Περί του «χρόνου» του Δύναμις του Γεωργίου Κρητός

Shota

Παλαιό Μέλος
Μια άλλη ηχογράφηση από τον Αναστάσιο Μιχαηλίδη ανέβασε παλαιότερα ο κυρ-Βαγγέλης εδώ.
 
P

ptz

Guest
-Και η δική μου γνώμη και ερμηνεία γιά το δύναμις Γ.Κρητός.Από παλαιά όταν ακόμα ήμουν φρέσκος στην τέχνη,με απασχολούσε αυτό. Διερωτόμουν:Αφού το μόνο δύναμις που επετρέπετο στο Πατριαρχείο-ως κάποια εποχή- ήταν το συνειθισμένο[που ουδείς το έχει ψάλλει ως καλοφ.ειρμό] αποκλείεται το εν λόγω να ψαλλόταν-αν ποτέ ψαλλόταν στον Πατρ.Ναό-τόσο αργά.Τα δε παλαιότατα Τρισάγια και δύναμις [Μπαλασίου κλπ],αποκλείεται να ψαλλόντουσαν αργά ως καλοφωνικά.Πιστεύω ότι οι μετά τον Ναυπλιώτη[που γιά μένα το ερμηνεύει ιδανικά ως προς την χρον.αγωγή] Αρχ.Πρωτοψάλτες στις εκτός Πατρ.Ναού πανηγύρεις το έψαλλαν με αργό χρόνο,επειδή είναι μικρό και γιά λόγους πανηγυρικούς.Οπερ και επεκράτησε.
Ακόμη πιστεύω ότι δεν συμβαδίζει ο μουσικός ειρμός αν ψάλλεται αργά-καλοφωνικά με τον χρόνο του Τρισαγίου.Γιαυτό και πολλοί Ιερείς και αλλοι νομίζουν ότι θα βραδιάσουμε,ενω δεν κρατα περισσότερο συνολικά από του Αβαγιαννού.
-Αυτά και ευχαριστώ.
Υ.γ-Υπάρχει εγγραφή από τον Πατρ.Ναό[ οιουνδήποτε] του ανωτέρω δύναμις?
 

Attachments

  • Π.ΤΖΑΝΑΚΟΣ[24-1-2010]δυν.Γ.ΚΡΗΤΟΣ.mp3
    2 MB · Views: 59

Στράτος

Μέλος
Κάπου έχω και το Στανίτσα αλλά δεν τον βρίσκω, πάντως πιστεύω να σε βοήθησα...
 

Attachments

  • Prigos dinamis.mp3
    2.9 MB · Views: 178
  • Dyn Krhtos_AP Petroxeılos.mp3
    4.7 MB · Views: 71

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;62660 said:
Υ.γ-Υπάρχει εγγραφή από τον Πατρ.Ναό [οιουδήποτε] του ανωτέρω δύναμις?
Στράτος;62674 said:
Κάπου έχω και το Στανίτσα αλλά δεν τον βρίσκω, πάντως πιστεύω να σε βοήθησα...

Ευχαριστίες. Προφανώς, αναζητά ζωντανή ηχογρ. μέσα από τον Πατρ. Ναό κ όχι απλά από ιδιωτ. ηχογρ. ή εκτός Πατριαρχείου από Πατριαρχικούς. Δύσκολο, βέβαια, το αίτημα, καθότι ελάχιστες οι παλαιότερες (και πολυτιμότερες..) ζωντανές ηχογρ. από τον Πατρ. Ναό και δη Θ.Λειτουργίας. Επιπλέον, το Δύναμις του Κρητός (όπως και το Λόγον αγαθόν σε βαρύ) ψαλλόταν κατ᾽εξαίρεσιν σε μεγάλες εορτές ή επίσημες ημέρες. :eek:
 
