Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τηρήσεως της εκκλησιαστικής τάξεως» (21/6/2023)

Status
Not open for further replies.

dimkat

Παλαιό μέλος
Ίσως να ήταν φρόνιμο να επιβάλλονται και κυρώσεις ακόμα και μισθολογικές όπως γίνεται σε άλλους χώρους. Όποιος έχει πάει στρατό (που δεν έχουν πάει οι περισσότεροι ιερείς να μάθουν τί εστί πειθαρχία) γνωρίζει ότι υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και για τη μη σωστή στάση του σώματος, Στους εργασιακούς χώρους επίσης υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και μισθολογικές. Δυστυχώς η μεγαλύτερη ασυδοσία επικρατεί στους ιερείς. Ο καθείς νομίζει ότι είναι ένας μικρός αυτοκράτορας και μπορεί ακόμα και να προσβάλλει με περίσσεια αυθάδεια εργαζόμενους συνεργάτες και εκκλησίασμα. Κακώς δε γίνεται λόγος στην εγκύκλιο για την ιντερνετική αναμετάδοση των ιερών ακολουθιών με ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ φαινόμενα όπως το ζουμ στην Αγία Τράπεζα και στα τίμια δώρα.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἡ ἀνάρτηση αὐτῆς τῆς Ἐγκυκλίου ἀπό (ἐμένα ὡς) ἱερέα δέν ἔγινε γιά νά ἐκφρασθεῖ ἀντικληρικό μένος, ἀλλά ἀφενός πρός ἐνημέρωση τῆς ἱεροψαλτικῆς κοινότητος καί ἀφετέρου μέ τό σκεπτικό, ὅτι παρόμοιες "τάσεις" παρουσιάζουν καί πολλοί ἐκ τῶν ἱεροψαλτῶν...

Ὅσο γιά "κυρώσεις" δέν εἶναι θέμα δικό μας, ἄν καί σέ ἐπίπεδο Ἀρχ/πῆς Ἀθηνῶν (πού ἀνήκω) γνωστή τυγχάνει ἡ ἀντιμετώπιση σέ κραυγαλέα περίπτωση, πιστεύοντας ὅτι θά άκολουθήσουν καί ἄλλες...
 

ΠΜΧ

...
Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τηρήσεως της εκκλησιαστικής τάξεως» (21/6/2023)
Πολύ καλό το ότι τοποθετείται η ΙΣ για αυτές τις παρατυπίες. Προσωπικά σκέφτομαι πως είναι δύσκολο να εξαλειφθούν τα φαινόμενα αυτά, καθώς είναι εύκολο να επικαλεστεί κάποιος ότι, τυχούσα κατάργησή τους, θα έφερνε δυσφορία στους πιστούς, λόγω του ότι έχουν καταστεί... έθιμα.

Εν πάση περιπτώσει, τουλάχιστον φαίνεται ότι υπάρχει συγκεκριμένη θέση, κι από εκεί και πέρα κατά συνείδηση.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Πολύ σωστά όλα αυτά, όμως μοιάζει να απευθύνονται μόνο σε Πρεσβυτέρους και Διακόνους που δρουν χωρίς τη γνώμη του οικείου αυτών Ιεράρχου. Ακόμα πιο σωστό θα ήταν να βγει κάτι που να τους αφορά όλους.

Σχετικά με το περιστέρι, θα ήθελα να ρωτήσω εάν η "απαγόρευση" αφορά την απελευθέρωση περιστεριών κατά την ώρα του Μεγάλου Αγιασμού ή κάτι άλλο.
 
