Αρχοντικά ψαλσίματα

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Ἀδελφέ, ἄσε τὴν ἐπιστήμη καὶ τὴ γνώμη καὶ τὸν συνδιασμό των. Καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὴν ἀνάλυσι, ἡ άνάλυσι στὸ τέλος τέλος ὁδηγεῖ στὴ διάλυσι ... Καὶ ὅπως ἔλεγε ὁ κὺρ Θρασύβουλος, οἱ παρτιτοῦρες οἱ γεμᾶτες σταυροὺς μοιάζουν μὲ ... κοιμητήριο.
Αντωνης Μιχελουδακης;74735 said:
Συνεχίζουμε με άλλα δύο μέλη.Μήπως θα μπορούσε κάποιος μουσικολόγος να μας κάνει ανάλυση του ψαλσίματος του άρχοντα ώστε να έχουμε και μια επιστημονική γνώμη;Πάντως και δω ο άνθρωπος μας καθηλώνει.Πάντα γειά
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Αυτά που γράφεις αδερφέ Μάρκελλε, (σε έχω χάσει τελευταία) είναι σωστά.Αλλωστε δες, πήρες περισσότερα ευχαριστώ απο την κυρίως ανάρτηση.....:confused:αλλά πρέπει να δώσουμε τον λόγο και στην επιστήμη να πεί την άποψή της για κάθε σπουδαίο ψάλτη και φυσικά και για τον άρχοντα.Τι να την κάνουμε μια μουσικολογία χωρίς λόγο για τα σύγχρονα ψαλσίματα;Λέει ένας μεγάλος ότι η μουσικολογία δεν ψάλλει αλλά όμως πρέπει να προσπαθεί να μας βοηθά στο να ψάλλουμε σωστά.Η ψαλτκή έχει σωστή έκφραση και δεν είναι μπείτε σκύλοι αλέστε......Ο λόγος λοιπόν στους μουσικολόγους όποτε θέλουν και μείς υπόχρεοι να ακούσουμε.Πάντα γειαΥΓ.Ετοιμάζονται και άλλα
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Συνεχ'ιζω με Τήνο.Ακούστε φίλοι μου(ειδικά οι νέοι) πως ένας ψάλτης μοναχός του χωρίς βοηθούς και ισοκράτες (τα φετίχ των σημερινών ψαλτών) μπορεί να σε συναρπάσει.Βέβαια συναρπάζει όχι μέσω της επίδειξης αλλά της επιστημονικής θα έλεγα ψαλμωδιας, απόδοσης δηλ, των γραφομένων στους ύμνους.Προσέξτε πως τονίζει τις κλασσικές γραμμές κάνοντας στην άκρη παρατονισμούς οι οποίοι λόγω άγνοιας πολλές φορές καταδιώκουν τους ψάλλοντας.Προσέξτε πως δαμάζει φθόγγους και συλλαβές δίνοντας ένα γλυκό και μεγαλόπρεπο ψάλσιμο.Σημασία δεν έχει τι θα πείς -ειδικά αν λες κλασσικά μαθήματα-αλλά πως θα τα πείς.Γι αυτό λόγω άγνοιας πολλές φορές λέμε πως τα κλασσικά μαθήματα είναι ξεπερασμένα η ότι χρήζουν διορθώσεων.Τίποτα δεν έχουν ανάγκη παρά μόνο ψάλτες να τα ψάλλουν.Πάντα γειά
 

Attachments

  • Θ Ωδή πάσχα.mp3
    3 MB · Views: 191

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Και μονο απο την ομορφη περιγραφη σας κ. Αντωνη μας αρεσει το κομματι χωρις να το ακουσουμε καν:D:D:D Ειπατε μια μεγαλη αληθεια...το πως ψαλλουμε τα κλασσικα κειμενα!:wink: Η δικη μου ενσταση εγκειται στο οτι καποιοι τα βαζουν με ψαλτες οι οποιοι αναλυουν τις κλασσικες θεσεις. Τα κλασσικα κειμενα μια χαρα ειναι οπως ειπατε αρκει να ψαλλούν κ αναλογα...:cool:
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αντώνη, σύντεκνε:wink:, κατ’ αρχήν ευχαριστούμε θερμά και σένα και τον άρχοντα για τις ηχογραφήσεις αυτές.

