[Ερώτηση] Πέτρος Λαμπαδάριος ο Πελοποννήσιος. (1730-1778) Εγραφε με την παλαιά γραφή;

Από μικρός ειχα αυτήν την απορία ακομα αλυτη ομως 😃 σχετικά με το αν ο Πέτρος Λαμπαδάριος ο Πελοποννήσιος εγραφε στην παλαιά γραφή. Παραδείγματος χάριν, το Αναστασιματάριο του Πέτρου, εχω ακουστα οτι εξηγηθηκε απο τον Γρηγόριο στην νεα γραφη. Δηλαδή, ήταν αργό και εξηγηθηκε σε συντομο;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Δεδομένου ότι η νέα γραφή εφευρέθηκε από τους τρεις δασκάλους αρκετά χρόνια μετά το θάνατο του Πέτρου, τότε σίγουρα τα βιβλία του τα έγραψε σε μια παλαιότερη.

Αυτό που δεν ξέρω να σου πω είναι αν η γραφή αυτή προϋπήρχε ή αν την έφτιαξε ο Πέτρος.

Δεν έχει πάντως να κάνει με μετατροπή του μέλους από αργό σε σύντομο. Εξ άλλου και τα αργά μέλη μετεγράφησαν στη νέα γραφή ως αργά.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
.............................................. 😃 1. σχετικά με το αν ο Πέτρος Λαμπαδάριος ο Πελοποννήσιος έγραφε στην παλαιά γραφή. Παραδείγματος χάριν, το Αναστασιματάριο του Πέτρου, έχω ακουστά ότι εξηγήθηκε από τον Γρηγόριο στην νέα γραφή. 2. Δηλαδή, ήταν αργό και εξηγήθηκε σε σύντομο;
1. Η γραφή του Πέτρου, "ήταν η γέφυρα", που ένωσε "την παλαιά γραφή" με την αναλυτική, της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1814. Σ΄αυτήν στηρίχθηκε η Πατρ. Επιτροπή για να κάνει μετεγγραφή & απλοποίηση "της παλαιάς παρασημαντικής". "Του Πέτρου η γραφή είναι η μητέρα της σημερινής γραφής & η κόρη της προηγούμενης". (Παναγιώτης Τζανάκος, σε συνέντευξη στο ραδ. σταθμό 89,5, εδώ.)
2. "Η εξήγηση των μελών"
δεν αφορά το είδος της μελοποιίας (σύντομο, αργοσύντομο ή αργό), αλλά την απλούστευση των μεγάλων υποστάσεων. Δηλ. "σημαδιών της Βυζαντινής παρασημαντικής", που προσδιόριζαν ολόκληρες μουσικές φράσεις και ήταν δύσκολο να απομνημονευθούν και να αποδοθούν κατά την ερμηνεία & εκτέλεση των μελών στην πράξη. (y)
 
1. Η γραφή του Πέτρου, "ήταν η γέφυρα", που ένωσε "την παλαιά γραφή" με την αναλυτική, της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1814. Σ΄αυτήν στηρίχθηκε η Πατρ. Επιτροπή για να κάνει μετεγγραφή & απλοποίηση "της παλαιάς παρασημαντικής". "Του Πέτρου η γραφή είναι η μητέρα της σημερινής γραφής & η κόρη της προηγούμενης". (Παναγιώτης Τζανάκος, σε συνέντευξη στο ραδ. σταθμό 89,5, εδώ.)
2. "Η εξήγηση των μελών"
δεν αφορά το είδος της μελοποιίας (σύντομο, αργοσύντομο ή αργό), αλλά την απλούστευση των μεγάλων υποστάσεων. Δηλ. "σημαδιών της Βυζαντινής παρασημαντικής", που προσδιόριζαν ολόκληρες μουσικές φράσεις και ήταν δύσκολο να απομνημονευθούν και να αποδοθούν κατά την ερμηνεία & εκτέλεση των μελών στην πράξη. (y)
Επομενως συμπαιρενουμε οτι ο Πετρος ειχε την δικη του γραφη απο την οποια εστερεωθη η αλλαγη, μεταρρυθμιση του 1814.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ο Πέτρος έκανε κι αυτός μεταγραφές αρχαιότερων βιβλίων στη δική του γραφή;
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Επομένως συμπεραίνουμε ότι ο Πέτρος είχε την δική του γραφεί από την οποία εστερεωθη η αλλαγή, μεταρρύθμιση του 1814.
Θα λέγαμε πως πρόκειται για "μια μεταβατική - εξηγητική γραφή", πριν την καθιέρωση της αναλυτικής, της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1814.
 
