Το «πρόβλημα» της συμμετοχής γυναικών στα αναλόγια - προτάσεις «επίλυσής» του

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Υπάρχει πρόβλημα. Το ότι κάποιοι επιμένουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Όπως π.χ. με τις μάσκες. Και πολλά άλλα ων ουκ έστιν αριθμός.

Ευτυχώς που έχουμε και τον μέγα διδάσκαλο που ξέρει να μας υποδείξει πού υπάρχει πρόβλημα και πού δεν υπάρχει.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Παραθέτω τὸ παρακάτω ὑποθετικὸ σενάριο.

Ὁμάδα ὀρθοδόξων πιστῶν καταθέτουν κανονικὴ μήνυση σὲ βάρος ἐπισκόπου ἤ ἄλλου κληρικοῦ καὶ ζητοῦν τὴν τιμωρία του μὲ βάση τὸ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ γιὰ τὸν ὁρισμὸ γυναικὸς ὡς κανονικῆς ψάλτου σὲ ἑνορία.

Αγαπητέ συνάδελφε, αυτό το σενάριο -υποθετικό ή μη, εγγύς ή μακράν- απάδει από τον τρόπο και το ήθος της εκκλησίας.
Παραπέμπει σε ζηλωτικές πρακτικές και σχισματικές αντιλήψεις.
ΥΓ Θα με ενδιέφερε μάλιστα να μας πεις αν το ενστερνίζεσαι. (Όχι αν είναι ο καιρός εγγύς κ.λπ., αυτό είναι τελείως άλλο θέμα και το εξήγησες ήδη).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αγαπητέ συνάδελφε, αυτό το σενάριο -υποθετικό ή μη, εγγύς ή μακράν- απάδει από τον τρόπο και το ήθος της εκκλησίας.
Παραπέμπει σε ζηλωτικές πρακτικές και σχισματικές αντιλήψεις.
ΥΓ Θα με ενδιέφερε μάλιστα να μας πεις αν το ενστερνίζεσαι. (Όχι αν είναι ο καιρός εγγύς κ.λπ., αυτό είναι τελείως άλλο θέμα και το εξήγησες ήδη).

Τίποτε δὲν ἀπάδει ὅταν γίνεται κατὰ τάξιν καὶ εὐσχημόνως.
Εἶναι δικαίωμα καθενὸς ἐφ' ὅσον τὸ θεωρεῖ σωστὸ να προσφεύγει στην ἐκκλησιαστικὴ ἤ κοσμικὴ δικαιοσύνη προκειμένου νὰ ἐφαρμοσθοῦν οἱ νόμοι εἴτε τῆς ἐκκλησίας εἴτε τοῦ κράτους ἀντιστοίχως. Ποὺ βλέπεις τὴν ζηλωτικὴ ἤ σχισματικὴ πρακτική. Ἡ ἄποψή σου αὐτὴ μᾶλλον θυμίζει ἀπολυταρχικὲς πρακτικὲς ποὺ ὄντως ἀπάδουν τοῦ ἤθους τῆς ἐκκλησίας. Πρόσεξέ το λίγο.
Γι' αὐτὸ ἄλλωστε μνημόνευσα ΔΥΟ ὑποθετικὰ σενάρια παραπάνω ἀλλὰ σύ ἐπέλεξες ἐπιλεκτικὰ καὶ πεισματικὰ τὸ ἕνα. Δὲν πειράζει, ὁ καθεὶς ὅπως τὸ βλέπει.
Ἄλλωστε ἀφοῦ τὸ πράγμα εἶναι ἁπλὸ ὅπως προείπε ὁ Νεοκλῆς, δὲν ὑπάρχει θέμα. Ἀνακοινώνει ἡ ἐκκλησία ὅτι ἐπιτρέπεται ὁ διορισμὸς γυναικῶν στὰ ἀναλόγια, ὅτι ἐπιτρέπεται ἡ χειροθεσία τους ὡς ἀναγνῶστες, ὅτι ἐπιτρέπεται ἡ ἔνδυση τοῦ ράσου, ὅτι ἐπιτρέπεται ἡ συνύπαρξη ἐπὶ τοῦ ἰδίου ἀναλογίου ἀνδρὸς καὶ γυναικὸς ψάλτου καὶ ΟΛΑ ΚΑΛΑ.

