όπως είπα αν αύριο πάει ένας Σακελλαριδίζων και αρχίζει να διδάσκει μουσική σε μια αγιορείτικη συνοδεία αυτό θα είναι αγιορείτικο ύφος επειδή θα ψάλλουν αγιορείτες?
ΟΥΧ Ο ΤΟΠΟΣ ΦΙΛΤΑΤΕ ΑΛΛ Ο ΤΡΟΠΟΣ.

Αυτό ή το δέχεσαι ως γνώμη ή το απορρίπτεις. No problem!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Δεν βάζουμε το θέμα αυτό στην ενότητα "Ψαλτική Παράδοση"; Το λέω γιατί έκανα αμάν για να το βρω... Άλλωστε, ούτε ορισμός είναι, ούτε φιλοσοφικόν!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Δεν βάζουμε το θέμα αυτό στην ενότητα "Ψαλτική Παράδοση"; Το λέω γιατί έκανα αμάν για να το βρω... Άλλωστε, ούτε ορισμός είναι, ούτε φιλοσοφικόν!

Είναι θέμα ορισμού όπως το Πατριαρχικό ύφος και το θέμα περί ύφους γενικά που βρίσκονται σε αυτή την ενότητα. Για κάποιους δεν υπάρχει ενιαίο Αγιορείτικο ύφος. Για άλλους ναί. Είναι και φιλοσοφικό το ζήτημα.
Τί νομίζετε;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Είναι θέμα ορισμού όπως το Πατριαρχικό ύφος και το θέμα περί ύφους γενικά που βρίσκονται σε αυτή την ενότητα. Για κάποιους δεν υπάρχει ενιαίο Αγιορείτικο ύφος. Για άλλους ναί. Είναι και φιλοσοφικό το ζήτημα.
Τί νομίζετε;
Καλά, με αυτή την έννοια είναι, αλλά αφού υπάρχει θέμα για την ψαλτική παράδοση δεν είναι αρμοδιότερο να καταχωρηθεί εκεί;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Θα μπορούσε να μπεί και εκεί. Θα δημιουργήσω μόνιμη ανακατεύθυνση να υπάρχει (το ίδιο θέμα) και στις δύο ενότητες.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Είναι θέμα ορισμού όπως το Πατριαρχικό ύφος και το θέμα περί ύφους γενικά που βρίσκονται σε αυτή την ενότητα. Για κάποιους δεν υπάρχει ενιαίο Αγιορείτικο ύφος. Για άλλους ναί. Είναι και φιλοσοφικό το ζήτημα.
Τί νομίζετε;

Πατριαρχικό ύφος μάλλον εννοούμε το Ναυπλιώτικο. (Πρίν δεν γνωρίζουμε).
Μετά τον Ναυπλιώτη ανέβηκαν στο αναλόγιο του Α. Γεωργίου πολλοί από διάφορες σχολές με διαφορετικό ύφος. Και αυτοί πρωτοψάλτες Πατριαρχείου ήσαν. Και ίσως μας δείχνουν παραστατικά την ιστορία ότι πρίν από τον Ναυπλιώτη πάντα άλλαζε το ύφος βάσει των σχολών.

Το ίδιο συμβαίνει και στο Αγιον Όρος. Λίγο παλαιότερα πήγαιναν για μοναχοί άμουσοι και μάθαιναν από τους γεροντάδες του Όρους τη μουσική και το ύφος με μικρές διαφορές.
Σήμερα πηγαίνουν μοναχοί σε μεγαλύτερη ηλικία έχοντας ήδη μάθει μουσική και διαμορφώσει ύφος από τον κόσμο με μεγάλες διαφορές.
(Από το 1980 και μετά υποθέτω).


