Ο χορός στην αρχαιότητα

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Αἴγισθος : son of Thyestes, and cousin of Agamemnon. As paramour of Clytaemnestra, he murders Agamemnon, and after ruling seven years over Mycenae, is himself killed by Orestes, Od. 3.196, Od. 4.512 ff., Od. 11.409.

[ ''Στους δύο επώνυμους αοιδούς της Οδύσσειας (τον Φήμιο στην Ιθάκη και τον Δημόδοκο στη Σχερία) προστίθενται δύο ακόμη ανώνυμοι αοιδοί: ο ένας εμφανίζεται στο γαμήλιο συμπόσιο της Σπάρτης (δ 17-18)· ο άλλος εντοπίζεται στο Άργος (γ 267-271), επιφορτισμένος και με καθήκοντα φύλακα και συμβούλου* της Κλυταιμνήστρας. Προφανώς, η παρουσία αοιδού στο βασιλικό μέεγαρο θεωρείται την εποχή αυτή, λίγο πολύ αυτονόητη ― εξαίρεση αποτελεί το παλάτι του Νέστορα στην Πύλο.'']

*Σκότωσε ο Αίγισθος, ύβρις! -> Φήμιος

[Δ. Ν. Μαρωνίτης, "Αοιδός, αφηγητής, ποιητής. Εσωτερική ποιητική της Οδύσσειας", στον τόμο Ομηρικά μεγαθέματα. Πόλεμος -ομιλία -νόστος, Κέδρος: Αθήνα 1999, σ.159-160]


http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos Politismos/Yliko/OMHROS ODYSSEIA/Odysseia/Eisagogi_sto_epos.htm


~~~~~~~

Ath. 1.24

24. ἐχρῶντο δὲ ἐν τοῖς συμποσίοις καὶ κιθαρῳδοῖς καὶ ὀρχησταῖς, ὡς οἱ μνηστῆρες. καὶ παρὰ Μενελάῳ ‘ ἐμέλπετο θεῖος ἀοιδός,’ δύο δὲ κυβιστητῆρες μολπῆς ἐξάρχοντες ἐδίνευον. μολπῆς δὲ ἀντὶ τοῦ παιδιᾶς. σῶφρον δέ τι ἦν τὸ τῶν συμποσίοις καὶ φιλοσόφων διάθεσιν ἐπέχον. Ἀγαμέμνων γοῦν τὸν ἀοιδὸν καταλείπει τῇ Κλυταιμνήστρᾳ φύλακα καὶ παραινετῆρά τινα: ὃς πρῶτον μὲν ἀρετὴν γυναικῶν διερχόμενος ἐνέβαλλὲ τινα φιλοτιμίαν εἰς καλοκἀγαθίαν, εἶτα διατριβὴν παρέχων ἡδεῖαν ἀπεπλάνα τὴν διάνοιαν φαύλων ἐπινοιῶν. διὸ Αἴγισθος οὐ πρότερον διέφθειρε τὴν γυναῖκα πρὶν τὸν ἀοιδὸν ἀποκτεῖναι ἐν νήσῳ ἐρήμῃ. [p. 62] τοιοῦτός ἐστι καὶ ὁ παρὰ τοῖς μνηστῆρσιν ἀείδων ἀνάγκῃ, ὃς τοὺς ἐφεδρεύοντας τῇ Πηνελόπῃ ἐβδελύττετο. κοινῶς δέ που πάντας τοὺς ἀοιδοὺς αἰδοίους τοῖς ἀνθρώποις εἶναί φησι:

τοὔνεκ᾽ ἄρα σφέας
οἴμας Μοῦσ᾽ ἐδίδαξε φίλησέ τε φῦλον ἀοιδῶν.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ἀλέξανδρος : Alexander, Greek name of Paris, and perhaps a translation of that word. See Πάρις.

~~~~~~~~~~

Πάρις

Paris, son of Priam, who by the help of Aphrodīte carried off Helen from Sparta and thus brought on the war with Troy, Il. 24.28 ff. The name Paris is supposed to mean ‘Fighter’ (rendered in the Greek Ἀλέξανδρος), and he is represented by Homer as not without warlike prowess, though naturally uxorious and averse to fighting, Il. 3.39 ff, Il. 6.350.

~

Museum Collection: Antikenmuseen, Berlin, Germany
Catalogue Number: Berlin F2536
Date: ca 440 BC

The Trojan prince sits in a pillared doorway, holding a royal staff and lyre.
 