P

ptz

Guest
Κάπου έχω και το Στανίτσα αλλά δεν τον βρίσκω, πάντως πιστεύω να σε βοήθησα...
-Ευχαριστώ γιά το άμεσο ενδιαφέρον σας.Οπως έγραψε στο #24 μήνυμά του ο φίλος Δημήτρης αναζητώ εγγραφή μέσααπό τον Πάνσεπτο,που σίγουρα δεν υπάρχει από τους παλαιούς και νομίζω ούτε και από τον νυν Αρχοντα κ.Αστέρη.Η ερώτηση ήταν μάλλον ρητορική γιατί θα ήταν απίθανο να υπήρχε επειδή ΔΕΝ το έλεγαν.Πιστεύω σε αυτό που είπα στο αρχικό μήνυμά μου,ότι δηλαδή κατά την κοινήν λογική και να το έψαλλαν δεν θα το έλεγαν με χρόνο καλοφωνάρικο.Ολοι γνωρίζουμε τους χρόνους του Πατριαρχείου.Εκεί που κεντούσαν πλατιάζοντας την μελωδία ήταν στα παπαδικά ήτοι χερουβικά-κοινωνικά.Και πάλι ευχαριστίες.
 
Δεν έχω διαβάσει κανένα από τα μηνύματα του υπ΄όψιν θέματος. Αναφέρω πληροφοριακά τι συνέβη μόλις προ ολίγου. Την ώρα που μιλούσα τηλεφωνικώς με κάποιον φίλο (άνθρωπο της Εκκλησίας, μη γνώστη της Β.Μ.), άκουγα το Δύναμις του Κρητός από τον Στανίτσα. Ο φίλος μου σε μια στιγμή με ρώτησε εάν άκουγα κανέναν ιμάμη! Τα συμπεράσματα δικά σας.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;62814 said:
Δεν έχω διαβάσει κανένα από τα μηνύματα του υπ΄όψιν θέματος. Αναφέρω πληροφοριακά τι συνέβη μόλις προ ολίγου. Την ώρα που μιλούσα τηλεφωνικώς με κάποιον φίλο (άνθρωπο της Εκκλησίας, μη γνώστη της Β.Μ.), άκουγα το Δύναμις του Κρητός από τον Στανίτσα. Ο φίλος μου σε μια στιγμή με ρώτησε εάν άκουγα κανέναν ιμάμη! Τα συμπεράσματα δικά σας.

Πιθανά Συμπεράσματα: α)

β)

γ)
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Δεν έχω διαβάσει κανένα από τα μηνύματα του υπ΄όψιν θέματος. Αναφέρω πληροφοριακά τι συνέβη μόλις προ ολίγου. Την ώρα που μιλούσα τηλεφωνικώς με κάποιον φίλο (άνθρωπο της Εκκλησίας, μη γνώστη της Β.Μ.), άκουγα το Δύναμις του Κρητός από τον Στανίτσα. Ο φίλος μου σε μια στιγμή με ρώτησε εάν άκουγα κανέναν ιμάμη! Τα συμπεράσματα δικά σας.

Φαντάσου και να άκουγε το Δύναμις του Αβαγιανού τί θα έλεγε:p

Τέλος πάντων, πολλά πράγματα έχουν σχέση και με τα ακούσματα που έχει κάποιος γενικά. Παραδείγματος χάριν (το πάω λίγο πιο ακραία), κάποιος που δεν έχει ακούσει καθόλου βυζαντινή μουσική, είναι πολύ πιθανόν αν ακούσει κάποιον να λέει ένα σύντομο Χερουβικό του Πέτρου να του φανεί ότι είναι κάποιος ιμάμης...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Και άλλη μία εκτέλεση σε ελεύθερο χρόνο από τον Αλέξανδρο Μαργαριτόπουλο εδώ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Δύναμις του Κρητός από τη αγρυπνια Αγίου Γεωργίου ανέβηκε εδώ (Ι.Μ.Αγίου Παύλου Αγίου Ορους, 2009). Δεξιά ψάλλει ο Γιάννης Χασανίδης, αριστερά;;; Ρυθμική εκτέλεση.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δύναμις του Κρητός από τη αγρυπνια Αγίου Γεωργίου ανέβηκε εδώ (Ι.Μ.Αγίου Παύλου Αγίου Ορους, 2009). Δεξιά ψάλλει ο Γιάννης Χασανίδης, αριστερά;;; Ρυθμική εκτέλεση.

Κι εδώ από τον Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο Αβραάμ Ευθυμιάδη και αγιορείτες αριστερά σε αγρυπνία στην Ι. Μ. Δοχειαρίου (89)- παρόντων διακο-Διονύση, Δανιηλαίων, Θωμάδων, γερο- Αντίπα ( τότε Δοχειαρίτη) κλπ.


