... κυρίως στα ονομαστήρια του οικείου μητροπολίτη ( για τους "ευνόητους " λόγους" )
—«δεν υπάρχει Πολυχρονισμός εκτός από τον του Πατριάρχου. Δηλαδή, πολυχρονισμοί αρχιεπισκόπων, επισκόπων και μητροπολίτων δεν υπάρχουν και, κανονικά, ΔΕΝ ΛΕΓΟΝΤΑΙ»
—«Πολυχρονισμός, στό ΤΜΕ τόν συνάντησα 3 φορές, στίς σελ. 406, 420 καί 424. Πρόκειται γιά ψαλμῳδία ἐκτός Ἀκολουθίας ἤ Θείας Λειτουργίας καί σέ Εἰδικές Τελετές».
... και Ιερέων ή Διακόνων ή Ιεροψαλτών!!!
Ἄν ἡ λατρεία μας ἀπαλλασσόταν ἀπὸ τὶς βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες («Εἰς πολλὰ ἔτη...» κ.λ.π.), θὰ ἀναγνωριζόταν εὐκολότερα ὡς τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἔχοντας ἡλικία νὰ λέγει «ὃ δὲ ποιῶ, καὶ ποιήσω, ἵνα ἐκκόψω τὴν ἀφορμὴν τῶν θελόντων ἀφορμήν» (Β' Κρ. ια', 12).
Εξηγήστε μας παρακαλώ ποιο αναλυτικά τι ζητάτε. Ο κ. Θεοδωράκης στο αγιογραφικό μέρος του μηνύματός του έχει παραπομπή, καθώς και (σχεδόν σε ότι γράφει...Κάποια σχετική παραπομπή;
«Ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου» (Ἰω. ιη’, 36). «πῶς δύνασθε ὑμεῖς πιστεῦσαι, δόξαν παρὰ ἀλλήλων λαμβάνοντες, καὶ τὴν δόξαν τὴν παρὰ τοῦ μόνου Θεοῦ οὐ ζητεῖτε;» (Ἰω. ε’, 41). «Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ» (Γλ. f’, 14).
Έτσι έχει μεταβληθεί η λατρεία από "Χριστο-κεντρική" σε "Επισκοπο-κεντρική" και όσοι τολμούν να εκφράσουν επιφυλάξεις για τις νεώτερες αυτές συνήθειες, ακόμη και να μην τις εφαρμόζουν στην πράξη (πράγμα δύσκολο) κατηγορούνται για ασέβεια προς τον Επίσκοπο...
Ἄν ἡ λατρεία μας ἀπαλλασσόταν ἀπὸ τὶς βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες («Εἰς πολλὰ ἔτη...» κ.λ.π.), θὰ ἀναγνωριζόταν εὐκολότερα ὡς τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἔχοντας ἡλικία νὰ λέγει «ὃ δὲ ποιῶ, καὶ ποιήσω, ἵνα ἐκκόψω τὴν ἀφορμὴν τῶν θελόντων ἀφορμήν» (Β' Κρ. ια', 12).
Εννοώ κάποια παραπομπή από Πατέρα της Εκκλησίας η οποία να αναφέρει ακριβώς αυτό το οποίο λέτε. Και όχι μια παραπομπή από την Αγία Γραφή την οποία εσείς ερμηνεύετε έτσι ή αλλιώς...
Όχι μόνο μεγάλο θέμα, αλλά κυρίως άσχετο με το παρόν. Είναι άλλο η κατά καιρούς ή κατά σύστημα παραποίηση του νοήματος της επισκοπικής διακονίας και άλλο οι αναφορές στο πρόσωπό του επισκόπου κατά τη λατρεία.Πολυ σωστες οι διαπιστωσεις σας!!!! Αν και ανοιγουμε μεγαααλοοοο θεμα!! Αν το εξετασουμε θα δουμε πως καποια πραγματα κακως επικρατησαν μεσα στην εκκλησια και ειναι η αιτια που καποιοι φερονταν και φερονται ως Δεσποταδες και οχι ως ποιμενες!!! Υπαρχει και μια φραση σχετικη που κανει λογο για καλάμι:wink::wink:
Ἄν διαβάζατε τίς παραπομπές μου σέ ἀπάντηση αὐτοῦ τοῦ θέματος θά βλέπατε καί σέ αὐτό τό μήνυμα ὅτι «τό τί εἶναι αὐτός ὁ Πολυχρονισμός, νομίζω ὅτι ὅλοι καταλαβαίνουμε. Δέν εἶναι τό μόνο πού «κληρονόμησε» ὁ Πατριάρχης τῆς Βασιλευούσης, ὁ Πατριάρχης τοῦ Γένους. «Κληρονόμησε» καί τήν Μίτρα, πού τελικῶς κατέληξε στήν κεφαλή καί τοῦ τελευταίου Ἐπισκόπου, ὅπως καί ὁ Σάκκος (βαρύτιμος ἐπενδύτης τῶν βυζαντινῶν αὐτοκρατόρων)».... προσωπικά δεν συμφωνώ ότι οι φήμες είναι "βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες" όπως είπε ο αγαπητός κ. Θοεδωράκης, αλλά δεν μπορώ να το τεκμηριώσω, γιατί δεν ξέρω πότε και πώς εισήχθησαν.
