Makam Acem Kürdi

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ένα διάλειμμα στη μουσικο-θεωρητική αντιπαράθεση, αξιότιμε κ. Πανάγου.

Εκτιμώντας ειλικρινά την ολκή σας, απέναντι στην οποία είμαι ένα τίποτα (σκόπιμα έχω τονίσει στα βιογραφικά μου ότι είμαι ισοκράτης), θα ήταν φρονιμότερο αλλά και ευκολότερο για μένα απλά να παρακολουθώ την αντιπαράθεση σιωπώντας (Ράον σιωπήν). Κάποια στιγμή η συνείδησή μου μου υπέδειξε κάτι άλλο, εν όψει των Χριστουγέννων, γιατί μόλις είχα διαβάσει ένα σχετικό πατερικό κείμενο, εξου και η παρέμβασή μου. Δεν ήταν κήρυγμα ηθικής, δεν είμαι εγώ για αυτά, ήταν ειλικρινής και αυθόρμητη κατάθεση ψυχής με ειρηνευτική διάθεση. Με συγχωρείτε αν καταλάβατε κάτι άλλο ή αν δεν φρόντισα εγώ να το δείξω.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Χρῆστος Πανάγου;22407 said:
Παραβλέποντας πρὸς τὸ παρὸν τὶς προκλήσεις, τὶς κραυγαλέες διαστρεβλώσεις καὶ τοὺς προσβλητικοὺς ὑπαινιγμούς, παραθέτω μία ἀκόμη ἀπόξειξη.
Ὁ ἴδιος ὁ Π. Κηλτζανίδης γράφει (μεταξὺ ἄλλων) καὶ στὸ «Μακαμλὰρ Κιαρί», ὅτι τὸ ἀτζέμ κιουρντὶ εἶναι Τρίτος ἦχος (ἐν. κλάδος). Εἶναι χαρακτηριστικό, ὅτι πρὶν ἀπὸ τὴν παράθεση τοῦ συγκεκριμένου στίχου (τοῦ ἀτζὲμ κιουρδὶ) θέτει τὴν μαρτυρία τοῦ Τρίτου ἤχου.
Ο Κηλτζανίδης δεν γράφει "ήχος τρίτος", αλλά "ήχος εναρμόνιος εκ του ΖΩ". Άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Δεν διαφωνώ να πει κανείς τον ήχο αυτό "Εναρμόνιο από το ΖΩ που καταλήγει στον ΠΑ". Διαφωνώ στο να τον πει Τρίτο. Και όπως επισημάνθηκε, όλες αυτές οι αναφορές του Κηλτζανίδη που παραθέτετε δεν αναφέρουν επί λέξει τον Τρίτο ήχο για το Ατζέμ Κιουρδί, όπως τον αναφέρει αυτή η αναφορά.

Για το θέμα του σαμπάχ, χαίρομαι που διευκρινίζετε τη θέση σας, ότι δηλ. θεωρείτε ότι δεν είναι έσω δεύτερος, κάτι που δεν το είχατε κάνει σαφώς μέχρι τώρα. Έχετε δίκιο για την αντιθετική αναφορά σας, όμως αυτή δεν έκανε ΤΕΛΕΙΩΣ ξεκάθαρη τη θέση σας, όπως τώρα. Το ερώτημα όμως παραμένει: αν δηλ. θεωρείτε ότι ο σαμπάχ εντάσσεται και αυτός στο μακάμ Τζαργκιάχ.
Χρῆστος Πανάγου said:
Ὁ ἐπιθετικὸς τρόπος μὲ τὸν ὁποῖο γράφουν δημιουργεῖ δυσαρέσκεια στὸν συνομιλητή τους καὶ τοὺς πιθανοὺς ἀναγνῶστες τῶν μηνυμάτων τους ἀλλὰ κυρίως δὲν τοὺς τιμᾶ.
Ἄλλωστε τὸ νὰ εἶναι κανεὶς ἐριστικὸς ἀπέναντι σὲ κάποιον τὸν ὁποῖον δὲν γνωρίζει, δὲν δηλώνει καὶ μεγάλη σύνεση.
Συμφωνώ απολύτως.
Χρῆστος Πανάγου said:
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ἔλεγα καὶ ἔγραφα τὰ ΙΔΙΑ, δηλαδὴ τὰ ἑξῆς (προσοχὴ στὶς ἡμερομηνίες!):
9-8-2008[...]
11-08-2008[...]
20-08-2008[...]
Ὅλη αὐτὴ ἡ προσπάθεια διαστρεβλώσεως τῶν γραφομένων μου συνάδει μὲ τοὺς σκοποὺς τοῦ Forum καὶ μὲ τὶς ἀρχὲς εὐπρεποῦς διαλόγου;
Εγώ σας πιστεύω κ. Πανάγου και σας δηλώνω ότι δεν υπάρχει προσπάθεια διαστρέβλωσης. Αν το θέλετε και θετικά, αναγνωρίζω τη συνέπειά σας στην εν λόγω άποψη. Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να ανατρέξω στα μηνύματα αυτά, γιατί τα έχετε διαγράψει. Κι αφού τα διαγράψατε, δεν μπορούσα να ξέρω το περιεχόμενό τους. Για πρώτη φορά είδα το μη απόλυτο της αντιστοίχισης μεταξύ ήχου και μακάμ στο τελευταίο σας μήνυμα. Ελπίζω να καταλαβαίνετε ότι ο κάθε λογικός άνθρωπος θα έκρινε σύμφωνα με αυτά που βλέπει και όχι σύμφωνα με αυτά που δεν βλέπει.
Χρῆστος Πανάγου said:
Ἂς μὴν θέλουν λοιπὸν νὰ ὑποβάλουν σὲ "ἐξετάσεις" ἀνθρώπους τοὺς ὁποίους δὲν γνωρίζουν προσωπικῶς, καὶ ἀγνοοῦν ὅτι ἐνδεχομένως καὶ ἐκεῖνοι νὰ ἔχουν σπουδάσει σὲ κάποια Πανεπιστήμια τῆς Ἀνατολῆς.
Δεν σας υποβάλλω σε κανενός είδους εξέταση, αντιθέτως έχω αναγνωρίσει τις γνώσεις σας πάνω στο θέμα. Δεν κατάλαβα πάντως σε ποιο σημείο του μηνύματός μου αναφέρεστε.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την κατανόηση.
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Σὲ προηγούμενο μήνυμα κάποιοι ἀντιγράφουν ἀπὸ τὸν Κηλτζανίδη «σπαράγματα» γιὰ νὰ καταλήξουν στὸ συμπέρασμα ποὺ ἐπιθυμοῦν. Στὸ τέλος ὅμως ἐκτίθενται διότι φαίνεται ὅτι δὲν θέλουν νὰ καταλάβουν τί γράφει ὁ Κηλτζανίδης.
Ἕνα μικρὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν δική τους ἀντιγραφή:

Γράφει λοιπόν ο Κηλτζανίδης στο κεφάλαιο Α' για τα μακάμια: Τα μη κύρια Μακάμια, ήτοι άπαντες οι Σιουπέδες κύριοί τε και καταχρηστικοί, παράγονται εκ των κυρίων τόνων ή ήχων, διο παρ' ημίν ονομάζονται, ως είπον, παραγόμενοι ήχοι.
Ἀντιπαρέρχονται αὐτὸ τὸ ἀπόσπασμα κάνοντας ὅτι δὲν τὸ βλέπουν (;) καὶ σχολιάζουν κάτι ἄλλο:
Ονομάζονται δε καταχρηστικοί διότι δεν έχουσιν ίδιον περδέν εις την Πανδουρίδα και παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.
διαστρεβλώνοντάς το ὡς ἑξῆς:
ο Κηλτζανίδης αναφέρει [ ...] ότι οι καταχρηστικοί Σιουπέδες παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.
Μὰ τόσο δύσκολο εἶναι νὰ συνδυάσουν τὰ δύο αὐτὰ χωρία καὶ νὰ καταλάβουν τί γράφει ὁ Κηλτζανίδης; ήτοι ΑΠΑΝΤΕΣ οι Σιουπέδες κύριοί τε και καταχρηστικοί, παράγονται εκ των κυρίων τόνων ή ΗΧΩΝ διο παρ' ημίν ονομάζονται, ως είπον, παραγόμενοι ήχοι.
Τὸ Ἀτζὲμ Κιουρδὶ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ἐκ τοῦ Τζαργκιάχ. Εἶναι παραγόμενος ἦχος ἀπὸ τὸ ΜΑΚΑΜ Τζαργκιάχ.
Τόσο δύσκολο εἶναι νὰ τὸ καταλάβουν; Ἢ μήπως συμβαίνει κάτι ἄλλο;
Ἔχω βαρεθεῖ νὰ γράφω συνέχεια αὐτὴν τὴν ἐξήγηση καὶ κάποιοι νὰ συνεχίζουν νὰ λένε ὅτι δὲν ἔχω ἀπαντήσει, ἐνῷ τὸ πρόβλημα εἶναι ἄλλο· αὐτοὶ δὲν «καταλαβαίνουν». Ἂν θέλουν ἂς τὸ ποῦν ξεκάθαρα ὅτι δὲν καταλαβαίνουν Κηλτζανίδη καὶ τοὺς ἄλλους ΡΩΜΙΟΥΣ θεωρητικοὺς τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς ἢ τοὺς ἔχουν «πετάξει στὰ σκουπίδια» καὶ φτιάχνουν δικές τους θεωρίες. Εἶναι δικαίωμά τους νὰ παραγάγουν ὅσες θεωρίες θέλουν ἀπὸ τὸν φθόγγο ποὺ ξέρουν ὄχι ὅμως καὶ νὰ λένε ὅτι οἱ καινοφανεῖς θεωρίες τους στηρίζονται στὸν Κηλτζανίδη καὶ τοὺς ἄλλους.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Κυριακάτικα, ας ρίξουμε τους τόνους.

Ούτε η Κυριακή "μας πιάνει" δηλαδή;

Έλεος...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Και κάτι άλλο, πρώτα για εμένα:

Αν λέω ότι το τάδε μακάμ είναι π.χ. πλάγιος του πρώτου και όταν το ψάλλω λέω πλάγιο του... πορτοκαλί (και λοιπές αποχρώσεις), προς τι ο σαματάς να αποδείξω ότι είναι ή δεν είναι πλ α΄;

Ουδέν με οφελεί...

Οπότε, όλοι όσοι γράψαμε στο βασανισμένο αυτό θέμα STOP! Γιατί βλέπω ότι κανέναν μας δε μας πιάνει τίποτε και "ου με πείσεις καν με πείσεις" και τζάμπα χαλάνε την μέρα τους μερικοί...

Και κάτι άλλο. Καλά τα μακάμ, καλύτερα τα Βυζαντινά. Υπάρχουν και εκεί θεωρητικές απορίες σημαντικότερες καθώς αυτά είναι τα ημέτερα κυρίως.

Και τα μακάμ αλλά περισσότερο τα πιο προς Βυζάντιο μεριά.

Χαίρετε :)
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Τὰ παρακάτω εἶναι ἕνα δεῖγμα τοῦ λογοτεχνικοῦ ταλάντου κάποιων:
Αν λέω ότι το τάδε μακάμ είναι π.χ. πλάγιος του πρώτου και όταν το ψάλλω λέω πλάγιο του... πορτοκαλί (και λοιπές αποχρώσεις), προς τι ο σαματάς να αποδείξω ότι είναι ή δεν είναι πλ α΄;
Ἤ:
Και τα μακάμ αλλά περισσότερο τα πιο προς Βυζάντιο μεριά.
Μπορεῖ κάποιος νὰ καταλάβει αὐτὲς τὶς ἀσυνάρτητες λέξεις τί σημαίνουν ἢ τί θέλει νὰ πεῖ ὁ ποιητής; (ρητορικὸ ἐρώτημα).
[...]προς τι ο σαματάς να αποδείξω[...]
Ἔλα ντέ; Καὶ ὄχι μόνο «σαματάς», ἀλλὰ ἀπρόκλητες ἐπιθέσεις μὲ ὕβρεις, μειωτικοὺς χαρακτηρισμούς, προσβλητικὲς ἐκφράσεις, εἰρωνικὰ σχόλια (τζούφια πυροτεχνήματα) καὶ πολλὰ ἄλλα τέτοια «κόσμια»;
Μήπως ἐπειδὴ κάποιοι δὲν θέλουν νὰ παραδεχτοῦν ὅτι ἔσφαλαν, καταφεύγουν τώρα μὲ τὸ γνωστὸ ὕφος τους στὶς προτροπές γιὰ παύση τῶν συζητήσεων; Μήπως ἐπειδὴ ἀποκαλύφθηκε ὅτι ἀντέγραφαν ἀπὸ Καταλόγους Χειρογράφων τοῦ καθηγητοῦ Γρηγορίου Στάθη (καὶ ἄλλων) καὶ στὴν συνέχεια τὰ δημοσίευαν στὸ forum ὡς δῆθεν δικές τους μελέτες (μνημόσυνο μὲ ξένα κόλλυβα δηλαδή); Ἀντὶ νὰ ζητήσουν μία «συγγνώμη» ἀπὸ ὅλα τὰ μέλη τοῦ forum ποὺ τόσο καιρὸ κορόιδευαν, τώρα γράφουν τὰ ἑξῆς ἐξωπραγματικά:

Και κάτι άλλο. Καλά τα μακάμ, καλύτερα τα Βυζαντινά. Υπάρχουν και εκεί θεωρητικές απορίες σημαντικότερες καθώς αυτά είναι τα ημέτερα κυρίως.
Τὰ χαρακτηρίζω ὡς ἐξωπραγματικὰ διότι πῶς ἀλλιῶς νὰ χαρακτηρίσει κανεὶς μία τέτοια ἐντολή στὸ συγκεκριμένο τόπο τοῦ Ψαλτολογίου, ὁ ὁποῖος ἔχει τίτλο «Ἦχοι καὶ Μακάμ»! ! ! Δὲν ἔχουν καταλάβει φαίνεται ὅτι τὸ Ψαλτολόγιο χωρίζεται σὲ διάφορες ἑνότητες; Ἀλλοῦ συζητῶνται τὰ θεωρητικὰ ζητήματα τῆς Μουσικῆς τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Λατρείας (ἂς μάθουν τουλάχιστον νὰ τὸ γράφουν σωστά) καὶ ἐδῶ συζητῶνται θέματα σχετικὰ μὲ τὰ μακάμ! Ἐμεῖς λοιπὸν εἴμαστε στὸ σωστὸ σημεῖο τοῦ Forum γιὰ νὰ κάνουμε αὐτὴν τὴν συζήτηση. Μήπως κάποιοι ἄλλοι θὰ πρέπει νὰ πᾶνε σὲ ἄλλη ἑνότητα, ἀφοῦ δὲν τοὺς ἐνδιαφέρει αὐτὸ τὸ θέμα; Μήπως εἶναι σὲ λάθος χῶρο;
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Ἔγραψα:
Ὁ ἴδιος ὁ Π. Κηλτζανίδης γράφει (μεταξὺ ἄλλων) καὶ στὸ «Μακαμλὰρ Κιαρί», ὅτι τὸ ἀτζέμ κιουρντὶ εἶναι Τρίτος ἦχος (ἐν. κλάδος). Εἶναι χαρακτηριστικό, ὅτι πρὶν ἀπὸ τὴν παράθεση τοῦ συγκεκριμένου στίχου (τοῦ ἀτζὲμ κιουρδὶ) θέτει τὴν μαρτυρία τοῦ Τρίτου ἤχου.
Καὶ κάποιοι ἀπάντησαν:
Ο Κηλτζανίδης δεν γράφει "ήχος τρίτος", αλλά "ήχος εναρμόνιος εκ του ΖΩ".
Εἶναι ὁλοφάνερο λοιπὸν ὅτι γιὰ μία ἀκόμη φορά κάποιοι διαστρεβλώνουν συνειδητὰ αὐτὰ ποὺ βλέπουμε ὅλοι μας. Ἔχουν φθάσει στὸ ἔσχατο σημεῖο τοῦ παραλογισμοῦ. Ἀρνοῦνται νὰ πιστέψουν αὐτὸ ποὺ βλέπουμε ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι! ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΗΧΟΥ. Ο ΚΗΛΤΖΑΝΙΔΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΗΧΟΥ: Δηλαδὴ τὸ σημεῖο τοῦ «νανὰ» μὲ τὶς δύο τελεῖες (ἢ ἀποστρόφους ἢ ὅπως ἀλλιῶς τὰ ἐπιθυμοῦν ὁρισμένοι). Αὐτὴ εἶναι ἡ μία ἀπὸ τὶς δύο ἐκδοχὲς τῆς μαρτυρίας τοῦ Τρίτου ἤχου.
Δηλαδή δὲν ξέρουν νὰ διαβάζουν οὔτε τὶς Μαρτυρίες τῶν Ἤχων;
Μήπως θὰ ἔπρεπε νὰ φοιτήσουν στὸ δεύτερο ἔτος τῆς Βυζαντινῆς μουσικῆς; Ἐκεῖ διδάσκονται αὐτά!
Στὴν ἐπισύναψη τοῦ παρόντος μηνύματος παραθέτω μερικὰ παραδείγματα καὶ παραΔΗγματα τῆς μαρτυρίας τοῦ Τρίτου ἤχου, ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις ἐντύπων τοῦ Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, τοῦ Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, τοῦ Θεοδώρου Παπαπαράσχου (Φωκαέως) καὶ ἄλλες. Χρησιμοποιοῦν ὅλοι τὴν ἴδια μαρτυρία τοῦ Τρίτου ἤχου. Τὴν ἴδια ποὺ χρησιμοποιεῖ καὶ ὁ Κηλτζανίδης.
Στὴν ἐπισύναψη αὐτὴ θὰ βροῦν οἱ ἐνδιαφερόμενοι καὶ τὸ σχετικὸ κεφάλαιο «Περὶ Μαρτυριῶν τῶν Ἤχων» ἀπὸ τὸ Θεωρητικὸ (Κρηπίδα) τοῦ Θεοδώρου Παπαπαράσχου (Φωκαέως).
Ἂν λοιπὸν ληφθεῖ ὑπόψι ἡ θεωρία περὶ τῆς ἀναγραφῆς τῆς μαρτυρίας τοῦ Τρίτου ἤχου, ὅπως ἐπίσης ἡ ἀναγραφή της στὰ ἔντυπα μουσικὰ βιβλία εὔκολα καταλαβαίνει κανεὶς ὅτι ὁ Κηλτζανίδης γράφει· Μακὰμ Ἀτζὲμ Κιουρδὶ ἦχος ΤΡΙΤΟΣ ἐναρμόνιος ἐκ τοῦ Ζω. Μὰ καλά, τόσο δύσκολο εἶναι νὰ τὸ καταλάβουν αὐτό;

Ἐπειδὴ κάποιοι κόπτονται γιὰ τὴν «λογική», προβληματίζεται κανεὶς διαβάζοντας τὸ ἑπόμενο ἀπόσπασμα ἀπὸ τὰ γραφόμενά τους! Εἶναι ἀπόδειξη λογικῆς;
Ἔγραψαν:

Για το θέμα του σαμπάχ, χαίρομαι που διευκρινίζετε τη θέση σας, ότι δηλ. θεωρείτε ότι δεν είναι έσω δεύτερος, κάτι που δεν το είχατε κάνει σαφώς μέχρι τώρα. Έχετε δίκιο για την αντιθετική αναφορά σας, όμως αυτή δεν έκανε ΤΕΛΕΙΩΣ ξεκάθαρη τη θέση σας, όπως τώρα.
Ἐνῷ ἤδη εἶχα γράψει:
Σύμφωνα μὲ τὸ Θεωρητικὸ τοῦ Καρρᾶ, τὸ Σαμπά (ὁ Νάος) εἶναι ἦχος Δεύτερος χρωματικός ! (ἔσω δεύτερος). Ὅμως ξέρουμε (ὅσοι ἀπὸ ἐμᾶς ξέρουμε) τί ἐννοοῦσε ὁ Καρρᾶς, ὅταν τὸ ἔλεγε (καὶ τὸ ἔγραφε) αὐτό.
Μὰ καλά, τόσο δύσκολο εἶναι νὰ καταλάβουν τί λέω ἐδῶ;

