Ανεβοκατέβασμα της βάσης και αιτίες

jimis

Παλαιό Μέλος
Εεεεεεπ!!! Τι μπηχτή ήταν αυτή για το Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο;;; Εντάξει, δε λέω, ανέβαινε κάργα στις βάσεις κάποιες φορές (ειδικά στα χερουβικά, έχω επισυνάψει σχετικά κάμποσα στις ηχογραφήσεις), αλλά στη φράση "να φαλτσάρει... βλ. Χρύσανθος" δεν ξέρω, κάτι μου κάθεται στο λαιμό... :mad:

Κακά τα ψέματα:)...Οταν λέει κάποιος ενα μάθημα αργό η μεγάλο και ανεβαίνει μιάμιση φωνή... στην γλώσσα της μουσικής είναι φάλτσος:rolleyes:...Άσχετο αν στην πορεία του μέλους δεν φαίνεται επειδή ανεβα'ινει σιγά σιγά....Μεγάλη Τρίτη στον Λαμπρόπουλο ολόκληρη Κασσιανή δεν έφυγε ούτε μόριο:eek:....και σαν τον ρώτησα μου είπε.Πρέπει την ώρα της εκτέλεσης να ακούς βαθιά στο μυαλό σου τον βόμβο την βάση του ήχου.΄Αλλο χροιά και ύφος και άλλο φάλτσο και σκαμπανεβάσματα:rolleyes: Μην αναφερθώ σε ονόματα γιατί θα ανοίξω θέμα Επίσης ο ισοκράτης κρατάει την βάση αντί να την χάνει και αυτό γιατί είναι μηχάνημα:eek:....καθώς οπως λέγεται τα λαθη είναι για τους ανθρ'ωπους:p
 
Πολύ χρήσιμες οι παρατηρήσεις των αγαπητών μελών..
Καταθέτοντας και την δική μου εμπειρία πιστεύω ότι η βάση συνήθως ανεβαίνει και όταν ιδίου επιπέδου ιεροψάλτες ψάλλουν μαζί χωρίς κάποιος από τους 2 να προηγείται..Σε τέτοιες περιπτώσεις στο βωμό μιας άτιπης και χωρίς νόημα φωνητικής κόντρας η βάση δύσκολα συγκρατείται..:wink:
Μου έχει τύχει να ακούω διακεκριμένους ιεροψάλτες να ανεβαίνουν 2 φωνές σε ανοιξαντάρια πλ Δ του Φωκαέως, σε μέλος δηλαδή πασίγνωστο..
Είναι επίσης λάθος κατά τη γνώμη μου όταν ανεβεί η βάση να προσπαθούμε κατά τη διάρκεια του μέλους να την επαναφέρουμε..Ηχεί πολύ άσχημα..και το αντιλαμβάνεται κάλλιστα όποιος από το σεβαστό ακροατήριο έχει μουσικό αυτί..Καλύτερο είναι να αλλάξουμε μια μελωδική γραμμή ανάλογα πάντα και με την εμπειρία του καθενός, προσέχοντας τις καταλήξεις των γραμμών..
 

anaplirotis

Νέο μέλος
Αν ο δεύτερος ιεροψάλτης δεν μπορεί να ψάλει στον τόνο του πρώτου, πρέπει ή όχι να κατεβάσει τη βάση;
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
....Μεγάλη Τρίτη στον Λαμπρόπουλο ολόκληρη Κασσιανή δεν έφυγε ούτε μόριο:eek:....και σαν τον ρώτησα μου είπε.Πρέπει την ώρα της εκτέλεσης να ακούς βαθιά στο μυαλό σου τον βόμβο την βάση του ήχου....:p

