Συμπτώματα εκκοσμίκευσης της ψαλτικής.

Ποιο από τα παρακάτω θεωρείτε σημαντικότερο σύμπτωμα εκκοσμίκευσης της ψαλτικής;

  • 1. ο τεχνητός ισοκράτης

    Votes: 83 53.9%
  • 2. η στουντιακή ακουστική του ναού

    Votes: 16 10.4%
  • 3. η αυτοβιντεοσκόπηση του ψάλτη

    Votes: 76 49.4%
  • 4. η χρήση τάμπλετ

    Votes: 13 8.4%
  • 5. η χρήση μη κλασικών μελών στην ψαλμωδία

    Votes: 23 14.9%
  • 6. ο μεικτός χορός (άνδρες-γυναίκες)

    Votes: 53 34.4%
  • 7. η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση (τραγουδιστικό ύφος, αμανές κ.λπ.)

    Votes: 81 52.6%
  • 8. η χαλάρωση του τυπικού

    Votes: 54 35.1%

  • Total voters
    154
  • Poll closed .

Υάκινθος B

Well-known member
Κι όμως δεν «τραγούδησαν» όλοι οι μεγάλοι. Ιερά τέρατα όπως ο Στανίτσας, ο Χρύσανθος, ο Τσαμκιράνης, ο Περιστέρης, για να πω μερικούς μόνο ενδεικτικά (και βέβαια όλοι οι του πατριαρχικού ναού), απέφυγαν αυτόν τον πειρασμό, αν και ήταν οι κατ' εξοχήν δυνάμενοι να το κάνουν. Υπάρχει και στους μεγάλους μια διαχωριστική γραμμή ως προς αυτό.
Έχεις απόλυτο δίκιο ! αυτός που τραγούδαγε πολύ ήταν ο Κυριαζής κι ο Καραμάνης του έκανε παρατήρηση.
Εδώ θα διαφωνήσω μαζί σας. Ο Τσαμκιράνης είναι από τους συνεπέστερους ψάλτες ως προς το μουσικό κείμενο από όπου ψάλλει. Θα έλεγα μάλιστα ακραία συνεπής. Τώρα, αν τα μουσικά κείμενα από όπου έψαλε είχαν περιττά πράγματα (νομίζω κυρίως Καραμάνη έψαλε) είναι άλλη συζήτηση. Κατ' εμέ από τους κορυφαίους Ψάλτες του καιρού μας, από τους λίγους που με ευχαριστεί τόσο με την ψαλμωδία
Όταν ήμουν πρωτοετής φοιτητής στη θεσσαλονίκη ,έγινε μια συνάντηση Β Μουσικής. Είχαν περάσει όλοι οι σπουδαιότεροι ψάλτες. Αυτοί που πραγματικά με εντυπωσίασαν ήταν ο Νερατζής και ο Τσαμκιράνης. Τεράστια μεγέθη !
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Είναι παραδοσιακή ψαλτική οι οπερέτες του Περιστέρη;:unsure:
Τι σχέση έχει με το θέμα μας;

ΥΓ Ακόμα και αν δεν είναι παραδοσιακή με την έννοια που την κατανοείς, Πέτρο, δεν χωρούν απαξιωτικές εκφράσεις μιλώντας για έναν τέτοιο μέγεθος της ψαλτικής μας.
 

gpsevdos

Παλαιό Μέλος
Καλησπερα σας, ενδιαφερουσα συζητηση! Γενικα με τη εκκοσμικευση στα αναλογια της Ελλαδος. Για τα μελη του Ψ που ζουν στο εξωτερικο
ειμαι σιγουρος οτι μπορουν να εκθεσουν και αλλους "πειρασμους"
οχι μονο μεικτες χορωδιες, αλλα και χρηση μουσικου οργανου (pipe organ) στα προτυπα της δυτικης εκκλησιας (δυτικη εκκλησια που εχει πλεον εκκοσμικευθει), και αλλα που ισως εχουν συζητηθει σε αλλες ενοτητες.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Τι σχέση έχει με το θέμα μας;

Άμεση! Αποδεικνύει ότι το στοιχείο αυτό μπορεί να επιλεγεί από ανθρώπους που εννοούν τα ακριβώς αντίθετα!

Ούτε όμως και ο αόριστος σεβασμός προς όλους επειδή ήταν μεγάλα ονόματα και δεν τολμάμε να τους κρίνουμε είναι σωστός.