Γιατὶ δὲν τὸ κάνει;

Δὲν ἔχει σημασία τὶ ἐνστερνίζομαι ἐγὼ προσωπικά. Σημασία ἔχει νὰ ξέρουμε τί ίσχύει ὥστε νὰ ἀποφέυγονται τὰ σκάνδαλα.

Ἀφοῦ ρώτησες ὅμως θὰ σοῦ πῶ κάτι. Ἐχω ἀρνηθεῖ σὲ γυναίκα νὰ ἀνέβει στὸ ἀναλόγιό μου. Ὄχι γιατὶ εἶναι ἁμαρτωλή, ἀλλὰ γιατὶ δὲν ταιριάζουν οἱ φωνὲς, γιατὶ εἶχε ὕφος (δὲν μοῦ ἀρέσει σὲ κανένα εἴτε ἄνδρα εἴτε γυναίκα) καὶ γιατὶ θὰ ἐδημιουργεῖτο σκανδαλισμὸς ἀπὸ κάτω στὸν κόσμο. Ὅταν μοῦ ἀντιμίλησε ὅτι σὲ ἄλλη μητρ΄'οπολη ὁ μητροπολίτης τῆς ἐπέτρεπε νὰ ψάλλει τῆς ἀπήντησα, νὰ πάει ἐκεῖ ποὺ τῆς ἔχουν δώσει ἄδεια. ὅταν ἔγινε φορτικὴ τὴν παρέπεμψα στὸν ἐφημέριο, ποὺ φυσικὰ τὴς ἐσύστησε νὰ μὴ μοῦ δημιουργεῖ πρόβλημα. Τσαντίστηκε καὶ ἔφυγε. Δὲν στενοχωρήθηκα καθόλου. Τὴν ἴδια πρακτικὴ ἀκολούθησα μὲ οἰκτρὰ φάλτσο ψαλτολυσσαμένο ἐπισκέπτη ἄνδρα. Καὶ κεῖνος τσαντίστηκε καὶ ἔφυγε.

Δὲν κάνω διακρίσεις. Θέλω ὅμως ξεκάθαρα πράγματα. Ἐπιτρέπεται ἤ ὄχι; Ἄν πεῖ ναὶ, εἴτε μ' ἀρέσει εἴτε ὄχι φυσικὰ καὶ θὰ ὑπακούσω, οὕτε ζηλωτὴς εἴμαι οὐτε σχισματικὸς οὕτε ἀπολυταρχικός.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Το "ευσχημόνως και κατά τάξιν" χρησιμοποιείται για άλλες περιπτώσεις όχι για μηνύσεις σε επισκόπους. Ασφαλώς και υπάρχουν πράγματα που απάδουν στην εκκλησία. Όμως δεν θα αναλύσω το ποιος είναι ο εκκλησιαστικός τρόπος και πόση σημασία έχει το ευαγγέλιο στον καθορισμό του, γιατί δεν βλέπω περιθώριο συνεννόησης. (Και μη μπερδεύεις τα θέματα της κοσμικής δικαιοσύνης, του κράτους δικαίου και του απολυταρχισμού).

