Περί του «χρόνου» του Δύναμις του Γεωργίου Κρητός

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
"Δεν υπάρχει μελωδία χωρίς χρόνο"!
Είναι χαρακτηριστική έκφραση του αειμνήστου δασκάλου, ερευνητή & Άρχοντα Δ. Σουρλαντζή.
Στο εν λόγω "Δύναμις του Κρητός", εάν ανατρέξετε στις ηχογραφήσεις καθώς και στα προηγούμενα μηνύματα - παρεμβάσεις αξιόλογων συναδέλφων, γίνεται αναφορά όχι για "βραδεία χρονική αγωγή", η οποία εμπεριέχει μέτρηση χρόνου, αλλά για άχρονη - "κατα το δοκούν", πολλές φορές εκτέλεση!
Η παράθεση των εκδόσεων Θ. Λειτουργίας των παραπάνω δασκάλων - εκδοτών - Πρωτοψαλτών - Αρχόντων, ήταν για να αιτιολογήσω, κατά τη γνώμη μου, με την ύπαρξη πολλών αναλύσεων (δίγοργων, τρίγοργων κ.λ.π.), την άχρονη απο πολλούς εκτέλεση του.
Φωτεινή εξαίρεση είναι αυτή του "Άρχοντα των Αρχόντων των Αναλογίων" Ιακ. Ναυπλιώτη, ο οποίος και κατά τη ρήση του ταλαντούχου αειμνήστου δασκάλου Αθ. Παναγιωτίδη, ακόμα και τα δίγοργα, που πολλοί εξ' ημών ψαχνόμαστε ή "σερνόμαστε" να τα εκτελέσουμε, τα εκτελεί χρονικά άψογα. (ενοείται εντός της αρχικής χρονικής αγωγής κι όχι ελευθέρα εκτέλεση - κατα το δοκούν)!
Γι' αυτό έρρωσθε & γρηγορείτε!

Δεν καταλαβαινω τι εννοειτε και που το πατε...μαλλον θα πρεπει να το ακουσω και απο εσας το μαθημα, και ισως τοτε βγαλω καποια ακρη...
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοι συναδελφοι και ακροατες , μολις ακουσα το δυναμις του Κρητος απο τον Ι. Ναυπλιωτη. Ισως συμψαλλει και ο Κ. Πριγγος. Το εχω ακουσει απο ολους τους ''Μεγαλους '' και το εχω ψαλλει. Τι να πω... Αυτη η εκτελεσις του Ναυπλιωτη , απεχει μακραν ολων των αλλων !!! Το εκτελει σε κανονικο χρονο , με μεγαλοπρεπεια και υπεροχους κυματισμους χωρις να χανει τον χρονο σε ολη τη διαρκεια του Μελους.!! ............