Όποιος έχει πάει στρατό (που δεν έχουν πάει οι περισσότεροι ιερείς να μάθουν τί εστί πειθαρχία) γνωρίζει ότι υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και για τη μη σωστή στάση του σώματος, Στους εργασιακούς χώρους επίσης υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και μισθολογικές. Δυστυχώς η μεγαλύτερη ασυδοσία επικρατεί στους ιερείς.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερο ψέμα από αυτό. Καταλάβαμε την εμπάθεια σας στους ιερείς αλλά καλό είναι να προσέχουμε τι γράφουμε.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Ορθότατη κίνηση από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος γιατί πράγματι ο κάθε παπάς " μορφωμένος" ή "αμόρφωτος" εισάγει και εξάγει ότι του αρέσει. Βέβαια δεν πιστεύω ότι θα διορθωθεί κάτι, αφού το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι ! Όταν βλέπεις τον επίσκοπο και καταστρατηγεί το τυπικό τι θα κάνουν οι παπάδες. Μόνο όταν πάνε στο Άγιο Όρος κάνουν τους ένθερμους . ( Θου Κύριε)
Την Κυριακή των Αγίων Πάντων είχα διαφωνία με τον εφημέριο του ναού που ψάλλω γιατί στο "θεός Κύριος" ήθελε να πούμε και τα απολυτίκια των εορταζομένων αγίων. Στο τέλος του λέω " Το τυπικό δεν λέει τέτοιο πράγμα¨ και η απάντηση του ξέρετε ποια ήταν παρακαλώ. " Ε και τι έγινε και το τυπικό άνθρωποι το έχουν κάνει" . Ύστερα από τέτοια απάντηση σκέφτηκα ότι δεν αξίζει πάλι να συζητήσω με ένα τέτοιο μυαλό ας κάνει ότι θέλει γιατί κακά τα ψέματα .......... οι υποχρεώσεις είναι λίγες και τα λεφτά καλά !
Παρεμπιπτόντως ,πάντοτε ήμουν υπέρ της ακριβούς τήρησης της τυπικής διάταξης γιατί 1ον δείχνεις ότι σέβεσαι τους συνεργάτες σου και 2ον θεωρώ ότι η "τάξη" στη λατρεία είναι βασική προϋπόθεση δημιουργίας κατάνυξης .
Ἡ ἀνάρτηση αὐτῆς τῆς Ἐγκυκλίου ἀπό (ἐμένα ὡς) ἱερέα δέν ἔγινε γιά νά ἐκφρασθεῖ ἀντικληρικό μένος, ἀλλά ἀφενός πρός ἐνημέρωση τῆς ἱεροψαλτικῆς κοινότητος καί ἀφετέρου μέ τό σκεπτικό, ὅτι παρόμοιες "τάσεις" παρουσιάζουν καί πολλοί ἐκ τῶν ἱεροψαλτῶν...
Γιατί πατέρα Μάξιμε κάθε φορά που κάποιος θα ασκήσει κριτική στις πράξεις και τις ενέργειες κάποιου ιερέα το χαρακτηρίζεται σαν "αντικληρικό μένος" όλοι οι παπάδες είναι σωστοί ;
Οι ιερείς δεν θα κριθούν από το Θεό ; Με το που φόρεσαν το ιερό ένδυμα έγιναν αλάνθαστοι ;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιατί πατέρα Μάξιμε κάθε φορά που κάποιος θα ασκήσει κριτική στις πράξεις και τις ενέργειες κάποιου ιερέα το χαρακτηρίζεται σαν "αντικληρικό μένος" όλοι οι παπάδες είναι σωστοί ;
Οι ιερείς δεν θα κριθούν από το Θεό ; Με το που φόρεσαν το ιερό ένδυμα έγιναν αλάνθαστοι ;
"Τσιμπᾶς" ἀμέσως!!! Ξερενόμαστε ἄλλωστε διαδικτυακῶς...
Αὐτό καταλάβατε;
Ὅταν ἔνας κληρικός, ὁ ἴδιος δημοσιοποιεῖ αὐτή τήν ἐγκύκλιο, τί γνώμη ἔχει;
Γιά διαβᾶστε, χωρίς τίς γνωστές σας παρωπῖδες, τά προηγούμενα...

Σχετικά μέ τό σέ ποιούς ἀπευθύνεται (ἐμμέσως σχολιάσθηκε), πιστεύω ὅτι ἐμμέσως καί εὐσχημόνως ἀπευθύνεται καί σέ μητροπολῖτες καί σέ βοηθούς ἐπισκόπους (πού ἔχουμε τόσους ... ἐμεῖς).

Σχετικά ἐπίσης μέ τήν (ἐκτός θέματος) παρατήρησή σας γιά τήν Κυριακή τῶν Ἁγίων Πάντων, ἄν γνώριζατε κι ἐσεῖς κι ἐκεῖνος, ἀκωλύτως ψάλλονται τά ἀπολυτίκια τῶν ἄλλων ἁγίων (Βαρθολομαίου, Βαρνάβα, Λουκᾶ) μόνον στή θ. λειτουργία.
 

