Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τηρήσεως της εκκλησιαστικής τάξεως» (21/6/2023)

Status
Not open for further replies.

paganus

Παλαιόν μέλι
Αντί να γράφει σεντόνια η Σύνοδος μπορεί να στείλει ραβασάκια υπερεσιακά.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αντί να γράφει σεντόνια η Σύνοδος μπορεί να στείλει ραβασάκια υπερεσιακά.
Απεναντίας, αυτό θα ήταν απλή διοικητική διαχείριση.
Η εκκλησία απευθύνεται σε ολόκληρο το πλήρωμα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
(Άσχετο, αλλά κατ' εμέ εντελώς σχετικό).
Αυτή η ευκολία απαξίωσης της Συνόδου ευκαίρως ακαίρως πρέπει να μας προβληματίσει όλους κάποια στιγμή.
Τους κλαυθμυρισμούς για την «κατάντια της ψαλτικής» ποτέ δεν τους συμμερίστηκα . Σε επίπεδο εκκλησιολογικό όμως, όντως η ψαλτική μάλλον διέρχεται φάση μεγάλης έκπτωσης.
 

Μάριος

Μέλος
Πολύ ενδιαφέρουσα η εγκύκλιος αλλά και το θέμα που εγείρεται μέσω της εγκυκλίου. Η εφαρμογή των αποφάσεων της Συνόδου.

Πραγματικά με παραξενεύει το επίπεδο του εγωισμού κάποιων ανθρώπων.
Εφόσον έχω αποφασίσει να είμαι μέλος της Εκκλησίας, με ποια λογική, με ποια δικαιολογία καταπατώ τις αποφάσεις της;

Ποιος είμαι εγώ, που ενώ έχω δει πολλαπλές αποφάσεις που απαγορεύουν την χρήση ισοκρατών εντός των ναών, αδιαφορώ παντελώς και επιβάλλω στο πλήρωμα της εκκλησίας την παρασπονδία μου;

Ποιος είμαι εγώ, που ενώ το λειτουργικό τυπικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι αποφασισμένο από αγίους και συνόδους το κόβω και το ράβω κατά το δοκούν;

Ποιος είμαι εγώ, που ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει αποφανθεί για την γλώσσα των λειτουργικών της κειμένων επιβάλλω στους πιστούς να ακούσουν την κακοφτιαγμένη μου νεοελληνική μετάφραση;

Οι "πιστοί" που θέλουν να επιβάλλουν στους υπολοίπους την κακοδοξία τους, δεν θα ήταν λογικό να απομακρύνονται, ώστε να σταματήσουν να σκανδαλίζουν και να δημιουργούν αντιφάσεις και λανθασμένες παραδόσεις μέσα στην ίδια την Εκκλησία;
Γιατί να φοβόμαστε την εφαρμογή κάποιων "ποινών" , δίνοντας διάφορους χαρακτηρισμούς όπως "αντικληρικαλιστής", "αντι-ψάλτης", αντί αντί αντί.... ;
Αυτοί που δεν έφαρμόζουν τις αποφάσεις της Εκκλησίας σημαίνει ότι δεν πιστεύουν στην Εκκλησία και ουσιαστικά θέτουν εαυτούς εκτός Εκκλησίας.
Η απαξίωση της Συνόδου, πιστεύω ότι σχετίζεται άμεσα με την έλλειψη επιβολής των αποφάσεων της.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τηρήσεως της εκκλησιαστικής τάξεως» (21/6/2023)
Γιά τό απαράδεκτον καί βλάσφημο καθεστώς (στήν επαρχία κυρίως) νά τραγουδούν οι πάσης φύσεως άμουσοι αντί τού Κοινωνικού τό "Αγνή Παρθένε", (πολλάκις δε κατ' επιταγήν τών ιερέων...) γι αυτό τό αίσχος, δέν είδα νά λέη η εγκύκλιος κάτι!
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Γιά τό απαράδεκτον καί βλάσφημο καθεστώς (στήν επαρχία κυρίως) νά τραγουδούν οι πάσης φύσεως άμουσοι αντί τού Κοινωνικού τό "Αγνή Παρθένε", (πολλάκις δε κατ' επιταγήν τών ιερέων...) γι αυτό τό αίσχος, δέν είδα νά λέη η εγκύκλιος κάτι!
Το «απαράδεκτο», υπό όρους είναι λέξη συζητήσιμη. Το να χαρακτηρίζετε όμως «βλάσφημο» το να ψάλλεται ένας ύμνος της Παναγίας, έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού, είναι πολύ βαρύ και ασεβές.
Μακάρι να το διορθώσετε και μακάρι να είστε εφεξής πιο προσεχτικός με τις εκφράσεις σας.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ποιος είμαι εγώ, που ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει αποφανθεί για την γλώσσα των λειτουργικών της κειμένων επιβάλλω στους πιστούς να ακούσουν την κακοφτιαγμένη μου νεοελληνική μετάφραση;
Το εντελώς αντίθετο ισχύει, αλλά να μην επεκταθώ, γιατί πρόκειται για άλλο θέμα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αυτοί που δεν έφαρμόζουν τις αποφάσεις της Εκκλησίας σημαίνει ότι δεν πιστεύουν στην Εκκλησία και ουσιαστικά θέτουν εαυτούς εκτός Εκκλησίας.
Μήπως να συνειδητοποιησουμε πρωτα τι είναι (και τι δεν είναι) εκκλησία, πριν γράψουμε τέτοια πράγματα;
 