Στο ερώτημά μου αν ενστερνίζεσαι την πρακτική αυτή δεν απάντησες. Το σέβομαι, απλώς το επισημαίνω.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...Δὲν ἔχει σημασία τὶ ἐνστερνίζομαι ἐγὼ προσωπικά..
Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;
Να με συμπαθάτε κ. Λευκόπουλε, αλλά από πότε συζητάμε εκκλησιαστικά θέματα;;; Νοιαζόμαστε, ναι, αλλά υφιστάμεθα τις αποφάσεις άλλων, ολίγων, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε μαζί τους.
Σε αυτό, δικαιολογώ απόλυτα τον Δομέστιχο, χωρίς να ασπάζομαι κατ ανάγκη όλες του τις απόψεις.
Το Ψαλτολόγιο είναι χώρος συζήτησης, αλλά φορές φορές παίζει το ρόλο κυτίου παραπόνων, σε θέματα που ΔΕΝ ρωτήθηκε κανείς από το εκκλησίασμα, ΔΕΝ μπόρεσε έγκαιρα να εκφράσει την άποψή του και τελικά απομένει με ένα πικρό χαμόγελο ως απάντηση.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...από πότε συζητάμε εκκλησιαστικά θέματα;;; Νοιαζόμαστε, ναι, αλλά υφιστάμεθα τις αποφάσεις άλλων, ολίγων, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε μαζί τους....
Δεν κατάλαβα αν εννοείς ότι έτσι είναι, ή ότι έτσι πρέπει να είναι. Γιατί σίγουρα δεν πρέπει να είναι έτσι, και πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε για να μην είναι έτσι, παίρνοντας πρωτοβουλίες και παροτρύνοντας και άλλους να κάνουν το ίδιο. Αυτή η παθητικότητα δεν προμηνύει τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Το "ευσχημόνως και κατά τάξιν" χρησιμοποιείται για άλλες περιπτώσεις όχι για μηνύσεις σε επισκόπους. Ασφαλώς και υπάρχουν πράγματα που απάδουν στην εκκλησία. Όμως δεν θα αναλύσω το ποιος είναι ο εκκλησιαστικός τρόπος και πόση σημασία έχει το ευαγγέλιο στον καθορισμό του, γιατί δεν βλέπω περιθώριο συνεννόησης. (Και μη μπερδεύεις τα θέματα της κοσμικής δικαιοσύνης, του κράτους δικαίου και του απολυταρχισμού).

Στο ερώτημά μου αν ενστερνίζεσαι την πρακτική αυτή δεν απάντησες. Το σέβομαι, απλώς το επισημαίνω.

Επιμένεις ἀλλὰ ἐπιμένω κι ἐγώ.

ἡ κανονικὴ μήνυση ἐφ' ὅσον προβλέπεται ἀπὸ τὶς διαδικασίες, ἔχει προβλεφθεί γιὰ λόγους ποὺ ἡ ἐκκλησία πιστεύει ὅτι ὑπάρχουν. Οἱ ἐπίσκοποι εἶναι ὑπεράνω; Συνεπὼς ἀφοῦ ἡ ἴδια τὴν θέσπισε ἀποτελεῖ σαφῶς ἐκκλησιαστικὸ τρόπο, ἀκόμη κι ἄν ἐσένα δὲν ἀρέσει. ὅπως ἐπίσης καὶ μένα δὲν μοῦ ἀρέσει ἡ καμαρίλα καὶ τὸ πλαγιοκόπημα ἐπισκόπων τινων ποὺ ἐκδίδουν βεβαιώσεις γιὰ συγκεκριμένα ἄτομα γιὰ συγκεκριμένους λόγους, ποὺ ὅμως ΔΕΝ ἰσχ΄υουν γιὰ ὅλους καὶ γιὰ ὅλες. Οὕτε αὐτὸ εἶναι ἐκκλησιαστικὸς τρόπος, ὅμως τὸ ἔχουμε ὑποστεῖ πολλοὶ/ὲς ἀπὸ μᾶς, ἀλλὰ σὲ βλέπω χαλαρὸ ἐπ' αὐτοῦ. Δὲν πειράζει, ὁ καθεὶς ἐφ' ᾦ ἐτάχθη.

Συνεννόηση; Ὅταν δὲν ὑπάρχει καλόπιστη συνεννόηση τότε ἐφαρμόζονται οἱ διαδικασίες, ποὺ ἔχουν θεσπιστεῖ ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν ἐκκλησία μέσα στοὺς αἰῶνες γιὰ παρόμοιες περιπτώσεις ἔλλειψης συνενόησης. ἁκριβῶς τὸ ἴδιο καὶ μὲ τὴν κοσμικὴ δικαιοσύνη. Μὴν μπερδεύεις τὴν καλὴ διάθεση μὲ τὴν συμφωνία. Δὲν συμβαδίζουν πάντα.