Υάκινθος B

Well-known member
"Τσιμπᾶς" ἀμέσως!!! Ξερενόμαστε ἄλλωστε διαδικτυακῶς...
Αὐτό καταλάβατε;
Ὅταν ἔνας κληρικός, ὁ ἴδιος δημοσιοποιεῖ αὐτή τήν ἐγκύκλιο, τί γνώμη ἔχει;
Γιά διαβᾶστε, χωρίς τίς γνωστές σας παρωπῖδες, τά προηγούμενα...
Γι αυτό χρησημοποιείτε αυτό το λεξιλόγιο για να δείτε ποιος θα τσιμπήσει ;
Αυτή ήταν η απάντηση σας μετά το σχόλιο του dimkat.
Για να έχω παρωπίδες όπως λέτε κάποιος μου έχει δώσει δικαιώματα. Άλλωστε τα "ουέ" ο Ιησούς τα απηύθυνε προς συγκεκριμένη κατεύθυνση.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Την Κυριακή των Αγίων Πάντων είχα διαφωνία με τον εφημέριο του ναού που ψάλλω γιατί στο "θεός Κύριος" ήθελε να πούμε και τα απολυτίκια των εορταζομένων αγίων. Στο τέλος του λέω " Το τυπικό δεν λέει τέτοιο πράγμα¨ και η απάντηση του ξέρετε ποια ήταν παρακαλώ. " Ε και τι έγινε και το τυπικό άνθρωποι το έχουν κάνει" . Ύστερα από τέτοια απάντηση σκέφτηκα ότι δεν αξίζει πάλι να συζητήσω με ένα τέτοιο μυαλό ας κάνει ότι θέλει γιατί κακά τα ψέματα .......... οι υποχρεώσεις είναι λίγες και τα λεφτά καλά !

Η απαρέγκλιτη υπακοή στο απρόσωπο τυπικό δεν σας βοήθησε να κάνετε μια μικρή υπακοή στο πρόσωπο του προεστώτα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Άλλωστε τα "ουέ" (sic) ο Ιησούς τα απηύθυνε προς συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Ἀκριβῶς!
... υπέρ της ακριβούς τήρησης της τυπικής διάταξης ...
Οὐαί !!!!

:D

ΥΓ. Μᾶς ὑπερβαίνετε... Ποῦ νά σᾶς φτάσουμε... Ὁ ἀδέκαστος κριτής τῶν πάντων... !!! Ὁ γινώσκων τά πάντα... !!!
Συγγνώμη, ἀλλά μᾶς ἔχετε δώσει τό δικαίωμα... :);):cool:
 