Ὅσον ἀφορᾶ στὸ παρακάτω:
επί λέξει τον Τρίτο ήχο για το Ατζέμ Κιουρδί, όπως τον αναφέρει αυτή η αναφορά.
Αὐτὸ ἤδη ἔχει ἀπαντηθεῖ ἐκεῖ. Μὰ καλά, τόσο δύσκολο εἶναι νὰ τὸ καταλάβουν καὶ αὐτό;

Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να ανατρέξω στα μηνύματα αυτά, γιατί τα έχετε διαγράψει. Κι αφού τα διαγράψατε, δεν μπορούσα να ξέρω το περιεχόμενό τους.
Καὶ ὅμως ἡ πραγματικότητα εἶναι διαφορετική. Βλέπε στὸ παρὸν θέμα σελίδα 1, μήνυμα 10, ὅπου ὑπάρχει παράθεση ἀπὸ ἐκεῖνο τὸ μήνυμά μου.
Ἂν ὑπάρχει ἠθελημένη παραποίηση ἢ παραπληροφόρηση ἢ κάτι ἄλλο ἂς τὸ κρίνουν οἱ ἀναγνῶστες.


Για πρώτη φορά είδα το μη απόλυτο της αντιστοίχισης μεταξύ ήχου και μακάμ στο τελευταίο σας μήνυμα.
Ἒ ὄχι δά! Τὸ μήνυμά μου στὶς 5-12-2008 δὲν εἶναι τὸ τελευταῖο μου! ἐκεῖ ξαναέγραψα:
Υ.Γ.: Ἤθελα νὰ ἐπισημάνω ὅτι καμία ἀπόπειρα ἀντιστοιχίσεως μακὰμ μὲ ἦχο δὲν γίνεται νὰ εἶναι ἀπολύτως ἀκριβής. Αὐτὸ συμβαίνει διότι τόσο οἱ ἦχοι ὅσο καὶ τὰ μακὰμ παράγονται μὲ διαφορετικὸ τρόπο. Τὴν παραγωγὴ τῶν μακὰμ μποροῦν νὰ τὴν μάθουν ὅσοι ἐπιθυμοῦν, μελετῶντας ἕνα ἀπὸ τὰ βιβλία ποὺ ἔχω ἤδη ἀναφέρει. Τὴν παραγωγὴ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὀκτωηχίας μποροῦν νὰ τὴν μάθουν μελετῶντας ἕνα θεωρητικὸ τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς. Ἡ ἀντιστοίχιση λοιπὸν πρέπει νὰ γίνεται μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο· αὐτὸ ἄλλωστε ἔκαναν καὶ ὅλοι οἱ προαναφερθέντες θεωρητικοὶ ἀπὸ τὸν Δημήτριο Καντεμὶρ (17ος -18ος αἰ.) ἕως τὸν τελευταῖο χρονικὰ Παναγιώτη Κηλτζανίδη (19ος αἰ.). Τώρα ἂν κάποιοι «μυημένοι» καὶ ἄλλοι ἐπιθυμοῦν μὲ ἀξιωματικὲς διατυπώσεις νὰ ἀλλάξουν τὰ δεδομένα τῆς ἐπιστήμης τοὺς συμβουλεύω τὸ ἁγιογραφικόν: μὴ μέταιρε ὅρια αἰώνια ἃ ἔθεντο οἱ πατέρες σου.
Ἑπομένως τὸ παρακάτω:
Ελπίζω να καταλαβαίνετε ότι ο κάθε λογικός άνθρωπος θα έκρινε σύμφωνα με αυτά που βλέπει και όχι σύμφωνα με αυτά που δεν βλέπει.
δημιουργεῖ εὔλογες ἀπορίες: Ἄραγε πόσο λογικὸς ἄνθρωπος εἶναι ἐκεῖνος ποὺ δὲν «βλέπει» ὅσα εἶναι μπροστά στὰ μάτια του;
 

Attachments

  • martyries tritou ichou.doc
    115 KB · Views: 24
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Ας παραθέσει κάποιος το τηλέφωνο από τα εφημερεύοντα νοσοκομεία γιατί υπάρχει οξύ εγκεφαλικό πρόβλημα, πιο συγκεκριμένα ανοσοκατασταλτική λειτουργία των εναπομείναντων εγκεφαλικών (υπολειτουργούντων και αυτών) κυττάρων λόγω ανύπαρκτων νευρικών ώσεων...

Δεν απευθύνομαι σε κανέναν, αν κάποιον τον αφορά ας ενδιαφερθεί ο ίδιος...
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Θαυμάστε ἐπίπεδο διαλόγου...


Firfiris Ας παραθέσει κάποιος το τηλέφωνο από τα εφημερεύοντα νοσοκομεία γιατί υπάρχει οξύ εγκεφαλικό πρόβλημα, πιο συγκεκριμένα ανοσοκατασταλτική λειτουργία των εναπομείναντων εγκεφαλικών (υπολειτουργούντων και αυτών) κυττάρων λόγω ανύπαρκτων νευρικών ώσεων...
Δεν απευθύνομαι σε κανέναν, αν κάποιον τον αφορά ας ενδιαφερθεί ο ίδιος...
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
"Είπεν ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα"
Του λαού.

1. Ἂν ὁ διαχειριστὴς δὲν θέλει «προσωπικά», τότε ἂς διαγράψει πρῶτα ἐκεῖνα τὰ μηνύματα ποὺ μὲ θίγουν καὶ μετὰ νὰ κάνει τέτοιες συστάσεις.

2. νὰ θυμοῦνται ὅτι πολλὲς φορὲς ἐζυγίσθησαν, ἐμετρήθησαν καὶ εὑρέθησαν λιποβαρεῖς! Παρ’ ἐμοῦ!

3. Μία διευκρίνιση γιὰ τὸ θέμα τοῦ - νάου - νιάου - γάβ-γάβ καὶ Σαμπάαααααααααχαχαχαχχχ!

4. Παραθέτω λοιπὸν δικές τους σταθερὲς ἀπόψεις!

5. Ἀντιφάσκουν παραλογιζόμενοι:

6. Τρία πουλάκια κάθουνταν...!

7. ΠΛΑΚΑ ΜΕ ΚΑΝΕΙΣ;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!

8. Διαλέγω δύο ἀπὸ τὰ πιὸ τραγικὰ καὶ συνάμα καταγέλαστα ἀπὸ τὰ ἀποτελέσματα τῆς διαστροφικῆς τους ὑπερπαραγωγῆς.