Last edited:
Επομενως η μεταρρυθμιση του 1814 με ποιον σκοπο εγινε; Συγγνωμη βεβαια εαν ενοχλω. Συγχωρησατε μοι ολοι.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Επομένως η μεταρρύθμιση του 1814 με ποιον σκοπό έγινε; ...........................
Ο Πέτρος, δεν "είχε εξηγήσει όλα τα μαθήματα στην αναλυτική παρασημαντική"!
Είχε προβεί στην κατάργηση "κάποιων υποστάσεων", διατηρώντας, όμως και κάποιες άλλες...
Στο συνημμένο αρχείο, από "τον Πατριάρχη της Β. Μουσικολογίας", ομότιμο καθηγητή κ. Γρ. Στάθη, φαίνονται συνοπτικά, οι μεταβολές στη σημειογραφία, το τελευταίο στάδιο της Εξηγητικής μεταβατικής σημειογραφίας (1670-1814), πριν την καθιέρωση της αναλυτικής.
 

Attachments

  • Εξέλιξη Παρασημαντικής (1670 - 1814) Γρ. Στάθη.pdf
    545.3 KB · Views: 49

giorgosgoudi

Νέο μέλος
υπάρχει ένας κατάλογος με το έργο του Πέτρου; τι δικές του συνθέσεις και τι εξηγήσεις έκανε;
 
Εργο: π.χ χερουβικα της εβδομαδος σειρες α και β,
Εξηγησεις: παλαιο αναστασιματαριο (του Δαμασκηνου)

Τα δινω ως παραδειγματα
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ἀπὸ τὶς ἐργασίες τοῦ ἀειμνήστου Σ. Παπαδοπούλου.
 

Attachments

  • Ιστορική επισκόπησις Παπαδόπουλου.pdf
    402.3 KB · Views: 13
  • Συμβολαί στην ιστορία της ΒΜ Παπαδόπουλου.pdf
    284.4 KB · Views: 10

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ο Πέτρος έκανε κι αυτός μεταγραφές αρχαιότερων βιβλίων στη δική του γραφή;
Ως χαλκέντερος εργάτης της μουσικής, ο οποίος "εθαυμάζετο υπό των συγχρόνων αυτού δια την έξοχον μουσικήν αυτού αντίληψιν και μίμησην, δυνάμενος μάλιστα να διαφυλάξη πιστώς δια της γραφής οιονδήποτε μέλος έστω και άπαξ ψαλλόμενον υπ΄ άλλου. Εντεύθεν υπό των Οθωμανών καλείτο χιρσίζ (κλέπτης, γιατί "έκλεβε μ. θέσεις, από ανατολίτικα μακάμια") και χότζας (διδάσκαλος)".
Το έργο του Πέτρου διαχωρίζεται σε δύο μεγάλες θεματικές ενότητες. Την εκκλησιαστική μουσική και την κοσμική. Κατά την πρώτη το εξηγητικό του έργο είναι ανεπανάληπτο, αφού απλοποίησε ακόμα περισσότερο την κουκουζέλειον και Ιωάννου Τραπεζουντίου παρασημαντική, ενώ ερμήνευε και τις θέσεις αρχαιότερων μελών, αποτελώντας τον συνδετικό κρίκο του μουσικού εκκλησιαστικού συστήματος πριν από τη μέθοδο των τριών διδασκάλων. Η διαμόρφωση τής αναλυτικής αυτής σημειογραφίας είναι σημαντική για τη συμβολή στην εξέλιξη της εκκλησιαστικής μουσικής, αφού τελικά σήμερα αποτελεί τον κορμό της εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσης. Περισσότερα, εδώ.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ευχαριστώ όλους για την άμεση ανταπόκριση.

