Καί ἡ νέα ἔκδοση τῆς Ἀ.Δ., ἐπιμελείᾳ π. Κων/νου Παπαγιάννη αὐτό προβλέπει. Ἐνῶ ἡ παλαιά δέν ἔγραφε τίποτε. Ἐπίσης στό ΣΤ δέν τό διευκρινίζει.Στην ακολουθία των Ωρών της Μ. Παρασκευής, η Μεγάλη Εβδομάδα του Ρηγόπουλου προέτρεπε να απαντάνε οι χοροί στα Ευαγγέλια με το "Δόξα τη Μακροθυμία σου Κύριε δόξα σοι". Είναι το ορθό; Αν ναι, γιατί;
Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου μέ Ἀπόδειπνο εἶναι νεώτερον ἔθος. Αὐτή κατά τό ΤΑΣ καί τό Τριώδιον προβλέπεται μόνον μέ τόν Ὄρθρο. Ἐκεῖ μετά τήν τελευταία στάση ψάλλεται πάλιν τό Τῇ ὑπερμάχῳ.Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Καπως ετεροχρονισμενα , θετω εν ειδη ερωτησεων τρεις αποριες μου , σχετικα με την τελετουργικη ταξη την περιοδο του Τριωδιου , συμπεριλαμβανωμενης και της Μεγαλης Εβδομαδος και παρακαλω τους ειδικους , κληρικους τε και λαϊκους , να μας παραθεσουν τις αποψεις τους .
Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη
ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..'' ; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον.
Ὄντως σέ προηγούμενο μήνυμά μου (#34) εἶχα γράψει πώς κανονικά δέν λέγεται καί ἐξηγοῦσα τούς λόγους, ἀλλά ἀντέτεινα καί τήν δύναμη τῆς συνηθείας, καθώς καί τήν λήθη τῆς πραγματικῆς ἀποδόσεως/ἐκτελέσεως τοῦ ἀλληλουιαρίου, ἤτοι μετά τῶν στίχων αὐτοῦ. Τώρα πού τό ἐξέτασα τό θέμα εἶδα ὅτι ἔχετε δίκιο, ὅπως σᾶς δικαίωσε καί ὁ ἐπίσκοπος. Ὁ π. Παπαγιάννης στό ΣΤ (σελ. 256, ὑποσ. 452) γράφει πῶς «μεταξύ τοῦ Ἀποστόλου καί τοῦ Εὐαγγελίου δέν ψάλλεται Ἀλληλούια, ἐφ᾿ ὅσον δέν ὑπάρχουν στίχοι δι᾿ αὐτό, ἀλλ᾿ εὐθύς· Σοφία· ὀρθοί κλπ.». Καί παραπέμπει καί στό ΤΓΡ (σελ. 375). Καί τό ἐπιχείρημα τῆς μή ὑπάρξεως παραλλήλως Προκειμένου τοῦ Ἀποστόλου εἶναι ἰσχυρό.Βον : Στις Μεγαλες Ωρες την Μεγαλη Παρασκευη το πρωϊ :
1ον : Μετα τους ''Αποστολους'' , ψαλλωμε ή οχι Αλληλουϊα ; Και γιατι .
2ον : Μετα τα ''Ευαγγελια'' , ψαλλωμεν ή οχι Δοξα Σοι Κυριε .. ; Και γιατι .
Προσωπικα , δεν ψαλλω ουτε Αλληλουϊα ουτε Δοξα Σοι Κυριε .. .
Εφετος την Μ. Παρασκευη το πρωϊ ειχα στην εκκλησια μου Επισκοπο . Κατα την δειαρκεια των Μεγαλων Ωρων , ηταν μεσα στο ιερο . Καποια στιγμη που μπηκα στο ιερο , με ρωτησε γιατι δεν ψαλλω το Αλληλουϊα και το Δοξα σοι .
Του απηντησα οτι δεν ψαλλωνται . Διεφωνησε αλλα εγω συνεχισα να μην τα ψαλλω . Οταν τελειωσε η ολη ακολουθια , μπηκα στο ιερο . Με φωναξε και πηγαμε σε μια γωνια και μου ειπε : Εχεις δικιο για το Αλληλουϊα . Δεν ψαλλεται αφου δεν υπαρχει προκειμενο (κατι μου ειπε - δεν θυμαμαι ακριβως-
οτι το Αλληλουϊα ειναι ''προεκταση'' του προκειμενου ή κατι τετοιο , και αφου δεν υπαρχει προκειμενο , δεν ψαλλεται το Αλληλουϊα ) . Το ''Δοξα Σοι Κυριε ..'' ομως , μου ειπε οτι ψαλλεται , αφου λεμε ''Σοφια Ορθη ..'' .
Τα οποια συμπερασματα σας , παρακαλω τα περιμενω στις απαντησεις σας .
Χριστος Ανεστη .
ΥΓ : Εχει γεινει καποια νυξη στο παρων θεμα για το Βον μερος των αποριων μου , ομως τις θετω πιο συγκεκριμενα για πιο εξειδικευμενη συζητηση .