Στὸ ἐρώτημά σου. Ἄν πρόκειται ἔστω κι ἔτσι νὰ ξεκαθαρίσει ἡ κατάσταση καὶ νὰ γίνει το ναί ναί καὶ τὸ οὔ οὔ, γένοιτο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Κι όμως έχει σημασία. Αλλιώς τι να συζητήσουμε; Και γιατί να μην συζητήσουμε; Δεν είμαστε στην εκκλησία εμείς; Δεν νοιαζομαστε; Θα περιμένουμε παθητικά τις αποφάσεις κάποιων;
Γι' αὐτὸ ἀνέφερα τὰ απραπάνω ἀκραία σενάρια, ὥστε νὰ ξυπνήσουμε ἀπὸ τὴν παθητικότητα καὶ νὰ ἀναζητήσουμε καθαρὲς ἀπαντήσεις γιὰ ἀρχὴ καὶ λύσεις στὴ συνέχεια. Διαδικασία μὲ κόστος, τὸ ξέρουμε ὅλοι, ἀλλὰ αὐτὴ εἶναι ἡ οδός.
Ἀρκετὰ μὲ τὴν ξεχειλωμένη οἰκονομία τοῦ βολέματος. Ἡ ἐκκλησία μας ἔχει τακτοποιήσει μέσα τοὺς αἰῶνες πολυπλοκότερα προβλήματα ἀπὸ τὴν γυναικεία συμμετοχὴ στὴ λατρεία, πληρώνοντας βέβαια τὸ τίμημα τῆς ἀλήθειας.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ἡ ἀνάρτηση - μιλάω ἐπὶ τοῦ διαδικαστικοῦ - εἶναι τὸ συγκεκριμένο βίντεο. Ἂσχετα ἂν κατατάσσεται στὴν ὑποενότητα γυναῖκες καὶ ψαλτική. Ὁ συγκεκριμένος φάκελος λέει Εὐανθία Βαβουλιώτη κ.λπ. Στὸ βίντεο γίνεται ἁπὸ δύο ἁνθρώπους μὲ πρωτοστατούσα τὴν κα Εὐανθία μιὰ ἔκκληση. Λέει Χριστὸς Ἀνέστη, νὰ συγχωρήσουμε τοὺς ἐχθρούς μας καὶ δὲν ξέρω ἀπὸ πότε χρονολογεῖται. Τώρα αὐτὴ ἡ αἴτηση κυκλοφορεῖ καὶ ἐπισυνάπτονται σὲ αὺτὴν διάφορες ἄλλες αἰτήσεις. Τὸ θέμα εἶναι - κατευθύνονται στὸν ἴδιο παραλήπτη ἢ ἐπιχειρεῖται νὰ ἀλλάξῃ κατεύθυνση τὸ γράμμα καὶ νὰ φτάσῃ ἀλλοῦ ἀπὸ τὸν ἀρχικό του προορισμό; Ἢ καὶ νὰ μπλέξῃ σὲ ἕναν φαῦλο γραφειοκρατικὸ κῦκλο μέχρι νὰ παραπεταχτῇ;
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Δεν κατάλαβα αν εννοείς ότι έτσι είναι, ή ότι έτσι πρέπει να είναι. Γιατί σίγουρα δεν πρέπει να είναι έτσι, και πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε για να μην είναι έτσι, παίρνοντας πρωτοβουλίες και παροτρύνοντας και άλλους να κάνουν το ίδιο. Αυτή η παθητικότητα δεν προμηνύει τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία.
Συμφωνούμε οτι δεν πρέπει να ειναι έτσι, συμφωνούμε ότι δεν προβλέπεται τίποτα καλό για την ελλαδική εκκλησία. Η δε λήψη πρωτοβουλιών είναι τουλάχιστον επικίνδυνη!!!!
Εγώ δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος, και το ομολογώ ότι η ψαλτική μού είναι πλέον μια αδιάφορη συνήθεια. Ναι, κολυμπάω στην παθητικότητα. Δεν τολμώ να περάσω στη δράση, ούτε έχω καμία διάθεση. Μπορεί κάποιος να το αλλάξει αυτό;;;;;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Παρατηρώ πως όλοι αντιμετωπίζετε την εκκλησία σα να πρόκειται για δημόσιο φορέα και όχι σαν θεανθρωπινο οργανισμό του οποίου καθένας μας είναι ενεργό μέλος.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Παρατηρώ πως όλοι αντιμετωπίζετε την εκκλησία σα να πρόκειται για δημόσιο φορέα και όχι σαν θεανθρωπινο οργανισμό του οποίου καθένας μας είναι ενεργό μέλος.
Και αυτό σημαίνει ότι δε πρέπει να καταγγέλουμε τα κακώς κείμενα που συμβαίνουν γύρω απ' αυτήν ή μέσα σ' αυτήν; Ή, που προβλέπουμε ότι ΘΑ συμβούν, αν δεν παρθούν άμεσα πρωτοβουλίες για επίλυση τέτοιων σοβαρών ζητημάτων;
Δεν νομίζω ότι είναι ώρα να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας... Ενα κι ένα, κάνουν δύο.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Τὸ δυτικό - ὄχι μόνο δυτικό, ἀλλὰ εἶναι εὔσχημο νὰ τὸ θέσηι κανεὶς ἔτσι - κοινωνικὸ υπόδειγμα εἶναι οτι ο Θεὸς εἶναι ενας μεγάλος φεουδάρχης, ο οποῖος μοιράζει ὀφφίκια καὶ ἀγγαρεῖες κατὰ πῶς τοῦ ἀρέσει. Δὲν δεσμεύεται ἀπὸ κανένα συμβόλαιο, καὶ αρα - λέει αυτὴ η λογική - δὲν δεσμεύονται ἀπὸ κανένα συμβόλαιο καὶ οι γήινοι τοποτηρητές του, εἴτε κοσμικοὶ εἴτε ἐκκλησιαστικοί. Ε δὲν εἶναι ἔτσι. Ὑπάρχει συμβόλαιο. Το οποῖο μάλιστα ο Θεὀς τὸ τηρεῖ ἀπαρεκκλίτως.