Όπως επίσης το να πλέκουμε τα εγκώμια σε όλους τους παλαιούς και να απορρίπτουμε όλους τους συγχρόνους. Γιατί δεν άκουσα να αναφέρεται κάποιος παλιός ως παράδειγμα εκκοσμίκευσης, ούτε όμως και κάποιος σύγχρονος ως πρότυπο. Δεν τολμά βέβαια να κατονομάσει κανείς και κάποιον από όσους συγχρόνους "φωτογραφίζει" με τις περιγραφές αυτές.

Στο θέμα υπεισέρχεται έντονη υποκειμενικότητα λόγω του ότι όλοι μας είμαστε και ψάλτες και η όποια κριτική αφορά συναδέλφους με τους οποίους υπάρχει και ανταγωνισμός.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Άμεση! Αποδεικνύει ότι το στοιχείο αυτό μπορεί να επιλεγεί από ανθρώπους που εννοούν τα ακριβώς αντίθετα!

Ούτε όμως και ο αόριστος σεβασμός προς όλους επειδή ήταν μεγάλα ονόματα και δεν τολμάμε να τους κρίνουμε είναι σωστός.

Όπως επίσης το να πλέκουμε τα εγκώμια σε όλους τους παλαιούς και να απορρίπτουμε όλους τους συγχρόνους. Γιατί δεν άκουσα να αναφέρεται κάποιος παλιός ως παράδειγμα εκκοσμίκευσης, ούτε όμως και κάποιος σύγχρονος ως πρότυπο. Δεν τολμά βέβαια να κατονομάσει κανείς και κάποιον από όσους συγχρόνους "φωτογραφίζει" με τις περιγραφές αυτές.

Στο θέμα υπεισέρχεται έντονη υποκειμενικότητα λόγω του ότι όλοι μας είμαστε και ψάλτες και η όποια κριτική αφορά συναδέλφους με τους οποίους υπάρχει και ανταγωνισμός.
Δεν θα έλθω σε αντιπαράθεση την παραμονή εορτής, αλλά επιμένω ότι μια αόριστη απαξιωτική αναφορά στον αείμνηστο Περιστέρη δεν έχει σχέση με το θέμα που συζητούμε. Το θέμα αυτό είναι μια δημοσκόπηση για το ποια θεωρούμε οι ψάλτες συμπτώματα εκκοσμίκευσης.
 

ΠΑΝΑΓΗΣ

Μέλος
Και μην ξεχνάμε το βασικό πρόβλημα. Εξαιτίας του ηλεκτρονικού ισοκράτη δεν πατάνε οι μαθητές στα αναλόγια. Έχει καταργηθεί επί της ουσίας η μαθητεία πάνω στο αναλόγιο.
Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω μαζί σας, ως προς το τελευταίο που αναφέρατε.
Αυτή ακριβώς η έλλειψη μαθητείας επί του αναλογίου κατέστησε το ηλεκτρονικό όργανο αναπόσπαστο σύντροφο για πολλούς ψάλτες.
Κι όχι μόνο αυτό, αλλά να προσθέσω την αναγκαιότητα της συνύπαρξης ανδρός και γυναικός στο αναλόγιο, με όλα τα επακόλουθα της μίξης ανδρικής και γυναικείας φωνής.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο για να μην εκτραπεί η συζήτηση.

Δεν μου είναι λοιπόν, δυνατό να θεωρήσω ως εκκοσμίκευση της ψαλτικής την ύπαρξη του ισοκράτη, ούτε τον μεικτό χορό.
Αυτά αποτελούν το αποτέλεσμα κι όχι την αιτία.

Επίσης, συνεχίζοντας τη σκέψη μου ως προς το κεντρικό θέμα, να επισημάνω πως στην εποχή μας η τεχνολογία, μας παρέχεται απλόχερα.
Κάθε εποχή έχει τη δική της τεχνολογία.
Κάποτε υπήρχε ο πάπυρος, μετά εφευρέθηκε το χαρτί.
Στην αρχή έγραφαν τα βιβλία με το χέρι, χθες υπήρχε μόνο ο εκτυπωτής, σήμερα σε μια οθόνη τάμπλετ έχει ο καθένας ολόκληρη βιβλιοθήκη.