asxetos2

Παλαιό μέλος
Ίσως να ήταν φρόνιμο να επιβάλλονται και κυρώσεις ακόμα και μισθολογικές όπως γίνεται σε άλλους χώρους. Όποιος έχει πάει στρατό (που δεν έχουν πάει οι περισσότεροι ιερείς να μάθουν τί εστί πειθαρχία) γνωρίζει ότι υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και για τη μη σωστή στάση του σώματος, Στους εργασιακούς χώρους επίσης υπάρχουν κυρώσεις ακόμα και μισθολογικές. Δυστυχώς η μεγαλύτερη ασυδοσία επικρατεί στους ιερείς. Ο καθείς νομίζει ότι είναι ένας μικρός αυτοκράτορας και μπορεί ακόμα και να προσβάλλει με περίσσεια αυθάδεις εργαζόμενους συνεργάτες και εκκλησίασμα. Κακώς δε γίνεται λόγος στην εγκύκλιο για την ιντερνετική αναμετάδοση των ιερών ακολουθιών με ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ φαινόμενα όπως το ζουμ στην Αγία Τράπεζα και στα τίμια δώρα.
To πρώτο zoom κινητού προ της παρούσης Εγκυκλίου, έγινε κατά την ενθρόνιση του κ. Ιερωνύμου, όπισθεν της Αγίας Τραπέζης. Επιπλέον, όλοι θυμούνται-πιστεύω-την μετατροπή του Αγίου Παντελεήμονος Αχαρνών (βλ. βεβήλωση...φρίξον ήλιε!) σε συναυλιακό χώρο, καθώς και την εκ διαμέτρου αντίθετη προς το Πατριαρχείο Εγκύκλιο για τα tablet. Επίσης, την κατά το δοκούν και ατιμέλητη έκδοση του Εγκολπίου του Αναγνώστου κατά την έναρξη εκάστης αρχιεπισκοπικής θητείας. Αν προσπαθήσουμε να αντιπαρέλθωμεν ανωδύνως την διανυθείσαν περίοδο από του Ουκρανικού έως του Κολυμπαρίου, σίγουρα δεν δυνάμεθα να μην σταθούμε στην περίοδο του δυσωνύμου ιού, όπου πάσα εκκλησιαστική και θεολογική τάξις και θεμελίωσις πήγε περίπατο (κουταλάκια, τον ερχόμενον προς με, ούτος ο Θεός ημών [...] εξεύρε πάσαν οδόν επιστήμης κλπ). Λίγη αιδώς δεν θα έβλαπτε. Παρ' όλα αυτά, θετική η κατεύθυνση της Εγκυκλίου. Να συνεχίσουν έτσι οι Ιεράρχες μας, και να θυμούνται, ότι δεν είναι μόνο αυτοί Εκκλησία, αλλά ούτε μόνον αυτοί ιερείς (αναγνώστες, γενική ιερωσύνη ως εκ του Σώματος με Κεφαλή τον Δεσπότη Χριστό).
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
Η απαρέγκλιτη υπακοή στο απρόσωπο τυπικό δεν σας βοήθησε να κάνετε μια μικρή υπακοή στο πρόσωπο του προεστώτα.
Το τυπικό θα πρέπει να τηρείται απ΄όλους , γιατί αυτό βοηθάει στην καλή συνεργασία .

Δεν έχω κανένα πρόβλημα ούτε με τους επισκόπους ούτε με του ιερείς ούτε με τους ιεροδιακόνους . Δεν μπορεί όμως σε ότι άτοπο κάνουν ή πουν οι ιερωμένοι να κάνουμε "υπακοή" και όταν κρίνεται, να θεωρείται μένος κατά του κλήρου και ιεροκατηγορία . Αυτό κι αν είναι σκοταδισμός .
Οὐαί !!!!
Ευχαριστώ για την επισήμανση , το γνωρίζω, το λάθος έγινε από βιασύνη.
ΥΓ. Μᾶς ὑπερβαίνετε... Ποῦ νά σᾶς φτάσουμε... Ὁ ἀδέκαστος κριτής τῶν πάντων... !!! Ὁ γινώσκων τά πάντα... !!!
Συγγνώμη, ἀλλά μᾶς ἔχετε δώσει τό δικαίωμα... :);):cool:
Αδέκαστος πάτερ μου προσπαθώ να είμαι πρώτα με τον εαυτό μου και να είστε σίγουρος ότι όταν δεν γνωρίζω σιωπώ και δίνω προτεραιότητα σ αυτούς που γνωρίζουν, αλλά αφήστε επιτέλους κατά μέρος αυτή την ειρωνική στάση ,δεν αρμόζει σε ιερωμένους.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν μπορεί όμως σε ότι άτοπο κάνουν ή πουν οι ιερωμένοι να κάνουμε "υπακοή" και όταν κρίνεται, να θεωρείται μένος κατά του κλήρου και ιεροκατηγορία . Αυτό κι αν είναι σκοταδισμός .
Συμφωνώ μαζί σας. Αν όμως απαντάτε σε αυτό που σας είπα, δεν θα το αντιπαρέλθω, γιατί αποτελεί παραποίησή του.
Το να πεις ένα απολυτίκιο του αγίου επειδή στο ζήτησε ο προεστώς της συνάξεως, όχι, δεν είναι «ό,τι άτοπο κάνουν ή πουν οι ιερωμένοι». Είναι μια μικρή υπακοή, την οποία ως διάκονος της λατρείας θα έπρεπε πρόθυμα να κάνετε, για να αποφύγετε την αταξία. Διότι η αταξία που προκαλείται από τη διαφωνία και τις αντεγκλήσεις, όπως και η ψυχική αναστάτωση μεταξύ ιερέως και ψάλτη, είναι πολύ πιο επιζήμια απο την προσθήκη ενός απολυτικίου στην αρχή του Όρθρου. (Προφανώς δεν θα σας έλεγα το ίδιο, αν σας ζητούσε να πείτε διαφορετικές Καταβασίες ή δοξαστικό ή να παραλείψετε του Αίνους -αλλά προφανώς δεν θα το ζητούσε).

