Επισυναπτω ηχογραφησεις απο πεντε παλαιωτερους Θεσσαλονικεις Πρωτοψαλτες . Για μενα και οι πεντε (υπαρχουν και αλλοι παλαιοι οπως Γεωργιαδης , Χασανιδης , Πετριδης , Σωφρονιαδης , Κυρμελης κλπ ) δικαιουνται τον τιτλο ''μεγας'' . Συγκρινατε του με τους νεωτερους , πχ. Μανος , Νεοχωριτης , Χαλκιας κλπ . Τα συμπερασματα δικα σας .
κ Βαγγέλη, τί λείπει κατά τη γνώμη σου από τους νεώτερους ψάλτες για να δικαιούνται τον τίτλο "μέγας"; Επίσης ενδιαφέρον θα είχε εάν θεωρείς τον κυρ-Αναστάση Μιχαηλίδη ή τον Τσολακίδη "μέγα" ψάλτη ή όχι σε σχέση π.χ. με τους παλαιούς Θεσσαλονικείς που ανέφερες.
Ακουω πολλους σημερινους
ψαλτες . Ωραιες φωνες , σωστα συνηθως διαστηματα , φαινεται η μουσικη τους παιδεια , καλοι σε γενικες γραμμες στη εκτελεση
κλπ . Όμως το αυτι μου δεν ευχαριστειται και δεν γεμιζει , όπως όταν ακουγα ή ακουω τους ''παλιους'' που προανεφερα .
κ. Βαγγέλη, ας μήν το επεκτείνουμε στο γενικότερο θέμα που συζητήθηκε εκεί. Ας πάρουμε μόνο τους παλαιούς και σύγχρονους Θεσσαλονικείς ψάλτες που είναι και το θέμα εδώ. Δεν νομίζω οτι ψάλτες σαν το Νεοχωρίτη ή άλλους σύγχρονους Θεσσαλονικείς (κατά την πλειοψηφία τους) ασχολούνται με μόρια και δέκατα μορίων που αναφέρεις άρα αυτό το επιχείρημα δεν ευσταθεί. Έπειτα με παραπέμπεις σε αυτό που είχες πεί τότε
Μπορείς να εξηγήσεις τους λόγους που δεν "ευχαριστείται το αυτί σου και δεν γεμίζει" όταν ακούς π.χ. το Νεοχωρίτη; Με αυτά που λές φαίνεται να είναι θέμα γούστου (τί γεμίζει το αυτί σου). Διευκρίνησε εάν μπορείς. Ευχαριστώ.
Αθωνίτης;7791 said:Χριστός Ανέστη.
Αν μου επιτρέπετε ήθελα να πω μια-δυό σκέψεις.
>Καταρχάς συμφωνώ με το ότι δεν μπορεί να ειπώθει ακόμη καποιος μέγας...Είναι πιστεύω νωρίς.
Το ιδιο λεω και εγω ("τουλαχιστον προς το παρων'') .
>Οτι εξελλίσεται σε μεγάλο, πιστεύω κ.Βαγγέλη θα συμφωνήσετε.
Συμφωνω .
>Θελω όμως να ρωτήσω.
κ.Βαγγέλη μήπως δεν μπορείτε να δείτε κάποιον μέγα ακόμη, διότι στην ηλικία θα μπορούσε να εισασταν και πατέρας του?? Παίζει ρόλο αυτό?? Θυμάμαι μέχρι και τωρα ακόμη, μεγάλους σε ηλικία να σνομπάρουν τους μικρότερους γιατί στην ηλικία τους δεν είχαν αυτο που ήθελαν...
Καμια σχεση η ηλικια μου και ΟΠΟΣΔΗΠΟΤΕ ΔΕΝ ΣΝΟΜΠΑΡΩ .