ΠΑΝΑΓΗΣ

Μέλος
Γιά τό απαράδεκτον καί βλάσφημο καθεστώς (στήν επαρχία κυρίως) νά τραγουδούν οι πάσης φύσεως άμουσοι αντί τού Κοινωνικού τό "Αγνή Παρθένε", (πολλάκις δε κατ' επιταγήν τών ιερέων...) γι αυτό τό αίσχος, δέν είδα νά λέη η εγκύκλιος κάτι!
Τους ρωτήσατε αν ξέρουν να πουν κοινωνικό;
Όταν βγάλετε εσείς κατηρτισμένους ψάλτες, να τους στείλετε στην επαρχία να αντικαταστήσουν τους <<άμουσους>>.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Κι όμως υπάρχει εγκύκλιος και γι' αυτό. Μπορεί τυπικά να είναι τοπικής ισχύος, αλλά ουσιαστικά απαντάει στο ερώτημα.
 
Last edited:

Μάριος

Μέλος
Το εντελώς αντίθετο ισχύει, αλλά να μην επεκταθώ, γιατί πρόκειται για άλλο θέμα.

Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω ποιο είναι το αντίθετο. Θα με ενδιέφερε να μάθω περισσότερα.

Μήπως να συνειδητοποιησουμε πρωτα τι είναι (και τι δεν είναι) εκκλησία, πριν γράψουμε τέτοια πράγματα;

Ούτε αυτή την πρόταση καταλαβαίνω.
Υπάρχουν δύο περιπτώσεις.
Είτε η ιεραρχία που έχει η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει νόημα και ισχύ, είτε δεν έχει.
Είτε οι αποφάσεις των συνόδων είναι σοφές και αληθινές και δεσμευτικές, είτε δεν είναι.
Από όσο έχω καταλάβει οι αποφάσεις και οι εγκύκλιοι των συνόδων δεν είναι απλά οδηγίες που όποιος θέλει ακολουθεί και όποιος δεν θέλει δεν ακολουθεί. Για την ακρίβεια, η σημερινή κατάσταση επιβεβαιώνει αυτό ακριβώς: Η μη εφαρμογή των αποφάσεων οδηγεί σε παρακμή, απαξίωση και αταξία.
Αν μου διαφεύγει κάτι ζητώ συγγνώμη.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
(Άσχετο, αλλά κατ' εμέ εντελώς σχετικό).
Αυτή η ευκολία απαξίωσης της Συνόδου ευκαίρως ακαίρως πρέπει να μας προβληματίσει όλους κάποια στιγμή.
Τους κλαυθμυρισμούς για την «κατάντια της ψαλτικής» ποτέ δεν τους συμμερίστηκα . Σε επίπεδο εκκλησιολογικό όμως, όντως η ψαλτική μάλλον διέρχεται φάση μεγάλης έκπτωσης.

