Συγνώμη το ξέχασα από την προηγούμενη εβδομάδα...Φίλε Χρήστο, επειδή βλέπω ότι πάς στη Μονή Δοχιαρείου για πανήγυρη, σε παρακαλώ να πάρεις κάποιο μηχανηματάκι να ηχογραφήσεις. Γίνονται ωραίες καταστάσεις στο Όρος, ειδικά σε πανηγύρεις.
Καλό προσκύνημα!
Σχετική και η συζήτηση αυτή.ΑΠΟΨΗ Π. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΕΖΗ
Θεωρώ πως δεν είναι απαραίτητη η επαναφορά των σημαδιών αυτών στην νύν εν χρήσει μουσική γραφή, (πολλώ μάλλον αν δεν έχει και καμμία παλαιογραφική λογική, όπως το σύστημα Καρά), αλλά θεωρώ πως για την πλήρη και σε βάθος κατανόηση ακόμα και του καινούργιου συστήματος είναι άκρως απαραίτητη η μελέτη της παλαιάς γραφής.
Δίνω μια αναλογία για να γίνω πιό κατανοητός: Για να ερμηνεύσουμε σήμερα σε βάθος τα νέα ελληνικά σαν γλώσσα, πρέπει να γνωρίσουμε την ιστορία της εξέλιξης της γλώσσας μας και να εμβαθύνουμε στους κανόνες της αρχαίας ελληνικής, από τους οποίους προέρχονται και εξηγούνται πολλά φαινόμενα και στην νυν εν χρήση γλώσσα. Δεν χρειάζεται να κάνουμε καθομιλουμένη την αρχαία ελληνική σήμερα (ανέφικτο και ίσως άνευ λόγου θα ήταν), αλλά για να καταλάβουμε καλά και πλήρως και την δημοτική που μιλάμε και την αξία της πρέπει να γνωρίσουμε τον πρόγονό της. Ειδάλλως, έχουμε χάσει πολύτιμα στοιχεία για την γλώσσα μας και δεν ξέρουμε την δύναμή της.
Το θέμα είναι (ένα από τα πολλά) ότι κάποιοι απόγονοι και μαθητές του (όχι όλοι) επιμένουν να πιστεύουν ότι αυτό που έκανε δεν ήταν μια θεμιτή (μ' αυτό συμφωνώ) ή έστω επαινετή καινοτομία, αλλά μια επαναφορά πραγμάτων που κακώς τα είχαμε ξεχάσει και ευτυχώς που βρίσκονται αυτοί για μας σώσουν από την αμάθεια και να μας οδηγήσουν στην γνήσια "παράδοση" !... Καταλάβετε, πια, ότι το επιχείρημα "έδωσε νέα σημασία στα παλιά σημάδια" απλώς δεν είναι επιχείρημα.
...... Πού είναι το θέμα;
Δομέστιχε, η αμετροέπεια είναι η εξίσωση Τριών δασκάλων - Καρά, αυτό κατάλαβες... Καταλάβετε, πια, ότι το επιχείρημα "έδωσε νέα σημασία στα παλιά σημάδια" απλώς δεν είναι επιχείρημα. ΕΝΑ ΣΩΡΟ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΣΗΜΑΔΙΩΝ έγιναν κατά την εξέλιξη της μουσικής ανά τους αιώνες. Αυτό θα πει, άλλωστε, εξέλιξη. Το ότι το 1814 έγινε μια θεσμοθετημένη μεταρρύθμιση δεν σημαίνει ότι προηγουμένως αλλαγές δεν υπήρχαν, ούτε ότι όταν υπήρχαν ήταν θεσμοθετημένες κατ' αυτόν τον τρόπο. Το αν υπήρχε ανάγκη είναι άλλο θέμα, αλλά είτε γράφουμε αναλυτικά είτε χρησιμοποιούμε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς καινοτομούμε και καλά κάνουμε και στις δύο περιπτώσεις, αφού στα γραπτά των 3 δασκάλων ούτε