9. Σχόλιο γιὰ ὅσους ἀρέσκονται στὶς γραμματικὲς καὶ λεξικογραφικὲς ἀνασκαφὲς μετὰ πολλῆς τῆς ἀγαπολογίας ἢ ἄνευ:

10. Μήπως κάποιοι πρέπει νὰ κοιτάξουν στὰ λεξικὰ καὶ τὶς γραμματικὲς καὶ τὰ συντακτικά, γιὰ νὰ δοῦνε τί σημαίνει τὸ «ὅμως»;

11. Καὶ μήπως μὲ τὸ «Ὅμως ξέρουμε (ὅσοι ἀπὸ ἐμᾶς ξέρουμε)»

12. Μήπως λοιπὸν κάποιοι ἀντὶ νὰ παραδίδουν μαθήματα ἑλληνικῆς γλώσσης πρέπει νὰ πᾶνε ἐκεῖ ποὺ διδάσκονται οἱ ἀντιθετικοὶ σύνδεσμοι; (νομίζω εἶναι ἡ τετάρτη ἢ ἡ πέμπτη δημοτικοῦ, δὲν θυμοῦμαι καλά, ὕστερα ἀπὸ 25 χρόνια)

13. Θὰ μᾶς ἀναγκάσουν νὰ πιστέψουμε ὅτι ἐκτὸς ἀπὸ ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι πρέπει νὰ ἐπιστρέψουν στὸ Δημοτικό, ὑπάρχουν καὶ κάποιοι ἄλλοι, οἱ ὁποῖοι θὰ πρέπει νὰ πᾶνε νὰ φοιτήσουν στὰ πρῶτα ἔτη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Σὲ 'κεῖνο δηλαδὴ ποὺ διδάσκονται οἱ "Μαρτυρίες τῶν Ἤχων"! .

14. Ἔχουν φθάσει στὸ ἔσχατο σημεῖο τοῦ παραλογισμοῦ.

15. Δηλαδή δὲν ξέρουν νὰ διαβάζουν οὔτε τὶς Μαρτυρίες τῶν Ἤχων;

16. Μήπως θὰ ἔπρεπε νὰ φοιτήσουν στὸ δεύτερο ἔτος τῆς Βυζαντινῆς μουσικῆς; Ἐκεῖ διδάσκονται αὐτά!

17. Ἄραγε πόσο λογικὸς ἄνθρωπος εἶναι ἐκεῖνος ποὺ δὲν «βλέπει» ὅσα εἶναι μπροστά στὰ μάτια του;


Για να ακολουθήσει το ανέκδοτο:​


Εὔχομαι σὲ ὅλους τὰ καλύτερα! Καλὰ Χριστούγεννα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν προέτρεψα πουθενά τον κ. Πανάγου να ζητήσει μονομερώς συγνώμη, αντιθέτως λέγοντας

Λύστε, παρακαλούμε, αυτήν την παρεξήγηση με αγάπη, γιατί είναι η τελευταία που υπάρχει σ’ αυτό το φόρουμ των φίλων πριν τα Χριστούγεννα. Σε 15 μέρες θα ψάλουμε όλοι το Δεύτε ίδωμεν πιστοί. Μην αφήσουμε τη στιγμή αυτή να γίνει «σκληρός καθρέπτης», όπως έλεγε ο Σεφέρης. Δεν μας περισσεύει χρόνος.

χρησιμοποίησα έναν πληθυντικό που περιλαμβάνει όλους τους αντιδίκους. Ήταν μια ειρηνευτική προτροπή και τίποτε άλλο.
Αν παρ' όλα αυτά θεωρηθεί δίκαιο να απευθύνω την ίδια έκκληση και προς την άλλη μεριά (τον κ. Θεοτοκάτο και τον κ. Κωστόπουλο) το κάνω δημόσια. Και αν πάλι θα ανέπαυε να σβήσω τα μηνύματά μου το κάνω κι αυτό. Δεν ξέρω τι άλλο μπορώ να κάνω...
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
μαθητής;22548 said:
Εάν εγώ ήμουν στη θέση του Χρηστου Πανάγου [....]
Πώς θα γιορτάσουν εκκλησιαστικα Χριστούγεννα με τετοια έργα;

εις χιτζάζ αδόμενον:

Ο μαθητής του διδασκάλου συνεφώνει την ΤΙΜΗΝ ( η συνέχεια γνωστή δια τους ίδμονας...

Δ.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τι να πω; Αυτό το θέμα δεν εκτονώνεται με τίποτα.
Και τον Χρήστο Πανάγου εκτιμώ αφάνταστα σαν μουσικό, και ο Γιώργος Μ. είναι πολύ καλός και σεμνός άνθρωπος, και ο Κ. Κωστόπουλος "μαχητής" της γνήσιας μουσικής μας, και ο Σκρέκας είναι αδελφός, και ο Χριστάκης και ο Θεοτοκάτος και ο "μαθητής" συμπαθείς και ερευνητικοί συνάδελφοι σε αυτό το φόρουμ, όπως και όλοι οι συνομιλητές!
Το άτιμο το Ατζέμ Κιουρντί φταίει! Ε, δεν το ξαναψάλλω αυτό το μακάμι και ούτε να το ξανακούσω θέλω από κανέναν!
Έλεος, όχι άλλο αίμα για το μακάμι αυτό. Αφήστε το χωρίς τίτλο στη βυζαντινή πια. Είπαμε να βρίσκουμε αντιστοιχίες, αλλά όχι και να σκοτωθούμε γι αυτό!
Ας κοιτάξουμε να συγχωρεθούμε όσο προλαβαίνουμε. Εγώ ζητώ συγνώμη από όλους στο φόρουμ, που ίσως στεναχώρησα ή ενόχλησα (κι ας μη σκοπεύω να κοινωνήσω τα Χριστούγεννα, ένα Μεγάλο Αγιασμό όμως τα Φώτα μπορεί να τον προλάβω)
Χαραλάμπης
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ζητώ συγγνώμη από τους συναδέλφους, αλλά αναγκάζομαι να απαντήσω μετά τα όσα συνεχίζει να γράφει ο κ. Πανάγου.
Χρῆστος Πανάγου;22501 said:
Ἕνα μικρὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν δική τους ἀντιγραφή:
nikosthe:
Γράφει λοιπόν ο Κηλτζανίδης στο κεφάλαιο Α' για τα μακάμια: Τα μη κύρια Μακάμια, ήτοι άπαντες οι Σιουπέδες κύριοί τε και καταχρηστικοί, παράγονται εκ των κυρίων τόνων ή ήχων, διο παρ' ημίν ονομάζονται, ως είπον, παραγόμενοι ήχοι.

Ἀντιπαρέρχονται αὐτὸ τὸ ἀπόσπασμα κάνοντας ὅτι δὲν τὸ βλέπουν (;) καὶ σχολιάζουν κάτι ἄλλο:
nikosthe:
Ονομάζονται δε καταχρηστικοί διότι δεν έχουσιν ίδιον περδέν εις την Πανδουρίδα και παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.