Ὄντως σέ προηγούμενο μήνυμά μου (#34) εἶχα γράψει πώς κανονικά δέν λέγεται καί ἐξηγοῦσα τούς λόγους, ἀλλά ἀντέτεινα καί τήν δύναμη τῆς συνηθείας, καθώς καί τήν λήθη τῆς πραγματικῆς ἀποδόσεως/ἐκτελέσεως τοῦ ἀλληλουιαρίου, ἤτοι μετά τῶν στίχων αὐτοῦ. Τώρα πού τό ἐξέτασα τό θέμα εἶδα ὅτι ἔχετε δίκιο, ὅπως σᾶς δικαίωσε καί ὁ ἐπίσκοπος. Ὁ π. Παπαγιάννης στό ΣΤ (σελ. 256, ὑποσ. 452) γράφει πῶς «μεταξύ τοῦ Ἀποστόλου καί τοῦ Εὐαγγελίου δέν ψάλλεται Ἀλληλούια, ἐφ᾿ ὅσον δέν ὑπάρχουν στίχοι δι᾿ αὐτό, ἀλλ᾿ εὐθύς· Σοφία· ὀρθοί κλπ.». Καί παραπέμπει καί στό ΤΓΡ (σελ. 375). Καί τό ἐπιχείρημα τῆς μή ὑπάρξεως παραλλήλως Προκειμένου τοῦ Ἀποστόλου εἶναι ἰσχυρό.
Ὅσο γιά τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι ἤ Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου... γράψαμε καί παραπάνω στό #49. Ἔχετε δίκιο πώς δέν ἀναφέρεται ρητῶς στό Τριώδιο καί στήν προηγούμενη ἔκδοση τῆς Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀ.Δ., ἀλλά γράφεται εὐθύς τό τροπάριο τῆς κάθε Ὥρας· Τὰ διαβήματά μου· Κύριος ὁ Θεὸς εὐλογητός· Ταχὺ προκαταλαβέτωσαν καί Μὴ δὴ παραδῴης. Αὐτό ὅμως δέν σημαίνει ὅτι μετά τό ἄκουσμα τοῦ Εὐαγγελίου δέν θά ἀναφωνήσουμε Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι ὅπως καί στήν ἀναγγελία του, στό Σοφία· ὀρθοί. Αὐτό τό εἶχα θέσει καί στόν Μ. Θεοδωράκη καί μοῦ εἶχε πεῖ ὅτι σαφῶς λέγεται.
Ο μάλλον έγκριτος περί τα τυπικά, μακαριστός Εμμανουήλ Φαρλέκας στη Μ . Εβδομάδα του (1934) ορίζει και Αλληλούια μετά από κάθε Αποστολική περικοπή, αλλά και το Δόξα τη μακροθυμία σου μετά από κάθε Ευαγγελική περικοπή στην Α Ώρα της Μ. Παρασκευής, και συνακολούθως και στις υπόλοιπες Ώρες της ίδιας ημέρας. Βλ. Εμ. Φαρλέκα, Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς ( 1934), 287.
Ἐκεῖ δέν ἔχουμε καί εἰρήνευση. Καί νομίζω ὅτι ἐδῶ ἔγκειται ἡ πρακτική λύση γιά τήν τήρηση αὐτῆς τῆς διατάξεως. Αὐτό τηρήσαμε φέτος γιά πρώτη φορά. Ὁ ἱερεύς εὐθύς ἔλεγε «Σοφία· ὀρθοί...».Άλλωστε βλέπουμε Αποστολικά Αναγνώσματα σε μνήμες Αποστόλων στον Εσπερινό αλλά ούτε που διανοούμαστε να πούμε Αλληλούια.
...τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι λέγεται μόνον στό 12ο τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν, ἀλλά καί στό 1ο.
Συγγνώμη, ἀλλά δέν ἔγινε ἀντιληπτό ὅτι ἔγραψα τί μᾶς εἶπε καί τί μᾶς ὑπέδειξε ὁ ἐπίσκοπος πού χοροστάτησε στό ναό μας τή Μ. Παρασκευή τό πρωί. Τήν ἄποψή μου τήν ἔγραψα στό #2. Δέν ἀνέφερα τό ὄνομά του. Ἔχουμε πολλούς βοηθούς καί τιτουλαρίους καί ἄλλους τόσους παρεπιδημοῦντες καί περιφερόμενους ἀπ᾿ ὅλα τά κλίματα. Ὁ καθένας πάει στούς ναούς καί κάνει τά δικά του. Δέν θά ἀπαντήσω ἐγώ γιατί τό λέει αὐτό. Ἄλλωστε μᾶς τό εἶπε· δέν ἦταν τήν Μ. Πέμπτη τό βράδυ.Πού βασίζεται πάτερ η οδηγία για το 1ο Ευαγγέλιο; Ο π. Ρήγας και το ΣΤ και το ΗΟΠ που κοίταξα πρόχειρα καθώς και η ενοριακή πράξη παντού που έχω βρεθεί έχουν «Δοξα τη μακροθυμία σου» στα πρώτα 11 ευαγγέλια.
ήν ἄποψή μου τήν ἔγραψα στό #2. Δέν ἀνέφερα τό ὄνομά του. Ἔχουμε πολλούς βοηθούς καί τιτουλαρίους καί ἄλλους τόσους παρεπιδημοῦντες καί περιφερόμενους ἀπ᾿ ὅλα τά κλίματα. Ὁ καθένας πάει στούς ναούς καί κάνει τά δικά του.
Και τοις περιφερομένοις μακροθυμούμεν;