Ένα απ' τα μηνύματα αξιόλογου συναδέλφου Πρωτοψάλτου είναι το παραπάνω, όπου αναφέρει, ματαξύ των άλλων, χαρακτηριστικά :"Το εκτελει......... χωρις να χανει τον χρονο σε ολη τη διαρκεια του Μελους.!! ..........."
Εκεί, βρίσκεται η ανάπτυξη των αιτιάσεών μου για "ελευθέρα εκτέλεση," ή κατά το δοκούν, ή ενίοτε "όπως μας βολεύει" (εάν είναι ανοικτή η φωνή μας, εάν έχουμε κέφια, εάν είμαστε ξεκούραστοι κ.ά).
Δέστε κι άλλα σχετικά μηνύματα που αναφέρουν ακόμη και για στρεβλώσεις κατά την εκτέλεση του παραπάνω Δύναμις - άχρονα!
Φωτεινή εξαίρεση, αποτελεί, κατά κοινή ομολογία & διαπίστωση , (βλέπε ρήση Αθ. Παναγιωτίδη) ότι "ο Άρχοντας των Αρχόντων των Αναλογίων" Ιακ. Ναυπλιώτης, όλα τα "τσαλίμια" (δίγοργα, τρίγοργα κ.ά), τα εκτελούσε εντός της χρονικής αγωγής.
Θα επιμείνω, "ο χρόνος είναι η ψυχή της μουσικής". Εάν ψάλλουμε ο,τιδήποτε μάθημα χωρίς χρόνο, είναι σαν να "περπατάει ένα καλλίγραμμο σώμα, χωρίς ψυχή" (δικιά μου παρομοίωση)!
Γι' αυτό, έρρωσθε & γρηγορείτε!
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μπορείτε να ανατρέξετε στις εκδόσεις Θ. λειτουργίας των :
1. Αθ. Καραμάνη
2. Χρ. Θεοδοσόπουλου
3. Χ. Ταλιαδώρου
4. Ελ. Γεωργιάδη
5. Ν. Παπαλεξίου
κ.ά.
Όπου "στολίζουν" το εν λόγω Δύναμις με δίγοργα, τα οποία είναι προφανές ότι δυσκολεύουν την έγχρονη εκτέλεσή του.
Καθόλου προφανές. Ή ψάλλει κάποιος έγχρονα ή δεν ψάλλει. Αν έχεις μέσα σου το ρυθμό, ό,τι και να πεις δε χάνεις το χρόνο. Οι ίδιοι οι προαναφερθέντες πάντοτε εγχρόνως το έψαλλαν, με την όποια χρονική αγωγή.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Καθόλου προφανές. Ή ψάλλει κάποιος έγχρονα ή δεν ψάλλει. Αν έχεις μέσα σου το ρυθμό, ό,τι και να πεις δε χάνεις το χρόνο. Οι ίδιοι οι προαναφερθέντες πάντοτε εγχρόνως το έψαλλαν, με την όποια χρονική αγωγή.
Συμφωνώ.
Η παράθεση των αναλύσεων του Δύναμις του Κρητός, από τη μεριά μου, για το οποίο αφιερώθηκε αρκετός χρόνος και έγιναν αξιόλογες παρεμβάσεις, από πολλούς συναδέλφους, δεν είχαν ως σκοπό την αρνητική αιτιολόγηση της ανάλυσης των θέσεών του, από τους προαναφερθέντες δασκάλους, που επιλεκτικά μόνο ελάχιστους ανέφερα, αλλά της στήριξης της επιχειρηματολογίας ότι "τα τσαλίμια" - αναλύσεις, δυσκολεύουν την εκτέλεση.
Εάν διαβάσετε και τα προηγούμενα μηνύματά μου, σχετικά με την αυστηρή τήρηση της χρονικής αγωγής που θα πρέπει να ψάλλουμε, θα δείτε ότι "είμαι σημαιοφόρος" του αξιώματος ότι: "ο χρόνος είναι η ψυχή της μουσικής".
Γίνομαι, κατά καιρούς κακός, όταν σχολιάζω ηχογραφήσεις αξιόλογων συναδέλφων, που εκτελούν τις μελωδίες, πολλές φορές, κατά το δοκούν - άχρονα.
Ο αείμνηστος δάσκαλος, ερευνητής, Άρχοντας Δ. Σουρλαντζής, έλεγε σχετικά:"ελευθέρα εκτέλεση δεν υπάρχει". Ακόμη και τις θέσεις που τις προσδιορίζουμε με τον παραπάνω χαρακτηρισμό, θα πρέπει να τις εκτελούμε, έστω και με πιο βραδεία χρονική αγωγή, έγχρονα.
Η θεωρία, όμως απ' την πράξη, δυστυχώς, διαφέρει.
Γι' αυτό, θα πρέπει ο καθένας μας να προσπαθήσει, κάνοντας την υπέρβασή του, ώστε να τελειοποιηθεί στο χρόνο κι όχι μόνο!
Θα επιμείνω στον αρνητικό ρόλο "του αρχέκακου δράκοντα, που βάζει την ουρά του" και μας ξεγελά και σ' αυτό το κεφάλαιο, άλλον με την καλιφωνία του, άλλον με τη βροντοφωνία του, άλλον με την υψιφωνία του, άλλον με την τεμπελιά του κ.λπ., κάνοντάς μας να δικαιολογούμε την άχρονη - "ελευθέρα εκτέλεση"!
 
Last edited:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
15 δίγοργα & 5 τρίγοργα.

Βλέπεις, ότι από δύο μόνο δίγοργα, "βγήκε" ολόκληρη "φάρμα" διγόργων, καθώς και κάποια τρίγοργα για ποικιλία!
Αξίζουν λοιπόν, κατά τη γνώμη μου και δικαιολογούνται τα πολλά μου μηνύματα (δες παραπάνω), αφού έχουμε να κάνουμε με πλειάδα, αξιόλογων χαρακτήρων χρόνου!!!
Μήπως, τελικά, στο χρόνο βρίσκεται η ουσία?
(Πρόταση - τίτλος, μελοντικού θέματος συζήτησης).
Έως τότε, έρρωσθε & γρηγορείτε!
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Βλέπεις, ότι από δύο μόνο δίγοργα, "βγήκε" ολόκληρη "φάρμα" διγόργων, καθώς και κάποια τρίγοργα για ποικιλία!