Αλλὰ τὸ συμβόλαιο αὐτὸ δὲν εἶναι ἐργασιακό. Ἡ παγίδα λοιπὸν εἶναι νὰ διεκδικήσηις τὰ ἐργασιακά σου ἐπικαλούμενος τὴν ἐργατικὴ νομοθεσία (η οποία εἶναι εὐάλωτη σὲ χίλιους δυὸ τραμπουκισμούς) διότι ἔτσι χάνεις ἀκριβῶς τὴν προστασία τοῦ θεανθρωπίνου συμβολαίου. Εἶναι κλασσικὸ κόλπο, καὶ τὴν ἔχει πατήσηι κόσμος καὶ κοσμάκης. Τὸ λάθος σας, ἂν επιτρέπετε, εἶναι οτι ἀκοῦτε καὶ βλέπετε τὸ βίντεο τῆς Εὐανθίας σὰν ἐργαζόμενοι.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Δεν είπα να μην το καταγγειλουμε. Αντιθέτως. Και να το καταγγειλουμε αλλά και να συνεισφέρουμε στη λύση του. Δηλαδή να μην τα περιμένουμε όλα από κάποιον δήθεν αρμόδιο διότι αρμόδιοι και υπεύθυνοι είμαστε όλοι μας.
Ο Θεός θα δώσει τη λύση μέσα από κάποιο θαύμα, μέσα από κάποιον Άγιο.

