Οδυσσέας Εσκιτζής
Παλαιό Μέλος
χριστός ανέστη αδελφέ, το ύφος δεν είναι καλλιστεία, μας αρέσει δεν μας αρέσει, ή είναι πατριαρχικό ή δεν είναιΤ
Ο Πρίγγος αν κ θεωρείται "ιερό τέρας"
ΔΕΝ μου αρέσει.
χριστός ανέστη αδελφέ, το ύφος δεν είναι καλλιστεία, μας αρέσει δεν μας αρέσει, ή είναι πατριαρχικό ή δεν είναιΤ
Ο Πρίγγος αν κ θεωρείται "ιερό τέρας"
ΔΕΝ μου αρέσει.
Φυσικά και τον απολαμβάνουμε τον άρχοντα.Ας βρούμε καμμιά του ηχογράφηση ακόμα
να τον απολαύσουμε.
Φυσικά και τον απολαμβάνουμε τον άρχοντα.
Δεν απαντά όμως στο ερώτημά μου τι εννοείτε "πατριαρχικό" ύφος.
Καλώς έφερες το παράδειγμα με τα αργά Ευλογητάρια.
Ορίστε τα ίδια από τον Ναυπλιώτη για σύγκριση ύφους.
Υ.Γ.
Προσέχτε (ειδικά οι Στανιτσικοί) και τη χρονική Αγωγή.
Επιτέλους και κάτι συγκεκριμένο, για να μπορούμε να συζητήσουμε.
Πρέπει να παρατηρήσει κανείς, ωστόσο, ότι στις ηχογραφήσεις του Ναυπλιώτη συναντάμε πολλές φορές αφύσικα αρχές χρονικές αγωγές. Πιθανόν να οφείλονται στο γεγονός ότι οι ηχογραφήσεις αυτές ήταν "στημένες" και δεν απέδιδαν το τι πραγματικά ψαλλόταν στις ακολουθίες.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ναυπλιώτης έχει ένα έντονα προσωπικό χρώμα (βλ. και τις πανύψηλες βάσεις, που και αυτές μπορεί να οφείλονται στις συνθήκες ηχογράφησης) και είναι αφελές να τον θεωρούμε ως "αρχέτυπο" του πατριαρχικού ύφους ή, ακόμα χειρότερα, να "φιλτράρουμε" τον Στανίτσα ή τον Εμμανουηλίδη με βάση αυτό που ακούμε στους δίσκους του.
Ωραία κατανοητά όλα αυτά.
Το συμπέρασμα;
Χριστός Ανέστη, χρόνια καλά και πολλά!
Αγαπητέ κ. Μακρή στα όσα γράψατε, εάν έχετε χρόνο, θα σας παρακαλούσα να μου λύσετε δύο απορίες.
1. Διασώζεται σε ηχητικό ντοκουμέντο κάτι παλαιότερο του Ναυπλιώτη; Εάν ναι, δεν το έχω υπόψιν μου και σας παρακαλώ, όπως και τους υπολοίπους ψαλτολόγους, να με ενημερώσουν. Εάν όμως δεν υπάρχει κάτι παλαιότερο ή κάτι παρόμοιο από την ίδια περίοδο, ηχητικά τουλάχιστον, νομίζω ότι ο Ναυπλιώτης αποτελεί ηχητικό αρχέτυπο της πατριαρχικής ψαλτικής τέχνης. Σε ποια σημεία διαφωνείτε;
2. Δεν πολυ-κατάλαβα τα όσα γράψατε περί Στανίτσα, Εμμανουηλίδη και Ναυπλιώτη. Εάν δεν συγρκίνω ακουστικά, ερμηνευτικά και αισθητικά τις προτάσεις όλων των πατριαρχικών ψαλτών είμαι σίγουρος ότι θα χάσω πολύ σημαντικά συμπεράσματα περί της εξέλιξης της πατριαρχικής ψαλτικής παράδοσης. Μήπως μπορείτε να μου εξηγήσετε τι θα χάσω εάν συγκρίνω (φιλτράρω) τις ψαλτικές προτάσεις όλων των προαναφερθέντων ψαλτών;
Σας ευχαριστώ
Σωτήρης
Επιτέλους και κάτι συγκεκριμένο, για να μπορούμε να συζητήσουμε.