Συμφωνώ.
1. Αθ. Καραμάνη
2. Χρ. Θεοδοσόπουλου
3. Χ. Ταλιαδώρου
4. Ελ. Γεωργιάδη
5. Ν. Παπαλεξίου
κ.ά.
Όπου "στολίζουν" το εν λόγω Δύναμις με δίγοργα
Δεν είχα αυτά υπ' όψιν μου όταν μετρούσα τα δίγοργα κ τα τρίγοργα!!!

Αξίζουν λοιπόν, κατά τη γνώμη μου και δικαιολογούνται τα πολλά μου μηνύματα (δες παραπάνω), αφού έχουμε να κάνουμε με πλειάδα, αξιόλογων χαρακτήρων χρόνου!!!
Ποτέ δεν κατέκρινα κάποιον για τα "πολλά" μηνύματά του.

Καλή σας ημέρα.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Καταθέτω την ακουστική μου εμπειρία από τον άρχοντα Θ. Στανίτσα...
Γράφει στο τέλος του Τριωδίου του για την επικρατεστέρα χρονική αγωγή αν θυμάμαι καλά 40 για το δύναμις του Κρητός μετά τινος ελευθερίας εις τον ρυθμόν...
Πολλές φορές άκουσα το εν λόγω δύναμις να το κεντάει ... (τρισδιάστατα:D) ερμηνεύοντάς το....
Μια φορά ξαφνιάστηκα ακούγοντάς το, κι αυτό γιατί δεν έχασε ούτε κλάσμα από τη χρονική αγωγή και οι αναλύσεις - αναλύσεις...
Κάθε φορά που εγώ τουλάχιστον άκουγα κάτι ασυνήθιστο, αυθόρμητα μετά το τέλος του μαθήματος γυρνούσα και τον κύτταζα στα μάτια...
Φυσικά το αντιλαμβανόταν και .... υπομειδιούσε:wink:
Έτσι έγινε και στην περίπτωση αυτή.
Ν
 
T

Tzanakos_B

Guest
Καταθέτω την ακουστική μου εμπειρία από τον άρχοντα Θ. Στανίτσα...
Γράφει στο τέλος του Τριωδίου του για την επικρατεστέρα χρονική αγωγή αν θυμάμαι καλά 40 για το δύναμις του Κρητός μετά τινος ελευθερίας εις τον ρυθμόν...
Πολλές φορές άκουσα το εν λόγω δύναμις να το κεντάει ... (τρισδιάστατα:D) ερμηνεύοντάς το....
Μια φορά ξαφνιάστηκα ακούγοντάς το, κι αυτό γιατί δεν έχασε ούτε κλάσμα από τη χρονική αγωγή και οι αναλύσεις - αναλύσεις...
Κάθε φορά που εγώ τουλάχιστον άκουγα κάτι ασυνήθιστο, αυθόρμητα μετά το τέλος του μαθήματος γυρνούσα και τον κύτταζα στα μάτια...
Φυσικά το αντιλαμβανόταν και .... υπομειδιούσε:wink:
Έτσι έγινε και στην περίπτωση αυτή.
Ν