Υπάρχει κατάλογος με τα χειρόγραφα του ίδιου του Πέτρου (ή αντίγραφα τους);
Διότι στις εργασίες αυτές δεν διευκρινίζεται ποια από όσα αναφέρονται έχουν ως πηγή της πληροφορίας κάποιο χειρόγραφο ή μεταγενέστερα έργα, όπως τις μεταγραφές Χουρμουζίου ή τις έντυπες μουσικές συλλογές.

Όσον αφορά τη σπουδαιότητα της γραφής του Πέτρου, αυτή θα φανεί καλύτερα αν δοθεί και ο κατάλογος με τους χαρακτήρες που εφηύρε αυτός (πρωταρχικό) και ένα συνοπτικό θεωρητικό με παραδείγματα.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ευχαριστώ. Αναζητώ κάτι αντίστοιχο με τον κατάλογο χειρογράφων του Χουρμουζίου.

Όσον αφορά το θέμα "κατάλογος του μουσικου έργου...." να σας ενημερώσω ότι δεν λειτουργεί. Θεωρώ όμως ότι εκεί θα βρίσκαμε το αρχείο που μόλις ανέβασε το μέλος alex7305. Αν αυτό ισχύει, ευκαιρία να το μεταφέρετε και εκεί.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἐννοῶ τά πολλά θέματα τῆς ὑποενότητας, πού ἴσως ὑπάρχουν ἀπαντήσεις σέ ἐρωτήσεις ἐκτός θέματος ἐδῶ.

Ἐπί τοῦ θέματος σχετικό ἐδῶ.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ο Πέτρος, δεν "είχε εξηγήσει όλα τα μαθήματα στην αναλυτική παρασημαντική"!
Είχε προβεί στην κατάργηση "κάποιων υποστάσεων", διατηρώντας, όμως και κάποιες άλλες...
Στο συνημμένο αρχείο, από "τον Πατριάρχη της Β. Μουσικολογίας", ομότιμο καθηγητή κ. Γρ. Στάθη, φαίνονται συνοπτικά, οι μεταβολές στη σημειογραφία, το τελευταίο στάδιο της Εξηγητικής μεταβατικής σημειογραφίας (1670-1814), πριν την καθιέρωση της αναλυτικής.

Εδώ με μπέρδεψες λίγο. Ο Πέτρος είπαμε είχε τη δική του γραφή. Μπορεί να ήταν γέφυρα κλπ αλλά δεν ήταν αυτό που κατά τους 3 δασκάλους χρειαζόταν ο κόσμος. Δηλαδή αν τα είχε εξηγήσει όλα μπορεί και να μη γινόταν η μεταρρύθμιση του 1814;

Αυτές οι "κάποιες υποστάσεις" μπορούν να αναφερθούν; τι υπήρχε και τι απέμεινε και πώς το ξέρουμε.

Το συγκεκριμένο συνημμένο αρχείο μειονεκτεί στο ότι δεν αναφέρει ούτε ένα παράδειγμα για όλα όσα γράφει. Οι φωτογραφίες χειρογράφων δεν βοηθούν σε κάτι. Μήπως υπάρχει κάτι καλύτερο; Ένα παράδειγμα μουσικής φράσης, πώς ήταν πριν τον Πέτρο, πώς το έγραψε ο Πέτρος και πώς το έκανε μετά ο Χουρμούζιος στη νέα μέθοδο.

Παρατηρώ επίσης και σε άλλες συζητήσεις ότι το ενδιαφέρον περιστρέφεται γύρω από τους χαρακτήρες ποιότητας. Μόνο αυτό είναι; Στα υπόλοιπα θέματα παλαιά και νέα γραφή ταυτίζονται;
 
Top