Δ.
 

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
Η δεύτερη εκτέλεση είναι την ημέρα του Ευαγγελισμού έτους ........
Καταπληκτικές,αρχοντικές,πατριαρχικού ύφους -όπως πάντα -εκτελέσεις.Εάν μου επιτρέπετε,η προσωπική μου γνώμη είναι ότι συγκίνηση διακατέχει τον ακούωντα αυτού του είδους τις εκτελέσεις.
 

Attachments

  • DYNAMIS KRITOS.mp3
    5.1 MB · Views: 93
  • 02DYNAMIS KRITOS.mp3
    4.9 MB · Views: 67

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
...........
Θέλετε να αναρτηθούν δύναμις Κρητός και από άλλους ιεροψάλτας;

Αγαπητέ Φώτη, χίλια ευχαριστώ γιά τον τρόπο που πρασεγγίζεις την Ψαλτική.Η Ψαλτική μας Στη Θεσσαλονίκη την παρέλαβαν και την παρέδωσαν άνθρωποι καλλιτέχνες,μερκλήδες ,τελειομανείς στην εκτέλεση,αμιλλώμενοι εις το κατ΄ έννοιαν ψάλλειν, με φαντασία στην εκτέλεση ,κλπ κλπ.Δημιούργησαν Σχολή.Εμαθαν στους Ψάλτες το πως ψάλλεται το καθετί ,έγιναν οι Ιεραπόστολοι του Πατριαχικού ύφους στην Ελλάδα!!! Ολα αυτά απο τον έρωτα του ακούειν! Ετσι τόλεγε ο Πρίγγος.. Αυτό το παθος να ακούμε ,να μας γοητεύουν και να προσπαθουμε να τους πλησιάσουμε. Φαντάσου 5 μαθητές του Χαρίλαου να γυρίζουμε απο πανυγύρι ΣτοΛιανοβέργι(1978) και στο αυτοκίνητο να Ψαλλουμε τον β΄ του Ιακώβου απέξω.

Εδω στην Αθήνα Προσπαθούν να προσεγγίσουν Την Ψαλτική δια της οράσεως- αναγνώσεως ΟΧΙ ΔΙΑ ΤΩΝ ΑΚΟΥΣΜΑΤΩΝ .Τραγικό!!!

Ευαριστώ που υπηρετείς ΤΟ ΑΚΟΥΣΜΑ
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Να θυμίσω τις λογικότατες κατ' εμέ σκέψεις του κ. Τζανάκου:
Διερωτόμουν:Αφού το μόνο δύναμις που επετρέπετο στο Πατριαρχείο-ως κάποια εποχή- ήταν το συνειθισμένο[που ουδείς το έχει ψάλλει ως καλοφ.ειρμό] αποκλείεται το εν λόγω να ψαλλόταν-αν ποτέ ψαλλόταν στον Πατρ.Ναό-τόσο αργά.Τα δε παλαιότατα Τρισάγια και δύναμις [Μπαλασίου κλπ],αποκλείεται να ψαλλόντουσαν αργά ως καλοφωνικά.Πιστεύω ότι οι μετά τον Ναυπλιώτη[που γιά μένα το ερμηνεύει ιδανικά ως προς την χρον.αγωγή] Αρχ.Πρωτοψάλτες στις εκτός Πατρ.Ναού πανηγύρεις το έψαλλαν με αργό χρόνο,επειδή είναι μικρό και γιά λόγους πανηγυρικούς.Οπερ και επεκράτησε.
Ακόμη πιστεύω ότι δεν συμβαδίζει ο μουσικός ειρμός αν ψάλλεται αργά-καλοφωνικά με τον χρόνο του Τρισαγίου.Γιαυτό και πολλοί Ιερείς και αλλοι νομίζουν ότι θα βραδιάσουμε,ενω δεν κρατα περισσότερο συνολικά από του Αβαγιαννού.
Το δύναμις ως περισσή του τρισάγιου ύμνου (εάν δεν αποτελεί περισσή, ο κάτωθι συλογισμός είναι λανθασμένος) είναι από μόνο του αργό μέλος και ως τέτοια δεν επιβάλλεται καμία αλλαγή στην ταχύτητα ψαλμώδησής του, όπως φαίνεται σε αντίστοιχες εργασίες του καθ. κ. Γ. Στάθη (βλ. Παννυχίς).