Αγαπητε φιλε Νικο , απευθυνομαι σε σενα , σχετικα με το εν λογω Δυναμις και πως εκτελειται. Εχω ακουσει Καραμανη Στανιτσα , Ταλιαδωρο , Χαντζημαρκο Πα ι κοπουλο , ΠΡΙΓΓΟ , Τον αναφερω τελευταιον , γιατι ο μεγαλος αυτος ερμηνευτης , αφ` ενος το εκτελει καλυτερα απο τους προαναφερθεντες , αλλα εγινε η '' αιτια '' και το προτυπο για του νεοτερους μεγαλους οι οποιοι εχουν επηρεαστει πολυ περισσοτερο απο τον Πριγγο παρα απο τον Παραδοσιακοτατο Ναυπλιωτη ο οποιος , οχι τυχαια, δεν αφησε γραπτα μουσικα κειμενα . Αντιθετα ο Πριγγος εγραψε βιβλια , πολλα χειρογραφα , πολλα αγνωστα ακομη , και οι παλιοι Μεγαλοι τον ακουσαν πολλες φορες '' Ζωντανα '' εδω στην Ελλαδα να ψαλλει και να μαγευει με την Τεχνη και Τεχνικη του και την αγγελικη φωνη του. Ο ιδιος , πανεξυπνος ων , παρουσιασε ολο το εργο του γραπτο και ηχητικο , οτι ειναι του ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΤΟΥ της ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ !!! Ως ενα σημειο εχει δικιο , αλλα χαρις στο ΨΑΛΤΟΛΟΓΙΟΝ , ακουμε ολοι τον Ναυπλιωτη και βλεπουμε τη διαφορα...... Το εν λογω δυναμις εχει ολα κι ολα τρια διγοργα , χθες εγραψα τεσσερες , σημερα το ειδα στην Λειτουργια του Γ. Πρωγακη και ειναι τρια. Θεωρω την ερμηνεια του Ναυπλιωτη την μονη σωστη στο χρονο και κασσικοτατη.!!! ολοι οι αλλοι το γεμιζουν με διγοργα τριγοργα , χαριν αναλυσεως δηθεν !!! , και το εκτελουν προ τριων βηματων....!!!! Οσον για τον αειμνηστο δασκαλο σου.. , εσυ μου εχεις γραψει παλιοτερα μερικα χαρακτηριστικα με τις εκτελεσεις του...... τα οποια εγω δεν εχω το ηθικο δικαιωμα να αναφερω... Τελειωνοντας , θα ελεγα οτι Παραδοση γνησια εχουμε μεχρι τον ΝΑΥΠΛΙΩΤΗ . Απο τον Πριγγο και εντευθεν , χαριν της τεχνης αρχισαν οι ελευθερες ερμηνειες και διασκευες επι διασκευων... και φθασαμε στην σημερινη ακαταστασια να ψαλλουμε ο ,τι θελουμε οπως θελουμε..!!! Εχει δικιο ο αδελφος μου που ασχολειται αποκλειστικα με τον Π. Λαμπαδαριο αλλα και τους αλλους κλασσικους , και προτρεπει να ψαλλουμε , οπως μπορουμε , απο τα κλασσικα μουσικα κειμενα . Αυτο δεν σημαινει στερηση της ελευθερης επιλογης του καθενος μας.. [ υπαρχουν εκατονταδες κλασσικων μελωδιων σε ολα τα ειδη ] αλλα να περιοριστει αυτη η απαραδεκτη αυθαιρεσια που δυστυχως επικρατει σημερα... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αγαπητε φιλε Νικο , απευθυνομαι σε σενα , σχετικα με το εν λογω Δυναμις και πως εκτελειται. Εχω ακουσει Καραμανη Στανιτσα , Ταλιαδωρο , Χαντζημαρκο Πα ι κοπουλο , ΠΡΙΓΓΟ , Τον αναφερω τελευταιον , γιατι ο μεγαλος αυτος ερμηνευτης , αφ` ενος το εκτελει καλυτερα απο τους προαναφερθεντες , αλλα εγινε η '' αιτια '' και το προτυπο για του νεοτερους μεγαλους οι οποιοι εχουν επηρεαστει πολυ περισσοτερο απο τον Πριγγο παρα απο τον Παραδοσιακοτατο Ναυπλιωτη ο οποιος , οχι τυχαια, δεν αφησε γραπτα μουσικα κειμενα . Αντιθετα ο Πριγγος εγραψε βιβλια , πολλα χειρογραφα , πολλα αγνωστα ακομη , και οι παλιοι Μεγαλοι τον ακουσαν πολλες φορες '' Ζωντανα '' εδω στην Ελλαδα να ψαλλει και να μαγευει με την Τεχνη και Τεχνικη του και την αγγελικη φωνη του. Ο ιδιος , πανεξυπνος ων , παρουσιασε ολο το εργο του γραπτο και ηχητικο , οτι ειναι του ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΤΟΥ της ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ !!! Ως ενα σημειο εχει δικιο , αλλα χαρις στο ΨΑΛΤΟΛΟΓΙΟΝ , ακουμε ολοι τον Ναυπλιωτη και βλεπουμε τη διαφορα...... Το εν λογω δυναμις εχει ολα κι ολα τρια διγοργα , χθες εγραψα τεσσερες , σημερα το ειδα στην Λειτουργια του Γ. Πρωγακη και ειναι τρια. Θεωρω την ερμηνεια του Ναυπλιωτη την μονη σωστη στο χρονο και κασσικοτατη.!!! ολοι οι αλλοι το γεμιζουν με διγοργα τριγοργα , χαριν αναλυσεως δηθεν !!! , και το εκτελουν προ τριων βηματων....!!!! Οσον για τον αειμνηστο δασκαλο σου.. , εσυ μου εχεις γραψει παλιοτερα μερικα χαρακτηριστικα με τις εκτελεσεις του...... τα οποια εγω δεν εχω το ηθικο δικαιωμα να αναφερω... Τελειωνοντας , θα ελεγα οτι Παραδοση γνησια εχουμε μεχρι τον ΝΑΥΠΛΙΩΤΗ . Απο τον Πριγγο και εντευθεν , χαριν της τεχνης αρχισαν οι ελευθερες ερμηνειες και διασκευες επι διασκευων... και φθασαμε στην σημερινη ακαταστασια να ψαλλουμε ο ,τι θελουμε οπως θελουμε..!!! Εχει δικιο ο αδελφος μου που ασχολειται αποκλειστικα με τον Π. Λαμπαδαριο αλλα και τους αλλους κλασσικους , και προτρεπει να ψαλλουμε , οπως μπορουμε , απο τα κλασσικα μουσικα κειμενα . Αυτο δεν σημαινει στερηση της ελευθερης επιλογης του καθενος μας.. [ υπαρχουν εκατονταδες κλασσικων μελωδιων σε ολα τα ειδη ] αλλα να περιοριστει αυτη η απαραδεκτη αυθαιρεσια που δυστυχως επικρατει σημερα... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.