Σὲ ἐκκλησιολογικὸ ἐπίπεδο ἡ διοικοῦσα ἐκκλησία «μάλλον διέρχεται φάση μεγάλης έκπτωσης». Ὅταν δὲν μπορεῖ ἤ δὲν θέλει νὰ ἐκκλησιολογήσει ἀλλὰ ἁπλῶς σπρώχνει τὰ θέματα κάτω ἀπ' τὸ χαλί, τότε ἡ κατάντια ξεκινᾶ ἀπὸ τὴν κεφαλὴ καὶ ὄχι ἀπὸ τὸ σῶμα. Παραδείγματα ὑστέρησης καὶ ἔλλειψης ἐκκλησιολογικῆς καὶ ποιμαντικῆς πρωτοβουλίας ἔχουμε «θαυμάσει» ἀρκετὰ στὰ πρωτοσέλιδα τῶν ἐφημερίδων τελευταία.

Οἱ δὲ ἀποφάσεις καλὸν εἶναι νὰ ἐφαρμόζονται ἀπὸ τοὺς ὑπογράφοντες πρώτα καὶ στὴ συνέχεια νὰ ἀπαιτεῖται «ὑπακοή». Ἡ ὑπακοὴ προϋποθέτει ἀπαραιτήτως σεβασμό καὶ φροντίδα, δὲν εἶναι ἐλέῳ Θεοῦ, δὲν εἴμαστε ἄβουλοι.

Ὅσο γιὰ τὰ τραγούδια τῆν ὥρα τοῦ Κοινωνικοῦ ὑπάρχει καὶ αὐτό. Ἰσχύει καὶ πάλι τὸ «έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού»;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ὅσο γιὰ τὰ τραγούδια τῆν ὥρα τοῦ Κοινωνικοῦ ὑπάρχει καὶ αὐτό. Ἰσχύει καὶ πάλι τὸ «έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού»;
Εντελώς άσχετο και με το θέμα και με την τοποθέτησή μου αυτό που αναρτάς, και μόνο για τη δημιουργία εντυπώσεων. Πολύ κρίμα, άλλη μια φορά, δομέστικε. Εγώ αναφέρθηκα στο "Αγνή Παρθένε" και στον χαρακτηρισμό της ψαλμώδησής του αντί κοινωνικού ως «βλάσφημης».
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εντελώς άσχετο και με το θέμα και με την τοποθέτησή μου αυτό που αναρτάς, και μόνο για τη δημιουργία εντυπώσεων. Πολύ κρίμα, άλλη μια φορά, δομέστικε. Εγώ αναφέρθηκα στο "Αγνή Παρθένε" και στον χαρακτηρισμό της ψαλμώδησής του αντί κοινωνικού ως «βλάσφημης».

Αὐτὸ μὲ τὰ κρίματα κλπ κλπ κλπ σὲ κανέναν ἄλλον ποὺ νὰ τὸν πιάνουν. Οὕτε οἱ ἐντυπώσεις μὲ νοιάζουν, οὕτε ἐντυπωσιάζομαι ἀπὸ βαρύγδουπες κενολογίες, οὕτε μοῦ ἐντυπώνεται κάτι χωρίς νὰ τὸ βασανίσω καὶ ἔντυπα διαβάζω μπόλικα, δὲν μασάω.

Ἔχω φάει δῆθεν ἐκκλησιολογικὴ παπάρα μὲ τὸ κουτάλι δυστυχῶς καὶ ἀμάσητη, καὶ σὲ λίγο θὰ μᾶς βγεῖ ἀπὸ τὸ στόμα, κι ἐσὺ κάθεσαι καὶ λὲς τρία πουλάκια κάθονταν ...

Ἄμα βέβαια θὲς, τὸ ψάλλουμε κι ἀυτὸ στὸ Κοινωνικὀ, ἅμα τὸ τεντώσεις ὅλα χωρᾶνε ...
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αὐτὸ μὲ τὰ κρίματα κλπ κλπ κλπ σὲ κανέναν ἄλλον ποὺ νὰ τὸν πιάνουν. Οὕτε οἱ ἐντυπώσεις μὲ νοιάζουν, οὕτε ἐντυπωσιάζομαι ἀπὸ βαρύγδουπες κενολογίες, οὕτε μοῦ ἐντυπώνεται κάτι χωρίς νὰ τὸ βασανίσω καὶ ἔντυπα διαβάζω μπόλικα, δὲν μασάω.