Στο να μη "φεύγει" η βάση, πολύ βοηθάει στο να έχει ο ψάλτης γνώση και εμπειρία και ο ίδιος να μπορεί να κάνει ... σωστό ισοκράτημα. Κάτι που, όπως έχω διαπιστώσει, αρκετοί το θεωρούν, δυστυχώς, υποτιμητικό!! (μάλλον γιατί δεν το έμαθαν ποτέ).
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Στο να μη "φεύγει" η βάση, πολύ βοηθάει στο να έχει ο ψάλτης γνώση και εμπειρία και ο ίδιος να μπορεί να κάνει ... σωστό ισοκράτημα. Κάτι που, όπως έχω διαπιστώσει, αρκετοί το θεωρούν, δυστυχώς, υποτιμητικό!! (μάλλον γιατί δεν το έμαθαν ποτέ).

A, μπράβο Δημήτρη!

Αν ο δεύτερος ιεροψάλτης δεν μπορεί να ψάλει στον τόνο του πρώτου, πρέπει ή όχι να κατεβάσει τη βάση;

Αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα και με έχει απασχολήσει κι εμένα. Είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, μερικοί από τους οποίους άπτονται και των σχέσεων ανάμεσα στους δύο ψάλτες. Όταν η σχέση αυτή δεν είναι πολύ καλή, μια τέτοια ενέργεια μάλλον με προσβολή μοιάζει. Προσωπικά, αν χρειαζόταν να το κάνω, θα το έκανα κατόπιν μιας μορφής συνεννοήσεως, πχ. θα έστελνα τον βοηθό μου ή κάποιον στον δεξιό να εξηγήσει και να ζητήσει συγγνώμη (για να μην κάνω νόημα από μακριά). Χρειάζεται πολλή λεπτότητα σε θέματα ιεραρχικής προτεραιότητας του δεξιού ψάλτη, η οποία δεν είναι απλώς ζήτημα διαφοράς στην υπηρεσιακή βαθμίδα, αλλά ζήτημα εκκλησιαστικής τάξης.
 

anaplirotis

Νέο μέλος
A, μπράβο Δημήτρη!



Αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα και με έχει απασχολήσει κι εμένα. Είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, μερικοί από τους οποίους άπτονται και των σχέσεων ανάμεσα στους δύο ψάλτες. Όταν η σχέση αυτή δεν είναι πολύ καλή, μια τέτοια ενέργεια μάλλον με προσβολή μοιάζει. Προσωπικά, αν χρειαζόταν να το κάνω, θα το έκανα κατόπιν μιας μορφής συνεννοήσεως, πχ. θα έστελνα τον βοηθό μου ή κάποιον στον δεξιό να εξηγήσει και να ζητήσει συγγνώμη (για να μην κάνω νόημα από μακριά). Χρειάζεται πολλή λεπτότητα σε θέματα ιεραρχικής προτεραιότητας του δεξιού ψάλτη, η οποία δεν είναι απλώς ζήτημα διαφοράς στην υπηρεσιακή βαθμίδα, αλλά ζήτημα εκκλησιαστικής τάξης.

Έψαλλα κάποτε αριστερά από τον Μανόλη Χατζημάρκο με τον οποίο οι σχέσεις μας ήταν άριστες. Όμως, όταν, ενώ εγώ είμαι βαρύτονος, ξεκίνησε ανοιξαντάρια σε βάση φα# τρελάθηκα! Στον πρώτο μου στίχο προσπάθησα να ακολουθήσω διασκευάζοντας τις ψηλές γραμμές. Έστειλα μήνυμα παρακαλώντας να αλλάξει εκείνος τη βάση, αλλά μου χαμογέλασε σαν νά έλεγε: "προσπάθησε". Το έκανα κι εγώ ντο, από πείσμα είναι αλήθεια γιατί μπορούσα και σε ρε και το βγαλα μέχρι τέλους. Δε δημιουγήθηκε κανένα πρόβλημα γιατί ο Μανώλης είναι εξαίρετος άνθρωπος εκτός από μεγάλος μουσικός. Εν ολίγοις, πρώτη ευθύνη κατά τη γνώμη μου έχει ο πρωτοψάλτης που οφείλει να σέβεται τη φωνητική έκταση του αριστερού του.
 