Διερωτώμαι, πότε τελικά ξεκίνησε η εκκοσμίκευση της ψαλτικής;
Μήπως τελικά η χρήση της τεχνολογίας εκκοσμικεύει την ψαλτική;
Να προχωρήσω το ερώτημα;
τι εννοούμε με τον όρο εκκοσμίκευση;
Ίσως αν ξεκινήσουμε από το τελευταίο καταφέρουμε να απαντήσουμε σωστά και στο αρχικό ερώτημα του θέματος...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Εκκοσμίκευση είναι όχι αυτό που θέλει ο Θεός αλλά αυτό που αρέσει στον κόσμο.

Πχ η βυζαντινή να αντικατασταθεί από την Ευρωπαϊκή για να αρέσει στους ανθρώπους και να έρχονται περισσότεροι.

Ή να βάλουμε και γυναίκες στα αναλόγια γιατί θα αρέσει στους πιστούς.

Θα πει βέβαια κάποιος και πού ξέρεις εσύ ότι αυτά αρέσουν στο θεό και όχι τα άλλα..
 

Υάκινθος B

Well-known member
Πχ η βυζαντινή να αντικατασταθεί από την Ευρωπαϊκή για να αρέσει στους ανθρώπους και να έρχονται περισσότεροι.
Αν η βυζαντινή μουσική αποδίδεται σωστά (καλές φωνές, γνώση μουσικής , φυσιολογικές βάσεις) είναι αναντικατάστατη. Είναι η καταλληλότερη προσευχητική μουσική. Ο συνδυασμός δε μέλους και αρχαίας ελληνικής γλώσσας την απογειώνουν. Και η δυτική μουσική είναι εντυπωσιακή αλλά από ένα σημείο και μετά σε κουράζει γιατί είναι όλα μινόρε- ματζόρε.
Είναι παραδοσιακή ψαλτική οι οπερέτες του Περιστέρη;
Το ύφος του Περιστέρη είναι ένα ύφος που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής. Δεν τολμάμε όμως να αμφισβητήσουμε ή να κρίνουμε τον γίγαντα αυτόν (μουσικά και φωνητικά) που λέγετε Περιστέρης. Αυτοί ονομάζονται Ιερά Τέρατα.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω μαζί σας, ως προς το τελευταίο που αναφέρατε.
Αυτή ακριβώς η έλλειψη μαθητείας επί του αναλογίου κατέστησε το ηλεκτρονικό όργανο αναπόσπαστο σύντροφο για πολλούς ψάλτες.


Κι όχι μόνο αυτό, αλλά να προσθέσω την αναγκαιότητα της συνύπαρξης ανδρός και γυναικός στο αναλόγιο, με όλα τα επακόλουθα της μίξης ανδρικής και γυναικείας φωνής.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο για να μην εκτραπεί η συζήτηση.

Δεν μου είναι λοιπόν, δυνατό να θεωρήσω ως εκκοσμίκευση της ψαλτικής την ύπαρξη του ισοκράτη, ούτε τον μεικτό χορό.
Αυτά αποτελούν το αποτέλεσμα κι όχι την αιτία.

Επίσης, συνεχίζοντας τη σκέψη μου ως προς το κεντρικό θέμα, να επισημάνω πως στην εποχή μας η τεχνολογία, μας παρέχεται απλόχερα.
Κάθε εποχή έχει τη δική της τεχνολογία.
Κάποτε υπήρχε ο πάπυρος, μετά εφευρέθηκε το χαρτί.
Στην αρχή έγραφαν τα βιβλία με το χέρι, χθες υπήρχε μόνο ο εκτυπωτής, σήμερα σε μια οθόνη τάμπλετ έχει ο καθένας ολόκληρη βιβλιοθήκη.