Το ό,τι ο καθένας απ'τους μεγάλους δασκάλους έβαλε την προσωπική του σφραγίδα (με καλό ή κακό τρόπο) δεν το βρίσκω ό,τι είναι μεμπτό. Ο καθένας κρίνεται για το έργο του..και από την άλλη εάν δεν υπήρχε η εξέλιξη στην ΒΜ θα είχαμε μείνει στην εποχή του Δαμασκηνού ο οποίος σε σύγκριση με τον Πέτρο ήταν πιο <<κλασικός>> και έτσι θα έπρεπε να απομνημονεύουμε ολόκληρες μουσικές γραμμές απ'έξω..Βέβαια με τα προλεγόμενα δεν παραγνωρίζω το γεγονός ό,τι ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος ήταν η πιο σημαντική φυσιογνωμία και ο μεγαλύτερος σταθμός της ΒΜ. Είναι θέμα ισορροπιών όλα τελικά..
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Οσον για τον αειμνηστο δασκαλο σου.. , εσυ μου εχεις γραψει παλιοτερα μερικα χαρακτηριστικα με τις εκτελεσεις του...... τα οποια εγω δεν εχω το ηθικο δικαιωμα να αναφερω... Τελειωνοντας , θα ελεγα οτι Παραδοση γνησια εχουμε μεχρι τον ΝΑΥΠΛΙΩΤΗ . Απο τον Πριγγο και εντευθεν , χαριν της τεχνης αρχισαν οι ελευθερες ερμηνειες και διασκευες επι διασκευων... και φθασαμε στην σημερινη ακαταστασια να ψαλλουμε ο ,τι θελουμε οπως θελουμε..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.

Χρυσόστομε...
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Φίλοι μου, ομολογώντας ότι δεν είμαι επιμελής ... μαθητής (με την έννοια του ότι δεν διαβάζω όλα τα μηνύματα του φόρουμ:confused:) για το παρόν θέμα, δεν βλέπω (εκτός λάθους ή παραλείψεως) να έχουν γραφεί - επισημανθεί οι συνθήκες της ερμηνείας του Ναυπλιώτη...
Ο άνθρωπος έπρεπε στην αυστηρά περιορισμένη χωρητικότητα ενός δίσκου (νομίζω 73 στροφών) να χωρέσει αυτό το μάθημα...
Όλες οι άλλες ερμηνείες έχουν το χρόνο με το μέρος τους ενώ ο Ναυπλιώτης τον έχει αντίπαλο....:D
Κοινή διαπίστωση για όλους τους ερμηνευτές (μηδέ του Ναυπλιώτη εξαιρουμένου) είναι ότι όλοι κάνουν τα διγοργοτριγοργάκια τους:wink: ανάλογα με το δοθέν αυτοίς τάλαντον...
Έπειτα, γιατί ο Στανίτσας δίνει 40 χτύπους το λεπτό χρονική αγωγή; απ' το μυαλό του τό 'βγαλε, ή βασίστηκε στην Πατριαρχική παράδοση;
Σίγουρα όχι το πρώτο!!!
Γειά σας απ' την Κέρκυρα....
 