agrippas

Μέλος
Το ότι η βάση έφυγε είναι δείγμα ότι έγινε τουλάχιστον ένα λάθος στα διαστήματα (φάλτσο). Αρκεί ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ λάθος διάστημα που θα πατηθεί να στείλει τη βάση ψηλότερα ή χαμηλότερα, διότι στη Βυζαντινή τα διαστήματα είναι σχετικά (δηλαδή δεν έχεις κάποιο όργανο να σου χτυπάει τις νότες στο σωστό τους ύψος, και η μόνη σου αναφορά είναι το πού πατήθηκε η προηγούμενη).

Έμπειροι ψάλτες όταν διαπιστώσουν ότι χτύπησαν λάθος νότα, έχουν την ικανότητα να την επαναφέρουν στιγμιαία χρησιμοποιώντας την τεχνική που είπε ο Λαμπρόπουλος στο φίλο μας πιο πάνω (δηλαδή έχοντας μέσα τους χωνέψει καλά τη βάση του ήχου ή του ισοκρατήματος).

Συμβαίνει όμως πολλές φορές, ειδικά όταν λένε πολλοί μαζί, να μην ακούει ο ένας (ο έμπειρος) σωστά τη φωνή του και η βάση να παρουσιάζει αστάθεια. Επίσης είναι ορισμένοι ψάλτες που δεν έχουν καλό αφτί και με το που θα ανοίξουν το στόμα τους να πουν το κομμάτι έχουν ήδη φύγει 2-3 μόρια από τη βάση. Αν αυτό γίνει 4 φορές, τότε η βάση έχει μετατοπιστεί ολόκληρο τόνο (πχ. σε δοξολογίες).

Άρα: Θέλει καλό αφτί και ακριβή εκτέλεση διαστημάτων. Πολύ βοηθάει αυτό που είπε ο Λαμπρόπουλος, ξέρει αυτός τι λέει.
 

ΧΡΗΣΤΟΣ Δ.

Χρήστος Δράκος - Αναγνώστης
Οι βάσεις ανεβοκατεβαίνουν, κατά προσωπική εκτίμηση και πείρα, στους διατονικούς ήχους συνήθως. Αυτό συμβαίνει διότι δεν εκτελούμε τις έλξεις των κινούμενων φθόγγων προς τους εστώτες (σταθερούς) κάθε τετραχόρδου, σύμφωνα πάντα με τον ήχο που ψάλουμε. Οι λόγοι των κακών αυτών εκτελέσεων είναι:

1) Δεν γνωρίζουμε ποιες είναι οι έλξεις αυτές. Τα σύγχρονα θεωρητικά δεν τις αναφέρουν και οι δάσκαλοι, των ωδείων και των μουσικών σχολών, προκειμένου να παραδώσουν την ύλη του κάθε έτους, δεν τις αναφέρουν (με αρκετές εξαιρέσεις από ανθρώπους που έχουν μεράκι και πόθο να δημιουργήσουν άξιους συνεχιστές και καλούς ψάλτες)

2) Η έλλειψη εμπειρίας και πρακτικής κατάρτισης. Οι περισσότεροι έχουμε την εντύπωση ότι γίναμε μεγαλοπρωτοψάλτες, επειδή είμαστε πτυχιούχοι ή διπλωματούχοι! Ο Στανίτσας άραγε είχε πτυχίο και δίπλωμα;

3) Στηριζόμαστε στα ετοιματζίδικα μαθήματα με προσημειωμένες έλξεις και άλλα πολλλά και όταν δούμε μια δίγραμμη ύφεση ή δίεση, στην προσπάθεια μας να την εκτελέσουμε γίνεται το έλα μα δεις. Πόσο μάλλον αν πέσει στα χέρια μας κλασικό μάθημα χωρίς σημειώσεις!!!