Ἔχω φάει δῆθεν ἐκκλησιολογικὴ παπάρα μὲ τὸ κουτάλι δυστυχῶς καὶ ἀμάσητη, καὶ σὲ λίγο θὰ μᾶς βγεῖ ἀπὸ τὸ στόμα, κι ἐσὺ κάθεσαι καὶ λὲς τρία πουλάκια κάθονταν ...

Ἄμα βέβαια θὲς, τὸ ψάλλουμε κι ἀυτὸ στὸ Κοινωνικὀ, ἅμα τὸ τεντώσεις ὅλα χωρᾶνε ...
Δικαίωμά σου να σε νοιάζει ή όχι ό,τι θες, όταν όμως αναφέρεσαι στα λόγια των άλλων, πρέπει να αναφέρεσαι σε αυτό που λένε, όχι να τα πηγαίνεις εκεί που θες για να πεις αυτό που θες.
Εγώ δεν μίλησα για το Αγνή Παρθένε αόριστα, αλλά για την ασεβέστατη χρήση της λέξης "βλάσφημος", η οποία όπως και η λέξη "αιρετικός", έχει γίνει λάστιχο στον ζηλωτικό χώρο. Εκτός και συμφωνείς με τη χρήση αυτής της λέξης στη συγκεκριμένη συνάφεια.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δικαίωμά σου να σε νοιάζει ή όχι ό,τι θες, όταν όμως αναφέρεσαι στα λόγια των άλλων, πρέπει να αναφέρεσαι σε αυτό που λένε, όχι να τα πηγαίνεις εκεί που θες για να πεις αυτό που θες.
Εγώ δεν μίλησα για το Αγνή Παρθένε αόριστα, αλλά για την ασεβέστατη χρήση της λέξης "βλάσφημος", η οποία όπως και η λέξη "αιρετικός", έχει γίνει λάστιχο στον ζηλωτικό χώρο. Εκτός και συμφωνείς με τη χρήση αυτής της λέξης στη συγκεκριμένη συνάφεια.
Φυσικὰ καὶ τὰ πηγαίνω ἐκεὶ ποὺ θέλω ἐγώ, κανεὶς δὲν μὲ ποδηγετεῖ, Ἄν δὲν θέλεις νὰ σοῦ συμβαίνει πρόσεχε τὶ γράφεις.

Ὅσο γιὰ τὰ ὑπόλοιπα δὲν χαλάω χτυπήματα στὸ πληκτρολόγιο γιὰ τὰ αὐτονόητα. Πάντως σίγουρα δὲν συμφωνῶ ΚΑΙ μὲ τὸ δικό σου ἀνερυθρίαστο καὶ ἀναιδέστατο «έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού». Οὕτε κἄν τὰ προσχήματα δηλαδή.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Φυσικὰ καὶ τὰ πηγαίνω ἐκεὶ ποὺ θέλω ἐγώ, κανεὶς δὲν μὲ ποδηγετεῖ, Ἄν δὲν θέλεις νὰ σοῦ συμβαίνει πρόσεχε τὶ γράφεις.

Ὅσο γιὰ τὰ ὑπόλοιπα δὲν χαλάω χτυπήματα στὸ πληκτρολόγιο γιὰ τὰ αὐτονόητα. Πάντως σίγουρα δὲν συμφωνῶ ΚΑΙ μὲ τὸ δικό σου ἀνερυθρίαστο καὶ ἀναιδέστατο «έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού». Οὕτε κἄν τὰ προσχήματα δηλαδή.Προ
Προφανώς και δεν είναι απαξίωση του τυπικού, αλλά εμφατικός τρόπος να αναφερθώ στο "βλάσφημος". Όταν όμως θες να διαστρεβλώσεις τα λόγια του άλλου, η συνολική συνάφεια του κειμένου είναι απλώς λεπτομέρεια.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Προφανώς και δεν είναι απαξίωση του τυπικού, αλλά εμφατικός τρόπος να αναφερθώ στο "βλάσφημος". Όταν όμως θες να διαστρεβλώσεις τα λόγια του άλλου, η συνολική συνάφεια του κειμένου είναι απλώς λεπτομέρεια.