Διερωτώμαι, πότε τελικά ξεκίνησε η εκκοσμίκευση της ψαλτικής;
Μήπως τελικά η χρήση της τεχνολογίας εκκοσμικεύει την ψαλτική;
Να προχωρήσω το ερώτημα;
τι εννοούμε με τον όρο εκκοσμίκευση;
Ίσως αν ξεκινήσουμε από το τελευταίο καταφέρουμε να απαντήσουμε σωστά και στο αρχικό ερώτημα του θέματος...
Το γεγονός ότι είχε ήδη φθαρεί η μαθητεία στα αναλόγια από άλλους παράγοντες τους οποίος δεν θέλω να θίξω, δεν σημαίνει ότι ο ηλεκτρονικός ισοκράτης δεν συνεισέφερε στο να καταργηθεί και με τη βούλα η μαθητεία. Ουσιαστικά είναι η χαριστική βολή στην οποία όπως είπατε, οι μαθητές υποκαθίστανται από τον ηλεκτρονικό ισοκράτη που αποτελεί πλέον "αναπόσπαστο σύντροφο για πολλούς ψάλτες". Αισθάνομαι πάντως την τελευταία φράση ιδιαιτέρως ζοφερή και καταθλιπτική αφού πλέον ο άνθρωπος θεωρεί το μηχάνημα ως σύντροφο. Πόσο μακριά είναι αυτό από την ψαλτική παιδεία? Και όχι μόνο την ψαλτική παιδεία... Αντί να δούμε τι έφτεξε που δεν έρχονται μαθητές στα αναλόγια βρίσκουμε μη απαραίτητα υποκατάστατα που το μόνο που προσφέρουν είναι ένα βουητό.

Πάντως μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση που δεν θίξατε το αισθητικό κομμάτι, λες και είναι δευτερεύουσας σημασίας.

Το θέμα τον μεικτών χορών δεν έχει να κάνει με την έλλειψη ψαλτών και δεν είναι καινούριο. Μεικτές χορωδίες υπήρχαν και στις αρχές του 20ου αιώνα στα πρότυπα χορωδιών άλλων δογμάτων. Οι μεικτές χορωδίες και η επιχειρηματολογία που συνοδεύει την καθιερωσή τους δεν σχετίζεται με πρακτικά προβλήματα αλλά με τον ευσεβισμό.

Ο προβληματισμός μου σε σχέση με τον ηλεκτρονικό ισοκράτη όπως και σε σχέση με το τέμπλετ, δεν σχετίζεται ούτε εκκινεί απο κάποιου είδους τεχνοφοβία, αλλά κυρίως από αυτά που έχω καταλάβει σε σχέση με την γενικότερη λογική, την παράδοση και την αισθητική της ψαλτικής τέχνης.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Η δημοσκόπηση έκλεισε. ΣΑΣ Ευχαριστώ πολύ για τη συμμετοχή σας, η οποία ήταν πολύ μεγάλη! (ψήφισαν 154 μέλη - 399 ψήφοι).
Η σειρά κατάταξης είναι πολύ ενδιαφέρουσα και, κατά τη γνώμη μου, δείχνει σημαντικά πράγματα.

1679919893261.png


Υπάρχει ένα βασικό συμπέρασμα, ανάμεσα σε πολλά άλλα. Για τους περισσότερους ο τεχνητός ισοκράτης είναι το σπουδαιότερο δείγμα εκκοσμίκευσης. Ταυτόχρονα όμως, η εξάπλωσή του είναι όλο και μεγαλύτερη. Ήδη στους μεγάλους ναούς των αστικών κέντρων τον χρησιμοποιούν περίπου 1 στους 3 και το ποσοστό αυτό συνεχώς μεγαλώνει. (Ενδεικτικά σε ναούς του τόπου μου για τους οποίους έχω γνώση, πολλοί που πέρσι δεν είχαν ισοκράτη εφέτος έχουν).