4) Η αλλαγή ήχου στο κείμενο χωρίς να σημειώνεται (Ανοιξαντάρια Ραιδεστηνού), αλλά και όταν σημειώνεται, η αποτυχία επαναφοράς στη σωστή βάση του αρχικού ήχου

5) Όπως έχουν πει και άλλοι συνάδελφοι, η προσπάθεια πολλών να ψάλουν μαθήματα prima vista και όχι μαθήματα που τα γνωρίζουν και τα έχουν προετοιμάσει. Άραγε αυτή η επίδειξη σημαίνει ότι ξέρουμε πολλά ή ότι έχουμε μεγάλη βιβλιοθήκη;

6) Ο εκβιασμός της φωνής λόγω υπέρμετρου ζήλου ή ενθουσιασμού.

7) Κακοί βοηθοί, όπως έχουν πει και άλλοι, οι οποίοι κατά τη γνώμη μου πρέπει να απομακρύνονται, με ευγένεια πάντα και χωρίς να προσβάλουμε κανέναν.


Η μετατόπιση βάσης σπάνια γίνεται σε χρωματικούς και εναρμόνιους ήχους:

1) Στους χρωματικούς ήχους δεν παρατηρούνται έλξεις άλλες εκτός αυτών που ισχύουν από τη θεωρία, με εξαίρεση το μαλακό χρωματικό που ακούγεται σαν διατονικό όταν η μελωδία ακουμπά στον Πα και επιστρέφει προς τα πάνω, αν έχουμε κρατήσει στο αυτί και στο νου μας τον Κε δε χανόμαστε.
Αλλά και στο σκληρό χρωματικό αν δεν εκτελέσουμε το διάστημα Γα - Δι, κατα την κατάβαση, όπως ορίζει η θεωρία μας πέφτει ο Πα, αλλά πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει μόνο άπειρους ψάλτες.

2) Οι εναρμόνιοι ήχοι δεν έχουν και αυτοί έλξεις εκτός αυτών που ορίζει η κλίμακα τους. Αν λάβουμε υπ΄ όψιν ότι οι κλίμακες των ήχων αυτών ταιριάζουν, κατά κάποιο τρόπο με τις ευρωπαϊκές, υποθέτω ότι ότι είναι λίγο δύσκολο να ξεφύγουμε γιατί στα ραδιόφωνα ακούμε όλη μέρα αυτές τις κλίμακες!!!!
Βέβαια εξαίρεση αποτελεί ο βαρύς διατονικός, για τον οποίο ισχύει ότι έχω πει παραπάνω για τους διατονικούς ήχους.


Τέλος θα ΄θελα να σας μεταφέρω τις συμβουλές του δασκάλου μου (Σπυρίδωνα Υφαντή Α.Υ.Μ.Χ.Ε. για όσους τον γνωρίζουν ή έχουν ακούσει για αυτόν).

1) " Στη σχολή (Βυζαντινής Μουσικής) διδάσκεσε. Στο σπίτι μαθαίνεις. Στο αναλόγιο δίπλα σε έμπειρο εμπαιδώνεις."

2) " Αν είναι δυνατό 100 φορές παραλλαγή και 1 μέλος. Όταν γίνει δικό σου άκου καλά για να βρεις την ποιότητα και το ύφος. Για να βρεις τι κρύβεται πίσω από τους χαρακτήρες."

3) "Όταν το μάθεις παραλλαγή διάβασε πρώτα το ποίημα και μετά ψάλε."

4) "Για να ανεβάσεις ένα μάθημα στο αναλόγιο πρέπει να το πεις στο σπίτι σου 300% καλά, να μη σου πω να το μάθεις απ' έξω, έτσι θα έχεις 50% απόδοση στην εκκλησία και σταδιακά θα ανεβαίνεις. Με την επανάληψη μαθαίνεις καλύτερα. Μη κοιτάς εμένα που βάζω ότι βρω μπροστά μου, νομίζω έγινα και 'γω ψάλτης".
 