Διαφωνώ λοιπόν με την επιμονή του domesticus να στριμώξει την εκκλησία σε επίσημη θέση. Αλλά και με τη διπλωματική απάντηση του π. Μαξίμου ότι δεν υπάρχει πρόβλημα.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Διπλωματική... καὶ τὸ πιὸ εὑνοϊκό, καὶ τὸ πιὸ σοσιαλιστικὸ συμβόλαιο ἑργασίας εἶναι ἀμείλικτο γιὰ τὸν ἐργαζόμενο. Ἐξ οὖ καὶ οἱ ἀποτυχίες τῶν ἐργατικῶν κινημάτων ποὺ ἑδράζονταν στὴν τήρηση τῶν συμβολαίων ἐργασίας. Γιατί; Ἀκριβῶς ἐπειδὴ εἶναι συμβόλαια, καὶ ἀνὰ πᾶσα στιγμὴ παρεμβαίνει ἕνας ἀνεξέλεγκτος παράγων, ὁ ὑπάλληλος καθυστερεῖ, ὁ φαντάρος κοιμᾶται στὴν σκοπιά, ὁ γιατρὸς ξεχνάει ἕνα νυστέρι μέσα στὴν κοιλιακὴ χώρα τοῦ ἀσθενοῦς (μακριὰ ἀπὸ μᾶς). Παράγων, ποὺ ἀναγκάζει τὸν ἐργαζόμενο νὰ τὸ ἀθετήσῃ (καὶ νὰ ὑποστῇ συνήθως μεγαλύτερες συνέπειες ἀπὸ ὅ,τι ἀντίστοιχη ἀθέτηση ἐκ μέρους τῆς ἐργοδοσίας. Γιὰ αὐτὸ τοποθετήσεις σὰν τοῦ κου Κοπλὰν παραπάνω εἶναι νομίζω πιὸ μέσα στὸ θέμα, ἀνεξαρτήτως διαφωνιῶν. Θὰ ξέρει ὁ κος Κοπλὰν κάτι ποὺ ἐγὼ ἔχω ὰκουστᾶ - κάποια στιγμὴ στὸ πρώιμο Βυζάντιο ἢ τὴν ὕστερη Ῥώμη ἡ ἐκκλησία ἔκανε καμπάνια κατὰ τοῦ ὄρκου τῶν τότε δημοσίων ὑπαλλήλων. Ὑποθέτω ὁτι τὸ σκεπτικὸ ἦταν - εἶναι - , μεταξὺ ἄλλων: δὲν δικαιοῦμαι ἐγὼ Κύριοι νὰ ἀρνηθῶ τὴν ἑξουσία ὑπερτάτων δυνάμεων ὲπὶ τῆς οἰκουμένης. Μὴν μὲ στριμώχνετε διαρκῶς νὰ διευρύνω τὰ ὅρια ἐντὸς τῶν ὁποίων τὶς προλαμβάνετε - ἢ ἔχετε αὐτὴν τὴν ψευδαίσθηση,
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν είπα να μην το καταγγειλουμε. Αντιθέτως. Και να το καταγγειλουμε αλλά και να συνεισφέρουμε στη λύση του. Δηλαδή να μην τα περιμένουμε όλα από κάποιον δήθεν αρμόδιο διότι αρμόδιοι και υπεύθυνοι είμαστε όλοι μας.
Ο Θεός θα δώσει τη λύση μέσα από κάποιο θαύμα, μέσα από κάποιον Άγιο.

Διαφωνώ λοιπόν με την επιμονή του domesticus να στριμώξει την εκκλησία σε επίσημη θέση. Αλλά και με τη διπλωματική απάντηση του π. Μαξίμου ότι δεν υπάρχει πρόβλημα.

Καὶ ἡ πίεση -στρίμωγμα εἶναι μία λύση, ὡς ἀντίδοτο σὲ πρακτικὲς ὑπόγειες καὶ πλάγιες. Ἄλλωστε ἡ ἐπίκληση σὲ ἅγιο ἔχει ἤδη χρησιμοποιηθεῖ, συγκεκεκριμένη προβεβλημένη κυρία-μουσικός ἐπικαλεῖται ὅτι ἔχει εὐλογία ἀπὸ τὸν ἅγιο Πορφύριο ὥστε νὰ ψάλλει. Βλέπεις τὴν πρακτικὴ ποὺ ἀναφέρεις ἤδη χρησιμοποιεῖται μὲ ἐπιτυχία.