διαστρεβλώνοντάς το ως εξής:
nikosthe:
ο Κηλτζανίδης αναφέρει [ ...] ότι οι καταχρηστικοί Σιουπέδες παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.

Μὰ τόσο δύσκολο εἶναι νὰ συνδυάσουν τὰ δύο αὐτὰ χωρία καὶ νὰ καταλάβουν τί γράφει ὁ Κηλτζανίδης; ήτοι ΑΠΑΝΤΕΣ οι Σιουπέδες κύριοί τε και καταχρηστικοί, παράγονται εκ των κυρίων τόνων ή ΗΧΩΝ διο παρ' ημίν ονομάζονται, ως είπον, παραγόμενοι ήχοι.
Τὸ Ἀτζὲμ Κιουρδὶ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ἐκ τοῦ Τζαργκιάχ. Εἶναι παραγόμενος ἦχος ἀπὸ τὸ ΜΑΚΑΜ Τζαργκιάχ.
Τόσο δύσκολο εἶναι νὰ τὸ καταλάβουν; Ἢ μήπως συμβαίνει κάτι ἄλλο;
Το "τόνων ή ήχων" δηλαδή κατ' εσάς, σημαίνει ότι ταυτίζεται ο φθόγγος με τον ήχο;; Ή μήπως εννοεί ότι ο ήχος έχει ως βάση παραγωγής ένα συγκεκριμένο φθόγγο; (αυτό δηλ. που έχω γράψει εγώ τόσες φορές στη συζήτηση αυτή). Δεν αντιπαρέρχομαι λοιπόν τίποτα κ. Πανάγου: έχω δηλώσει ότι στον Κηλτζανίδη οι ίδιοι όροι μπορεί να δηλώνουν και τόνους και ήχους. Περιμένω ανάλογη παραδοχή του οφθαλμοφανούς αυτού συμπεράσματος και από εσάς.
Και δεν καταλαβαίνω τη "διαστρέβλωση":
Κηλτζανίδης: Ονομάζονται δε «καταχρηστικοί διότι [...] παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.
nikosthe: Ο Κηλτζανίδης αναφέρει ότι οι καταχρηστικοί Σιουπέδες παράγονται εκ των κυρίων τόνων και ημιτόνων.
Για να μην καταφύγουμε πάλι σε λεξικά σχετικά με την έννοια του όρου "διαστρέβλωση", ας κρίνουν τα μέλη.
Χρῆστος Πανάγου;22501 said:
Ἂν θέλουν ἂς τὸ ποῦν ξεκάθαρα ὅτι δὲν καταλαβαίνουν Κηλτζανίδη καὶ τοὺς ἄλλους ΡΩΜΙΟΥΣ θεωρητικοὺς τῆς ἐξωτερικῆς μουσικῆς ἢ τοὺς ἔχουν «πετάξει στὰ σκουπίδια» καὶ φτιάχνουν δικές τους θεωρίες. Εἶναι δικαίωμά τους νὰ παραγάγουν ὅσες θεωρίες θέλουν ἀπὸ τὸν φθόγγο ποὺ ξέρουν ὄχι ὅμως καὶ νὰ λένε ὅτι οἱ καινοφανεῖς θεωρίες τους στηρίζονται στὸν Κηλτζανίδη καὶ τοὺς ἄλλους.
Συμφωνώ απολύτως, αφού ο μεν Κηλτζανίδης στη μοναδική ρητή λεκτική αναφορά του στο μακάμ αυτό το χαρακτηρίζει πλ. α', ενώ από τους "άλλους", αν εννοείτε το Στέφανο και άλλα θεωρητικά της εποχής, βασίζονται στην ίδια λογική σε ό,τι αφορά τη βάση παραγωγής του μακαμιού, ενώ οι πιο σύγχρονοι (π.χ. Καράς, Μαυροειδής) χαρακτηρίζουν τον ήχο ως πλ. α'.
Χρῆστος Πανάγου;22501 said:
nikosthe:
Ο Κηλτζανίδης δεν γράφει "ήχος τρίτος", αλλά "ήχος εναρμόνιος εκ του ΖΩ".

Εἶναι ὁλοφάνερο λοιπὸν ὅτι γιὰ μία ἀκόμη φορά κάποιοι διαστρεβλώνουν συνειδητὰ αὐτὰ ποὺ βλέπουμε ὅλοι μας. Ἔχουν φθάσει στὸ ἔσχατο σημεῖο τοῦ παραλογισμοῦ. Ἀρνοῦνται νὰ πιστέψουν αὐτὸ ποὺ βλέπουμε ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι! ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΗΧΟΥ. Ο ΚΗΛΤΖΑΝΙΔΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΗΧΟΥ: Δηλαδὴ τὸ σημεῖο τοῦ «νανὰ» μὲ τὶς δύο τελεῖες (ἢ ἀποστρόφους ἢ ὅπως ἀλλιῶς τὰ ἐπιθυμοῦν ὁρισμένοι). Αὐτὴ εἶναι ἡ μία ἀπὸ τὶς δύο ἐκδοχὲς τῆς μαρτυρίας τοῦ Τρίτου ἤχου.
Δηλαδή δὲν ξέρουν νὰ διαβάζουν οὔτε τὶς Μαρτυρίες τῶν Ἤχων;
Μήπως θὰ ἔπρεπε νὰ φοιτήσουν στὸ δεύτερο ἔτος τῆς Βυζαντινῆς μουσικῆς; Ἐκεῖ διδάσκονται αὐτά!
Στὴν ἐπισύναψη τοῦ παρόντος μηνύματος παραθέτω μερικὰ παραδείγματα[...]
Εγώ είπα ότι δεν γράφει επί λέξη "Τρίτος ήχος". Με το σημείο του "νανά" και με τον όρο "εναρμόνιος" δεν θέλει να δηλώσει απόλυτη ταύτιση με τον τρίτο ήχο. Αν ήθελε να το κάνει αυτό, θα έγραφε στο μακάμ αυτό ό,τι γράφει και στο Τζαργκιάχ, επί λέξη δηλ. "Τρίτος". Με αυτά θέλει να δηλώσει το φθόγγο παραγωγής και τις εναρμόνιες γραμμές που υπάρχουν σε πολλές φράσεις του ήχου αυτού. Άλλωστε και στο Ατζέμ Ασηράν, που παρατίθεται αμέσως πριν (βλ. συνημμένο), γράφει "ήχος (νανά) εναρμόνιος". Αυτό σημαίνει Τρίτος;; Ξέρουμε όλοι ότι το Ατζέμ Ασηράν είναι ο βαρύς εναρμόνιος εκ του ΖΩ ύφεση και όχι ο Τρίτος. Έχει όμως βάση παραγωγής, κατά τον Κηλτζανίδη, το Τζαργκιάχ και περιέχει εναρμόνιες φράσεις στην ανάπτυξή του.