T

Tzanakos_B

Guest
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από άλλη άσχετη συζήτηση.

Θέλω να κάνω μια πολύ σοβαρή ερώτηση στα μέλη του φόρουμ, ειδικά όσα τυχαίνει να έχουν ασχοληθεί με ορθοφωνία ή με μέτρηση διαστημάτων.
Για ποιος λόγους πέφτει η βάση σταδιακά;
Όλοι ξέρουμε ότι το μουσικό διάστημα αποτελείται από μικρότερα μόρια, που όσο χάνονται σταδιακά από την πιθανή παραμικρή έλλειψη ακρίβειας, τόσο πιθανότερο είναι μετά από 5-10 λεπτά να έχει κατέβει η βάση, π.χ. έναν τόνο.
Το ερώτημα είναι: υπάρχουν παράγοντες που το ενισχύουν αυτό; Π.χ. η χροιά της φωνής του ψάλτη ή του ιερέα; Η έλλειψη ισοκρατήματος; Οι ποικίλες φθορές μέσα στο μέλος; Η εναλλαγή δεξιού και αριστερού ψάλτη; Και γιατί συμβαίνει αυτό ειδικά σε γυναικείες χορωδίες;
Και ξέρετε τρόπους να αποφευχθεί; (Εκτός από το να χτυπάς κάθε λίγο τη διαπασών....)
Ευχαριστώ.

Ο αειμνηστος Τσολακιδης ελεγε οτι στον πατριαρχικο ναο, στην εποχη του, ο Ναυπλωτης απο το Θεος Κυριος .... αρχιζε με υψηλη βαση και οτι την διατηρουσε σταθερη μεχρι το τελος. !!! Το ιδιο εκανε και ο Πριγγος αργοτερα και οταν καποιος πιστος τον ρωτησε , Γιατι Δασκαλε πρωι, πρωι, ψαλλεις ψηλα , πανηγυρικα αφου ο ναος ειναι αδειος ??? Ο Πριγγος απαντησε. με βλεπουν και με ακουνε ολοι οι αγιοι που βρισκονται μεσα στο ναο !! [ οι αγιογραφιες τους ]. Γεγονος ειναι οτι σημερα παντου, κυριως στα χωρια , οι βασεις αλλαζουν πολυ ευκολα και στον Ορθρο αλλα και στη Θεια Λειτουργια. Βασικη αιτια , κατα την ταπεινη αποψη μου , η ελλειψη Μουσικης Παιδειας ..... Οι Πατριαρχικοι κυριως αλλα και οι Πολιτες και Οι Αγιορειτες δεν αντιμετωπιζουν τετοιο προβλημα. Εχουν Μουσικη Παιδεια , σεβονται την ΠΑΡΑΔΟΣΗ και... Ψαλλουν !!! δεν αυτοσχεδιαζουν... Εμεις οι υπολοιποι , τι κανουμε ??? Πολλα θα μπορουσα να γραψω αλλα το θεμα ειναι πολυ σοβαρο και μαλλον δεν μπορει να αντιμετωπιστει , γιατι υπαρχουν πολλοι αρνητικοι παραγοντες που το καθιστουν ανεπιλυτο... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Σχετικά με το ανέβασμα της βάσης, να σας πω πως έτυχε φέτος να βοηθώ στο αναλόγιο ισοκρατώντας κατά την αγρυπνία που τέλεσαν οι εκπρόσωποι της Ιεράς Κοινότητος του Αγ. Όρους φέτος στον Άγ. Δημήτριο. Κάθε 2-3 στίχους Ανοιξανταρίων η βάση ανέβαινε 1 με 2 τόνους και την ξανακατεβάζανε. Αυτό κράτησε μέχρι τέλους. Μπορεί να έχει να κάνει και με την ηχητική του ναού, καθώς πολλές φορές ξεκινούσαν ψηλότερα.
Ακόμη, μη θεωρούμε πως οι παλαιοί ήταν άψογοι στο θέμα αυτό. Ακούστε τον Πρίγγο στο «Πάσαν την ελπίδα μου» που ανεβαίνει ένα τόνο, από το Σι στο Ντο#. Πολλοί το έχουν αυτό το μειωνέκτημα, και εκ των επιφανεστέρων ψαλτών, να γλιστρούν τη βάση προς τα πάνω. Ίσως είναι θέμα ευμέλειας των διαστημάτων, που έλεγε ο Καραμάνης, αλλά δε φταίει πάντα αυτό, όπως στο προαναφερθέν παράδειγμα του ναού του Αγ. Δημητρίου.
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
Σχετικά με το ανέβασμα της βάσης, να σας πω πως έτυχε φέτος να βοηθώ στο αναλόγιο ισοκρατώντας κατά την αγρυπνία που τέλεσαν οι εκπρόσωποι της Ιεράς Κοινότητος του Αγ. Όρους φέτος στον Άγ. Δημήτριο. Κάθε 2-3 στίχους Ανοιξανταρίων η βάση ανέβαινε 1 με 2 τόνους και την ξανακατεβάζανε. Αυτό κράτησε μέχρι τέλους. Μπορεί να έχει να κάνει και με την ηχητική του ναού, καθώς πολλές φορές ξεκινούσαν ψηλότερα.
Ακόμη, μη θεωρούμε πως οι παλαιοί ήταν άψογοι στο θέμα αυτό. Ακούστε τον Πρίγγο στο «Πάσαν την ελπίδα μου» που ανεβαίνει ένα τόνο, από το Σι στο Ντο#. Πολλοί το έχουν αυτό το μειωνέκτημα, και εκ των επιφανεστέρων ψαλτών, να γλιστρούν τη βάση προς τα πάνω. Ίσως είναι θέμα ευμέλειας των διαστημάτων, που έλεγε ο Καραμάνης, αλλά δε φταίει πάντα αυτό, όπως στο προαναφερθέν παράδειγμα του ναού του Αγ. Δημητρίου.