Ο λόγος που επιμένω, αγαπητέ Υάκινθε, στο θέμα αυτό, που μοιάζει λεπτομέρεια -και ζητώ συγγνώμη που παίρνω αφορμή από εσάς- δεν είναι για να κάνω εντύπωση, αλλά γιατί πολλές φορές βλέπουμε το τυπικό αποκομμένο από τη γενικότερη ευταξία και αρμονία την οποία θέλει να δώσει στη λατρεία, και τότε καταλήγουμε να χάνουμε εντελώς την ουσία.

Πριν από 10 και πλέον χρόνια, σε αυτό το φόρουμ, κάποιο (σημαίνον μάλιστα) μέλος είχε γράψει ότι την ώρα της Θείας Κοινωνίας ο ιερέας τού ζήτησε να διαβάσει κάποια αναγνώσματα της ακολουθίας και εκείνος, αφοσιωμένος στην τάξη να ψαλεί το κοινωνικό, του απάντησε δημόσια «Εσύ τη δουλειά σου κι εγώ τη δική μου» (στον ιερέα που κρατούσε το άγιο Ποτήριο κοινωνώντας τον κόσμο!). Τότε δεν το είχα σχολιάσει ως νέος στο φόρουμ. Τώρα όμως μπορώ να πω ότι ο συνάδελφος έκανε τη χειρότερη καταστρατήγηση του τυπικού στην πιο ακατάλληλη ώρα που θα μπορούσε να το κάνει, την ώρα της Θείας Κοινωνίας. Κατά τη γνώμη του όμως τήρησε την τάξη του τυπικού...
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ὅπως στὸν κ.ο.κ ἔχουμε μία ἱεραρχία στὴν σήμανση (τροχονόμος, φωτεινός σηματοδότης, σήματα, διαγράμμιση ἐπὶ τῆς ὁδοῦ) ἔχουμε καὶ ἐδῶ δίχως τὸ νομικὸ καθεστώς, ἀλλὰ τῆς ἀγάπης τῶν προσώπων. Καὶ ἐγὼ στὶς καθημερινὲς πρέπει νὰ ξεχάσω ὅτι ὑπάρχει Μηναῖο καὶ Παρακλητικὴ λόγῳ τῆς συνεχῶς αὐξανόμενης φυλλαδολατρείας, ἔχω πάει σὲ μοναστήρι καθημερινὴ καὶ ἔχω ψάλλει δώδεκα ἑσπέρια στιχηρὰ καὶ πολλὰ ἄλλα. Πιστέψτε με, τὸ νὰ βάλω ὡς σημαία τὸ τυπικὸ δὲν βοήθησε ποτέ κανέναν πέρα ἀπὸ τὸ ναρκισσισμό μου, καὶ προσπαθῶ νὰ μὴν τὸ ξανακάνω, παρὰ μόνον ὅταν ὁ ἱερέας θέλει νὰ τὸ πάρει ὑπ’ ὄψιν του καὶ μὲ καλέσει γιὰ τυχὸν διευκρινίσεις. Τὸ ποιά στάση ἁρμόζει στοὺς ἱερωμένους ὁποιασδήποτε βαθμίδος δὲν εἶμαι ἐγὼ ἁρμόδιος ἐκκλησιολογικὰ καὶ εὐρύτερα πνευματικὰ νὰ τὸ κρίνω. Δὲν νομίζω ὅτι πρέπει ποτὲ νὰ ξεχνᾶμε γιὰ ποιό λόγο τελικὰ γίνονται ὅλα αὐτά...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Πολύ καλό. Στη θέση των εικαστικών όρων μπορούν να μπουν ψαλτικοι.

Μακάρι να μπορούσε κάποιος να το μεταγραψει. Θα χε ενδιαφέρον.

