Ενδιαφέρουσες όλες οι απόψεις.
Ίσως το μήνυμα αυτό να είναι εκτός θέματος, οπότε παρακαλώ τους συντονιστές να το μεταφέρουν, εάν κρίνουν ότι χρειάζεται.
Το Αγιορείτικο είναι πιο λιτό στα σημεία ποιότητος. Το θεωρώ καταλληλότερο για γυναίκα για τον λόγο ότι:
ο τρόπος που αναλύει ο εγκέφαλος τις συχνότητες ώστε να τις αντιληφθεί είναι τέτοιος ώστε μία πάρα πολύ γρήγορη αλληλουχία από νότες, στις υψηλές συχνότητες ακούγεται ευκρινέστατη, ενώ στις χαμηλές λίγο "θαμπή".
Για όσους γνωρίζουν από κυματική, χρειάζεται 3 με 4 μήκη κύματος για να εντοπίσει την συχνότητα. Η γυναικεία φωνή είναι κατά κανόνα μία οκτάβα υψηλότερη από την αντρική. Διπλάσια συχνότητα (f) σημαίνει μισή περίοδος (Τ=1/f). Επομένως, τα 3-4 μήκη κύματος (λ) διαρκούν τον μισό χρόνο στις υψηλές συχνότητες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει -κατά την γνώμη μου- ότι η επιλογή των ποιοτικών σημείων πρέπει να είναι κατά το δυνατόν η απλούστερη ώστε να μην ακούγεται "φορτωμένο". Επιπλέον η εκτέλεσή τους πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο "μαλακή", δηλαδή αρκεί να σκεφτείς την ανάλυση και αυτή θα βγεί από μόνη της. Συν βέβαια ότι πάντα πρέπει να υπάρχει κατά νου να μη βγαίνει συναίσθημα. Αυτό είναι ίσως λίγο δυσκολότερο στις γυναίκες λόγω ιδιοσυγκρασίας -αλλά με λίγη προσοχή διορθώνεται. Είναι βέβαια και κάποια κομμάτια που εκτείνονται πολύ ψηλά επάνω -ειδικά στον βαρύ. Μία γυναίκα συνθέτης ίσως να τα είχε γράψει διαφορετικά.
Τα κομμάτια αυτά είναι γραμμένα από άντρες για άντρες, γι' αυτό και χρειάζεται λίγη προσοχή εκ μέρους των γυναικών τόσο ως προς την επιλογή των κομματιών όσο και ως προς την εκτέλεσή.
Είναι κάτι ανάλογο με το τσάμικο και το ζεϊμπέκικο -καθαρά αντρικοί χοροί.
Λίγες γυναίκες έχω δει να χορεύουν ζεϊμπέκικο και να τους ταιριάζει στην κίνηση του σώματός τους. Συνήθως το καταντάνε μπαλέτο(!), εκτός από κάποιες άλλες -πάλι λίγες- που εν γνώσει τους τις κινήσεις τις κάνουν πολύ μικρές -όπως και το γυναικείο τσάμικο, ώστε να μη βγεί η πλαστικότητα η οποία δεν ταιριάζει με τον ρυθμό.
Θα μου επιτρέψεις domesticous, επειδή κάτι ανέφερες για την Ορμύλια πριν. Βέβαια είναι κάπου και γούστα, αλλά είναι πολύ σκληρό το άκουσμά τους. Ανέκφραστο θα το έλεγα. Καμμία σχέση με των Αγιορειτών. Πολύ καλλίτερες είναi οι μοναχές της Νταού Πεντέλης.
Και βέβαια ούτε να μιμούμαστε τους άντρες είναι ορθό. Πάντα θα υπάρχει διαφορά μεταξύ γυναικείου και αντρικού ψαλσίματος. Προσωπική μου άποψη, η κατάνυξη βρίσκεται στην καρδιά του κάθε ανθρώπου κι όχι στην συχνότητα της φωνής του. Για κάποιους λόγους οι Πατέρες ανέθεσαν αυτή την διακονία στους άντρες. Oι γυναίκες λοιπόν, όποτε και όταν μας δοθεί ευλογία να διακονήσουμε, ας έχουμε κατά νου μερικά βασικά τεχνικά πραγματα.