Αγαπητε συναδελφε, σημερα τα ψαλτικα δεν ειαι οπως ηταν παλια γιαυτο και ακουμε συνθεσεις τυπου Αγνη Παρθενε, Δεσπονα... Παλιοτερα στην ΠΟΛΗ, στο ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ αλλα και σε διαφορες πολεις, Θεσσαλονικη Πυργος, και αλλες , ολοι σχεδον Ψαλτες , κληρικοι , λα ι κοι ειχαν Μουσικη Παιδεια και γνωριζαν τα παντα απ` εξω και αν γινοταν το παραμικρο λαθος το καταλαβαιναν και το σχολιαζαν.... Γιαυτο ολοι οι Παραγοντες προσπαθουσαν να τηρουν την ΠΑΡΑΔΟΣΗ , σε ολα και στις βασεις και σε ολη την πορεια των ψαλλομενων. !!!! Προσεχαν και την παραμικρη λεπτομερεια.. !!! Β. ΤΖΑΝ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως, κ. Τζανάκο, είναι παρακινδυνευμένο να συνδέεται το ανέβασμα της βάσης με τη μουσική παιδεία, γιατί τότε υπάρχουν πολλά "αντιπαραδείγματα". Πιο πειστικοί μου φαίνονται οι ακόλουθοι δύο καθαρά φωνητικοί λόγοι, τους οποίους αποκόμισα από συζητήσεις στο φόρουμ, (που μας διδάσκει τόσα πολλά τελικά), αλλά και από την προσωπική μου (μετέπειτα) εμπειρία.

α) ανεπαρκής στήριξη της φωνής από το διάφραγμα, που λειτουργεί σαν "πηδάλιο" της φωνητικής λειτουργίας.
β) ένταση μεγαλύτερη της κανονικής στις ψηλές νότες. (Αυτό το δεύτερο νομίζω ότι ήταν άποψη του κ. Μακρή, αλλά είναι κάπου αλλού διατυπωμένη, δεν μπορώ να την βρω σε αυτή τη συζήτηση).

