π. Δημήτριος Τ.
Active member
Θα μπορούσε και το κήρυγμα να γινόταν στα αρχαία ελληνικά για να μην χαθεί η ιερότητα της γλώσσας!
Μόνος σου τὰ λές, μόνος σου ἀπαντᾶς ... μόνος σου καταλήγεις σὲ «συμπεράσματα», γενικῶς ἀπὸ .... μόνος σου ... Ἐπιστημονικὴ μεθοδολογία; Μᾶς δουλευεις; Οἱ ἀπειλὲς καὶ ὁ βομβαρδισμὸς μὲ τσιτάτα εἶναι ἐπιστημονικὴ μεθοδολογία, ποὺ ἁπλὰ οἱ περισσότεροι ἀπὸ μᾶς φοβούμαστε νὰ ξεκουνηθοῦμε ἀπὸ τὴν πολυθρόνα, μπὰς καὶ μᾶς ἀπειλήσουν μὲ ... αἴρεση κι ἄλλες μπούρδες;Οι ιεράρχες της εκκλησίας μάλλον έκαναν ήδη την έρευνά τους αλλιώς γιατί να βγει αυτό το κείμενο;
Έρευνα λοιπόν πρέπει να ξανακάνει όποιος θέλει να αμφισβητήσει έναν προηγούμενο ισχυρισμό. Αλλιώς εκτροχιάζει κι αυτός τη συζήτηση παραβιάζοντας την επιστημονική μεθοδολογία.
Εκτός αν όσα λέει αποτελούν ένα προσωπικό του αίτημα, πράγμα που κι αυτό είναι απόλυτα σεβαστό.
Ακόμα καλύτερα θα είναι αν προσπαθήσει να αποδώσει στα νεοελληνικά κάποιο ύμνο. Ένα πετυχημένο παράδειγμα μπορεί να μεταστρέψει ακόμα και το σκληρότερο υποστηρικτή των αυθεντικών κειμένων.
Μεταξύ μας, νομίζω πως πολλοί που απορρίπτουν τις μεταφράσεις το κάνουν επειδή φοβούνται πως θα είναι πολύ κρύες και αδιάφορες. Ας δούμε κάτι καλό και βλέπουμε...
Τα είπες αρκετά καλά αυτή την φορά, βάζοντας και λίγο νερό στο κρασί σου. Ενθαρρυντικό θα έλεγα.Ερώτηση εντελώς καλοπροαίρετη: Όσοι υποστηρίζουμε ότι δεν χρειάζεται κάποιου είδους μετάφραση στα της λατρείας, ακολουθούμε μία παράδοση αιώνων η οποία πιστεύουμε ότι ακόμα λειτουργεί. Όσοι υποστηρίζουν το αντίθετο, θεωρούν ότι πλέον αυτή η παράδοση αιώνων έπαυσε να λειτουργεί και άρα υπάρχει η ανάγκη αυτής της καινοτομίας. Δεν είναι λογικό να πούμε ότι η αντίθετη πλευρά έχει το βάρος της αποδείξεως πάνω της; Δεν πρέπει αυτοί να πείσουν για την αναγκαιότητα των προτάσεών τους; Δυστυχώς, μέχρι στιγμής τα επιχειρήματα της πλευράς αυτής νομίζω ότι κινούνται σε δύο άξονες. Πρώτον, θεωρούν ότι διερμηνεύουν το αίτημα μίας μεγάλης μερίδας του λαού το οποίο όμως αντικειμενικά δεν έχει καν μορφοποιηθεί σε κάτι συγκεκριμένο και απτό. Δεύτερον, αναφέρονται σε όσους ανθίστανται σε κάτι τέτοιο ως ανθρώπους οι οποίοι λειτουργούν συναισθηματικά αρνούμενοι τις σύγχρονες ανάγκες και είναι κολλημένοι σε όσα συνήθισαν. Το μεν πρώτο οφείλουν να το αποδείξουν φέροντας συγκεκριμένα στοιχεία ώστε να φανεί ότι υπάρχει όντως παλλαϊκό αίτημα και στο δεύτερο καλό θα ήταν να είναι λίγο πιο προσεκτικοί καθότι δεν θεωρώ ότι είναι και το πιο συνετό να απαξιώνεται τόσο ελαφρά τη καρδία μία παράδοση η οποία ανάγεται τόσο βαθιά στον χρόνο.