αναλελυμένα κείμενα τύπου Καραμάνη θα βρούμε (άρα γραφή Καραμάνη = καινοτομία) ούτε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς (άρα πάλι καινοτομία). Καμία, λοιπόν, αλχημεία. Η θεωρία υπηρετεί την πράξη, αυτό ξέρω εγώ. Η ανάγκη στη γραφή να προχωρήσουμε πέρα από τα γραπτά των 3 είναι πασιφανής και με όποιον τρόπο κι αν προωθείται δεν παύει να είναι αδήριτη. Ο ένας προτείνει τον α τρόπο, ο άλλος τον β. Πού είναι το θέμα;
Δομέστιχε, η αμετροέπεια είναι η εξίσωση Τριών δασκάλων - Καρά, αυτό κατάλαβες... Καταλάβετε, πια, ότι το επιχείρημα "έδωσε νέα σημασία στα παλιά σημάδια" απλώς δεν είναι επιχείρημα. ΕΝΑ ΣΩΡΟ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΣΗΜΑΔΙΩΝ έγιναν κατά την εξέλιξη της μουσικής ανά τους αιώνες. Αυτό θα πει, άλλωστε, εξέλιξη. Το ότι το 1814 έγινε μια θεσμοθετημένη μεταρρύθμιση δεν σημαίνει ότι προηγουμένως αλλαγές δεν υπήρχαν, ούτε ότι όταν υπήρχαν ήταν θεσμοθετημένες κατ' αυτόν τον τρόπο. Το αν υπήρχε ανάγκη είναι άλλο θέμα, αλλά είτε γράφουμε αναλυτικά είτε χρησιμοποιούμε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς καινοτομούμε και καλά κάνουμε και στις δύο περιπτώσεις, αφού στα γραπτά των 3 δασκάλων ούτε αναλελυμένα κείμενα τύπου Καραμάνη θα βρούμε (άρα γραφή Καραμάνη = καινοτομία) ούτε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς (άρα πάλι καινοτομία). Καμία, λοιπόν, αλχημεία. Η θεωρία υπηρετεί την πράξη, αυτό ξέρω εγώ. Η ανάγκη στη γραφή να προχωρήσουμε πέρα από τα γραπτά των 3 είναι πασιφανής και με όποιον τρόπο κι αν προωθείται δεν παύει να είναι αδήριτη. Ο ένας προτείνει τον α τρόπο, ο άλλος τον β. Πού είναι το θέμα;
Ποῦ εἶναι τὸ θέμα;
Τὸ θέμα εἶναι ὅτι τὰ παλαιὰ σημάδια οἱ Τρεῖς τὰ γνώριζαν κι ἔγραψαν ὅ,τι μᾶς ἄφησαν μὲ τὶς ἀτέλειές τους. Ὅ,τι δὲν μᾶς ἔγραψαν εἶναι δυνατο νὰ ἀνιχνευθεῖ στὴν μακρὰ προφορικὴ παράδοση τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας καὶ σ]τις παλαιὲς ἠχογρα΄φησεις ποὺ διαθέτουμε. Ἕνα δεύτερος ἄξονας συμπληρωματικὸς εἶναι ἡ ἀναδίφηση τῶν παλαιῶν κωδίκων καὶ τῆς ἀρχαίας φυσικὰ γραφῆς γιὰ τὴν ὁποία ὅμως δὲν ἔχουμε καμία ψαλτικὰ σίγουρη ἐπαφή πέραν τῆς ἐποχῆς τοῦ Πέτρου καὶ αὐτὸ μὲ μπόλικη πιθανολογία.
Ἔ λοιπὸν νὰ παρουσιάζεται ἡ ἐργασία τοῦ Σ. Καρᾶ στὴν ψαλτικὴ μας ἡ ὁποία στὴν ψαλτικὴ πρακτικὴ της ἀπόδοση ἀπέχει παρασάγγας ἀπὸ τὰ παλαιὰ πατριαρχικὰ ἀκούσματα, αὐτὸ δὲν μπορεῖ νὰ γίνει ἀποδεκτό.
Τὸ νὰ μοῦ παρουσιάσεις τὰ ἀρχαία σημαδόφωνα, νὰ τοὺς δώσεις ζωὴ καὶ νὰ πεῖς ἔτσι γουστάρω καὶ τὰ ἑρμηνεύω δὲν ἔχω πρόβλημα, εἶνια κάτι ἐμφανὲς τὸ συζητάω τὸ δεχομαι δὲν τὸ δεχομαι, βλέπουμε.
Τὸ νὰ μοῦ παρουσιάσεις τὰ ἀρχαία σημαδόφωνα, νὰ μὴν ἀποδέχεσαι τὴν ζῶσα παράδοση -τουλάχιστον ὅπως δείχνει τὸ ἀποτέλεσμα, καὶ συγχρόνως νὰ κάνεις ἄλμα πρὸς τὰ πίσω χωρις νὰ 'χεις περπατήσει τὸ ἐνδιάμεσο, αὐτὸ δὲν τὸ λέω ἐξέλιξη ἀλλὰ ἀλαζονεία. ΚΑὶ καλὰ ὁ Σ. Καρᾶς ἦταν ἄνθρωπος τῆς ἐποχῆς του, οἱ σύγχρονοι ἐπίδοξοι «μουσικολόγο»ι μὲ πτυχίο στὴν ἰχθυοκαλλιέργεια καὶ μεταπτυχιακὸ στὴν ἀναπαραγωγὴ τῆς ἀμοιβάδας δὲν μποροῦν νὰ τὸ κατανοήσουν αὐτό καὶ νὰ σταματήσουν νὰ μετατρέπουν τὶς ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ καὶ λοιποὺς εὐσεβεῖς πόθους καὶ ἀπωθημένους κομπλεξικὰ ἐγωϊσμοὺς σὲ «γεγονότα» ἀμφιλεγόμενα καὶ τελικὰ «διαπλεκόμενα»; Ἀμάν πιά.
Πότε θὰ γλιτώσει ἡ βυζαντινὴ μουσικολογία ἀπὸ μεγαλοϊδεατικὲς ἀπόψεις ποὺ τελικὰ ὑποκρύπτουν μέγα καὶ τραγικὸ ἔλλειμα ἐπιστημονικῆς μεθοδολογίας καὶ ἀγνωσίας; Ἄς μὴ μιλήσω γιὰ διαλέξεις μὲ αὐτούσιους σχεδὸν διαλόγους ἀπὸ τὸ Ψαλτολόγιο ...
Γίναμε ὅλοι μουσικολόγοι ἐδῶ μέσα. Μάθαμε τοὺς πίνακες τοῦ Ψάχου, διαβάζουμε τάχαμου τάχαμου τὴν παλαιὰ γραφή καὶ συνθέτουμε σὰν τὸν Κλαδᾶ καὶ τὸν Χρυσάφη-μὲ ἐξαίρεση τὸν Λαοσυνάκτη ποὺ ἔχει καὶ γνώση καὶ ἔνστικτο καὶ ἀνοιχτὰ αὐτιὰ μολονότι τὶς τελευταιες μέρες ...
Ἀιντε πιὰ μὲ τὰ παλαιὰ σημαδόφωνα, σὰν τὰ πιτσιρίκια ποὺ ἔμαθαν δυὸ ἀγγλικὲς λέξεις καὶ τὶς λένε στὴν ἀγράμματη γιαγιά τους γιὰ νὰ βαυκαλίζονται πὼς τὴν δουλεύουν ...
Ἀρκετὰ πιὰ μὲ τοὺς δῆθεν ... ποὺ ἀκοῦνε δῆθεν τὸν Ναυπλιώτη ἐξυμνῶντας καὶ τὸν Σ. Καρᾶ συγχρόνως στὸ ἄλλο ἄκρο γιατι ἐκεῖ τοὺς ἀφιονίζουν μὲ ἐγωιστικὴ ντόπα φενάκης ἑνίοτε καὶ μὲ δόση καλοχριστιανισμοῦ τῆς πεντάρας ....
Ειδικά ο Λαοσυνάκτης πάντα κεντούσε, κεντάει και πάντα θα κεντάει. Αυτό που εγώ φοβάμαι είναι μην καμιά φορά χρησιμοποιήσει χοντρό βελόνι και διπλοκεντήσει...Ο Αρβανίτης, και δεν είναι συναισθηματισμός, είναι Δάσκαλος και δύσκολα βρίσκεται όμοιός του. Όσοι δε περάσαμε από τα χέρια του τον έχουμε πρότυπο...για πολλούς λόγους. Μου τι δίνει λοιπόν να διαβάζω αυτό που γράφεις ότι τις τελευταίες μέρες....διότι αδικείς και σε λάθος κατεύθυνση
Μιλατε για τα 8 απολιθωμενα συμβολα της παλαιογραφιας,ή για τα 40 αφωνα σημαδια,που ερμηνευονται απο τον Καρα στην πραξη αυθαιρετα και κατα το δοκουν;
Να ξερετε οτι: ''Των σημαδιων η σημασια,γραφη ου διδασκεται''
Β. Στεφανιδης
Μην συγχεετε λοιπον,την...ανασκαφη του Καρα,με την καταγεγραμενη ζωσα παραδοση της εποχης του Καραμανη... Καμια σχεση...
ΥΓ. Και θα σας παρακαλουσα,να μην πετατε ξεκαρφωτες αγνωστες λεξεις,για το παιξετε επιστημονας...Δεν μπορουμε να κατεβαζουμε τα λεξικα και να ψαχνουμε να βρουμε,τι θελει να πει ο ποιητης!....