Πολλά γενικά λέμε για την αλλοίωση της μουσικής αλλά πρέπει να γίνουν κι αυτά συγκεκριμένα. Τι θα πει κοσμικά άσματα ας πούμε;

Αναμένεται μια σφαγή βέβαια μεταξύ διαφόρων "σχολών" και γι'αυτό ίσως είναι δύσκολο να προχωρήσει.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Συμφωνώ μαζί σας. Αν όμως απαντάτε σε αυτό που σας είπα, δεν θα το αντιπαρέλθω, γιατί αποτελεί παραποίησή του.
Το να πεις ένα απολυτίκιο του αγίου επειδή στο ζήτησε ο προεστώς της συνάξεως, όχι, δεν είναι «ό,τι άτοπο κάνουν ή πουν οι ιερωμένοι». Είναι μια μικρή υπακοή, την οποία ως διάκονος της λατρείας θα έπρεπε πρόθυμα να κάνετε, για να αποφύγετε την αταξία. Διότι η αταξία που προκαλείται από τη διαφωνία και τις αντεγκλήσεις, όπως και η ψυχική αναστάτωση μεταξύ ιερέως και ψάλτη, είναι πολύ πιο επιζήμια απο την προσθήκη ενός απολυτικίου στην αρχή του Όρθρου. (Προφανώς δεν θα σας έλεγα το ίδιο, αν σας ζητούσε να πείτε διαφορετικές Καταβασίες ή δοξαστικό ή να παραλείψετε του Αίνους -αλλά προφανώς δεν θα το ζητούσε).

Ο λόγος που επιμένω, αγαπητέ Υάκινθε, στο θέμα αυτό, που μοιάζει λεπτομέρεια -και ζητώ συγγνώμη που παίρνω αφορμή από εσάς- δεν είναι για να κάνω εντύπωση, αλλά γιατί πολλές φορές βλέπουμε το τυπικό αποκομμένο από τη γενικότερη ευταξία και αρμονία την οποία θέλει να δώσει στη λατρεία, και τότε καταλήγουμε να χάνουμε εντελώς την ουσία.

Πριν από 10 και πλέον χρόνια, σε αυτό το φόρουμ, κάποιο (σημαίνον μάλιστα) μέλος είχε γράψει ότι την ώρα της Θείας Κοινωνίας ο ιερέας τού ζήτησε να διαβάσει κάποια αναγνώσματα της ακολουθίας και εκείνος, αφοσιωμένος στην τάξη να ψαλεί το κοινωνικό, του απάντησε δημόσια «Εσύ τη δουλειά σου κι εγώ τη δική μου» (στον ιερέα που κρατούσε το άγιο Ποτήριο κοινωνώντας τον κόσμο!). Τότε δεν το είχα σχολιάσει ως νέος στο φόρουμ. Τώρα όμως μπορώ να πω ότι ο συνάδελφος έκανε τη χειρότερη καταστρατήγηση του τυπικού στην πιο ακατάλληλη ώρα που θα μπορούσε να το κάνει, την ώρα της Θείας Κοινωνίας. Κατά τη γνώμη του όμως τήρησε την τάξη του τυπικού...
Αγαπητέ κ Μπάτζιο πιστεύω ότι ο σοβαρός ιερωμένος -άνθρωπος (εκτός των υπολοίπων που πρέπει να τον διακρίνουν) δεν πρέπει να παρεμβαίνει στο έργο των ιεροψαλτών - ειδικά όταν ο ψάλτης είναι μουσικά μορφωμένος, αλλά να διατηρεί ευγενική και διακριτική συνεργασία μαζί τους. Ξέρετε το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι πολλοί ιερείς δεν βλέπουν τους ψάλτες ,νεωκόρους ,επιτρόπους ως συνεργάτες αλλά ως υπαλλήλους και υποτακτικούς τους . Αυτό έχω καταλάβει από την 45χρονη πείρα μου στο αναλόγιο. Η αλήθεια είναι πως τέτοιοι ιερείς είναι πολλοί και γι αυτό εκφράζεται αυτό το μένος κατά των κληρικών από τους ψάλτες ,που έγινε και η αφορμή να δημιουργηθεί έριδα ανάμεσα σε μένα και τον συντονιστή π Μάξιμο.
Οι περισσότερες γκρίνιες ξεκινούν από την μη τήρηση του τυπικού και αυτό καταστρατηγείται κυρίως από τους ιερείς. Το πρόβλημα είναι ότι γίνεται συστηματικά και όχι μια στο τόσο.
Προσωπικά μου αρέσει να ακολουθώ το τυπικό κατά γράμμα, γιατί έτσι έχω μάθει. Διδάχτηκα δηλαδή την ψαλτική κοντά σε ανθρώπους που τηρούσαν την τάξη της λατρείας με ευλάβεια και μάλιστα εγώ που ως παιδί έκανα κάποια λάθη με διόρθωναν και μου εξηγούσαν τις λεπτομέρειες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σιωπώ στις αυθαιρεσίες του κάθε παπά- πάπα και αυτό το κάνω επειδή αγαπώ την ψαλτική - μουσική και όχι επειδή πιστεύω ότι η υπακοή στον κάθε αμαθή, αγενή ιερωμένο θα με σώσει.
Όσο για το γεγονός που περιγράφεις θεωρώ απαράδεκτη τη στάση του παπά την ώρα που μεταλαμβάνει τον κόσμο να κάνει υποδείξεις στον ψάλτη και μάλιστα να του επιβάλλει το λάθος. Αυτό σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος ιερέας δεν είχε συνείδηση του ιερού έργου το οποίο έκανε την ώρα εκείνη. Ο ψάλτης πολύ σωστά του απάντησε ,αλλά για να αναγκαστεί να του απαντήσει την ώρα εκείνη και μπροστά στους πιστούς θα τον είχε φτάσει σε σημείο αγανάκτησης.
 