Τι σημαίνει όταν μια πρακτική εξαπλώνεται πολύ στον ψαλτικό κόσμο και, την ίδια στιγμή, η ψαλτική κοινότητα την αποδοκιμάζει; Ότι μπορεί στο μέλλον να γίνει αιτία διχασμού.
Αυτό είναι κάτι για το οποίο η εκκλησία έκανε ό,τι της αναλογούσε με τις αποφάσεις της (και φυσικά μια απόφαση δεν μπορεί ούτε πρέπει να έχει αστυνομικό χαρακτήρα). Το ερώτημα για μένα είναι αν θα πρέπει να πάρει κάποια επίσημη θέση και η Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος, εφόσον το θέμα αποκτά μια διάσταση διαφορετική από την αμιγώς εκκλησιαστική και αναδεικνύεται σε μείζον ψαλτικό θέμα (εκτός και το έχει ήδη κάνει και δεν γνωρίζω, οπότε συχωρέστε με).
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
έχουν συγχωρεθεί οι αμαρτίες, Αναστήθηκε ο Χριστός μας απήλλαξε της κατάρας του νόμου. Αντιλαβού... Αμήν λέγαμε παλιά.. τώρα τ' αλλάξανε
Επίσης ο κυρ Στάθης Κουτούμπας ο ψάλτης του Ευαγγελισμού Σκιάθου 93 χρονών λέει "Όλοι θέλουν να λένε, κανένας δεν θέλει να μάθει"
Όλοι θέλουν χαρτιά και πιστοποιήσεις από πανεπιστήμια, ακαδημίες, ωδεία κλπ και κανένας δεν απευθύνεται στους παλιούς ψάλτες και στους παλιούς παπάδες. Λειτουργιολόγοι και μουσικολόγοι θεωρούνται οι ειδικοί στα εκκλησιαστικά κι όχι ο παλιός ο παπάς κι ο παλιός ο ψάλτης που μεταδίδει τα παραδεδομένα στον νέο. Αυτό είναι η εκκοσμίκευση, αντικαταστήσαμε την εκκλησία ως σχολείο λειτουργικής- ψαλτικής με τα αμφιθέατρα

Ἄν νομίζεις ὅτι οἱ «παλαιοί» τὰ ἔκαναν «καλὰ» καὶ οἱ νεότεροι ... μαντάρα, πλανᾶσαι πλάνην οἰκτρὰν.

Εἶχε κάτι ... παλικάρια παλιότερα καὶ μέσα στὸ ἱερό καὶ ἔξω ἀπὸ αὐτὸ, ἄστα νὰ πάνε. Ὑπήρχαν ξέρεις καὶ παλιοί παπάδες ποὺ δὲν διάβαζαν κἄν τὶς εὐχὲς στὴ λειτουργία καὶ ἁπλὰ ἔριχναν ... χοροὺς στὰ πανηγύρια. Μὴ μιλήσω γιὰ τὸ μπεκρηλίκι σὲ πολλοὺς παλιοὺς ψαλτάδες, ποὺ ἀνέβαινες στὸ ἀναλόγιο καὶ μύριζε ρακὶ ἀπὸ χιλιόμετρα.

Ἔχουμε μνήμη καὶ κρίση.

Τώρα ἄν ἐσὺ νοσταλγεῖς τὸν «παλιό καλὸ καιρό» ἁπλὰ ἐξιδανικεύεις κάτι ποὺ ποτὲ δὲν ὑπῆρξε, ὅπως τὸν φαντάζεσαι.

Ὅπως κάποιοι ἔμποροι. Συνέχεια λένε κάθε πέρσι καὶ καλύτερα, ἀλλὰ τὸ μαγαζί δὲν κλείνει ποτέ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ναι το μπεκρούλιασμα είναι το ορθόδοξο και το γλέντι!!!! Τώρα έχουν καταργήσει τα γλέντια και την χαρά από τους ανθρώπους. Ντροπή!
Το πρώτο θαύμα ο Χριστός το έκανε σε βαθύ μεθύσι στην Κανά! Μάλιστα ενώ ήταν ήδη τύφλα από το μεθύσι (το λέει ξεκάθαρα ο αρχιτρίκλινος ) ο Χριστός κέρασε το καλύτερο κρασί!!! Δεν είπε να προσέχουν μη μεθύσουν κι άλλο, δεν είπε πιείτε με προσοχή!!!! οι σύγχρονοι άσχετοι από ζωή και χαρά δήθεν "πνευματικοί" έχουν αφιονίσει και αποβλακώσει όλο το εκκλησιαστικό σώμα !
Για μένα αυτή είναι η εκκοσμίκευση - αποβλάκωση στον χώρο της ψαλτικής και της σημερινής εκκλησίας
Γεμίσαμε χοντροί παπάδες αποτέλεσμα της δήθεν νηστείας με χαλβάδες και λουκουμάδες που τους πειράζουν τα σουβλάκια στα πανηγύρια που αιώνες έτσι γινόντουσαν!
Περαστικά μας!!!
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Άλλος ένας δείκτης της εκκοσμίκευσης είναι η αδυναμία αναπαραγωγής και διάκρισης του μεγέθους του διαστήματος ΝΗ-Πα και γενικά της παρακμής της μουσικής(αφανίζεται το διατονικό γένος, από τους λειτουργιολόγους και τους μουσικολόγους αφανίζεται και κανένας δεν παίρνει χαμπάρι http://soldatosmusic.blogspot.com/2017/06/21.html). Δεν είμαι εγώ αλλά ο Πλάτων που έχει ως ηθικό δείκτη το μέγεθος κακοποίησης της μουσικής η οποία γίνεται και στις μέρες μας. Αυτό γιατί δεν έχουμε αληθινή επαφή με την παράδοση. Δεν είναι η ενορία-γειτονιά πια όπως είπα και πριν αλλά το πανεπιστήμιο, οι κύκλοι μελέτης αγίας γραφής και το κατηχητικό. Άλλαξε ο πυρήνας της σημερινής εκκλησιαστικής ζωής, εκκοσμίκευση γιαχωβαδοποίηση προτεσταντιοποίηση κλπ
Μετά μας πειράζουν οι Μάρτυρες του ιεχωβά... ε βέβαια αφού έχουμε γίνει το ίδιο!
 

ΠΑΝΑΓΗΣ

Μέλος
Η εκκοσμίκευση της ψαλτικής είναι μια διαδικασία μετατροπής που αλλοιώνει το νόημα και την αξία του λειτουργήματος και της τέχνης που υπηρετεί ο ψάλτης,
Συμπερασματικά λοιπόν, η χρήση της τεχνολογίας στο αναλόγιο φαίνεται πως συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην εκκοσμίκευση της ψαλτικής.
Η ψαλτική χάνει την αυθεντία της, αποχρωματίζεται θρησκευτικά και μοντερνοποιείται στα πλαίσια της δυτικοευρωπαϊκής νεοτερικότητας.

Ωστόσο, από τη στιγμή που στην Εκκλησία έχουν υπησέλθει κοσμικά στοιχεία, δεν θα μπορούσε η ψαλτική να παραμείνει ανεπηρέαστη.
Διατηρώ επιφυλάξεις για τον αν η ολοκληρωτική αποπομπή του ισοκράτη από το αναλόγιο θα έλυνε το ζήτημα,,

Θεωρώ πως μια κοινωνία αποκομμένη από την ορθόδοξη εκκλησιαστική εμπειρία, δεν έχει τη δυνατότητα να παράγει κάτι καλύτερο από αυτό που έχουμε σήμερα.

Χωρίς καθολική πνευματική αφύπνιση, εις μάτην εκοπίασαν οι γράφοντες....
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Άλλος ένας δείκτης της εκκοσμίκευσης είναι η αδυναμία αναπαραγωγής και διάκρισης του μεγέθους του διαστήματος ΝΗ-Πα και γενικά της παρακμής της μουσικής(αφανίζεται το διατονικό γένος, από τους λειτουργιολόγους και τους μουσικολόγους αφανίζεται και κανένας δεν παίρνει χαμπάρι http://soldatosmusic.blogspot.com/2017/06/21.html). Δεν είμαι εγώ αλλά ο Πλάτων που έχει ως ηθικό δείκτη το μέγεθος κακοποίησης της μουσικής η οποία γίνεται και στις μέρες μας. Αυτό γιατί δεν έχουμε αληθινή επαφή με την παράδοση. Δεν είναι η ενορία-γειτονιά πια όπως είπα και πριν αλλά το πανεπιστήμιο, οι κύκλοι μελέτης αγίας γραφής και το κατηχητικό. Άλλαξε ο πυρήνας της σημερινής εκκλησιαστικής ζωής, εκκοσμίκευση γιαχωβαδοποίηση προτεσταντιοποίηση κλπ
Μετά μας πειράζουν οι Μάρτυρες του ιεχωβά... ε βέβαια αφού έχουμε γίνει το ίδιο!
Ναι το μπεκρούλιασμα είναι το ορθόδοξο και το γλέντι!!!! Τώρα έχουν καταργήσει τα γλέντια και την χαρά από τους ανθρώπους. Ντροπή!
Το πρώτο θαύμα ο Χριστός το έκανε σε βαθύ μεθύσι στην Κανά! Μάλιστα ενώ ήταν ήδη τύφλα από το μεθύσι (το λέει ξεκάθαρα ο αρχιτρίκλινος ) ο Χριστός κέρασε το καλύτερο κρασί!!! Δεν είπε να προσέχουν μη μεθύσουν κι άλλο, δεν είπε πιείτε με προσοχή!!!! οι σύγχρονοι άσχετοι από ζωή και χαρά δήθεν "πνευματικοί" έχουν αφιονίσει και αποβλακώσει όλο το εκκλησιαστικό σώμα !
Για μένα αυτή είναι η εκκοσμίκευση - αποβλάκωση στον χώρο της ψαλτικής και της σημερινής εκκλησίας
Γεμίσαμε χοντροί παπάδες αποτέλεσμα της δήθεν νηστείας με χαλβάδες και λουκουμάδες που τους πειράζουν τα σουβλάκια στα πανηγύρια που αιώνες έτσι γινόντουσαν!
Περαστικά μας!!!
Ό,τι να ναι συνάδελφε.
Κι επίσης εξαιρετικά λυπηρό. Ο ψάλτης που προανέφερα, ένας καλλιφωνότατος πρακτικός ψάλτης, πέθανε τελικά από κίρρωση του ήπατος. Ούτε παλιά ήταν ιδανικά ούτε σήμερα για θάνατο, είναι αυτό που είναι. Το πού θα πάει δεν το ξέρουμε, μολονότι προσωπικά είμαι απαισιόδοξος.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Η εκκοσμίκευση της ψαλτικής είναι μια διαδικασία μετατροπής που αλλοιώνει το νόημα και την αξία του λειτουργήματος και της τέχνης που υπηρετεί ο ψάλτης,
Συμπερασματικά λοιπόν, η χρήση της τεχνολογίας στο αναλόγιο φαίνεται πως συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην εκκοσμίκευση της ψαλτικής.
Η ψαλτική χάνει την αυθεντία της, αποχρωματίζεται θρησκευτικά και μοντερνοποιείται στα πλαίσια της δυτικοευρωπαϊκής νεοτερικότητας.