T

Tzanakos_B

Guest
Το ό,τι ο καθένας απ'τους μεγάλους δασκάλους έβαλε την προσωπική του σφραγίδα (με καλό ή κακό τρόπο) δεν το βρίσκω ό,τι είναι μεμπτό. Ο καθένας κρίνεται για το έργο του..και από την άλλη εάν δεν υπήρχε η εξέλιξη στην ΒΜ θα είχαμε μείνει στην εποχή του Δαμασκηνού ο οποίος σε σύγκριση με τον Πέτρο ήταν πιο <<κλασικός>> και έτσι θα έπρεπε να απομνημονεύουμε ολόκληρες μουσικές γραμμές απ'έξω..Βέβαια με τα προλεγόμενα δεν παραγνωρίζω το γεγονός ό,τι ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος ήταν η πιο σημαντική φυσιογνωμία και ο μεγαλύτερος σταθμός της ΒΜ. Είναι θέμα ισορροπιών όλα τελικά..

Συναδελφε , στο μηνυμα μου προς το φιλο συναδελφο Ν. Γιαννου , εγραψα συγκεκριμενα για την ερμηνεια του εν λογω δυναμις απο παναξιους εκτελεστες , συγκρινοντας τις εκτελεσεις τους.... με αυτην του Ανεπαναληπτου Ναυπλιωτη , την οποια ακουσα χθες , ΕΔΩ , στο Φορουμ. Η διαφορα στο χρονο ειναι εμφανεστατη !!! Ο Ναυπλιωτης το ερμηνευει μεσα απο το κειμενο , οι υπολοιποι χαριν της '' Τεχνης '' και εντυπωσιασμου... κανουν αναλυσεις , προσθετοντας οχι μονο διγοργα αλλα και τριγοργα.. !!! . Βαζουν ετσι την '' Προσωπικη τους σφραγιδα '' ??? Οποιο Μαθημα κι αν εκτελεσουμε , σεβομενοι το μουσικο κειμενο , οπως κανει ο ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ, παντα θα υπαρχει η προσωπικη μας σφραγιδα εκτελεσις λογω φωνης , υφους , τεχνικης κ.τ.λ. . Εδω βλεπουμε μια παραμορφωση του μελους τοσο στο κειμενο οσο και στον χρονο..!!! Ο χρονος ειναι η ψυχη του Μελους..!!! Γιαυτο υποστηριζω οτι μετα τον Ναυπλιωτη , αρχισαν ολοι , μηδε του Πριγγου εξαιρουμενου να διασκευαζουν τα Κλασσικα Μαθηματα , χαριν , δηθεν της τεχνης και της εξελιξις της ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ..... Αν σεβεσαι την Παραδοση το αποδεικνυεις στην ΠΡΑΞΗ , οπως εκανε ο Ναυπλιωτης !!!! Ολα τα αλλα που γραφονται μου θυμιζουν το '' Δασκαλε που διδασκες και νομο δεν εκρατεις .... '' Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Φ
Φίλοι μου, ομολογώντας ότι δεν είμαι επιμελής ... μαθητής (με την έννοια του ότι δεν διαβάζω όλα τα μηνύματα του φόρουμ:confused:) για το παρόν θέμα, δεν βλέπω (εκτός λάθους ή παραλείψεως) να έχουν γραφεί - επισημανθεί οι συνθήκες της ερμηνείας του Ναυπλιώτη...
Ο άνθρωπος έπρεπε στην αυστηρά περιορισμένη χωρητικότητα ενός δίσκου (νομίζω 73 στροφών) να χωρέσει αυτό το μάθημα...
Όλες οι άλλες ερμηνείες έχουν το χρόνο με το μέρος τους ενώ ο Ναυπλιώτης τον έχει αντίπαλο....:D
Κοινή διαπίστωση για όλους τους ερμηνευτές (μηδέ του Ναυπλιώτη εξαιρουμένου) είναι ότι όλοι κάνουν τα διγοργοτριγοργάκια τους:wink: ανάλογα με το δοθέν αυτοίς τάλαντον...
Έπειτα, γιατί ο Στανίτσας δίνει 40 χτύπους το λεπτό χρονική αγωγή; απ' το μυαλό του τό 'βγαλε, ή βασίστηκε στην Πατριαρχική παράδοση;
Σίγουρα όχι το πρώτο!!!
Γειά σας απ' την Κέρκυρα....