Θα συμφωνήσω πάντως ότι και από την πλευρά μας υπεισέρχονται πολιτικές και ιδεολογικές προεκτάσεις στις τοποθετήσεις μας αρνούμενοι έτσι τις καλές προθέσεις της αντίθετης πλευράς. Το δίπολο καθαρεύουσα - δημοτική στον ελληνικό πολιτικό βίο είχε εξαρχής σαφείς πολιτικές διαστάσεις και μόνο μέσα στην Εκκλησία "νίκησε" η συντηρητική άποψη. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει και στα της εκκλησίας να υπεισέλθουν οι πολιτικές διαστάσεις του ζητήματος, όμως δεν πρέπει να σκεφθούμε πώς ένα τέτοιο αίτημα επί της ουσίας θέλει να μεταρρυθμίσει τη λατρεία με έναν τρόπο ο οποίος προσομοιάζει στα αντίστοιχα πολιτικά αιτήματα; Δεν μπορούμε να μην δούμε τον ελέφαντα στο δωμάτιο, ας κοιτάξουμε μέσα στην ψυχή μας αλλά και να σκεφθούμε τι πραγματικά επιθυμεί αλλά και τι χρειάζεται ο λαός, όχι τι πιστεύουμε εμείς μέσα από τα γυαλιά που έχουμε βάλει ότι επιθυμεί και χρειάζεται.
Αυτά από εμένα και με συγχωρείτε για την πολυλογία.
Σιγά μην καταθέσουμε Ε1 και Ε9 ...Να συμπληρώσω στα παραπάνω, ότι δεν αρκεί ένα παλλαϊκό αίτημα (πχ μέσω δημοσκόπησης) αλλά να αποδεικνύεται πρώτον η ύπαρξη κάποιου προβλήματος και δεύτερον ότι το πρόβλημα συσχετίζεται με το εν λόγω αίτιο.
Να πούμε ότι μπορεί να έκανε και λάθος.
Στην ημερίδα συμμετείχε και ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ως μητροπολίτης Δημητριάδος τότε. Έλαβε λοιπόν κάποια στιγμή τον λόγο ο μακαριστός και για να δείξει την αγάπη και την εμμονή του μεγάλου υμνογράφου στην παραδοσιακή υμνογραφική γλώσσα, αποκάλυψε ότι ο π. Γεράσιμος τον επέπληξε αυστηρά, όταν πληροφορήθηκε ότι στον Βόλο, κατά τα πρώτα έτη της αρχιερατείας του και του νεανικού ποιμαντικού ενθουσιασμού του, ετέλεσε δοκιμαστικά μαθητικές λειτουργίες με ύμνους στην δημοτική γλώσσα.
Αν ο όσιος Γεράσιμος (όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος) είπε τα παραπάνω, εμείς τι να πούμε;
Υπάρχει γενικά μια απέχθεια σε μεγάλο τμήμα των χριστιανών, ιδίως όσων αυτοπροσδιορίζονται ως παραδοσιακοί, στην ορθολογική προσέγγιση εκκλησιαστικων ζητημάτων. Όταν είναι γνωστό ότι οι πατέρες της εκκλησίας διαχρονικά ακόμα και τα θεολογικά ζητήματα τα προσέγγιζαν με τον ορθό λόγο και με βάση πάντοτε την θεολογική αλήθεια της εκκλησίας.
αφου δεν δέχεσαι αυτά που λέει ο άγιος Ναυπάκτου, κόβεσαι...(Πόντιος εισαι ; )".... ἀπαιτεῖται ἡ λογική κατανόηση τῶν λειτουργικῶν ΚΕΙΜΕΝΩΝ." ΤΈΛΕΙΑ. Όχι "... για να..."
Απαιτεῖται ἡ λογική κατανόηση τῶν λειτουργικῶν ΚΕΙΜΕΝΩΝ και όλων των κειμένων της πίστεως. Από την Αγία Γραφή μέχρι τους δογματικους όρους των συνοδών και μέχρι το κήρυγμα. ΑΠΑΙΤΕΊΤΑΙ. Είναι τόσο σαφές από την Καινή Διαθήκη και τις διδαχές των Πατέρων, που δεν έχει νόημα η συζήτηση με κάποιον που το αρνείται. Θα έλεγα ότι αυτός πιστεύει σε άλλο Ευαγγέλιο.
Επειδή ο Απ. Παύλος άλλα λέει, ας τον ακούσουμε κι αυτόν, και ας πράξουμε ό,τι μας φωτίσει ο Θεός.Τη Θεία Λειτουργία δεν την καταλαβαίνεις, αλλά σε καταλαμβάνει εξ απροόπτου, δηλαδή εκεί που δεν το περιμένεις.