Αρα ένας διαχωρισμός παλαιοί και νέοι αγιορείτες είναι πιο προσδιοριστικός από το Πατριαρχικοί και Κωνσταντινουπολίτες.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μπορεί το φωνητικό τάλαντο να ποικίλλει. Ακόμη, μπορεί και οι θέσεις να ποικίλλουν. Υπάρχει, όμως, σύγκλιση σε πολλά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το ύφος σαν Πατριαρχικό. Ενδεικτικά να αναφέρω τον αυστηρό χρόνο, την επιδίωξη αποφυγής παρατονισμών με έμφαση στα τονιζόμενα σημεία, κοινές αναλύσεις των σημείων ποιότητας, τις σεμνές, απλές αλλά και μεγαλοπρεπείς γραμμές, τη μουσική συνοχή των μουσικών φράσεων και άλλα πολλά. Θέλει να ακούει κανείς αποκλειστικά Πατριαρχικούς για να προσεγγίσει τον ορισμό του Πατριαρχικού ύφους, κυρίως, όμως, να πλησιάσει κάποιον Πατριαρχικό ψάλτη για να μπορέσει να βιώσει το ύφος αυτό.

Ομοίως και στο Αγιορείτικο ύφος. Πρέπει να ακούσεις πολύ κυρίως παλιούς Αγιορείτες για να καταλάβεις τα χαρακτηριστικά του ύφους, το οποίο περιγράφω όσο μπορώ σε προηγούμενο μήνυμά μου.
 
Last edited:

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
....

Ομοίως και στο Αγιορείτικο ύφος. Πρέπει να ακούσεις πολύ κυρίως παλιούς Αγιορείτες για να καταλάβεις τα χαρακτηριστικά του ύφους, το οποίο περιγράφω όσο μπορώ σε προηγούμενο μήνυμά μου.

Αν θες δώσε μας και το link...:)
 

erasitexnis

Dimitris Petropoulos
Αγαπητοι συναδελφοι συγνωμη αλλα νομιζω βλεπουμε το δεντρο και εχουμε χασει το δασος η κατα την καθαρευουσα την΄"μπαλα"...
η ταπεινη μου γνώμη ειναι οτι -περαν του αυτονοητου οτι η εκκλησιστικη βυζαντινη μουσικη ειναι δοξολογια προς τον Θεό εν καθαρα καρδία περα και πανω απ ολα...ο καθε ανθρωπος ειναι μοναδικη προσωπικότητα, με ξεχωριστη φωνη εμπειριες βιωματα ακουσματα. Οι σχολες δεν ειναι βιομηχανιες που βγαζουν μηχανακια της ταδε μαρκας (πχ πατριαρχικος κτλ)που "παιζουν" πανομοιοτυπα. Τι παει να πει αγγελοπουλικος πατριαρχικος και αγιοριτικος, α να καταλαβω καποιες πολυ γενικες διαφοροποιησεις απο θεμα υφους και ειναι απολυτα λογικο αλλα μεχρι εκει...αλλωστε ολα αυτα αλλαζουν και ειναι τοσο εφημερα... το παν ειναι να υπαρχει σεβασμος, σοβαροτητα και πανω απ ολα προσευχητικη διαθεση την ωρα που ψελνουμε στο κατω κατω δεν εχουμε να χωρισουμε τιποτα...

τα χερουβειμ και τα σεραφειμ αενάως δοξολογουντας το Θεο ποιας σχολής και ποιου υφους να ειναι άραγε? :rolleyes:
 

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
Πάντως ειδικά για το θέμα της Βατοπεδίου είχε πάρει θέση και ο μακαριστός Νικόδημος, νομίζω γύρω στο 2001 με ιδιαίτερα σκληρά λόγια θεωρώντας οτι διακυβεύεται το γνήσιο αγιορειτικό ύφος...

Αυτά από ένα μουσικό διμέτρημα του μεγέθους Νικοδήμου Βαληνδρά...