Υποψιάζομαι ότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος γράφτηκε για να φωτογραφήσει γνωστό αρχιμανδρίτη youtuber ,influencer,Αστέρα των κοινωνικών δικτύων και δεν συμμαζεύεται ,«βραβευμένο» στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε «συναυλίες» στις οποίες λάμπρυναν με την παρουσία τους και κάποιοι από τους μητροπολίτες που υπέγραψαν αυτό το κείμενο.
Αντί λοιπόν να τον συμμαζέψουν και να βγάλουν αυτήν την εγκύκλιο όσο έβλεπαν ότι ο συγκεκριμένος και κάποιοι όμοιοι του παρέλαζαν σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως εκφραστές της εκκλησιαστικής μας μουσικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με κακόγουστα,κωμικοτραγικά κιτς βίντεο και ηχητικά -οπτικά εφέ,αντιδρούν ετεροχρονισμένα μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε από το βίντεο στο οποίο κατά τους χαιρετισμούς αντί εμμελούς απαγγελίας τραγούδησε στίχο σε διασκευή του υπάρχω του Καζαντζίδη.
Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια όταν είχε βγει μια συνοδική εγκύκλιος και καταδίκαζε το νέο έθος κατά την Κοίμηση της Θεοτόκου να ψάλλουν κάποιοι από ιντερνετική φυλλλάδα τα «εγκώμια» της….
Πριν λοιπόν στεγνώσει το μελάνι της εγκυκλίου στο κανάλι Λυδία σε αναμετάδοση πανηγύρεως σε μητρόπολη της βορείου Ελλάδος ικανός αριθμός μητροπολιτών συνέψαλλε με τον οικείο ιεράρχη με περισσό πάθος αυτά τα εγκώμια,εγκωμιάζοντας στην ουσία την αυθαιρεσία και την παραβίαση των κανόνων που οι ίδιοι εθέσπισαν
Ειναι λοιπόν δυνατόν να έχουν κύρος συνοδικοί εγκύκλιοι όταν οι ίδιοι οι εμπνευστές τους τις περιφρονούν και τις απαξιώνουν;
Ή μήπως η εγκύκλιος γράφτηκε απλά για να δείξουν ότι εμείς δεν συναινούμε σε αυτά τα φαινόμενα και τα καταδικάζουμε έτσι γενικώς και αορίστως για να μην μας πουν αύριο ότι δεν αντιδράσαμε όταν το τρένο πήγαινε να εκτροχιαστεί;
 
Status
Not open for further replies.
Top