Μετά τα τόσα που εγράφησαν, ας καταθέσω και εγώ την άποψή μου, η οποία όντως θα είναι "δύσπεπτη" σε αρκετούς:
Όπως και αλλού έχω γράψει, επειδή γεννήθηκα και μεγάλωσα σε προάστιο του Πειραιά και μορφώθηκα ψαλτικώς με τη διττή Αθηναϊκή παράδοση (σχολή Περιστέρη και μαθητών Σακελλαρίδη) δεν ασχολήθηκα ποτέ με το πατριαρχικό ύφος και τις προεκτάσεις και παραφυάδες του. Στην Ελλάδα των δεκαετιών 70 και 80 το Οικουμενικό Πατριαρχείο ήταν για εμάς κάτι μακρινό, έξω από τα ενδιαφέροντά μας. Η Μικρασιατικής καταγωγής οικογένεια του πατέρα μου είχε ηλικιωμένους συγγενείς που ομιλούσαν μεν περί Σμύρνης συχνά, ωστόσο περί Κωνσταντινουπόλεως δεν μιλούσε κανείς. Όταν ήρθε στην Ελλάδα τη δεκαετία του 80 ο μακαρίτης Πατριάρχης Δημήτριος θυμάμαι να σχολιάζουμε με φίλους μου ότι εάν ερχόταν ο Σέρβος ή ο Βούλγαρος Πατριάρχης τουλάχιστον θα ακούγαμε και ψαλμωδία σε άλλη γλώσσα, τόσο πολύ ενθουσιαστήκαμε!
Όταν αργότερα βρέθηκα ως φοιτητής στην Αγγλία (άρα και σε επαρχία του Πατριαρχείου) δεν άλλαξε τίποτα: οι περισσότεροι ψάλτες Κυπριακής καταγωγής έψαλλαν Κύπριους συνθέτες (Χουρμούζιο ή Καλλίνικο), αρκετοί δε έψαλλαν Σακελλαρίδη.
Το πόσο γελάσαμε με την α' έκδοση του ΗΟΠ (πρωτεύεων, τριτεύων κλπ.) το έγραψα και αλλού!
Προς τα τέλη όμως της δεκαετίας του 90 επανερχόμενος στην Ελλάδα είδα μια τάση "θεοποιήσεως" του Πατριαρχείου Κων/πόλεως και όλων των σχετιζομένων με αυτό. Εξεπλάγην! Παιδιά που μεγάλωσαν σε προάστια των Αθηνών με καταγωγή από Ήπειρο και Πελοπόννησο μιλούσαν για Κωνσταντινούπολη λες και είχαν μεγαλώσει στα Ταταύλα ή το Μακρυχώρι! Ένα αστείο (μην πω γελοίο!) θα καταγράψω: έναν έφηβο (με γονείς Ηπειρώτες) να μιμείται την προφορά και διάλεκτο της Κωνσταντινουπόλεως ενώ εγώ του έλεγα "Νυχτωθήκαμαν, πήγαμαν και τα άλλα δικά μας να λες! Τι Ηπειρώτης είσαι;" (σημ. Ηπειρώτισσα, και μάλιστα Βλαχόφωνη, είναι η μητέρα μου).
Άκουσα πολλούς να διατείνονται ότι ψάλλουν πατριαρχικά (ενώ είχαν μάθει και εκείνοι με πιάνο όπως εγώ!
) και είδα και διάβασα πολλές αναλύσεις επί αναλύσεων για τα ψαλτικά της Κωνσταντινουπόλεως, με άκριτο ζήλο και με "βατικανοποίηση" ακόμη και λαθών του ΤΜΕ ή της σύγχρονης πράξεως του Πατριαρχικού Ναού (π.χ. αντίφωνα άνευ στίχων!)
Δεν μέμφομαι κανέναν, ελευθερία έχουμε και εγώ καταθέτω την άποψή μου. Εγώ θα εξακολουθήσω να εφαρμόζω ό,τι έμαθα και όσα διδάχτηκα και ποσώς με απασχολούν οι αυθεντίες ψαλτικές ή μη, ενώ επαναλαμβάνω το ρητό του απ. Παύλου προς Γαλάτας "ἀπὸ δὲ τῶν δοκούντων εἶναί τι, ὁποῖοί ποτε ἦσαν οὐδέν μοι διαφέρει· πρόσωπον Θεὸς ἀνθρώπου οὐ λαμβάνει" και γνωρίζω ότι κατά το ψαλμικόν ο Κύριος θα συντρίψει οστά ανθρωπαρέσκων! Στο τέλος τέλος η επιβράδυνση στο τέλος κάθε στίχου της δοξολογίας μου θυμίζει τα εφηβικά μου χρόνια, ο αλλοπρόσαλλα γοργός χρόνος ψαλμωδίας των αντιφώνων των Παθών στον πατριαρχικό ναό δεν μου λέει τίποτα!
Αυτά και καλή χρονιά!
Υ.Γ. Την άποψή μου δεν την καταθέτω ως σωστή ή λάθος-την καταθέτω ως άποψη. Ίσως ο τοπικισμός με τον οποίο μεγάλωσα να είναι κακός, αλλά ταξείδι πίσω στο χρόνο ώστε να αλλάξω το πώς μεγάλωσα δεν μπορώ να κάνω!