φιλτατε Νικολακη , κατ αχην ευομαι να περνας καλα στην ομορφη Κερκυρα !!! Στο θεμα μας , πιστευω οτι ο Ναυπλιωτης δε το εκτελει ετσι , λογω περιορισμενου χρονου , γιατι εχει ηχογραφησει και αλλα μελη με αργο χρονο. Η φωνη του εχει λαρυγγισμους και ευστροφιαν !!! Αλλα αν κοιταξεις το κειμενο του Δυναμις δεν το αλλοιωνει στο ελαχιστον !! και δεν καταλαβαινω γιατι σαυτο ειδικα το Δυναμις χρειαζεται πιο αργη χρονικη αγωγη απο τα αλλα δυμαμις ??? Δεν εχει δυσκολιες ουτε υψηλοτερες θεσεις απο αλλα , π. χ. Αβαγιανου, Κορωνη κ.τ.λ. Σεβομαι τον Πριγγο , τον θεωρω πολυ μεγαλο Ερμηνευτη πιο τεχνιτη απο τον Ναυπλιωτη, αλλα ο Ναυπλιωτης σεβαστηκε την ΠΑΡΑΔΟΣΗ και το αποδεικνυει στην πραξη.. !!!!! Καλη επιστροφη.!! Β.ΤΖ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
α)
... και δεν καταλαβαινω γιατι σαυτο ειδικα το Δυναμις χρειαζεται πιο αργη χρονικη αγωγη απο τα αλλα δυμαμις ??? ...

και

β)
... Έπειτα, γιατί ο Στανίτσας δίνει 40 χτύπους το λεπτό χρονική αγωγή; απ' το μυαλό του τό 'βγαλε, ή βασίστηκε στην Πατριαρχική παράδοση;....

Δεν υπάρχει κανείς να καλύψει το κενό από το α) έως το β) για να μη κάνουμε απλώς υποθέσεις;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συνάδελφοι, γράφουμε μνμ ἐπὶ μηνυμάτων γιὰ μιὰ σύνθεση ποὺ σύμφωνα μὲ τὸ κείμενο τοῦ 1834 εἶναι λίγες ἀράδες μὲ σχετικὰ ἀπλὴ μελισματικὴ γραμμή καὶ πορεία.

Τὶ τὸ πολυβασανίζουμε δὲν καταλαβαίνω. Προσωπικὰ πάντα τὸ ψάλλω απὸ τὴν παραπάνω ἔκδοση, ἑρμηνεύω σύμφωνα μὲ τὰ ἀκούσματά μου, χωρὶς καμιὰ ἰδιαίτερη δυσκολία καὶ ἔγνοια.

Τὸ θεωρῶ ἀπὸ τὰ εὔκολα Δύναμις, σύντομο σχετικὰ καὶ σχεδὸν πάντα μὲ βγάζει ἀσπροπρόσωπο μὲ λίγη προσοχὴ στὸ ψηλὸ ἴσο.

Νὰ ἀσχοληθοῦμε λόγου χάρη μὲ κανὰ πραγματικα δύσκολο μάθημα ὅπως τὸ χερουβικὸ τοῦ Ἀγαλλιανοῦ σύμφωνῶ, μὲ τὸ ἐν λόγω Δύναμις ἀπορῶ λιγάκι.

Μᾶλλον εἶμαι ἀφελής ...:confused::p
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...μιὰ σύνθεση ποὺ σύμφωνα μὲ τὸ κείμενο τοῦ 1834 εἶναι λίγες ἀράδες μὲ σχετικὰ ἀπλὴ μελισματικὴ γραμμή καὶ πορεία.

Τὶ τὸ πολυβασανίζουμε δὲν καταλαβαίνω. ...