Καμιά μετάφραση δεν σε καθιστά μέτοχο του μυστηρίου, παρά μόνο προϋπόθεση της πίστης, η διάθεση για μετάνοια,
η συγχωρητικότητα, η ταπείνωση που έχει ο καθένας μας στην καρδιά του, όπου βρίσκει τόπο το Άγιον Πνεύμα να γίνει κατοικητήριό Του.
Πανιερώτατος Μόρφου Νεόφυτος
Επειδή ο Απ. Παύλος άλλα λέει, ας τον ακούσουμε κι αυτόν, και ας πράξουμε ό,τι μας φωτίσει ο Θεός.
Τα έχουμε βέβαια ξαναπεί, επί ματαίω, όπως αποδεικνύεται.
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α΄ 14
«... 6. Αν, αδερφοί μου, τώρα σας επισκεφθώ λαλώντας γλώσσες, σε τι θα ωφελήσω; Σε τίποτα, εκτός αν σας μεταδώσω με τα λόγια μου κάποια αποκάλυψη ή κάποια γνώση ή ένα μήνυμα από το Θεό ή κάποια διδασκαλία.
7. Πάρτε για παράδειγμα τα μουσικά όργανα, όπως μια φλογέρα ή μια άρπα. Αν οι ήχοι τους δεν ξεχωρίζουν ο ένας από τον άλλο, πώς θα καταλάβει κανείς ποια μελωδία παίζει το καθένα;
8. Και αν η σάλπιγγα δεν ηχήσει το γνωστό σε όλους προσκλητήριο, ποιος θα ξεσηκωθεί για πόλεμο;
9. Παρόμοια κι εσείς, αν δε μιλήσετε με λόγια κατανοητά, πώς θα καταλάβουν οι άλλοι αυτό που λέτε; Θα είναι σαν να μιλάτε στον αέρα.
10. Υπάρχουν στον κόσμο τόσες γλώσσες όσα και τα έθνη των ανθρώπων, και δεν υπάρχει έθνος χωρίς τη γλώσσα του·
11. όταν όμως δεν ξέρω τη σημασία της γλώσσας, γι’ αυτόν που μου μιλάει εγώ είμαι βάρβαρος· το ίδιο κι εκείνος για μένα.
12. Έτσι θα συμβεί και μ’ εσάς. Αφού δείχνετε μεγάλο ζήλο για τα χαρίσματα του Πνεύματος, πρέπει να επιζητείτε να είστε πιο πλούσιοι σ’ εκείνα που οικοδομούν την εκκλησία.
13. Γι’ αυτό όποιος γλωσσολαλεί ας ζητάει στην προσευχή του και το χάρισμα να εξηγεί στους άλλους αυτά που λαλεί.
14. Γιατί, αν προσεύχομαι σε ακατανόητη γλώσσα, προσεύχεται το πνεύμα μου, ο νους μου όμως παραμένει αμέτοχος.
15. Τι πρέπει λοιπόν να κάνω; Θα προσευχηθώ με το πνεύμα μου, θα προσευχηθώ όμως και με το νου μου· θα ψάλω με το πνεύμα, θα ψάλω και με το νου.
16. Γιατί, πραγματικά, αν ευλογείς το Θεό στη γλώσσα του πνεύματος, πώς θα μπορέσει αυτός που δεν καταλαβαίνει αυτή τη γλώσσα να πει το «αμήν» στην προσευχή της ευχαριστίας που είπες; Αφού δεν καταλαβαίνει τι λες.
17. Εσύ μπορεί να λες μια ωραία προσευχή ευχαριστίας, ο άλλος όμως δεν κερδίζει τίποτα.
18. Ευχαριστώ το Θεό γιατί περισσότερο από όλους σας έχω το χάρισμα των γλωσσών.
19. Αλλά στην εκκλησία προτιμώ να λέω πέντε λόγια κατανοητά για να καθοδηγήσω και άλλους στην πίστη, παρά μύρια λόγια που κανείς δε θα τα καταλάβει.»
Πολύ καλή ιδέα για ιερείς και ιεροψαλτες. Φυσικά καταλαβαίνετε πως δεν γίνεται να απευθύνεστε σε ανθρώπους οι οποίοι εργάζονται απ'το πρωί ως το βράδυ για να ζήσουν την οικογένεια τους και εκλλησιαζονται τις Κυριακές...κάθε μέρα γκουγκλάρω άγνωστες λέξεις που συναντω στο ίντερνετ ή για να δω την ετυμολογία γνωστων μου λέξεων. γιατί να μην κάνουμε το ίδιο και με τις μετρημένες λέξεις της Θείας Λειτουργίας;
https://apologhtika.blogspot.com/2023/10/4.html