nikosthe:
Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να ανατρέξω στα μηνύματα αυτά, γιατί τα έχετε διαγράψει. Κι αφού τα διαγράψατε, δεν μπορούσα να ξέρω το περιεχόμενό τους.
Χρήστος Πανάγου:
Και όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Βλέπε στο παρόν θέμα σελίδα 1, μήνυμα 10, όπου υπάρχει παράθεση απὸ εκείνο το μήνυμά μου.
Αν υπάρχει ηθελημένη παραποίηση ή παραπληροφόρηση ή κάτι άλλο ας το κρίνουν οι αναγνώστες.
nikosthe:
Για πρώτη φορά είδα το μη απόλυτο της αντιστοίχισης μεταξύ ήχου και μακάμ στο τελευταίο σας μήνυμα.
Χρήστος Πανάγου:
Ε όχι δά! Το μήνυμά μου στις 5-12-2008 δεν είναι το τελευταίο μου! εκεί ξαναέγραψα:
Υ.Γ.: Ήθελα να επισημάνω ότι καμία απόπειρα αντιστοιχίσεως μακάμ με ήχο δεν γίνεται να είναι απολύτως ακριβής.
Κι όμως η πραγματικότητα όντως είναι διαφορετική κ. Πανάγου:
α. Στη σελίδα 1 το μήνυμα 10 είναι του Χρήστου Ψωμιάδη. Το δικό σας είναι το μήνυμα 9.
β. Το μήνυμά σας αυτό, που περιέχει μία από τις φράσεις που αναφέρετε, δεν έχει ημ/νία 11-8-2008, όπως γράφετε εδώ (εγώ αυτή την ημ/νία έλεγξα και δεν βρήκα κάτι) αλλά 10-8-2008 (11-8-2008 είναι η ημερομηνία τροποποίησης και όχι της πρωτότυπης εγγραφής).
γ. Όταν έγραψα ότι "δεν μπορώ να ανατρέξω στα μηνύματα αυτά, γιατί τα έχετε διαγράψει" αναφερόμουν στο θέμα που συζητούσαμε και για το οποίο ισχυριστήκατε ότι δεν είχατε εκφράσει τότε για πρώτη φορά τη θέση σας, αλλά και παλαιότερα, δηλ. το μη απόλυτο της αντιστοίχισης μεταξύ ήχου και μακάμ. Τότε, στο μήνυμά σας αυτό αναφέρατε τρεις φράσεις σας από παλαιότερα μηνύματά σας, προς απόδειξη του ότι είχατε υποστηρίξει και παλαιότερα τη θέση σας αυτή. Από τις φράσεις λοιπόν αυτές, οι δύο από τις τρείς (με ημ/νίες 9-8-2008 και 20-8-2008) ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ στο μήνυμα που αναφέρετε. Η δε τρίτη φράση (με ημ/νία 11-8-2008) υπάρχει μεν σ' αυτό το μήνυμά σας (με πρωτότυπη ημ/νία 10-8-2008, όπως είπα προηγουμένως), αλλά δεν αναφέρεται στο επίμαχο θέμα, για το οποίο υποστηρίζετε ότι έχετε εκφραστεί ομοίως και παλαιότερα (δηλ. στο μη απόλυτο της αντιστοίχισης μεταξύ ήχου και μακάμ) αλλά σε άλλο (και συγκεκριμένα στο φθόγγο κατάληξης του μακάμ ως κριτήριο αντιστοίχισης με ήχο), μια και γράφετε:
Χρῆστος Πανάγου said:
Δὲν νομίζω ὅτι αὐτὸ (ὁ φθόγγος τῆς τελικῆς καταλήξεως) ἀποτελεῖ τὸ μοναδικὸ ἢ ἀπόλυτο κριτήριο τῆς ἀντιστοιχίσεως Μακὰμ-Ἤχου. Ὑπάρχουν κι ἄλλες παράμετροι ποὺ πρέπει νὰ ληφθοῦν ὑπόψει, γιὰ νὰ πραγματοποιηθεῖ αὐτὴ ἡ ἀντιστοίχιση.
Επομένως ο ισχυρισμός σας ότι έχετε επανατοποθετηθεί στο θέμα του μη απόλυτου της αντιστοίχισης ήχου-μακαμιών στο παρελθόν, απλώς γίνεται πιστευτός καλόπιστα από τους συνομιλητές σας, μια και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει παλαιότερο μήνυμά σας με τη θέση αυτή. Αυτό όμως, από το να τους κατηγορείτε για "ηθελημένη παραποίηση" και "παραπληροφόρηση", τη στιγμή που έχετε διαγράψει κάθε προηγούμενη αναφορά σας στο θέμα, έχει διαφορά...
δ.Το μήνυμά σας λοιπόν στις 5-12-2008 ήταν όντως το πρώτο και τελευταίο που είδα εγώ να γίνεται λόγος γι' αυτό το θέμα. Έχετε τη στοιχειώδη καλοπιστία να με πιστέψετε, όπως σας πιστεύω κι εγώ και αναγνώρισα τη συνέπειά σας στην έκφραση αυτής της θέσης; Έχει καλώς. Το μόνο που ζητάω να μου αναγνωρίσετε είναι όχι συνέπεια και γνώσεις, που σας έχω αναγνωρίσει εγώ, αλλά απλώς καλοπιστία.
Χρήστος Πανάγου said:
Αραγε πόσο λογικός άνθρωπος είναι εκείνος που δεν «βλέπει» όσα είναι μπροστά στα μάτια του;
Αν λάβουμε υπόψιν το λάθος μήνυμα (βλ. α), τη λάθος ημερομηνία (βλ. β) και τη λάθος αναφορά ως άσχετη με το θέμα συζήτησης (βλ. γ), δεν ξέρω αν το σχόλιό σας αυτό αφορά τελικώς εμένα.

Και για να επανέλθουμε στα μουσικά, θυμίζω απλώς ότι δεν έχουν απαντηθεί από τον κ. Πανάγου πολλές ερωτήσεις μου από την αρχή του διαλόγου μας. Δεν αναφέρομαι στις προσωπικές (του στυλ ποιου τα μηνύματα είναι εν τέλει ειρωνικά και προσβλητικά -έγινε άλλωστε μια πρόχειρη παράθεση όχι 2 και 3 αλλά 17 σημείων εδώ- ή ποια η σημασία των λέξεων "μυημένος" και "μύστης"), τις οποίες αντιπαρέρχομαι και τις ξεχνάω (έχω δηλώσει ότι δεν έχω τίποτα προσωπικό με τον αξιόλογο γνώστη της μουσικής μας κ. Πανάγου), αλλά στις καθαρά μουσικές, όπως:

α) Όταν λέει ο Κηλτζανίδης ότι "Το Ατζέμ κιουρδί παράγεται από του Τζαργκιάχ· άρχεται από του Νυμ ατζέμ και κατιόν εις το Τζαργκιάχ [...] καταλήγει εις το Διουγκιάχ" οι υπόλοιπες ονομασίες εκτός του "Ατζέμ κιουρδί" (που όλοι συμφωνούμε ότι είναι ήχος) τι είναι; Φθόγγοι ή ήχοι; Ας αφήσουμε το "παράγεται από του Τζαργκιάχ", στο οποίο διαφωνούμε. Τα υπόλοιπα όμως; Με τον όρο δηλ. Νυμ ατζεμ εννοεί το ΖΩ ύφεση (δηλ. φθόγγο), ναι ή όχι; Με τον όρο Τζαργκιάχ (στη φράση "κατιόν...") εννοεί τον ΓΑ (δηλ. φθόγγο), ναι ή όχι; Με τον όρο Διουγκιάχ εννοεί τον φθόγγο ΠΑ, ναι ή όχι;

β) Πώς σχολιάζεται το γεγονός ότι ο Καράς εδώ, ο Μαυροειδής εδώ και ο Στάθης εδώ αντιστοιχούν το μακάμ Ατζέμ Κιουρδί με τον πλ. α';

γ) Το γεγονός ότι υπάρχουν κι άλλα μακάμια που ο Κηλτζανίδης, σύμφωνα με το φθόγγο που θεωρεί βάση παραγωγής τους, τα κατατάσσει σε ορισμένη οικογένεια μακαμιών και ορισμένο ήχο, αλλά σήμερα η κατάταξή τους και ο χαρακτηρισμός τους γίνεται σύμφωνα με το άκουσμα σε άλλο ήχο, μήπως λέει τίποτα; Παραδείγματα:
1. το Μπουσελίκ ο Κηλτζανίδης το έχει στην ομάδα του Τζαργκιάχ (τρίτου ήχου), ενώ ο Μαυροειδής το χαρακτηρίζει ως τέταρτο σκληρό διατονικό κατά μετάθεση στο Πα. Μήπως επομένως -παρεμπιπτόντως- δεν είναι και τόσο "ατυχής" η έκφραση "μινόρε", δεδομένων και όσων γράφουν τα θεωρητικά, όπως του Σπυρίδωνος Ψάχου, σελ. 115 στον πλ. α';
"Υπόψιν ότι με τη χρήση της εναρμόνιας φθοράς επί του ΓΑ, παράγεται τετράχορδο ΠΑ-ΔΙ 12-6-12 (τόνος-ημιτόνιο-τόνος) όμοιο του τετραχόρδου του αρχαίου φρυγίου τρόπου (ελάσσων κλίμακα minore της μουσικής της Δύσης, το λεγόμενο Πιουσελίκ στην Αραβοπερσική Μουσική)".
2. το Μπεγιατί ο Κηλτζανίδης το θεωρεί τέταρτο ήχο με κατάληξη στον ΠΑ, ο Μαυροειδής ότι "μετέχει στην οικογένεια των Πρώτων Ήχων" και απλώς "συνεργάζεται" με τον Δ' ήχο.
3. το Καρτσιγάρ: ο Κηλτζανίδης ως τέταρτο ήχο, επειδή έχει βάση το ΔΙ, ο Μαυροειδής αναφέρει τη συνήθη ονομασία του (δευτερόπρωτος), χωρίς να κάνει λόγο πουθενά για Δ' ήχο (παρά μόνο για "τετράχορδο χιτζάζ πάνω στο νεβά").

δ) Μήπως είναι λανθασμένη η αναφορά περί ύπαρξης στο Ατζέμ Κιουρδί "τετραχόρδου ΓΑ-ΖΩ", για το λόγο ότι δεν υπάρχει τετράχορδο ΓΑ-ΖΩ ούτε στην κλίμακα ούτε στην ανάπτυξη του ήχου; Συγκεκριμένα:
- Η κλίμακα αποτελείται από δύο διαζευγμένα τετράχορδα (ΠΑ-ΔΙ και ΚΕ-ΠΑ) με διάταξη Ημιτόνιο-Τόνο-Τόνο και όχι από κάποιο τετράχορδο ΓΑ-ΖΩ.
- Στην ανάπτυξη του ήχου οι δεσπόζοντες φθόγγοι είναι οι ΠΑ, ΔΙ, ΖΩ και ΠΑ', όπως γράφει και ο Καράς εδώ. Και πάνω στον ΖΩ δομείται μεν εναρμόνιο τετράχορδο και γίνονται γραμμές Τρίτου ήχου, όχι όμως και πάνω στον ΓΑ, που δεν είναι δεσπόζων φθόγγος και δεν γίνονται εκεί καταλήξεις.

ε) Το Μπουσελίκ το χαρακτηρίσατε ήδη ως κλάδο του Τρίτου ήχου. Πιστεύετε ότι ισχύει το ίδιο και για το σαμπάχ και το κιουρντί, τα οποία ο Στέφανος κατατάσσει εδώ "τω τζαρεγκιάχ" μαζί με το ατζέμ κιουρντί;; Μήπως, αν αυτή η κατάταξη σημαίνει κάτι άλλο για το σαμπάχ και το κιουρντί, το ίδιο σημαίνει και για το ατζέμ κιουρντί;;

στ) Τελικά μπορούμε να έχουμε το ακριβές σημείο στο οποίο ο Tanrikorur σ' αυτό το βίντεο ισχυρίζεται ότι το Ατζέμ Κιουρδί "υπάγεται στο Τζαργκιάχ", όπως γράψατε;

Ως επίλογο, ας δικαιολογήσουμε το εμπαθές που επικρατεί στο διάλογο αυτό, αγαπητοί συμφορουμίστες, με το στίχο από το ομώνυμο μακάμι του Μακαμλάρ Κιαρί στο βιβλίο του Κηλτζανίδη: "Και Ατζέμ Κιουρδί ευγάζουν μ'ένα τόνον εμπαθή" (βλ. συνημμένο).
 

Attachments

  • acem kurdi_kiltzanidis.jpg
    85 KB · Views: 30
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
nikosthe
Χώρια που δεν γράφει ότι "είναι τρίτος ήχος", αλλά ότι "ωσαύτως είναι εναρμόνιος, άρχεται από το ΖΩ...λήγον εις τον ΠΑ".
gkoun
Το ίδιο ισχύει και για το μουσικό κείμενο που επισυνάπτετε.

Θα μπορούσατε, ενδεχομένως, να μας εξηγήσετε τα επισυναπτόμενα; Ευχαριστώ πολύ.
Γιώργος Κουνατίδης
Δεν επισύναψα κάποιο κείμενο κ. Κουνατίδη, δεν καταλαβαίνω τι εννοείτε.
Σας ευχαριστώ για την παράθεση και των ακουσμάτων και των κειμένων για το μακάμ Τζαργκιάχ. Συμφωνώ στα όσα γράφετε, αλλά μήπως θα ήταν καλύτερο να ανοιχθεί νέο θέμα και να το συζητήσουμε αλλού;
 
Top