Για το θέμα της ηχογράφησης του Ναυπλιώτη και των "δυσκολιών" που αυτή είχε (οι οποίες γίνονται φανερές μόνο στη συγκεκριμένη σύνθεση), θεωρώ ότι απαντώνται στα επόμενα, εφόσον όπως αποδεικνύεται, παραδόξως το φαινόμενο αυτό δεν παρατηρείται στο κοινωνικό που υπάρχει στη συλλογή αυτή. Ο Ναυπλιώτης στις ηχογραφήσεις αυτές (με τις όποιες ομολογουμένως δυσκολίες που απορρέουν από την τεχνολογία της εποχής) παραδίδει πολυεπίπεδα μαθήματα ύφους και τρόπου ψαλμώδησης των μελών και χρήζουν επιστημονικής έρευνας όχι μόνο επιλεκτικά στον τομέα των κλιμάκων και των διαστημάτων, αλλά και σε άλλους. Το εάν άλλες ανάγκες και συνθήκες καθιέρωσαν τη σύνθεση αυτή να ψάλλεται αλλιώς, δεν αποτελεί πιστεύω θεσμό απαράβατο, ούτε την μόνη παράδοση στην οποία όλοι πρέπει να υπακούμε, διότι ναι μεν το ακούσαμε έτσι, αλλά το έχουμε ακούσει και αλλιώς.
 
Last edited:

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Να θυμίσω τις λογικότατες κατ' εμέ σκέψεις του κ. Τζανάκου:

Το δύναμις ως περισσή του τριγάσιου ύμνου (εάν δεν αποτελεί περισσή, ο κάτωθι συλογισμός είναι λανθασμένος) είναι από μόνο του αργό μέλος και ως τέτοια δεν επιβάλλεται καμία αλλαγή στην ταχύτητα ψαλμώδησής του, όπως φαίνεται σε αντίστοιχες εργασίες του καθ. κ. Γ. Στάθη (βλ. Παννυχίς).

Για το θέμα της ηχογράφησης του Ναυπλιώτη και των "δυσκολιών" που αυτή είχε (οι οποίες γίνονται φανερές μόνο στη συγκεκριμένη σύνθεση), θεωρώ ότι απαντώνται στα επόμενα, εφόσον όπως αποδεικνύεται, παραδόξως το φαινόμενο αυτό δεν παρατηρείται στο κοινωνικό που υπάρχει στη συλλογή αυτή. Ο Ναυπλιώτης στις ηχογραφήσεις αυτές (με τις όποιες ομολογουμένως δυσκολίες που απορρέουν από την τεχνολογία της εποχής) παραδίδει πολυεπίπεδα μαθήματα ύφους και τρόπου ψαλμώδησης των μελών και χρήζουν επιστημονικής έρευνας όχι μόνο επιλεκτικά στον τομέα των κλιμάκων και των διαστημάτων, αλλά και σε άλλους. Το εάν άλλες ανάγκες και συνθήκες καθιέρωσαν τη σύνθεση αυτή να ψάλλεται αλλιώς, δεν αποτελεί πιστεύω θεσμό απαράβατο, ούτε την μόνη παράδοση στην οποία όλοι πρέπει να υπακούμε, διότι ναι μεν το ακούσαμε έτσι, αλλά το έχουμε ακούσει και αλλιώς.

Υπάρχει η Εκτέλεσις των Κ. Πρίγγου και Σουρλαντζή,χωρίς πλατυασμούς του χρόνου. 'Ομως ούτως η αλλως η εκτέλεσις υπηρετεί το ύφος και ήθος του
ψαλλομένου.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Υπάρχει η Εκτέλεσις των Κ. Πρίγγου και Σουρλαντζή,χωρίς πλατυασμούς του χρόνου. 'Ομως ούτως η αλλως η εκτέλεσις υπηρετεί το ύφος και ήθος του
ψαλλομένου.


Μπορεί να υποδειχθεί η εκτέλεση του Πρίγγου ''χωρις πλατειασμούς χρόνου''; Βλπ και εδώ.


Δ.
 
Last edited:
Top