[Απάντηση στον φίλο kostaeri που παραπονέθηκε οτι "ξαφνικά το θέμα σταμάτησε"]
 

romfea

Μέλος
ΝΗΠΑΒΟΥ;37434 said:
Πάντως ειδικά για το θέμα της Βατοπεδίου είχε πάρει θέση και ο μακαριστός Νικόδημος, νομίζω γύρω στο 2001 με ιδιαίτερα σκληρά λόγια θεωρώντας οτι διακυβεύεται το γνήσιο αγιορειτικό ύφος...

Αυτά από ένα μουσικό διμέτρημα του μεγέθους Νικοδήμου Βαληνδρά...

[Απάντηση στον φίλο kostaeri που παραπονέθηκε οτι "ξαφνικά το θέμα σταμάτησε"]

Ας αναπαυεται εν χώρα Ζώντων η ψυχή του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου Βαλληνδρά. Να αγιάζει το στόμα του που είχε το θάρρος να πει την αλήθεια . Τo αγιορειτικό ύφος είναι συνηφασμένο άρρηκτα με την βυζαντινή μουσική παράδοση χρησιμοποιώντας τα κλασσικά βιβλία, δουλεύοντας κλασσικές θέσεις με απλότητα και ταπείνωση.Καλό θα ήταν να το ακολουθούσαμε όλοι αυτό και πρώτιστα ολες οι Ιερές Μονές και δη του Όρους. Πατριαρχικές Σχολές για όσους δεν γνωρίζουνε υπήρξαν στο παρελθόν κυρίως τον 18ο-19ο αιώνα στην Πόλη,οι οποίες στήριξαν την παράδοση και την φύλαξαν αμόλυντη κατα το πλείστον, μακριά απο εξωτερικά πρώτυπα και νεωτερισμούς.Μια τέτοια είναι και η Γ'πατριαρχική σχολή το 1815 επί Κυρίλλου του Ζ' πατριαρχεύοντος η οποία εθέσπισε για ακόμη μια φορά την θεωρία των Τριών Διδασκάλων ως μια και μόνη ,άξια συνεχιστής της παραδόσεως.
 
Last edited:

gorgopodarous

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
αγαπητοι συνάδελφοι να ρωτήσω κάτι; Μήπως οι Βατοπαιδινοί πατέρες θέλουν να δημιουργήσουν και να περασουν ενα δικό τους νέο ύφος; Δεν λεω, ακουσα όλα τα νέα CD τους και μου άρεσαν...
 

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
αγαπητοι συνάδελφοι να ρωτήσω κάτι; Μήπως οι Βατοπαιδινοί πατέρες θέλουν να δημιουργήσουν και να περασουν ενα δικό τους νέο ύφος; Δεν λεω, ακουσα όλα τα νέα CD τους και μου άρεσαν...

Είναι λογικό -και θα έλεγα επιβάλλεται- κάθε χορωδία και κάθε ψάλτης να μη μιμείται άλλους που θαυμάζει αλλά να προσπαθεί να δημιουργήσει το δικό του ύφος.

Υ.Γ. Κι εμένα μ' αρέσουν τα cd των Βατοπαιδινών.
 

gorgopodarous

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ε τοτε τι φαγόνονται οι υπόλοιποι συνάδελφοι...; Πιστευω οτι αν γυρίσει κανείς ολόκληρο το Όρος, απο το μεγαλύτερο μοναστήρι μέχρι το πιο μικρό κελάκι, τα "υφη" που θα συναντήσει θα διαφέρουν μεταξύ τους...! Και στο κάτω κάτω ψέλνουμε για να προσευχηθούμε και να δοξολογήσουμε τον Θεό...
 