>Οι σκέψεις μου δεν έχουν να κάνουν με σας προσωπικά κ.Βαγγέλη (δεν σας ξέρω αλλωστε) και δεν προσπαθώ να υποννοήσω τίποτε. Απλά μια απλή ερώτηση σας κάνω με όλο τον σεβασμό. Χαίρετε.
Κανενα προβλημα . Ομως να ρωτησω και εγω : Βρισκεις διαφορα μεταξυ παλαιων και νεωτερων Θεσσαλονικεων ψαλτων ( μην σταθεις μονο στον Νεοχωριτη , μιλαω γενικα για το συνολο των σημερινων Θεσ-κεων ψαλτων) ;
Οχι ή Ναι ; Και αν Ναι , ποια ;
Με εκτιμηση
Βρισκεις διαφορα μεταξυ παλαιων και νεωτερων Θεσσαλονικεων ψαλτων?
Οχι ή Ναι ; Και αν Ναι , ποια ;
Με εκτιμηση
Βρίσκω αρκετά μεγάλη διαφορά.Και προσωπικά πιστεύω οτι έχει να κάνει:
Α)Με ποιόν δάσκαλο καθήσεις...
Β)Απο τί ηλικία θα ξεκινήσεις να ψέλνεις...
Γ)Τι μυαλό κουβαλάς...(αν σε κόβει δηλ.)
Δ)Τι ζωή κάνεις...
Ε)Πόσο αγαπάς αυτό που κάνεις...
Σημειώστε όμως οτι το ότι βρίσκω αρκετά μεγάλη διαφορά είναι τελείως μα τελειως υποκειμενικο.
Δηλ. στα μάτια και αυτιά ενός μικρού παιδιού που ξεκινά να ψέλνει, ο Νεοχωρίτης ίσως να φαντάζει κάπως....Εναν πάλι, 50 χρονών ψάλτη, δεν του λέει τίποτα γιατι ξέρει ακουστηκά άλλους πολύ πριν τον Νεοχωρίτη ή τον οποιονδήποτε Νεοχωρίτη.
Γνωμη μου.
...τί λείπει κατά τη γνώμη σου από τους νεώτερους ψάλτες για να δικαιούνται τον τίτλο "μέγας";...
...Βρισκεις διαφορα μεταξυ παλαιων και νεωτερων Θεσσαλονικεων ψαλτων (...μιλαω γενικα για το συνολο των σημερινων Θεσ-κεων ψαλτων) ; Οχι ή Ναι ; Και αν Ναι , ποια ; ...
Πάντως εγώ προσωπικά τη διαφορά τι βρήσκω στο ότι από τους νεώτερους(σημερινούς) δεν μου κάνουν αυτό το "κλικ" που έκαναν οι παλαιότεροι ,αυτό το κάτι το ξεχωριστό,που τους έκανε και ξεχώριζαν,κάτι το απροσδιόριστα τελος πάντων ωραίο... Γεώργιος Παλιούρας
... οι σημερινοι ψαλτες δεν θυμιζουν με το ψαλσιμο τους τους παλιους...
Τελικα αναφερεις καποιες αιτιες δεν απαντας ομως στο βασικο ερωτημα .
*Τι ψαλτες εχουμε σημερα σε συγκριση με τους παλιους *;
Κατ' αρχη τη λεξη ''μεγας'' την χρησιμοποιησα , γιατι αυτη η λεξη υπαρχει στον
τιτλο του παρωντος θεματος .
Οσο για το ποιους θεωρω ''μεγα'' στο θεμα που ειχαμε συζητηση στο ακολουθο
λινγκ http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=651 θα βρεις καποιες απαντησεις (τι λειπει κλπ) .
Μιχαηλιδης και Τσολακιδης : Μονο το οτι ''μετεφεραν'' το ψαλλειν του Ναυπλιωτη και του πατριαρχικου ναου , δειχνει την αξια τους .