Δεύτερον, συνέχισε ακάθεκτος, γιατί κάνεις πολύ καλό κατά τη γνώμη μου σε όσους τις ακούνε (κυρίως νέους που ψάχνουν για ψαλτικά πρότυπα και ορισμένα κλασικά τους φαίνονται ίσως λίγο απόμακρα).

Τρίτον (κι εδώ θέλω να επεκταθώ λίγο, αλλά αν πω κάτι λάθος διορθώστε με οι επαΐοντες): σωστά χρησιμοποίησες τη λέξη αρχοντιά. Η αρχοντιά και γλωσσικά αν την εξετάσουμε σημαίνει κάτι διαφορετικό από την ηγεμονικότητα και την επιβλητικότητα: κάτι πιο λεπταίσθητο, πιο ευαίσθητο και πιο ανθρώπινο. Αυτό νομίζω ότι έχει ο κ. Νερατζής και ταπεινά πιστεύω ότι το κατορθώνει κυρίως με τρία στοιχεία που παραπέμπουν έμμεσα ή άμεσα στην προσομοίωση στοιχείων της ψαλτικής με στοιχεία της ομιλίας. Δηλαδή:
α) μια πολύ ανοιχτή αρθρωτικά φωνή με θαυμάσια ρινική αντήχηση, που είναι πιο κοντά στην καθημερινή λαλιά από τη σχετικά κλειστά τοποθετημένη φωνή της πλειοψηφίας των πατριαρχικών ψαλτών.
β) αυξομειώσεις της έντασης (αν και αυτό είναι για πολλούς και σημείο αμφιλεγόμενο) που δίνουν στο ψάλσιμο έναν τόνο ανάγλυφο και ζεστό και πάντως γεμάτο ζωντάνια και ποικιλία, θυμίζοντας τον επιτονισμό και τη δυναμική της καθημερινής λαλιάς
γ) προσεχτική έως αριστοτεχνική χρήση του ψηφιστού (θα έλεγα και για τους άλλους χαρακτήρες, αλλά νομίζω ότι κυρίως αυτό κάνει τη διαφορά) που επιτρέπει την ανάδειξη των νοημάτων, ήτοι του ανθρώπινου λόγου, μες από τη μουσική.
Εν ολίγοις η αρχοντιά του, κατά τη γνώμη μου πάντα, συνδυάζει την ηγεμονικότητα με την ευαισθησία και γι' αυτό έχει κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον, ανεξάρτητα από τα προσωπικά γούστα του καθενός. Και πάλι ευχαριστούμε!
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Γιώργο φίλε μου, το παραπάνω μνμ σου τα λεει όλα.Μπράβο που καταλαβαίνεις και χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί και άλλοι πολλοί καταλαβαίνουν.Σε ευχαριστώ για την μουσικοφιλολογική ανάλυση.Ενα μόνο έχω να πω:οτι ο άρχοντας εκτελεί όλα τα ψαλτικά σημάδια ψηφιστόν βαρεία κλπ.Ο άρχοντας δεν ψάλλει απλά όμορφα αλλά σωστά και γι αυτό οφείλουμε να μυηθούμε...Πάντα γειά
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Να προσθέσω στα παραπάνω πέρα από την φωνητική τοποθέτηση που είναι θέμα ατομικό, ότι κατά δική του ομολογία (που πιστεύω γίνεται φανερή και σε όποιους κάνουν ακουστική μελέτη) δεν εκτελεί ούτε ερμηνεύει τίποτα δικό του, γιαυτό και δεν υπάρχει ερμηνεία "κατά Νεραντζή" εξάλλου (ενώ υπάρχουν άλλες επώνυμες "ερμηνείες"), αλλά αυτά είναι αποστάγματα εμπειρείας και μελέτης πάνω στην ερμηνεία του μέλους και των στοιχείων που το αποτελούν, (που πολλοί σημερινοί τα θεωρούμε διακοσμητικά στοιχεία) όπως αυτή παραδόθηκε από τους συνδέσμους που έχουμε με την παλαιά ψαλτική (Ναυπλιώτη και Πρίγγο).