Λάμπρος Λιασής

Παλαιό Μέλος
.ΚΑΙ ΝΑ ,ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ( με τα σκάνδαλα που βεβαίως μπορεί και να μην ισχύει και τίποτα).Κατι δεν πήγαινε καλά σίγουρα. Και στον τομέα αυτό της μουσικής επίσης.Το πράγμα φαίνεται ότι δεν υπάρχει τήρηση της αγιορείτικης παραδόσεως ούτε βεβαίως της κωνσταντινοπολίτικης στην οποία υπάγονται από αιώνων.Θα έπρεπε ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης να καλέσει τον π.Εφραίμ και να του ζητήσει εξηγήσεις για την παρουσία αυτής της νεοτερίζουσας μουσικής γραμμής δηλαδή της αγγελοπουλικής με την οποία διδάσκονται οι Βατοπεδινοί και γίνονται όλες αυτές οι ηχογραφήσεις. Οι άλλες Ιερές Μονές γιατί να ακολουθούνε το πατροπαράδοτο ύφος? μήπως είναι λάθος? μη γένοιτο!

Και τον Άγιο Νεκτάριο τον αφόρισε το Πατριαρχείο της Αλεξάνδριας και "έτρεχε" μετά κατόπιν αγιοποίησης να ζητήσει συγγνώμη. Ας αφήσουμε το Θεό να κρίνει και όχι τους πολιτικούς και τους δημοσιογράφους. Όσο για τη μουσική θα βρείτε εδώ στο site, άπειρους διαλόγους και συζητήσεις που δεν κατέληξαν πουθενά. Άμα σου αρέσει, άκου τους Βατοπεδινούς, άμα δεν σ αρέσει άκου κάτι, άλλο. Δόξα τω Θεώ και ελευθερία έχουμε και πολλές επιλογές για να επιλέξουμε. Οι κατηγορίες και οι λιθοβολισμοί, ας εφαρμοστούν από τους αναμάρτητους.
 

