Υπάρχει πρόβλημα. Το ότι κάποιοι επιμένουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Όπως π.χ. με τις μάσκες. Και πολλά άλλα ων ουκ έστιν αριθμός.
Ευτυχώς που έχουμε και τον μέγα διδάσκαλο που ξέρει να μας υποδείξει πού υπάρχει πρόβλημα και πού δεν υπάρχει.
Υπάρχει πρόβλημα. Το ότι κάποιοι επιμένουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Όπως π.χ. με τις μάσκες. Και πολλά άλλα ων ουκ έστιν αριθμός.
Παραθέτω τὸ παρακάτω ὑποθετικὸ σενάριο.
Ὁμάδα ὀρθοδόξων πιστῶν καταθέτουν κανονικὴ μήνυση σὲ βάρος ἐπισκόπου ἤ ἄλλου κληρικοῦ καὶ ζητοῦν τὴν τιμωρία του μὲ βάση τὸ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ γιὰ τὸν ὁρισμὸ γυναικὸς ὡς κανονικῆς ψάλτου σὲ ἑνορία.
Αγαπητέ συνάδελφε, αυτό το σενάριο -υποθετικό ή μη, εγγύς ή μακράν- απάδει από τον τρόπο και το ήθος της εκκλησίας.
Παραπέμπει σε ζηλωτικές πρακτικές και σχισματικές αντιλήψεις.
ΥΓ Θα με ενδιέφερε μάλιστα να μας πεις αν το ενστερνίζεσαι. (Όχι αν είναι ο καιρός εγγύς κ.λπ., αυτό είναι τελείως άλλο θέμα και το εξήγησες ήδη).
Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;...Δὲν ἔχει σημασία τὶ ἐνστερνίζομαι ἐγὼ προσωπικά..
Να με συμπαθάτε κ. Λευκόπουλε, αλλά από πότε συζητάμε εκκλησιαστικά θέματα;;; Νοιαζόμαστε, ναι, αλλά υφιστάμεθα τις αποφάσεις άλλων, ολίγων, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε μαζί τους.Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;
Δεν κατάλαβα αν εννοείς ότι έτσι είναι, ή ότι έτσι πρέπει να είναι. Γιατί σίγουρα δεν πρέπει να είναι έτσι, και πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε για να μην είναι έτσι, παίρνοντας πρωτοβουλίες και παροτρύνοντας και άλλους να κάνουν το ίδιο. Αυτή η παθητικότητα δεν προμηνύει τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία....από πότε συζητάμε εκκλησιαστικά θέματα;;; Νοιαζόμαστε, ναι, αλλά υφιστάμεθα τις αποφάσεις άλλων, ολίγων, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε μαζί τους....
Το "ευσχημόνως και κατά τάξιν" χρησιμοποιείται για άλλες περιπτώσεις όχι για μηνύσεις σε επισκόπους. Ασφαλώς και υπάρχουν πράγματα που απάδουν στην εκκλησία. Όμως δεν θα αναλύσω το ποιος είναι ο εκκλησιαστικός τρόπος και πόση σημασία έχει το ευαγγέλιο στον καθορισμό του, γιατί δεν βλέπω περιθώριο συνεννόησης. (Και μη μπερδεύεις τα θέματα της κοσμικής δικαιοσύνης, του κράτους δικαίου και του απολυταρχισμού).
Στο ερώτημά μου αν ενστερνίζεσαι την πρακτική αυτή δεν απάντησες. Το σέβομαι, απλώς το επισημαίνω.
Γι' αὐτὸ ἀνέφερα τὰ απραπάνω ἀκραία σενάρια, ὥστε νὰ ξυπνήσουμε ἀπὸ τὴν παθητικότητα καὶ νὰ ἀναζητήσουμε καθαρὲς ἀπαντήσεις γιὰ ἀρχὴ καὶ λύσεις στὴ συνέχεια. Διαδικασία μὲ κόστος, τὸ ξέρουμε ὅλοι, ἀλλὰ αὐτὴ εἶναι ἡ οδός.Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;
Συμφωνούμε οτι δεν πρέπει να ειναι έτσι, συμφωνούμε ότι δεν προβλέπεται τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία. Η δε λήψη πρωτοβουλιών είναι τουλάχιστον επικίνδυνη!!!!Δεν κατάλαβα αν εννοείς ότι έτσι είναι, ή ότι έτσι πρέπει να είναι. Γιατί σίγουρα δεν πρέπει να είναι έτσι, και πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε για να μην είναι έτσι, παίρνοντας πρωτοβουλίες και παροτρύνοντας και άλλους να κάνουν το ίδιο. Αυτή η παθητικότητα δεν προμηνύει τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία.
Και αυτό σημαίνει ότι δε πρέπει να καταγγέλουμε τα κακώς κείμενα που συμβαίνουν γύρω απ' αυτήν ή μέσα σ' αυτήν; Ή, που προβλέπουμε ότι ΘΑ συμβούν, αν δεν παρθούν άμεσα πρωτοβουλίες για επίλυση τέτοιων σοβαρών ζητημάτων;Παρατηρώ πως όλοι αντιμετωπίζετε την εκκλησία σα να πρόκειται για δημόσιο φορέα και όχι σαν θεανθρωπινο οργανισμό του οποίου καθένας μας είναι ενεργό μέλος.
Δεν είπα να μην το καταγγειλουμε. Αντιθέτως. Και να το καταγγειλουμε αλλά και να συνεισφέρουμε στη λύση του. Δηλαδή να μην τα περιμένουμε όλα από κάποιον δήθεν αρμόδιο διότι αρμόδιοι και υπεύθυνοι είμαστε όλοι μας.
Ο Θεός θα δώσει τη λύση μέσα από κάποιο θαύμα, μέσα από κάποιον Άγιο.
Διαφωνώ λοιπόν με την επιμονή του domesticus να στριμώξει την εκκλησία σε επίσημη θέση. Αλλά και με τη διπλωματική απάντηση του π. Μαξίμου ότι δεν υπάρχει πρόβλημα.
[Σημ. συντ. (π.Μ.)]Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.
Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς σε αυτά τα θέματα συζήτησης ...
Το "επιχείρημα" αυτό δεν ευσταθεί σε μια συζήτηση ή στην αναζήτηση της αλήθειας. Χρησιμεύει μόνον να κρυβόμαστε πίσω απ' αυτό, για να μην αλλάξει τιποτε, και για να μη μπαίνουμε στον κόπο να βάζουμε το λογική μας να δουλέψει. Είναι μια ένδειξη, αλλά τίποτε περισσότερο και τίποτε οριστικό και αμετάβλητο. Υπάρχουν συγκεκριμένοι ιστορικοί και κοινωνικοί λόγοι που κάτι τέτοιο δεν μπορούσε ούτε να ειπωθεί, ούτε πολύ περισσότερο να γίνει παλιότερα. Πριν μερικές γενιές οι γυναίκες ήταν κλεισμένες στον γυναικωνίτη. Αν αρχίσουμε την προσπάθεια να διαμορφώνουμε πραγματικά επιχειρήματα, κι ίσως δούμε ότι τελικά τέτοια δεν υφίστανται.... Η Εκκλησία ανέκαθεν μόνον ως (temporary) βοηθόν είχε την γυναίκα στο Αναλόγιον (στις Ενορίες), και μόνον απουσίᾳ ιεροψαλτών. Δεν υπάρχει Ευχή στο Ευχολόγιον για γυναίκα "ψάλτρια", ούτε ποτέ κανένας τέτοιος τίτλος στην Εκκλησία και στους Αγίους Πατέρες.....