Αυτά τα δύο δεν είναι άσχετα μεταξύ τους: όσο πιο ψηλά ανεβαίνουμε τόσο περισσότερο έχουμε την τάση (ή την ανάγκη) να μετακινούμαστε από στηθική σε εγκεφαλική φωνή. Αν αυτό συνδυαστεί με μεγάλη ένταση, κάπου εκεί αρχίζουν και χάνονται τα μόρια.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως, κ. Τζανάκο, είναι παρακινδυνευμένο να συνδέεται το ανέβασμα της βάσης με τη μουσική παιδεία, γιατί τότε υπάρχουν πολλά "αντιπαραδείγματα".
..και μόλις με επιβεβαιώσατε...

("μόλις", γιατί τώρα το διάβασα) :):):)
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Πάντως, κ. Τζανάκο, είναι
β) ένταση μεγαλύτερη της κανονικής στις ψηλές νότες. (Αυτό το δεύτερο νομίζω ότι ήταν άποψη του κ. Μακρή, αλλά είναι κάπου αλλού διατυπωμένη, δεν μπορώ να την βρω σε αυτή τη συζήτηση).
Ἐννοεῖτε αὐτό;
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=20830&page=2
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Πάντως, κ. Τζανάκο, είναι παρακινδυνευμένο να συνδέεται το ανέβασμα της βάσης με τη μουσική παιδεία, γιατί τότε υπάρχουν πολλά "αντιπαραδείγματα". Πιο πειστικοί μου φαίνονται οι ακόλουθοι δύο καθαρά φωνητικοί λόγοι, τους οποίους αποκόμισα από συζητήσεις στο φόρουμ, (που μας διδάσκει τόσα πολλά τελικά), αλλά και από την προσωπική μου (μετέπειτα) εμπειρία.

α) ανεπαρκής στήριξη της φωνής από το διάφραγμα, που λειτουργεί σαν "πηδάλιο" της φωνητικής λειτουργίας.
β) ένταση μεγαλύτερη της κανονικής στις ψηλές νότες. (Αυτό το δεύτερο νομίζω ότι ήταν άποψη του κ. Μακρή, αλλά είναι κάπου αλλού διατυπωμένη, δεν μπορώ να την βρω σε αυτή τη συζήτηση).............
...................

Ειδικότερα, αυτό.
Ευχαριστώ που με βοηθήσατε να το βρω!

Σᾶς τό ἔστειλα διότι τό ἔχω διαβάσει καί μέ ἐνδιαφέρει πολύ τό θέμα, ἰδιαιτέρως οἱ λέξεις σας πού ὑπεγράμμισα ἀνωτέρω.
Ἀπό ἀναλύσεις μαγνητοφωνήσεων μεγάλων πρωτοψαλτῶν εἶδα ὅτι, συχνά, ὅταν τό ὕψος (Hz) εἶναι μεγάλον τότε ἡ ἔντασις τῆς φωνῆς (dB) εἶναι μειωμένη καί τό ἄκουσμα εἶναι...γλυκύτερον!
Τό αὐτό διεπίστωσα καί "ζωντανόν" ἀκούων ἀσπρομάλληδες ἱερεῖς καί ψάλτας.
Εἰς τήν συνέχειαν τό ἔβαλα ὡς "στάνταρντ" φόρμουλα στό πρόγραμμά μου BZQ ἠλεκτρονικῆς παραλλαγῆς: Διά νά μή μειοῦται ἡ ἔντασις ἀποτόμως ἄνω κάποιου ὕψους, ἔβαλα μίαν μικράν μείωσιν, βαθμιαίως, ἀναλόγως τοῦ ὕψους.
Εἶναι αὐτό πού τελικῶς ἐννοεῖτε καί σεῖς;
Εὐχαριστῶ.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν ξέρω πώς παράγεται στο πρόγραμμά σας, θα χρειαστεί να το μελετήσω με άνεση που δεν την έχω εδώ (παρεμπιπτόντως, εντυπωσιακό το πρόγραμμα!). Αλλά η ουσία είναι ότι, σύμφωνα με την παραπάνω γνώμη του κ. Μακρή, (που την έχω επιβεβαιώσει προσωπικά), η μεγάλη ένταση σε υψηλές περιοχές είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνη για την αλλοίωση των μορίων προς τα "πάνω".
Απλώς συμπληρώνω εγώ ότι αυτό μπορεί να αποφευχθεί με την κατάλληλη στήριξη της φωνής. Όταν όμως έχεις να κάνεις με χορωδία, δυσκολεύει το πράγμα.
 