Ὅσο γιὰ τὸν θεανθρώπινο ὀργανισμό, ἀγαπητέ, θὰ σοῦ πῶ μόνο τοῦτο. Τὰ τοῦ καίσαρος καὶ τὰ τοῦ Θεοῦ.
Ἐπίσης δὲν μισεῖ κανεὶς κανέναν. Οὕτε θέλει κανεὶς τὸ κακὸ τοῦ ἄλλου. Θέλουμε τάξη, ἠσυχία καὶ ἀλήθεια πρὸ πάντων. Ἡ ἔλλειψη ἀλήθειας μέσα στὴν ἐκκλησία ἔχει διώξει πολὺ κόσμο καὶ φαρμακώσει πολλοὺς ψάλτες καὶ κληρικοὺς. Καὶ ναὶ μὲν μισθὸς ἐν τῷ οὐρανῷ, ἀλλὰ εἴμαστε καὶ άνθρωποι καὶ τὴν ἀδικία ΔΕΝ τὴ σηκώνει κανένας, εἴτε ἄνδρας εἴτε γυναίκα.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
[Σημ. συντ. (π.Μ.)]Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς σε αυτά τα θέματα συζήτησης ...

Και ακουσίως δημιουργός συζήτησης τώρα...

Η Εκκλησία ανέκαθεν μόνον ως (temporary) βοηθόν είχε την γυναίκα στο Αναλόγιον (στις Ενορίες), και μόνον απουσίᾳ ιεροψαλτών. Δεν υπάρχει Ευχή στο Ευχολόγιον για γυναίκα "ψάλτρια", ούτε ποτέ κανένας τέτοιος τίτλος στην Εκκλησία και στους Αγίους Πατέρες.

Το πρόβλημα δυστυχώς δημιουργείται από τους ιερείς, και τους ιεροψάλτες, εκ των έσω δηλαδή. Τώρα βέβαια έχει πάρει την ροπή του το πρόβλημα (με την έντεχνη δημοσιότητα) και δεν έχει και μεγάλη ανάγκη σπρωξίματος. Προχωράει μόνο του. Ας αναλάβει ο καθείς τις ευθύνες του στην Εκκλησιαστική ιστορία.

Βάλτε ένα θέμα με ένα δοξαστικό με τον Στανίτσα ή άλλον καλλίφωνο ψάλτη, και βάλτε και ένα άλλο θέμα με ένα δοξαστικό με μια εύμορφη γυναίκα βοηθό. Αναρρωτιέμαι πιο θέμα θα μαζέψει τους περισσότερους σχολιαστές.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Η Εκκλησία ανέκαθεν μόνον ως (temporary) βοηθόν είχε την γυναίκα στο Αναλόγιον (στις Ενορίες), και μόνον απουσίᾳ ιεροψαλτών. Δεν υπάρχει Ευχή στο Ευχολόγιον για γυναίκα "ψάλτρια", ούτε ποτέ κανένας τέτοιος τίτλος στην Εκκλησία και στους Αγίους Πατέρες.....
Το "επιχείρημα" αυτό δεν ευσταθεί σε μια συζήτηση ή στην αναζήτηση της αλήθειας. Χρησιμεύει μόνον να κρυβόμαστε πίσω απ' αυτό, για να μην αλλάξει τιποτε, και για να μη μπαίνουμε στον κόπο να βάζουμε το λογική μας να δουλέψει. Είναι μια ένδειξη, αλλά τίποτε περισσότερο και τίποτε οριστικό και αμετάβλητο. Υπάρχουν συγκεκριμένοι ιστορικοί και κοινωνικοί λόγοι που κάτι τέτοιο δεν μπορούσε ούτε να ειπωθεί, ούτε πολύ περισσότερο να γίνει παλιότερα. Πριν μερικές γενιές οι γυναίκες ήταν κλεισμένες στον γυναικωνίτη. Αν αρχίσουμε την προσπάθεια να διαμορφώνουμε πραγματικά επιχειρήματα, κι ίσως δούμε ότι τελικά τέτοια δεν υφίστανται.
 
Top