Όχι μόνο μεγάλο θέμα, αλλά κυρίως άσχετο με το παρόν. Είναι άλλο η κατά καιρούς ή κατά σύστημα παραποίηση του νοήματος της επισκοπικής διακονίας και άλλο οι αναφορές στο πρόσωπό του επισκόπου κατά τη λατρεία.
Αυτό που εξετάζουμε εδώ είναι το δεύτερο (γιατί το πρώτο δεν είναι του φόρουμ αυτού έτσι δεν είναι
Πάνω σ' αυτό λοιπόν: προσωπικά δεν συμφωνώ ότι οι φήμες είναι "βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες" όπως είπε ο αγαπητός κ. Θοεδωράκης, αλλά δεν μπορώ να το τεκμηριώσω, γιατί δεν ξέρω πότε και πώς εισήχθησαν.
Αυτό που λέω όμως είναι ότι η εκκλησία μας συνήθως χρησιμοποιεί εικόνες, λόγους και σύμβολα, για να αναγάγη τον νου μας προς τον Χριστό και στα πλαίσια αυτά μπορούν να ερμηνευθούν οι αναφορές αυτές ως μέρος μιας συμβολικής και ποιμαίνουσας γλώσσας.
Αν κάποιοι επίσκοποι προσωποποιούν αυτές τις αναφορές και τις στρέφουν προς τον εαυτό τους, τότε είναι υπόλογοι εκκλησιαστικής αλλοιώσεως, αλλά δεν φταίει γι’ αυτό η λατρεία, η παράδοση και η υμνολογική γλώσσα της εκκλησίας.
π. Μάξιμος;76216 said:Ἄν διαβάζατε τίς παραπομπές μου σέ ἀπάντηση αὐτοῦ τοῦ θέματος θά βλέπατε καί σέ αὐτό τό μήνυμα ὅτι «τό τί εἶναι αὐτός ὁ Πολυχρονισμός, νομίζω ὅτι ὅλοι καταλαβαίνουμε. Δέν εἶναι τό μόνο πού «κληρονόμησε» ὁ Πατριάρχης τῆς Βασιλευούσης, ὁ Πατριάρχης τοῦ Γένους. «Κληρονόμησε» καί τήν Μίτρα, πού τελικῶς κατέληξε στήν κεφαλή καί τοῦ τελευταίου Ἐπισκόπου, ὅπως καί ὁ Σάκκος (βαρύτιμος ἐπενδύτης τῶν βυζαντινῶν αὐτοκρατόρων)».
Σχετικόν
Δεν χρειάζεται κανείς να ψάξει αρκετά για να βρει το από που προήλθαν οι πολυχρονισμοί. Μία ματιά στο βιβλίο της θείας λειτουργίας του Καραμάνη πριν τον Απόστολο, φανερώνει την αρχική τους θέση και αναφορά. Αν ψάξουμε και σε παλαιότερες συλλογές, βλέπουμε επί τουρκοκρατίας πολυχρονισμούς στο Σουλτάνο κ.α. Πρόκειται για καθαρά βασιλικές επευφημίες.
Δεν χρειάζεται κανείς να ψάξει αρκετά για να βρει το από που προήλθαν οι πολυχρονισμοί. Μία ματιά στο βιβλίο της θείας λειτουργίας του Καραμάνη πριν τον Απόστολο, φανερώνει την αρχική τους θέση και αναφορά. Αν ψάξουμε και σε παλαιότερες συλλογές, βλέπουμε επί τουρκοκρατίας πολυχρονισμούς στο Σουλτάνο κ.α. Πρόκειται για καθαρά βασιλικές επευφημίες.