ΟΚ, τὸ κρέας ψάρι καὶ τοῦ πουρναρόψαρου τὸ κάγκελο.

ΥΓ. Πάλι δουλειά γιὰ τὸν π. Μάξιμο νὰ διαγράφει, σορρυ πάτερ ...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
«Το εντελώς αντίθετο ισχύει, αλλά να μην επεκταθώ, γιατί πρόκειται για άλλο θέμα»
Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω ποιο είναι το αντίθετο. Θα με ενδιέφερε να μάθω περισσότερα.
Εννοώ ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία ΔΕΝ έχει αποφανθεί για την γλώσσα των λειτουργικών της κειμένων ενώ αυτό που κάνει (στην Ελλάδα και όχι αλλού) είναι ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ στους πιστούς να ακούν την όμορφη μεν ακατάληπτη δε (σε βαθμό 90% στους περισσότερους εκ των πιστών, αν και θα αρκούσε και ένας μόνον) αρχαιοελληνική γλώσσα, αντί να απευθύνεται σ' αυτούς στην γλώσσα που μιλούν κάθε μέρα, 'οπως και οφείλει να κάνει, με οποιοδήποτε κόστος και θυσία (σε καλλιέπεια λόγου)

«Μήπως να συνειδητοποιησουμε πρωτα τι είναι (και τι δεν είναι) εκκλησία, πριν γράψουμε τέτοια πράγματα;»

Ούτε αυτή την πρόταση καταλαβαίνω.
Υπάρχουν δύο περιπτώσεις.
Είτε η ιεραρχία που έχει η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει νόημα και ισχύ, είτε δεν έχει.
Είτε οι αποφάσεις των συνόδων είναι σοφές και αληθινές και δεσμευτικές, είτε δεν είναι.
Από όσο έχω καταλάβει οι αποφάσεις και οι εγκύκλιοι των συνόδων δεν είναι απλά οδηγίες που όποιος θέλει ακολουθεί και όποιος δεν θέλει δεν ακολουθεί.
Όλα έχουν κάποιο νόημα αλλά δεν είναι όλα το ίδιο. Άλλο η Εκκλησία του Χριστού, άλλο μια τοπική εκκλησία (π.χ. της Ελλάδος) άλλο η σύνοδος των ιεραρχών, άλλο μια πανορθόδοξη σύνοδος και άλλο μια οικουμενική σύνοδος. Κι ακόμα και μ' αυτή την διάκριση, άλλο είναι απόφαση για δογματικό ζήτημα, άλλο για θέμα τυπικού ή ευταξίας κλο. Άρα άλλες αποφάσεις είναι σοφές και άλλες (μπορεί να) είναι ανόητες, η δε δεσμευτικότητα είναι ανάλογη της σοφίας του περιεχομένου. Γι αυτό και άλλες είναι δεσμευτικές και άλλες όχι.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Το «απαράδεκτο», υπό όρους είναι λέξη συζητήσιμη. Το να χαρακτηρίζετε όμως «βλάσφημο» το να ψάλλεται ένας ύμνος της Παναγίας, έστω και κατά παράβαση οποιουδήποτε τυπικού, είναι πολύ βαρύ και ασεβές.
Μακάρι να το διορθώσετε και μακάρι να είστε εφεξής πιο προσεχτικός με τις εκφράσεις σας.
Τών ώρα που μοιράζεται ο σφαγιασθείς αμνός, τό τίμιον σώμα καί τό αίμα τού Χριστού νά "τραγουδάμε" γιά κάποιον άλλον, άν αυτό δέν είναι βλασφημία τότε τί είναι; Μάλλον λοιπόν ΕΣΥ θά πρέπη νά αλλάξης συχνότητα στόν τρόπο που σκέπτεσαι!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top