Υ.Γ. Γιώργο, πρόσεξε τι γίνεται και με το αντικένωμα :wink:.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ναι, Χρήστο, όπως και η πεταστή και τα κεντήματα. Απλώς ανέφερα το ψηφιστό ως ειδοποιό στοιχείο. Αλλά μιας και άνοιξε η κουβέντα αυτή, λέω ότι θα ήταν ευχής έργον (και ως μαθητές του μακάρι να του το ζητήσετε) να μας δώσει ένα μέλος που ψάλλει και μαζί το ακριβές κείμενο από το οποίο ψάλλει, ώστε να παρακολουθήσει κανείς εποπτικά και εν είδει μαθήματος το πώς ερμηνεύει την ενέργεια του κάθε σημαδιού.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Θα γίνει και αυτό (κάτι ετοιμάζεται...). Μία καλή γεύση του τι εννοεί πάντως (και ερμηνευτικά αλλά και γλωσσικά-προφορικά), βρίσκεται στο βιβλίο του "Συμβολή στην ερμηνεία του Εκκλησιαστικού μέλους".

Υ.Γ. Μαθητής του δεν μπορώ να πω ότι είμαι (που τέτοια τιμή...) αλλά μαθητεύων (εντελώς καταχρηστικά) λόγω μίας επαφής μας τους τελευταίους μήνες...
 
Last edited:

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Αγαπητέ Γιώργο για σένα και για όποιον άλλον ενδιαφέρεται παραθέτω σχετικό λινκ με το χερουβικό του Πέτρου όπως το έψαλλε ο δάσκαλος στο σεμινάριο που γίνηκε επαε στο Ρέθεμνος.Επίσης σου επισυνάπτω και το κείμενο που για τις ανάγκες του σεμιναρίου ο δάσκαλος το έχει μουντζαλώσει με κάτι παλιά σημάδια για διευκόλυνση των μαθητών.Θώριε λοιπόν το κείμενο και άκου και πάλι επαε ειμαστονε..ΥΓ.ηντα θέλες να με πείς σύντεκνο;Μου θύμισες τις καταβολές μου.Πάντα γειά
http://www.youtube.com/watch?v=JU8Wmy7e1uk
 

Attachments

  • χερουβικο Πέτρου.jpg
    522.5 KB · Views: 80
  • χερουβικο Πέτρου 2.jpg
    509.2 KB · Views: 33
Last edited:

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Μηπως εχετε ηχογραφηση του Αρχοντα με το Δοξαστικο "Αιμα και πυρ" ; Ευχαριστω !
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Μηπως εχετε ηχογραφηση του Αρχοντα με το Δοξαστικο "Αιμα και πυρ" ; Ευχαριστω !
Δεν το έχω άμεσα.Θα το βρω όμως.Σήμερα επισυνάπτω το παρακάτω χερουβικό.Καλή ακρόαση
 

Attachments

  • χερουβικο αγια.mp3
    6.8 MB · Views: 178
Μια καταπληκτική ερμηνεία του Η΄Εωθινού "Τα της Μαρίας" σύνθεση Αθανασίου Παναγιωτίδη, που έχει ανεβάσει ο Χάρης εδώ:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=11324
από τον Άρχοντα Δημήτριο Νεραντζή, από ζωντανή ραδιοφωνική εκπομπή του 1977 από Άγιο Μηνά Ηρακλείου. Από το αρχείο Φραγκίσκου Μανιάτη, τον οποίο και ευχαριστώ.
Αφιερωμένο στον Αντώνη που άνοιξε το θέμα!
 

Attachments

  • EothinonHPanagiotidi-DNerantzhs.wma
    4.3 MB · Views: 161

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Μηπως εχετε ηχογραφηση του Αρχοντα με το Δοξαστικο "Αιμα και πυρ" ; Ευχαριστω !

Κύριε Μιχελουδάκη,

μια υπενθύμιση και παράκληση κι από μένα,
εάν το έχετε ανεβάστε σας παρακαλώ το μιας και είναι επίκαιρο.

ευχαριστώ
 
Top