Τι λειπει απο τους σημερινους : Ισως , λεω ΙΣΩΣ , να τους λειπει η ''αγνοια''
που ειχαν οι παλαιοι σε θεωρητικα θεματα . Δεν εννοω ''αγνοια'' σε βασικα
πραγματα , αλλα αυτο το λεπτομερειακο που γινεται σημερο , που εχουμε μπλεξει με μαθηματικα , με φασματογραφους , με δεκατα !!! μοριων κλπ κλπ .
Φοβαμαι πως σημερα , εν πολλοις ''διυλιζετε ο κωνωπας και καταπινετε η
καμιλος'' (τοχω ξαναγραψει αυτο) . Φορτωμενοι (μαλλον αγχωμενοι) οι
σημερινοι με ολα αυτα και προσπαθωντας να μην ξεφυγουν απο ολα αυτα τα
θεωρητικα που εμαθαν , γινεται ενας μικρος ή μεγαλος χαμος .
Προ ημερων σε σχετικη συζητηση που ειχα με πολυ γνωστο μελος του φορουμ
και σε ερωτηση μου ''γιατι τοση θεωρητικομανια'' μου απαντησε : ''Γιατι πρεπει να ξερω τι ψαλλω'' . Σωστο μεχρι καποιου σημειου , αλλα η υπερβολη και αχρηστη ειναι και πλεονασμος . Ολοι αυτοι οι παλαιοι , λετα να ασχολουνταν
τοσο πολυ με θεωριες επι θεωριων ;
Σταματω εδω και νομιζω οτι με οσα εγραψα (που βεβαια ειναι προσωπικες αποψεις , το τονιζω αυτο) , καταλαβαινεις τι θελω να πω .
Τωρα να ρωτησω και εγω : Σε προηγουμενο μηνυμα μου , ανεβασα οπως θα ειδες καποιες ηχογραφησεις παλαιων Θεσσ-κεων ψαλτων . Πιστευω οτι τις ακουσες . Ερωτω λοιπον : Εσυ βρισκεις διαφορα στο ψαλσιμο αυτων των παλαιων και των σημερινων ψαλτων ; Ποιους θεωρεις καλλιτερους;(ψαλτες οχι θεωρητικους ) ; Τους παλαιους , τους σημερινους ή σου φαινοντα ιδιοι ;
Και τελος , εσυ νομιζεις οτι λειπει κατι απο τους σημερινους ; Αν ναι , ΤΙ ;
Ισως δεν ηταν σαφης η ερωτηση μου για να απαντησεις αναλογα . Ερωτω λοιπον ξανα και οσο πιο απλα (κατανοητα) μπορω : Αρεσαν καλλιτερα οι παλαιοι Θεσσαλονικεις ή οι νεωτεροι . Ναι ή οχι και γιατι ;
Νομίζω ὅτι στὸ παρὸν θέμα ἀπὸ τὸ μήνυμα 24 καὶ ἑξῆς ἡ συζήτησις ἔχει ταυτιστῆ σὲ πολλὰ σημεῖα (ἀλλὰ ὄχι ἐξ ὁλοκλήρου) μὲ τὸ θέμα «Σήμερα τί ψάλτες ἔχουμε;». συγκρίνετε τὰ μηνύματα #24 #29 καὶ #30
μὲ ἕνα ἀπὸ τὰ πρῶτα μηνύματα τοῦ ἄλλου θέματος·