Δες το μηνυμα του Domesticus,πιο πανω.... Θα διαβασεις κατι ενδιαφερον,που θα σε καλυψει....Δηλαδή, κατά τη γνώμη σας, οι επιστήμονες δεν πρέπει να ψάχνουν πριν τις πρώτες ηχογραφήσεις, διότι δεν είναι ζώσα παράδοση κ ΑΡΑ ό,τι ανακαλύψουν θα υπόκειται σε συνεχή αμφισβήτηση;;
Μπορείτε να μας πείτε αν μπορείτε να γράψετε σε χαρτί την ανάλυση των σημερινών ποιοτικών σημαδιών;; αν ναί, τότε κάτι απ αυτά που γράψατε δεν ισχύει.
Επίσης, μια πολύ απλή ερώτηση: έστω ότι ο Καράς ερμήνευσε κατα το δοκούν τα αφωνα σημάδια, οι επιστήμονες που ασχολουνται με την παλαιογραφία και κάνουν μεταγραφές κειμένων από την παλαιά γραφή στη νέα, 1) πώς είναι σίγουρο ότι δεν μεταγράφουν κατα το δοκούν ή αυθαίρετα κ 2) πως μπορούν και καταφέρνουν και μεταγράφουν σωστα όλα τα υπόλοιπα κ δεν προτείνουν τη δική τους εξήγηση των άφωνων σημαδιών;
Εκτός κι αν δεν ξέρουν να κάνουν μεταγραφές...
ας μας απαντήσουν οι πραγματικοί επιστήμονες.
Δες το μηνυμα του Domesticus,πιο πανω.... Θα διαβασεις κατι ενδιαφερον,που θα σε καλυψει....
Εκτος και αν δεν αποδεχεσαι την γνωμη του,επειδη δεν ειναι επιστημονας....
Όπως καταλαβαίνεις...Απ'τις ερωτησεις σου επισης φαινεσαι,οτι στην πραγματικοτητα,δεν εισαι καλυμενος (και σιγουρος) απο τις απαντησεις τις οποιες ηδη εχεις λαβει,απο αυτους που στηριζεις και οτι ζητας να ακουσεις κατι αλλο,το οποιο θα καλυψει τις αποριες σου...:wink:
Δομέστιχε, η αμετροέπεια είναι η εξίσωση Τριών δασκάλων - Καρά, αυτό κατάλαβες... Καταλάβετε, πια, ότι το επιχείρημα "έδωσε νέα σημασία στα παλιά σημάδια" απλώς δεν είναι επιχείρημα. ΕΝΑ ΣΩΡΟ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΣΗΜΑΔΙΩΝ έγιναν κατά την εξέλιξη της μουσικής ανά τους αιώνες. Αυτό θα πει, άλλωστε, εξέλιξη. Το ότι το 1814 έγινε μια θεσμοθετημένη μεταρρύθμιση δεν σημαίνει ότι προηγουμένως αλλαγές δεν υπήρχαν, ούτε ότι όταν υπήρχαν ήταν θεσμοθετημένες κατ' αυτόν τον τρόπο. Το αν υπήρχε ανάγκη είναι άλλο θέμα, αλλά είτε γράφουμε αναλυτικά είτε χρησιμοποιούμε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς καινοτομούμε και καλά κάνουμε και στις δύο περιπτώσεις, αφού στα γραπτά των 3 δασκάλων ούτε αναλελυμένα κείμενα τύπου Καραμάνη θα βρούμε (άρα γραφή Καραμάνη = καινοτομία) ούτε τα σημάδια που πρότεινε ο Καράς (άρα πάλι καινοτομία). Καμία, λοιπόν, αλχημεία. Η θεωρία υπηρετεί την πράξη, αυτό ξέρω εγώ. Η ανάγκη στη γραφή να προχωρήσουμε πέρα από τα γραπτά των 3 είναι πασιφανής και με όποιον τρόπο κι αν προωθείται δεν παύει να είναι αδήριτη. Ο ένας προτείνει τον α τρόπο, ο άλλος τον β. Πού είναι το θέμα;
Στη φιλοσοφία....
... κατά τη γνώμη σας, οι επιστήμονες δεν πρέπει να ψάχνουν πριν τις πρώτες ηχογραφήσεις, διότι δεν είναι ζώσα παράδοση κ ΑΡΑ ό,τι ανακαλύψουν θα υπόκειται σε συνεχή αμφισβήτηση;;...