Attachments

  • K4.5Hera.jpg
    K4.5Hera.jpg
    68.7 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ἀοιδή , ῆς (ἀείδω): song, minstrelsy; τῷ θεὸς περὶ δῶκεν ἀοιδήν, the ‘gift of song’, Od. 8.44 ; ἀοιδῆς ὕμνον, ‘strains of minstrelsy,’ Od. 8.429; concrete, ‘that song,’ Od. 1.351, etc. The various shades of application are not always distinct, nor is anything gained by attempting to distinguish them.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ἀοιδός , οῦ (ἀείδω): singer, bard; enumerated among the δημιοεργοί, Od. 17.383 ff; αὐτοδίδακτος (implying inspiration), Od. 22.347; in Il. only Il. 24.720. For the high estimation in which the ἀοιδός was held, see Od. 8.479 ff.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[No message]
 

Attachments

  • theseus.jpg
    theseus.jpg
    34 KB · Views: 0
  • GeranosDance.jpg
    GeranosDance.jpg
    43.2 KB · Views: 2
  • CraneDance.jpg
    CraneDance.jpg
    34.2 KB · Views: 0
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος

Attachments

  • 750px-Loutrophoros_Analatos_Louvre_CA2985_n2.jpg
    750px-Loutrophoros_Analatos_Louvre_CA2985_n2.jpg
    141.9 KB · Views: 0
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
αὐτοδίδακτος (διδάσκω): selftaught, epith. of the inspired bard, Od. 22.347†.

~~~~~~~~~~

''Στην Οδύσσεια το ποιητολογικό αυτό σχήμα εν μέρει παραμένει ισχυρό και εν μέρει μεταλλάσσεται. Εδώ εμφανίζονται δύο επώνυμοι αοιδοί: ο Φήμιος στην Ιθάκη και ο Δημόδοκος στη Σχερία: παραδοσιακός ο δεύτερος, πιο μοντέρνος ο πρώτος. Για τον Δημόδοκο ρητώς αναφέρεται ότι οι Μούσες τον όρισαν αοιδό, με αρνητικό τίμημα όμως την τύφλωσή του. Που πάει να πει: το ποιητικό χάρισμα ισοφαρίζεται εξαρχής με καίριο σωματικό αντιχάρισμα, αντικαθιστώντας την εξωτερική όραση με εσωτερική ενόραση· μοντέλο στο οποίο παραπέμπει και η παράδοση του τυφλού Ομήρου. Ο Φήμιος εξάλλου, αρτιμελής αοιδός, εξαναγκάζεται, όπως ισχυρίζεται, να ψυχαγωγεί τους μνηστήρες με τη μουσική του επίδοση. Μόνον όταν απειλείται η ζωή του στην εξέλιξη της Μνηστηροφονίας ομολογεί απερίφραστα την εμπνοή του θεού στην προέλευση και στην άσκηση της τέχνης του, με την πρόσθετη όμως δήλωση πως υπήρξε συνάμα αυτοδίδακτος, ικανός αοιδός να ευφραίνει με το τραγούδι θεούς και ανθρώπους κατά βούληση.''

Μαρωνίτης Δημήτρης Ν.
Ο ποιητής και η μούσα του
Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013


http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=381407


~~~~~~~

''Η ικεσία όμως του Φήμιου περιέχει και άλλα, συμπληρωματικά και απροσδόκητα, στοιχεία τα οποία αποκαλύπτουν το βαθύτερο νόημα της δραματοποιημένης αυτής σκηνής: ο φόνος ενός αοιδού προσβάλλει την αιδώ και συνεπάγεται μελλοντικό άχος για όποιον την επιχειρήσει· ο ίδιος ο Φήμιος αυτοσυστήνεται ως εξαιρετικό παράδειγμα αοιδού, στον βαθμό που είναι συνάμα θεόπνευστος και αυτοδίδακτος *υπαινιγμός που τείνει να εξισώσει τον ιθακήσιο αοιδό με έμπειρο επικό ραψωδό, αν όχι και με τον ίδιον τον ποιητή της Οδύσσειας.''

Ο ποιητής και η εξουσία
Δ.Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=130214
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ἐνοπή (ὄψ): voice, Od. 10.147, outcry; attributed to musical instruments, αὐλῶν συρίγγων τ᾽ ἐνοπήν, Il. 10.13; esp. of the cry of battle, Il. 3.2, and figuratively for battle itself, Il. 12.35; of grief, ἐνοπήν τε γόον τε, Il. 24.160.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ἐξάρχω , ipf. ἐξῆρχε, mid. -ήρχετο: begin, lead off; μολπῆς, γόοιο, Il. 18.606, 316; w. acc., βουλα?ς, ‘be the first to propose,’ ‘author of,’ Il. 2.273; mid., Od. 12.339 (see ἄρχω).
 
Top