Ωστόσο, από τη στιγμή που στην Εκκλησία έχουν υπησέλθει κοσμικά στοιχεία, δεν θα μπορούσε η ψαλτική να παραμείνει ανεπηρέαστη.
Διατηρώ επιφυλάξεις για τον αν η ολοκληρωτική αποπομπή του ισοκράτη από το αναλόγιο θα έλυνε το ζήτημα,,

Θεωρώ πως μια κοινωνία αποκομμένη από την ορθόδοξη εκκλησιαστική εμπειρία, δεν έχει τη δυνατότητα να παράγει κάτι καλύτερο από αυτό που έχουμε σήμερα.

Χωρίς καθολική πνευματική αφύπνιση, εις μάτην εκοπίασαν οι γράφοντες....
Συμφωνώ πως η ψαλτική δεν θα μπορούσε να παραμείνει ανεπηρέαστη από τα κοσμικά στοιχεία. Σίγουρα δεν θα έλυνε το ζήτημα της εκκοσμίκευσης η ολοκληρωτική αποπομπή του ηλεκτρονικού ισοκράτη. Τουλάχιστον θα έλυνε τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει ο ίδιος ο ηλεκτρινικός ισοκράτης (κάποια από τα οποία ανέφερα). Και τον ηλεκτρονικό ισοκράτη (όπως και το τάμπλετ) δεν τον επέβαλλαν οι ιερείς (όπως π.χ τα μικρόφωνα κ.α.) αλλά εμείς οι ίδιοι. Που σημάινει πως εμείς προσθέτουμε ένα επιπλέον πρόβλημα στην πολύπαθη αυτή τέχνη. Δεν μπορούμε να στρουθοκαμηλίζουμε ρίχνοντας γενικές και αόριστες ευθύνες περί της " κοινωνίας που είναι αποκομμένη από την εκκλησιαστική εμπειρία" από τη στιγμή που αποκλειστικά υπεύθυνοι είμαστε εμείς οι ίδιοι, που από τη μια εγκωμιάζουμε τα μέλη του Ιακώβου και το πόσο ωραία ψάλλουν στο πατριαρχείο και από την άλλη χρησιμοποιούμε τάμπλετ (με το ίδιο τάμπλετ που πριν λίγο βριζόμασταν στο μέσα κοινωνικής δυκτύωσης) και έναν ηλεκτρονικό ισοκράτη που παράγει "ισο" πολύ χαμηλής ποιότητας.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά και βλέπουμε και την "καθολική πνευματική αφύπνηση"...
 
Top