Θεωρῶ φυσικὴ τὴν ἐν τέλει ταύτισι τῶν δύο θεμάτων· οὕτως ἢ ἄλλωστε εἶναι παρεμερῆ. νομίζω ἐπίσης ὅτι αὐτὴ ἡ ταύτισις δείχνει ὅτι καὶ τὶς δύο φορὲς τὸ θέμα δὲν τέθηκε σωστά. δηλαδὴ ἔγινε μία ἐρώτησις γιὰ τοὺς σημερινοὺς ψάλτες καὶ ἄλλη μία γιὰ τοὺς σημερινοὺς ψάλτες τῆς Θεσσαλονίκης, ἀλλὰ αὐτὰ εἶναι κάπως δευτερεύοντα θέματα (δὲν ἐννοῶ τὰ πρόσωπα· μιλῶ ἀπὸ μουσικῆς πλευρᾶς). πήγαμε κετευθεῖαν νὰ κολυμπήσουμε στὶς ἐκβολὲς τοῦ ποταμοῦ, ἐνῷ πρέπει νὰ ἀναζητήσουμε πρῶτα τὶς πηγές του. νομίζω ὅτι τὸ κύριο θέμα ποὺ ἀναδεικνύεται ἀπὸ τὶς μέχρι τώρα συζητήσεις εἶναι τὸ ἑξῆς· «ποιοί ἦσαν οἱ παράγοντες καὶ οἱ προϋποθέσεις ποὺ ἔκαμαν τοὺς μεγάλους παλαιοὺς ψάλτες νὰ ἀναγνωρίζωνται μέχρι σήμερα μεγάλοι καὶ ἀξεπέραστοι». ἢ ἀλλιῶς «γιατί οἱ παλαιοὶ ψάλτες θεωροῦνται μέχρι σήμερα μεγάλοι, μοναδικοὶ καὶ ἀξεπέραστοι;»
Προτείνω λοιπὸν νὰ ἀνοίξῃ ἕνα νέο θέμα, μὲ ἕναν κατάλληλο τίτλο, ὅπου θὰ ξεφύγουμε ἀπὸ τὶς συγκρίσεις μὲ ὀνόματα νεωτέρων καὶ συγχρόνων καὶ θὰ ἑστιάσωμε τὴν συζήτησι στὴν διερεύνησι τῶν ἰδιαιτέρων ἐκείνων στοιχείων τῶν παλαιῶν, στοιχεῖα ποὺ τοὺς καθιέρωσαν στὴν συνείδησί μας ὡς ἄφθαστους καὶ ἀξεπέραστους. τὸ θέμα δὲν ἀφορᾷ μόνον τοὺς Θεσσαλονικεῖς ἢ τοὺς ᾿Αθηναίους ἢ τοὺς Πελοποννησίους ἢ τοὺς Κρητικοὺς ψάλτες, ἀλλὰ εἶναι ἀσφαλῶς γενικώτερο. ἤδη ἔχουν λεχθῆ πολλὰ ἐνδιαφέροντα πρὸς αὐτὴν τὴν κατεύθυνσι, καὶ νομίζω ὅτι ὑπάρχουν πάρα πολλὰ ἀκόμα νὰ λεχθοῦν.
Προτείνω λοιπὸν νὰ ἀνοίξῃ ἕνα νέο θέμα, μὲ ἕναν κατάλληλο τίτλο, ὅπου θὰ ξεφύγουμε ἀπὸ τὶς συγκρίσεις μὲ ὀνόματα νεωτέρων καὶ συγχρόνων καὶ θὰ ἑστιάσωμε τὴν συζήτησι στὴν διερεύνησι τῶν ἰδιαιτέρων ἐκείνων στοιχείων τῶν παλαιῶν, στοιχεῖα ποὺ τοὺς καθιέρωσαν στὴν συνείδησί μας ὡς ἄφθαστους καὶ ἀξεπέραστους. τὸ θέμα δὲν ἀφορᾷ μόνον τοὺς Θεσσαλονικεῖς ἢ τοὺς ᾿Αθηναίους ἢ τοὺς Πελοποννησίους ἢ τοὺς Κρητικοὺς ψάλτες, ἀλλὰ εἶναι ἀσφαλῶς γενικώτερο. ἤδη ἔχουν λεχθῆ πολλὰ ἐνδιαφέροντα πρὸς αὐτὴν τὴν κατεύθυνσι, καὶ νομίζω ὅτι ὑπάρχουν πάρα πολλὰ ἀκόμα νὰ λεχθοῦν.