apostolos
Απόστολος Κομπίτσης
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε μαζί με μερικά επόμενα μηνύματα από το θέμα Θεσσαλονικείς ψάλτες παλαιά και σήμερα
Στυλιανέ,
Ίσως να ήμουν λίγο βαρής στην χρησιμοποίηση της λέξης "τσίρκο", και μάλιστα λίγο μπερθεύτηκα στην γραφή μου. Ανάφερα τον 50ο ψαλμό, στο οποίο ΔΕΝ πάνε στον θρόνο για χειροφίλημα, αλλά στο Ευαγγέλιο που κρατάει ο ιερέας. Το χειροφίλημα του Αρχιερέως το εννοούσα στο "Εις πολλά έτη" της εισόδος του. Όμως, ας τα βάλλουμε τα πράγματα στην σειρά. Ναι, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι είναι πολύ φυσιολογικό και πολύ πρέπον μάλιστα, το να δείξη σεβασμό ο ψάλτης στον Αρχιερέα και να θέλη να πάρη την ευλογία του. Αλλά, 1ον, δεν είμαστε ιερείς να παίρνουμε "καιρό" από τον θρόνο... ο "καιρός" είναι ΜΟΝΟΝ για τους ιερείς και, συγκεκριμένα, μόνον για τους ιερείς που πρόκειται να λειτουργήσουν. 2ον, την ευλογία οι ψάλτες (δηλαδή το Αναλόγιον, γενικώς) την παίρνουν όταν ανεβεί ο Αρχιερεύς στον Θρόνο μετά την είσοδό του. Μετά που θα ευλογήση το εκκλησίασμα και ανεβή τον Θρόνο, θα στρέψη προς το Αναλόγιο και θα ευλογήση το Αναλόγιον, και όλοι που ψαίλνουν θα κάνουν υπόκλιση (αυτό λέγετε "σχήμα") περίπου στην συλλαβή "σπο" της λέξεως "Δέσποτα" σαν μία ευχαρίστηση της ευλογίας. 3ον, αμέσως μετά την απαγγελία του "Κέλευσον", ο Αρχιερεύς θα στρέψη προς το Αναλόγιον ΠΡΩΤΑ και θα δώση ευλογία στον Πρωτοψάλτη, ο οποίος θα κάνει σχήμα και θα αρχίση το "Πάσα πνοή" (ή το "Κύριε εκέκραξα" του Εσπερινού). ΜΕΤΑ θα πάρη ευλογία ο κανονάρχος που είπε το "Κέλευσον".
Όπως βλέπεις, δεν έχουν καμία δουλειά οι ψάλτες να κατεβούν σαν τα πρόβατα (μπερδεύοντας ο ένας με τον άλλον) και να παρουσιαστούν μπροστά στον Θρόνο για ευλογία/χειροφίλημα. Ούτε στον Πατριάρχει δεν το κάνουνε αυτό. Δεν νομίζεις ότι κι' αυτοί θα θέλουν ευλογία από τον ίδιον;
Απόστολος
...και ως προς το ότι το ψαλτήρι έγινε τσίρκο επειδή οι ψάλτες κατεβαίνουν για να πάρουν ευλογία από τον μητροπολίτη το αντιπαρέρχομαι τελείως.. συγνώμη κιόλας αλλά δε νομίζω τώρα ότι επειδή ο ψάλτης θέλει να δείξει τον σεβασμό του στον Αρχιερέα και να πάρει την ευλογία του, πράγμα απόλυτα φυσιολογικό και πρέπον, έγινε το αναλόγιο (ΤΣΙΡΚΟ) είναι λίγο τραβηγμένο…
Στυλιανέ,
Ίσως να ήμουν λίγο βαρής στην χρησιμοποίηση της λέξης "τσίρκο", και μάλιστα λίγο μπερθεύτηκα στην γραφή μου. Ανάφερα τον 50ο ψαλμό, στο οποίο ΔΕΝ πάνε στον θρόνο για χειροφίλημα, αλλά στο Ευαγγέλιο που κρατάει ο ιερέας. Το χειροφίλημα του Αρχιερέως το εννοούσα στο "Εις πολλά έτη" της εισόδος του. Όμως, ας τα βάλλουμε τα πράγματα στην σειρά. Ναι, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι είναι πολύ φυσιολογικό και πολύ πρέπον μάλιστα, το να δείξη σεβασμό ο ψάλτης στον Αρχιερέα και να θέλη να πάρη την ευλογία του. Αλλά, 1ον, δεν είμαστε ιερείς να παίρνουμε "καιρό" από τον θρόνο... ο "καιρός" είναι ΜΟΝΟΝ για τους ιερείς και, συγκεκριμένα, μόνον για τους ιερείς που πρόκειται να λειτουργήσουν. 2ον, την ευλογία οι ψάλτες (δηλαδή το Αναλόγιον, γενικώς) την παίρνουν όταν ανεβεί ο Αρχιερεύς στον Θρόνο μετά την είσοδό του. Μετά που θα ευλογήση το εκκλησίασμα και ανεβή τον Θρόνο, θα στρέψη προς το Αναλόγιο και θα ευλογήση το Αναλόγιον, και όλοι που ψαίλνουν θα κάνουν υπόκλιση (αυτό λέγετε "σχήμα") περίπου στην συλλαβή "σπο" της λέξεως "Δέσποτα" σαν μία ευχαρίστηση της ευλογίας. 3ον, αμέσως μετά την απαγγελία του "Κέλευσον", ο Αρχιερεύς θα στρέψη προς το Αναλόγιον ΠΡΩΤΑ και θα δώση ευλογία στον Πρωτοψάλτη, ο οποίος θα κάνει σχήμα και θα αρχίση το "Πάσα πνοή" (ή το "Κύριε εκέκραξα" του Εσπερινού). ΜΕΤΑ θα πάρη ευλογία ο κανονάρχος που είπε το "Κέλευσον".
Όπως βλέπεις, δεν έχουν καμία δουλειά οι ψάλτες να κατεβούν σαν τα πρόβατα (μπερδεύοντας ο ένας με τον άλλον) και να παρουσιαστούν μπροστά στον Θρόνο για ευλογία/χειροφίλημα. Ούτε στον Πατριάρχει δεν το κάνουνε αυτό. Δεν νομίζεις ότι κι' αυτοί θα θέλουν ευλογία από τον ίδιον;
Απόστολος
Last edited by a moderator: