Η ώρα έναρξης των ακολουθιών της Μ. Εβδομάδος

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Τώρα τήν μετάθεση τοῦ ὄρθρου νωρίτερον ἀπό τήν βαθειά νύκτα (βαθύς ὄρθρος) τήν ἐπέβαλαν πολλές παράμετροι καί συνθῆκες. Πρῶτον φταίει ἡ μετάθεση τοῦ ἑσπερινοῦ μετά τῆς προηγιασμένης τό πρωί, γιά τούς γνωστούς λόγους, ἤτοι τῆς μή παρατάσεως τῆς εὐχαριστιακῆς νηστείας διά τήν θείαν μετάληψιν. Αὐτό συμπαρέσυρε, ὡς ἦτο φυσικόν, καί τήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου, ἐνωρίτερον, μέχρι τοῦ νά τελεῖται σχεδόν στήν ὥρα τοῦ ἐσπερινοῦ.
Εδώ ή απορία μου δεν αφορά τις ώρες. Στο Όρος ο όρθρος γίνεται όχι αποβραδίς αλλά κανονικά στον όρθρο, ενώ ο εσπερινός με την προηγιασμένη
περίπου 12-4, νωρίς το απόγευμα. το απορίας άξιον είναι πώς στη διάρκεια της ίδιας λειτουργικής ημέρας προηγείται ο όρθρος και έπεται ο εσπερινός.
Στις απλές ημέρες της Τεσσαρακοστής, τελούνται πάλι πρωί και οι δύο ακολουθίες, αλλά πρώτα ο όρθρος της ημέρας και μετά ο εσπερινός της επόμενης. Ο εσπερινός της ημέρας έχει ήδη τελεστεί την προηγούμενη ημέρα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αυτό, πάτερ, νομίζω πως δεν ισχύει.
Ἔχεις δίκιο...
Κτυπᾶνε οἱ καμπάνες γιά ἑσπερινό.

ΥΓ.Τήν Μεγάλη Παρασκευή, ἐπιτελοῦμεν τά ῞Αγια καί Σωτήρια καί Φρικτά Πάθη τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Τό Μέγα Σάββατον, ἑορτάζομεν τήν Θεόσωμον Ταφήν καί τήν εἰς Ἄδου Κάθοδον τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Υ.Γ. Συγγνώμη και πάλι αν είναι πολύ αφελείς οι ερωτήσεις μου ή μου διαφεύγει κάτι αυτονόητο, αλλά έχω αυτές τις απορίες χρόνια και απάντηση δεν έχω βρει.
Δάσκαλέ μου,
Ἄν δέν βρεῖς καί τώρα ἀπάντηση θά λυπηθῶ πολύ.
Χρειάζεται ὅμως νά κάνεις καί λίγο προσευχή, γιά νά σέ φωτίσει ὁ Θεός. Ὅλα μέ τέτοια στυγνή λογική καί μαθηματική μέτρηση δέν ἐξηγοῦνται. Οὔτε μέ τά δεδομένα πού ξέρουμε καί οὔτε μέχρι ἐκεῖ πού γνωρίζουμε τά πράγματα ὁ καθένας μας, αὐτά κρίνονται.
Τό θέμα τοῦ ἑσπερινοῦ ὄντως ὑμνολογικῶς ἄλλοτε ἀνήκει στήν ἴδια καί ἄλλοτε στήν ἑπομένη ἡμέρα. Δέν εἶναι πάντα στήν ἑπομένη, ἰδίως ὅταν τελεῖται συναπτῶς λειτουργία τελεία ἤ προηγιασμένη. Γιατί ἡ θεία μετάληψη ἀνήκει στήν ἡμέρα πού τελεῖται ἡ λειτουργία. Αὐτό εἶναι μία θέση. Γράψαμε κάποια πράγματα, μή ζητᾶς περισσότερα. Πρέπει νά ἔχεις διαβάσει σέ βάθος λειτουργικές μελέτες. Ἄν καί τελοῦμε δηλαδή τόν ἑσπερινό τῆς Ἀναστάσεως, δέν κοινωνοῦμε γιά τήν Κυριακή, ἀλλά γιά τό Σάββατο.
Ὁ ἑσπερινός τῆς Ἀποκαθηλώσεως ἔχει στοιχεῖα τοῦ Μ. Σαββάτου, διότι πρόκειται γιά τήν Ταφήν τοῦ Κυρίου. Διαφέρει ἡ Ἀποκαθήλωση ἀπό τήν Ταφή; Ἐπίσης αὐτό φαίνεται καί ἀπό τά ἀπολυτίκια τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Ἀποκαθηλώσεως, πού εἶναι ἴδια μέ τοῦ ὄρθρου τοῦ Μ. Σαββάτου. Ὄντως ἡ Ταφή ἔγινε στά χρονικά πλαίσια τῆς Παρασκευῆς, εἴτε μέ τήν Ἑβραϊκή εἴτε μέ τήν Ρωμαϊκή μέτρηση. Τί νά κάνουμε· νά ποῦμε τοῦ Χριστοῦ νά κανόνιζε νά ταφεῖ τή νύκτα τῆς Παρασκευῆς γιά νά σοῦ βγεῖ ἐσένα πειστικός ὁ ἑσπερινός; Ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει τήν Ταφή τό Μ. Σάββατο. Ἐδῶ ἔγραψες ὅτι τή νύκτα τῆς Μ. Πέμπτης τά εὐαγγέλια διηγοῦνται μέχρι τήν σφράγιση τοῦ τάφου, δηλαδή μετά τήν ταφή. Νά ξέρεις ὅμως ὅτι αὐτό τό εὐαγγέλιο εἶναι τῆς νύκτας τῆς Μ. Παρασκευῆς πού γυρνᾶμε ἀπό τήν περιφορά. Ἐκεῖ ἔχει γίνει κάποιο λάθος. Ἔχουν γράψει σχετικά οἱ λειτουργιολόγοι.
Τά Γεγονότα ἔπρεπε νά ἐνταχθοῦν σέ κάποια ἀκολουθία, εἴτε ἑσπερινοῦ εἴτε ὄρθρου. Εἶναι πολύ συνεπτυγμένα. Ὑπάρχουν ὅμως καί ἄλλες ἀκολουθίες, ὅπως τῶν ὡρῶν καί τῶν ἀποδείπνων, ὅπως εἴπαμε. Αὐτές καλύπτουν κάποια ἄλλα, ὅπως τῆς εἰσαγωγῆς τοῦ θέματος τῆς Μ. Δευτέρας, πού δέν ψάλθηκε στόν ἑσπερινό, λόγῳ τῆς ἀποδόσεως τῶν Βαΐων.
Μέσα, λοιπόν, στίς ἀκολουθίες ἐκτυλλίσεται τό Θεῖο Πάθος. Μπορεῖ νά μήν συμπίπτουν ἀκριβῶς μέ τίς ὧρες, ἀλλά μέ τό θέμα τῆς ἡμέρας συμπίπτουν καί μᾶς προετοιμάζουν γιά τήν ἑπόμενη ἡμέρα.
Μήν κρίνεις μόνον μέ τίς ὑπάρχουσες ἀκολουθίες. Δέν γινόντουσαν πάντα ἔτσι. Τούς πρώτους αἰῶνες δέν γνωρίζουμε καί ἀκριβῶς. Ἔχουμε ὅμως τό Τυπικό τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως (τῶν Ἱεροσολύμων) τοῦ ια΄ αἰ. ὅπου βλέπουμε καί ἐπιπλέον ἀκολουθίες καί ἐπιπλέον λειτουργίες. Ἐπί παραδείγματι τήν Μ. Πέμπτη γιά τόν Νιπτῆρα ξαναγίνεται πάλι ἑσπερινός, μετά τόν ἑσπερινό πού ἔγινε μέ τήν λειτουργία. Τό Μ. Σάββατο ἔχουμε ἐπιπλέον τήν ἀφή τοῦ Ἁγίου Φωτός στό ἑσπερινό, ὅπου μετἀ ἀπό αὐτή ψάλλεται τό Φωτίζου, Φωτίζου... καί στό τέλος τοῦ ἑσπερινοῦ τό ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο Τοῦ λίθου σφραγισθέντος καί μετά γίνεται ἡ λειτουργία μέ τά γνωστά μας ἀναγνώσματα καί τό Ἀνάστα ὁ Θεός. Αὐτός δέν εἶναι ἑσπερινός τῆς Ἀναστάσεως; Ἡ λειτουργία ὅμως ὄντως ἀνήκει στό Μ. Σάββατο.
Τά λειτουργικά μας βιβλία λές πῶς τόν ἐμφανίζουν ὡς ἑσπερινό τοῦ Μ. Σαββάτου. Λάθος τό ἐννοεῖς. Λένε ΜΕΓΑ ΣΑΒΒΑΤΟΝ ΕΣΠΕΡΑΣ, δηλ. στόν ἑσπερινό πού τελεῖται τό Μ. Σάββατο, ὅπως ὅταν ἐμεῖς λέμε πῆγα στόν ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου, ἐννοοῦμε τῆς Κυριακῆς. Ἔτσι γράφουν τά βιβλία καί γιά ὅλες τίς μέρες τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς.
Ὅσο γιά τό Πεντηκοστάριο, σοῦ θυμίζω ὅτι παλαιά ἦταν ἐνιαῖο τό βιβλίο Τριῴδιον πού περιελάμβανε καί τό Πεντηκοστάριον. Κατά τόν χωρισμό προτιμήθηκε ἡ ἀπό τοῦ Χριστός ἀνέστη ἔναρξη του, πού ἔχουμε καί τήν λύση τῆς νηστείας. Τήν πρίν ἀπό τήν Ἀνάσταση (τόν ὄρθρο δηλαδή) ἀκολουθία (παννυχίς) πού τελοῦμε τή νύκτα τοῦ Μ. Σαββάτου στίς 11.00 μ.μ. τήν περιλαμβάνει τό Τριῴδιον. Ἐμεῖς τίς κάνουμε συναπτῶς, Παννυχίδα καί Ὄρθρο. Τελοῦμε δηλαδή συναπτῶς ἀπό τό τέλος τοῦ Τριῳδίου καί τήν ἀρχή τοῦ Πεντηκοσταρίου.

Αὐτά τά ὀλίγα καί μέχρις ἐδῶ. Νομίζω ὅτι εἶναι ὑπέρ ἀρκετά.

ΥΓ. Ἄ!!! Δέν μοῦ λές, γιατί λέμε «τριήμερος ταφή» καί Τριήμερος ἀνέστης Χριστέ; Ποῦ εἶναι οἱ τρεῖς ἡμέρες; Ἄντε ν᾿ ἀρχίσουμε ἀπ᾿ τήν ἀρχή...


 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Ευχαριστώ πολύ πάτερ για τις λεπτομερείς απαντήσεις σας.
ΥΓ. Ἄ!!! Δέν μοῦ λές, γιατί λέμε «τριήμερος ταφή» καί Τριήμερος ἀνέστης Χριστέ; Ποῦ εἶναι οἱ τρεῖς ἡμέρες;


Γι' αυτό το θέμα (δεν ξέρω αν πρέπει να το ανοίξουμε εδώ) νομίζω πως έχει να κάνει με τον τρόπο αρίθμησης των ημερών από τους Εβραίους. Έχω παρατηρήσει πως όταν μιλούν για τις επόμενες ημέρες προσμετρούν και την τρέχουσα ημέρα. "Μεθ' ημέρας οκτώ" είναι σε μια εβδομάδα. Εμείς θα λέγαμε σε εφτά ημέρες. Έτσι η τριήμερος ταφή είναι Παρασκευή (μετά την ενάτη), Σάββατο , Κυριακή (πρώτες πρωινές ώρες). Αντίθετα όταν ο χρόνος πηγαίνει πίσω αυτό δε συμβαίνει. "Προ εξ ημερών του Πάσχα" έξι ημέρες πιο πριν (Σάββατο -Κυριακή), όπως και σήμερα. Αυτά είναι πραγματικά δικές μου εικασίες και δεν ξέρω αν πράγματι στέκουν.

Από την άλλη έχω ακούσει και τη θεωρία ότι ενίοτε όταν έλεγαν ημέρα μπορεί να εννοούσαν και 12ωρο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εὐχαριστῶ.
Γι' αυτό το θέμα (δεν ξέρω αν πρέπει να το ανοίξουμε εδώ) νομίζω πως έχει να κάνει με τον τρόπο αρίθμησης των ημερών από τους Εβραίους. Έχω παρατηρήσει πως όταν μιλούν για τις επόμενες ημέρες προσμετρούν και την τρέχουσα ημέρα. "Μεθ' ημέρας οκτώ" είναι σε μια εβδομάδα. Εμείς θα λέγαμε σε εφτά ημέρες. Έτσι η τριήμερος ταφή είναι Παρασκευή (μετά την ενάτη), Σάββατο , Κυριακή (πρώτες πρωινές ώρες).
Μέχρις ἐδῶ. Σωστότατος. Ἔτσι μετρᾶμε καί στούς κεκοιμημένους μας τά τρίμερα. Μπορεῖ κάποιος νά κοιμηθεῖ ἀργά τή νύκτα τῆς Κυριακῆς. Ἡ Κυριακή ὅμως μετράει μία μέρα. Τήν Τρίτη τό πρωί ἔχουν συμπληρωθεῖ τρεῖς μέρες.

 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
κ. Σωτήρη
(προσωπικά πιστεύω ότι) ο Εσπερινός που τελείται το Μ. Σάββατο το πρωί συνημμένως με την Θ. Λειτουργία είναι ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός της Παραμονής της Αναστάσεως...

Πιο Μέγας και πιο Πανηγυρικός δε γίνεται... είχα μάλιστα διαβάσει κάπου - εδώ νομίζω, αλλά δεν είμαι σίγουρος - ότι αυτός ακριβώς είναι ένας απ' τους λόγους που όλοι οι Εσπερινοί των τριών Μεγάλων Δεσποτικών Εορτών συνάπτονται με Τελεία Θ. Λειτουργία...λόγω του ... "Μεγέθους" τους:):):) και της Πανηγυρικότητας τους....

οι γνωρίζοντες περισσότερα ας συμπληρώσουν - διορθώσουν...

Υ.Γ.: συγγνώμη π. Μάξιμε... εσείς τα γράψατε σωστότατα και πληρέστατα... απλά δεν είχα δει τα υπόλοιπα μηνύματα και... "πούλησα πάγο σε Εσκιμώους":):):):eek: εύχεσθε...
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
κοίταξα σήμερα τα Δίπτυχα (δυστυχώς δεν έχω στο σπίτι) και διαπίστωσα τα εξής:
α) όντως ο εσπερινός που τελούμε Μ. Σάββατο πρωί τελείται ο εσπερινός της Ανάστασης (+απόλυση ...ο αναστάς)
β) Το πρωί της Μ. Παρασκευής (αποκαθήλωση) τελείται ο εσπερινός του Μ. Σαββάτου.
γ) Το πρωί της Μ. Πέμπτης τελείται ο εσπερινός της Μ. Πέμπτης (Μυστικός Δείπνος κ.τ.λ.)

Μήν κρίνεις μόνον μέ τίς ὑπάρχουσες ἀκολουθίες. Δέν γινόντουσαν πάντα ἔτσι. Τούς πρώτους αἰῶνες δέν γνωρίζουμε καί ἀκριβῶς. Ἔχουμε ὅμως τό Τυπικό τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως (τῶν Ἱεροσολύμων) τοῦ ια΄ αἰ. ὅπου βλέπουμε καί ἐπιπλέον ἀκολουθίες καί ἐπιπλέον λειτουργίες. Ἐπί παραδείγματι τήν Μ. Πέμπτη γιά τόν Νιπτῆρα ξαναγίνεται πάλι ἑσπερινός, μετά τόν ἑσπερινό πού ἔγινε μέ τήν λειτουργία.


Με βάση αυτά που κι εσείς είχατε πει νομίζω πως μάλλον κάπως "χάθηκε" ο εσπερινός της Μ. Παρασκευής (των παθών).
Μήπως και γι' αυτό μεγάλωσε τόσο ο ιδιότυπος όρθρος της Μ. Παρασκευής με τα 12 ευαγγέλια;(εντελώς αυθαίρετη εικασία μου)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀναφορικά μέ τά Δίπτυχα ὅλα τά παραθέτεις σωστά ἐκτός τῆς Μ. Πέμπτης. Δέν γράφει: «ο εσπερινός της Μ. Πέμπτης» ἀλλά Ὁ ἑσπερινὸς μετὰ τῆς θ. λειτουργίας τοῦ μεγ. Βασιλείου. Ἔτσι ἀόριστα. Μήν τό πᾶς ἐκεῖ πού θέλεις.

Ἐκεῖνο πού ἤθελα νά σοῦ δείξω εἶναι ὅτι κάθε ἡμέρα ἔχει ἕνα ἑσπερινό καί ἔνα ὄρθρο. Σ᾿ αὐτές τίς ἀκολουθίες ἐντάσσονται τά θέματα. Γι᾿ αὐτόν τόν ἑσπερινό συγκεκριμένα γράφτηκε ὅτι ἔχουμε τό θέμα τῆς παραδόσεως τῶν Ἁγίων Μυστηρίων (Μυστικός Δεῖπνος) πού ἔγινε τό ἑσπέρας, ἀλλά ἤδη μέ τό ἐπιπλέον δοξαστικό καί τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα εἰσαγόμεθα καί στό Θεῖον Πάθος. Ἀλλά αὐτά δέν τά μετρᾶμε «μέ τή μεζούρα». Εἶναι καί ὁ ἑσπερινός τῆς Μ. Παρασκευῆς ἄς ποῦμε, ὅπως εἶναι ὁ ἑσπερινός τῆς Μ. Δευτέρας αὐτός πού τελεῖται τήν Κυριακή τῶν Βαΐων τό ἑσπέρας, ἄσχετα ἄν τό ὑμνολογικό θέμα θέλει τήν ἀπόδοση τῆς Βαϊοφόρου, ὅπως (ἐπαναλαμβάνω) θά γίνει μεθαύριο Τετάρτη τό ἑσπέρας μέ τόν ἑσπερινό τῆς ἀποδόσεως τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Μήν σοῦ πῶ ὅμως ὅτι αὐτός ὁ ἑσπερινός τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων τό ἑσπέρας μᾶς εἰσάγει στήν Μεγάλη Ἑβδομάδα διά τοῦ α΄ ἰδιομέλου τῶν ἀποστίχων:
Ἐκ βαΐων καὶ κλάδων, ὡς ἐκ θείας Ἑορτῆς εἰς θείαν μεταβάντες Ἑορτήν, πρὸς σεβασμίαν τῶν Χριστοῦ Παθημάτων, πιστοὶ συνδράμωμεν, τελετὴν σωτήριον, καὶ τοῦτον ὑπὲρ ἡμῶν, πάθος ὑφιστάμενον, κατοπτεύσωμεν ἑκούσιον, αὐτῷ δὲ τὸν ὕμνον, εὐχαριστοῦντες ἀναμέλψωμεν, ἁρμόδιον ἀνακράζοντες· Ἡ τῆς εὐσπλαγχνίας πηγή, καὶ τῆς σωτηρίας λιμήν, Κύριε δόξα σοι.​
Μάλιστα κατά τήν παλαιάν τάξιν ψαλλομένου αὐτοῦ τοῦ ἰδιομέλου ἀπεσύρετο ἡ εἰκών τῆς βαϊοφόρου ἐκ τοῦ προσκυνηταρίου καί ἐτοποθετεῖτο ἡ εἰκόνα τοῦ Νυμφίου (ὅρα Δίπτυχα 2007, σελ. 116, ὑποσημ. 113 καί Δίπτυχα 2008, σελ. 120, ὑποσημ. 101).
Ἡ δέ ἀπόλυσις αὐτοῦ τοῦ ἑσπερινοῦ εἶναι ἡ αὐτή μέ τοῦ ὄρθρου τῆς Μ. Δευτέρας: «Ἐρχόμενος ὁ Κύριος ἐπί τὸ ἐκούσιον πάθος διὰ τὴν ἡμῶν σωτηρίαν, Χριστός ὁ ἀληθινός...».

Κανένας ἑσπερινός δέν χάθηκε. Ἔγραψα γιά τό Τυπικό τῆς Ἀναστάσεως γιά νά δείξω ὅτι ἔχουν ἐπιπλέον τήν ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος. Ποῦ θά τήν ἐνέτασσον; Σέ ἔνα ἐπαναλαμβανόμενο ἑσπερινό. Δέν μποροῦσαν νά τήν ἐντάξουν στόν ὄρθρο. Κι αὐτό πάλι γιά νά ἐπαναλάβω: «Τά Γεγονότα ἔπρεπε νά ἐνταχθοῦν σέ κάποια ἀκολουθία, εἴτε ἑσπερινοῦ εἴτε ὄρθρου».


 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όπως πολύ σωστά επεσήμανε ο π. Μάξιμος οι ακολουθίες ως τελούνται σήμερα διαφέρουν από την αρχική των μορφή. Ο π. Κων. Παπαγιάννης στο σπουδαίο ψαλτικό βιβλίο του "Μεγ. Εβδομάς" έχει εν είδει παραρτήματος ύμνους της Ιεροσολυμιτικής παραδόσεως οι οποίοι συμπληρώνουν με ωραιότατο τρόπο κάποια "κενά" της νυν λειτουργικής πράξεως.

Εκτός αυτού το Σλαβονικόν Τριώδιον παραθέτει κανόνες αποδείπνου και για την Μ. Πέμπτη και την Μ. Παρασκευή.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σχετικά μ᾿ αὐτό πού γράφτηκε ἀλλοῦ
Ψαλλει ο Θρασυβουλος Στανιτσας . Ειναι μια ηχογραφηση σχετικα σπανια , διοτι ως γνωστον οι πατριαρχικοι ψαλτες , συνηθως δεν εψαλλαν την Μ. Τεταρτη το βραδι , οπου ψαλλεται ο ορθρος της Μ. Πεμπτης .
Πρέπει νά ἐξηγήσουμε ὄτι στό Πατριαρχεῖο —καί στό κλῖμα τοῦ Πατριαρχείου ἀκόμη— ὁ Ὄρθρος τῆς Μ. Πέμπτης ψάλλεται τό πρωί τῆς Μ. Πέμπτης καί ὄχι ἀπό βραδύς, ὅπως εἶχα γράψει στά προηγούμενα.

...ὅπως τῆς τελέσεως τοῦ ὄρθρου τῆς Μ. Πέμπτης ἀκόμη σέ πολλά μέρη τοῦ κλίματος τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου, τήν Μ. Πέμπτη τό πρωί, συναπτῶς μέ τήν ἑσπερινή θ. λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου...


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας

Σχετικά μ᾿ αὐτό πού γράφτηκε ἀλλοῦ
Αρχικό μήνυμα απο vagelis
Ψαλλει ο Θρασυβουλος Στανιτσας . Ειναι μια ηχογραφηση σχετικα σπανια , διοτι ως γνωστον οι πατριαρχικοι ψαλτες , συνηθως δεν εψαλλαν την Μ. Τεταρτη το βραδι , οπου ψαλλεται ο ορθρος της Μ. Πεμπτης .

Πρέπει νά ἐξηγήσουμε ὄτι στό Πατριαρχεῖο —καί στό κλῖμα τοῦ Πατριαρχείου ἀκόμη— ὁ Ὄρθρος τῆς Μ. Πέμπτης ψάλλεται τό πρωί τῆς Μ. Πέμπτης καί ὄχι ἀπό βραδύς, ὅπως εἶχα γράψει στά προηγούμενα.





... Τόσο σπάνια που αν προσέξετε καλά τί γίνεται στους Αίνους, θα διακρίνετε ''χέρι''. Για προσέξτε τί στίχος προηγείται του α ιδιομέλου των Αίνων ( αλλάζει και η βάση.... Άραγε έκανε τέτοιο λάθος ο Άρχων;;;Δε νομίζω...

Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὄντως τό «Συντρέχει λοιπόν» εἶναι ἀπό τόν Ἑσπερινό καί τό «Ἰούδας ὁ προδότης δόλιος ὤν» ἀπό τόν Ὄρθρο.

Ἀπό ποιά χρονιά νά εἶναι;

Χρόνια πολλά κυρ-Βαγγέλη κι εὐχαριστοῦμε!


 
Εμείς στο χωρίο αρχιζουμε τη ακολουθία λιαν πρωϊ. 3 η ωρα τον κανόνα και 4 το Χριστός Ανέστη, ψάλλουμε απλά μέλη σαν νέοι στο χώρο της βυζαντινης μουσίκης και τελιώνουμε γύρω στις 6-6.30 γιατί όλο το χωρίο και οι αποδημοι μένουν μεχρι τελος, πολλης και ο κόσμος που μεταλαμβάνει και ένας μόνο ιερέας. Ακολουθεί η ευλόγηση των αυγών και μετα στηνετε φαγοπότη με σούπα και σουβλάκια στο περίβολο του ναού μεχρι τις 8-9. ο εσπερινός της αγάπης τελείται γύρω στις 5 το απόγευμα και έχουμε την ευκαιρία να συμψάλλουμε με έμπειρους ψάλτες αποδήμους που έρχονται στο χώριο απο την πόλη μιας και αυτοι κάνουν Εσπερινό της Αγάπης στις 11-11.30.Ειναί πολύ ωραία εμπειρία.
Καλή Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα και Καλή Ανάσταση σε όλους εσάς και στις οικογένειες σας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εμείς στο χωρίο αρχιζουμε τη ακολουθία λιαν πρωϊ. 3 η ωρα τον κανόνα και 4 το Χριστός Ανέστη, ψάλλουμε απλά μέλη σαν νέοι στο χώρο της βυζαντινης μουσίκης και τελιώνουμε γύρω στις 6-6.30
Ὅπως ἔχω γράψει ἐδῶ, ὅτι γινόταν στήν Β. Ἑλλάδα πρίν τήν ἀπελεύθερωση (φέτος 100 χρόνια).


 
Top