Πρέπει να παρατηρήσει κανείς, ωστόσο, ότι στις ηχογραφήσεις του Ναυπλιώτη συναντάμε πολλές φορές αφύσικα αρχές χρονικές αγωγές. Πιθανόν να οφείλονται στο γεγονός ότι οι ηχογραφήσεις αυτές ήταν "στημένες" και δεν απέδιδαν το τι πραγματικά ψαλλόταν στις ακολουθίες.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ναυπλιώτης έχει ένα έντονα προσωπικό χρώμα (βλ. και τις πανύψηλες βάσεις, που και αυτές μπορεί να οφείλονται στις συνθήκες ηχογράφησης) και είναι αφελές να τον θεωρούμε ως "αρχέτυπο" του πατριαρχικού ύφους ή, ακόμα χειρότερα, να "φιλτράρουμε" τον Στανίτσα ή τον Εμμανουηλίδη με βάση αυτό που ακούμε στους δίσκους του.
Πολλοί για να μη πω όλοι μας μιλούμε,λίγο πολύ, για το ύφος της ψαλτικής,με μονότονο κανονάρχημα την υπεροχή του λεγόμενου πατριαρχικού ύφους.Όμως η αναφορά μας σε αυτό , είναι απλά θαυμαστική και γενικόλογη, μα ποτέ δεν αγγίζει την ουσία και δεν φθάνει σε βάθος τη συζήτησή μας,δηλαδή στην ανάλυση, πάνω σε επιστημονική μουσικολογική βάση,των στοιχείων που το χαρακτηρίζουν και το κάνουν να διαφέρει από το ύφος άλλων περιοχών.
Όσο για την απόλυτη υπεροχή της γνησιοτητάς του,μπορώ να πω εδώ ότι χρειάζεται, πέραν του συναισθηματισμού,αλλά και της επιρροής των όντως καλλιφώνων πατριαρχικών ψαλτών,και ο προβληματισμός,που μας οδηγεί στη σκέψη:γιατί να μην ειναι π.χ.πιο παλιό και πιο γνήσιο το ύφος περιοχών που δεν είχαν άμεσες και πολλές εξωτερικές επιδράσεις,όπως π.χ.το ύφος των νησιών του Αιγαίου και μάλιστα του Ανατολικού, ή των μοναστηριών Αγίου Όρους, της Πάτμου των Μετεώρων κ.λ.π.
Νομίζω δεν θα πρέπει να συγχέονται ταν πράγματα.Παρά το ότι στο βάθος κάτι τους συνδέει, ο Ναυπλιώτης είχε το δίκό του ύφος,ο Πρίγγος το δικό του,ο Στανίτσας το δικό του.Σε έμένα ο Πρίγγος είχε εμυστηρευθεί στο νοσοκομείο που τον είχα επισκεφθεί το 1961 με φίλο μου, ότι ο Στανίτσας ήταν καλός αλλά δεν είχε ύφος.Τρέχα γύρευε δηλαδή.
Και πάμε πιο μακρυά.Ο Βιολάκης ήταν άσχημος ψάλτης; Νομίζω όχι.Μάλιστα το επίθετο Βιολάκης το πήρε ακριβώς λόγω της καλλιφωνίας.Τώρα θα μου πείτε ο Βουδούρης γράφει άλλα πράγματα.Τί να πω! Εδώ ακόμη και για τον Πέτρο Πελοποννήσιο-τον γίγαντα της ψαλτικής τέχνης κάτι γράψανε και είπανε.Να πάμε πιο παλιά, που είχε,λέει, χαθεί η τέχνη από τη Κωνστανινούπολη και πήγαν οι ψάλτες της να την ξαναμάθουν σωστά στο Άγιον Όρος και την ξανάφερε πίσω ο Χαλάτζογλους;;;Που να βρει κανείς την άκρη του περί νήματος του ύφους και πολύ περισσότερο περί της γνησιότητάς του και της αδιάσπαστης συνέχειας που το διακρίνει τη στιγμή που μετά από τον μεγάλο Πρωτοψάλτη Κωνσταντίνο τον Βυζάντιο (και αυτός μας παρέδωσε συνθέσεις σαφώς απομακρυσμένες από εκείνες που μας μετέφεραν στη νέα γραφή οι τρείς διδάσκαλοι)πολλές φορές διακόπηκε για πολλόύς λόγους η συνέχεια της διαδοχής των πρωτοψαλτών του Πατριαρχείου.
Νομίζω ότι εκτός από τους λιβανωτούς η και τις όποιες αρνήσεις ότι κάποτε πρέπει, το ύφος γενικότερα της ψαλτικής μας τέχνης, να αποτελέσει ειδικό αντικείμενο συνεδρίου,ώστε να καθοριστούν επακριβώς και τεκμηριωμένα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που το χαρακτηρίζουν από τόπο σε τόπο και από στόμα σε στόμα.
Αληθώς ανέστη.
Νομίζω όμως ότι γράφω καλά Ελληνικά. Δεν ανέφερα ότι υπάρχουν παλαιότερες ηχογραφήσεις. Έχω γράψει και αλλού ότι το γεγονός της παλαιότητας των ηχογραφήσεων δεν αποτελεί αυτομάτως εχέγγυο για μια κακώς εννοούμενη "γνησιότητα" της εκτελεστικής πρότασης.
Και όταν μιλάω για φιλτράρισμα, εννοώ το να παίρνει κανείς ως πρότυπο τον Ναυπλιώτη και να κριτικάρει τους υπόλοιπους πατριαρχικούς με βάση αυτόν. Κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο.
Έχω την αίσθηση ότι τα γραφόμενά σας (εάν αναλογιστεί κανείς και την ιδιότητά σας) προκαλούν πολλά ερωτηματικά. Και ρωτώ ευθέως: θεωρείτε τις ερμηνευτικές προτάσεις του Ιακώβου να χρήζουν έρευνας για το κατά πόσο είναι ορθές;
Θα συμβουλευτώ τον... δικηγόρο μου και θα σας απαντήσω!
(Μνήσθητί μου Κύριε...)
Τι διάβασμα και εξάσκηση;
Αργά ανοιξαντάρια Κουκουζέλους δεν θα ακούσεις στο Πατριαρχείο αλλά στο Άγιον Όρος. Δεν θέλουν διάβασμα αυτά;
Γιατί μπλέκετε το μύνημα της Πολύμνιας με τα.. κατά το δοκούν;
Φυσικά πολλοί αγαπούν το αγιορείτικο περισσότερο απ το Πατριαρχικό.
Ας επανέλθουμε στο θέμα μας.
Ο Πρίγγος και ο Στανίτσας αφότου έφυγαν απ το Πατριαρχείο είχαν Πατριαρικό ύφος ή όχι;
Επιτέλους και κάτι συγκεκριμένο, για να μπορούμε να συζητήσουμε.
Πρέπει να παρατηρήσει κανείς, ωστόσο, ότι στις ηχογραφήσεις του Ναυπλιώτη συναντάμε πολλές φορές αφύσικα αργές χρονικές αγωγές. Πιθανόν να οφείλονται στο γεγονός ότι οι ηχογραφήσεις αυτές ήταν "στημένες" και δεν απέδιδαν το τι πραγματικά ψαλλόταν στις ακολουθίες.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ναυπλιώτης έχει ένα έντονα προσωπικό χρώμα (βλ. και τις πανύψηλες βάσεις, που και αυτές μπορεί να οφείλονται στις συνθήκες ηχογράφησης) και είναι αφελές να τον θεωρούμε ως "αρχέτυπο" του πατριαρχικού ύφους ή, ακόμα χειρότερα, να "φιλτράρουμε" τον Στανίτσα ή τον Εμμανουηλίδη με βάση αυτό που ακούμε στους δίσκους του.
Χωρίς να αρνούμαι το εύλογο της τοποθέτησης του φίλου Σωτήρη και δεχόμενος ταυτόχρονα σε πολλά σημεία τις θέσεις του κ. Μακρή, πιστεύοντας όμως ότι δεν είναι και τελείως νεφελώδη τα πράγματα στο θέμα του ύφους, θέλω απλώς να επισημάνω ότι η σύγκριση ψαλτών σίγουρα οδηγεί σε πολύτιμα συμπεράσματα, όμως αυτά πολλές φορές είναι δέσμια προσωπικών αντιλήψεων και επιλογών. Λένε π.χ. κάποιοι: "Μα τι σχέση έχει ο Ναυπλιώτης με το Στανίτσα; Καμία!" Κάτι ανάλογο είδαμε και στη διήγηση του Argitan, για το κατά πόσο θεωρούσε ο Πρίγγος ότι έχει ύφος ο... Στανίτσας!Εάν όμως κανείς δεν συγκρίνει έναν ερμηνευτή με τον προκάτοχό του πως θα γνωρίζει ότι ο συγκεκριμένος ερμηνευτής ακολουθεί τα της παραδόσεως;