Η ανθρώπινη φωνή,αν και το τελειώτερο των οργάνων,είναι ταυτόχρονα και αυτό που επηρεάζεται ευκολώτερα απο εξωτερικούς και απρόβλεπτους παράγοντες. Τις βάσεις φερειπείν μπορεί να τις ανεβάζει το γεγονός ότι ο ψάλτης είναι κουρασμένος,άυπνος,
ανεπαρκώς διαβασμένος,φάλτσα ισοκρατήματα αλλά και η κακή ηχητική εκατάσταση του ναού΄και τέλος τα αιρκοντίσιον-καλοκαιρινά και χειμερινά.
Κοντολογίς είναι ένα προβλημα που πάντοτε θα το αντιμετωπίζουν αυτοί που ψάλλουν ή τραγουδούν χωρίς την υποστήριξη οργάνων.
 
E

emakris

Guest
Δεν ξέρω πώς παράγεται στο πρόγραμμά σας, θα χρειαστεί να το μελετήσω με άνεση που δεν την έχω εδώ (παρεμπιπτόντως, εντυπωσιακό το πρόγραμμα!). Αλλά η ουσία είναι ότι, σύμφωνα με την παραπάνω γνώμη του κ. Μακρή, (που την έχω επιβεβαιώσει προσωπικά), η μεγάλη ένταση σε υψηλές περιοχές είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνη για την αλλοίωση των μορίων προς τα "πάνω".

Όχι η ένταση αφ' εαυτής, αλλά το υπερβολικό "σφίξιμο" των σχετικών μυών, ο υπερβολικός "τόνος" (εκ του "τείνω", τεντώνω), προκειμένου να παραχθούν οι υψηλοί φθόγγοι. Για να το πούμε πιο απλά, η αίσθηση ότι πρέπει να "φωνάξεις" για να "βγάλεις τα ψηλά". Εάν υπάρχει η κατάλληλη φωνητική τεχνική (σημαντικό μέρος της οποίας είναι, όπως σωστά επισημάνατε, η "στήριξη" της φωνής χαμηλά), μπορεί να παραχθεί μεγάλη ένταση χωρίς αλλοίωση των διαστημάτων (π.χ. πατήρ Πέτρος Πανταζής). Αλλοιώς, βοηθούν πολύ η ελαφρώς "ψεύτικη" φωνή στα ψηλά (όχι τελείως "φαλτσέτο", γιατί τότε ακούγεται γελοίο στην ψαλτική, αλλά μάλλον κάτι ενδιάμεσο) και, φυσικά, η επιλογή χαμηλών βάσεων.
Ένας ακόμη σημαντικός παράγων, που επισημάνθηκε ήδη, και αφορά περισσότερο τη μονωδία παρά τη χορωδιακή εκτέλεση, είναι η απροσεξία στις καταλήξεις. Εάν κανείς βιάζεται και δεν πατάει σωστά τους καταληκτικούς φθόγγους των φράσεων, εύκολα του φεύγει η βάση προς τα πάνω.
 
Top