Το βασανίζουμε γιατί υπάρχει και μια παράδοση ψαλσίματος του συγκεκριμένου "Δύναμις" που κρατάει δεκαετίες, την οποία δεν μπορούμε να διαγράψουμε αβασάνιστα, με το αιτιολογικό ότι αυθαιρετεί πάνω στο αρχικό κείμενο. Κάποιοι (άλλοι) κατηγορούνται ότι δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στα κείμενα απ' ότι στην ψαλτική παράδοση. Να μην επαναλαμβάνουμε το ίδιο λάθος. Όταν μάθουμε (κυρίως για μένα μιλάω) τι μεσολάβησε και αυτό που βλέπουμε έτσι , ψάλλεται αλλιώς, θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε πιο υπεύθυνα. Μέχρι τότε ο καθείς μπορεί να το ψάλλει όπως βολεύεται.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αρχικό μήνυμα απο Tzanakos_B
Οσον για τον αειμνηστο δασκαλο σου.. , εσυ μου εχεις γραψει παλιοτερα μερικα χαρακτηριστικα με τις εκτελεσεις του...... τα οποια εγω δεν εχω το ηθικο δικαιωμα να αναφερω... Τελειωνοντας , θα ελεγα οτι Παραδοση γνησια εχουμε μεχρι τον ΝΑΥΠΛΙΩΤΗ . Απο τον Πριγγο και εντευθεν , χαριν της τεχνης αρχισαν οι ελευθερες ερμηνειες και διασκευες επι διασκευων... και φθασαμε στην σημερινη ακαταστασια να ψαλλουμε ο ,τι θελουμε οπως θελουμε..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
Ο Ναυπλιωτης το ερμηνευει μεσα απο το κειμενο , οι υπολοιποι χαριν της '' Τεχνης '' και εντυπωσιασμου... κανουν αναλυσεις , προσθετοντας οχι μονο διγοργα αλλα και τριγοργα.. !!! . Βαζουν ετσι την '' Προσωπικη τους σφραγιδα '' ???Γιαυτο υποστηριζω οτι μετα τον Ναυπλιωτη , αρχισαν ολοι , μηδε του Πριγγου εξαιρουμενου να διασκευαζουν τα Κλασσικα Μαθηματα , χαριν , δηθεν της τεχνης και της εξελιξις της ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Σεβομαι τον Πριγγο , τον θεωρω πολυ μεγαλο Ερμηνευτη πιο τεχνιτη απο τον Ναυπλιωτη, αλλα ο Ναυπλιωτης σεβαστηκε την ΠΑΡΑΔΟΣΗ και το αποδεικνυει στην πραξη.
Βασίλη, σκληρόν σοί πρός κέντρα λακτίζειν…
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Συνάδελφοι, γράφουμε μνμ ἐπὶ μηνυμάτων γιὰ μιὰ σύνθεση ποὺ σύμφωνα μὲ τὸ κείμενο τοῦ 1834 εἶναι λίγες ἀράδες μὲ σχετικὰ ἀπλὴ μελισματικὴ γραμμή καὶ πορεία. ...

Το βασανίζουμε γιατί υπάρχει και μια παράδοση ψαλσίματος του συγκεκριμένου "Δύναμις" που κρατάει δεκαετίες, την οποία δεν μπορούμε να διαγράψουμε αβασάνιστα, με το αιτιολογικό ότι αυθαιρετεί πάνω στο αρχικό κείμενο. Κάποιοι (άλλοι) κατηγορούνται ότι δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στα κείμενα απ' ότι στην ψαλτική παράδοση. Να μην επαναλαμβάνουμε το ίδιο λάθος. Όταν μάθουμε (κυρίως για μένα μιλάω) τι μεσολάβησε και αυτό που βλέπουμε έτσι , ψάλλεται αλλιώς, θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε πιο υπεύθυνα. Μέχρι τότε ο καθείς μπορεί να το ψάλλει όπως βολεύεται.

1834-1854: τί μεσολάβησε;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Έχω την αίσθηση ότι σε μερικούς οι μεγάλοι πρωτοψάλτες του 20ου αιώνα τους κάθονται στο στομάχι και δοθείσης ευκαιρίας ...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Στον ελλαδικό χώρο, πάντως, τα βιβλία έδιναν αυτό του 1834. Αυτό ήταν που μάθαιναν κ έψαλλαν οι ψάλτες. Το του 1854, δε νομίζω να το είχαν υπόψη τους (η μεγάλη πλειοψηφία των Ψαλτών).
 
Top