VlachosNektarios

Bλάχος Χ Νεκτάριος
Χριστός Ανέστη, Κατ΄αρχήν θα ήθελα να σας καλησπερίσω και να ευχηθώ κάθε καλό. Λυπούμαι πάρα πολύ εδώ και πολύ καιρό για τους πρόσκαιρους κατ΄εμέ χαρακτηρισμούς περί Αγγελοπουλικών, Αγγελιδικών δασκάλων των Βατοπαιδινών Πατέρων. Πήρα την απόφαση να μιλήσω μετά από πολύ καιρό και κυρίως γιατί την εν Άθω Ιερά και Σεβασμία Μεγίστη Μονή του Βατοπαιδίου την επισκέπτομαι επί δέκα συναπτά έτη και ειλικρινά μου έχει κάνει εντύπωση η ταπείνωση των Πατέρων και ειδικά στο θέμα της ψαλτικής η οργανωμένη και με πρόγραμμα εκμάθησή της. Στην εν λόγω αυτή Ιερά Μονή η ενασχόληση με την ψαλτική τέχνη είναι προσευχή και υπακοή. Οι Πατέρες με το ταπεινό τους φρόνημα το οποίο εκφράζεται δια της αυτής ψαλμωδίας επιτυγχάνουν τελικά το σκοπό της Ψαλτικής που είναι ένας και μοναδικός, να δημιουργήσει την κατάνυξη στους πιστούς ώστε να προσεύχονται στην Παναγάπη , το Φως, την Αλήθεια, που είναι Πρόσωπο και που είναι ο ίδιος ο Χριστός. Νομίζω πως κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσουμε όπως ανέφεραν και άλλα μέλη του΄forum να απομονώνουμε την ψαλτική ως αυτούσια τέχνη και πρέπει να την κοιτούμε κάτω από το λειτουργικό πρίσμα. Τότε θα είμαστε ταπεινώτεροι στις αξιολογήσεις μας και στις κριτικές μας γιατί θα έχουμε ένα κοινό σκοπό. Όσον αφορά τους Αγγελοπουλικούς, τους Καραϊκούς, τους μεν και τους δε, ίσως συμφωνήσουμε ότι πολλοί από εμάς είμαστε ημιμαθείς και ότι ένα θεωρητικό 70 σελίδων δεν μας κάνει άξιους στον να κριτικάρουμε απροκάλυπτα και να διαγράφουμε συνάμα την αξία και την έρυνα και αφιέρωση κάποιου. Σεβόμενοι λοιπόν όσα προείπα θα πρέπει να μελετήσουμε περισσότερο. Προσωπικά πέρασα ωδείο που χρησιμοποιούσε το θεωρητικό του Μαργαζιώτη και του Ηλιόπουλου. Αργότερα ψάχνοντας γράφτηκα στο Ωδεία Φ.Νάκας με Θεωρητικό του Σίμωνα Καρά. Εκεί σε πολά θεωρητικά θέματα βρήκα απαντήσεις. Βέβαια θέλω να αναφέρω πως όλα αυτά τα θεωρητικά στηρίζονται πάντα στο Θεωρητικό του Χρυσάνθου ενός των τρίων διδασκάλων της νέας μεθόδου. Ένα πτυχίο, ένα δίπλωμα, ένα χαρτί δεν μας κάνει ικανούς να κριτικάρουμε ανυπόστατα. Πείτε μου τι εννοείτε Πατριαρχική σχολή. Εντυπωσιάστηκα όταν σε γενόμενη εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής με την Χορωδία του κ. Αγγελίδη παρουσιάστηκε ένας υπέργηρος 89 ετών ψάλτης δομέστικος του Ιακώβου του Ναυπλιώτου. Μήπως θα θέλατε να ακούσετε τις αναλύσεις, τις έλξεις που έκανε; Θέλετε να μου απαντήσετε γιατί έγινε σύγκλιση της πατριαρχικής μουσικής επιτροπής του 1881; Περιμένω την γνώμη σας και συνεχίζω... Μετά τιμής Βλάχος Νεκτάριος Πολύτεκνος εκπαιδευτικός Θεολόγος. Να είστε καλά
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Εντυπωσιάστηκα όταν σε γενόμενη εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής με την Χορωδία του κ. Αγγελίδη παρουσιάστηκε ένας υπέργηρος 89 ετών ψάλτης δομέστικος του Ιακώβου του Ναυπλιώτου. Μήπως θα θέλατε να ακούσετε τις αναλύσεις, τις έλξεις που έκανε;
Δομέστιχος του Ναυπλιώτου; Εννοείται πως μας ενδιαφέρει παντα ο,τιδήποτε βγαίνει από το στόμα των ανθρώπων αυτών! Αν μπορείτε, παραθέστε μας και κάποιο ηχητικό δείγμα! Θα σας ήμασταν όλοι ευγνώμονες!

Τώρα, σχετικά με την έρευνα των ανθρώπων αυτών, ουδείς την αμφισβήτησε. Όλοι βήματα κάνουμε στην προσέγγιση της θεωρίας στη μουσική μας. Δεν είναι άλλωστε οι μοναδικοί ερευνητές, ούτε και είναι αλάνθαστοι. Αυτό που ξενίζει πραγματικά στα αυτιά όλων όσων δεν έχουμε επαφές με τη σχολή αυτή είναι το άκουσμα της ψαλμωδίας της. Το αν κάτι ειπώθηκε στο θέμα αυτό σχετικά με τους Βατοπαιδινούς δεν είναι ούτε το πόσο προσευχητικά ψάλλουν, ούτε το πόσο μεταδίδουν κατάνυξη στους πιστούς. Οι ενστάσεις είναι στο κατά πόσο διαφέρει ο τρόπος του ψάλλειν των Βατοπαιδινών με το υπόλοιπο Άγ. Όρος. Όταν παραδοσιακοί Αγιορείτες ψάλτες μιλάνε σχολιάζοντας αρνητικά το ψάλσιμο των Βατοπαιδινών, εμένα αυτό κάτι μου λέει.
 
Top