Συμπτώματα εκκοσμίκευσης της ψαλτικής.

Ποιο από τα παρακάτω θεωρείτε σημαντικότερο σύμπτωμα εκκοσμίκευσης της ψαλτικής;

  • 1. ο τεχνητός ισοκράτης

    Votes: 83 53.9%
  • 2. η στουντιακή ακουστική του ναού

    Votes: 16 10.4%
  • 3. η αυτοβιντεοσκόπηση του ψάλτη

    Votes: 76 49.4%
  • 4. η χρήση τάμπλετ

    Votes: 13 8.4%
  • 5. η χρήση μη κλασικών μελών στην ψαλμωδία

    Votes: 23 14.9%
  • 6. ο μεικτός χορός (άνδρες-γυναίκες)

    Votes: 53 34.4%
  • 7. η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση (τραγουδιστικό ύφος, αμανές κ.λπ.)

    Votes: 81 52.6%
  • 8. η χαλάρωση του τυπικού

    Votes: 54 35.1%

  • Total voters
    154
  • Poll closed .

dimitris

Παλαιό Μέλος
η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση πού έχετε βάλλει αρνητικό είναι το μόνο θετικό.
Σήμερα στο τραγούδι και στην ψαλτική κυριαρχεί το ανέκφραστο πού συν την ατεχνία καί την μίμηση υποβιβάζουν την τέχνη στά κατώτερα στρώματα του αμπαριού.
Η μετριότητα είναι ασυμβίβαστη με τήν τέχνη. Ολοι οι μεγάλοι Μαυρόπουλος, Στανίτσας, Σύρκας κ.α. τά έδιναν όλα και ζούσαν αυτό πού έκαναν και τά έδιναν όλα και δάκρυζαν στο αναλόγιο και πονούσε ο λαιμός το σώμα και η καρδιά προς χάριν της επιθυμίας για το τέλειο.
Ολα τα άλλα που αναφέρετε αυτοβιντεοσκοπίσεις , ηλ. ισοκράτες κλπ είναι ανούσια και δέν μας ενδιαφέρει τι κάνει ο καθένας και για ποιόν λόγο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Όντως δεν είναι αν θα έχει τάμπλετ ή ισοκράτη ο ψάλτης ή αν δεν έχεις τίποτα απ' όλα αυτά. Έχεις ψυχή; αυτό λείπει, η ψυχή, να γουστάρουμε που είμαστε στην Εκκλησία. Η εκκοσμήκευση και ο ευσεβισμός είναι ότι έχουμε γίνει δήθεν . Παραθέτω ποίημα του Δημήτρη Σολδάτου, το οποίο ίσως σοκάρει αλλά δείχνει μια αλήθεια, του τι λείπει σήμερα, η αληθινή χαρά της Ανάστασης!
View attachment 117795
Από την συλλογή "Ελευθερόψυχα", Λευκάδα 2014
Ωραίο το ποίημα, αλλά η διάχυση μέσα στη γενικότητα ( «μας λείπει η ψυχή, αυτό είναι η εκκοσμίκευση») δεν βοηθάει και τόσο τη συζήτηση. Μέσα στη γενικότητα όλες οι αμαρτίες συχωρούνται, αγαπητέ Βαγγέλη.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
δεν είναι η χρήση του ισοκράτη ο ευσεβισμός. ευσεβισμός είναι το αντίθετο: η φανατική καταδίκη του ισοκράτη! (και του οτιδήποτε)

όσον αφορά τα βίντεο, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι και η χρήση για την αυτοκριτική κι αυτή εκκοσμίκευση είναι. διότι ο ψάλτης ο σωστός τα έχει ξεπεράσει αυτά και αρκείται στο γεγονός ότι αν δεν ήταν ευχάριστος θα τον απέλυαν! ή για να είναι σίγουρος, περιορίζεται στο να ψάλλει όσο το δυνατόν πιο απλά και ταπεινά ώστε ακόμα κι αν δεν είναι καλός η ενόχληση που παράγει να είναι η ελάχιστη.

που βέβαια ακόμα και κορυφαίοι ψάλτες, τους οποίους εμείς θαυμάζουμε και θα θέλαμε να μοιάσουμε στον περισσότερο κόσμο ακούγονται ενοχλητικά.

Δεν είπα πουθενά ότι η χρήση του ισοκράτη είναι απόρροια του ευσεβισμού (αν και η δημιουργία ψεύτικης ατμόσφαιρας είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του ευσεβισμού) αλλά οφείλεται κυρίως σε έλλειψη ψαλτικής παιδείας και κουλτούρας. Η ψαλτική τέχνη ουδέποτε βοηθήθηκε από όργανα ( π.χ. θα μπορούσαν αντί να γίνεται ισοκράτημα από άνθρωπο να γινόταν ισοκράτημα από κάποια λύρα) και υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους δεν χρησιμοποιήθηκαν. Θα σταθώ όμως στο αισθητικό κομμάτι μιας και με αυτό ασχολούμαι.

Η στάση της εκκλησίας να απαγορεύσει την χρήση των οργάνων στην λατρεία οδήγησε αναγκαστικά αυτή τη μουσική να εξελίσσεται με γνώμονα την αποκλειστική χρήση της ανθρώπινης φωνής. Αυτό το διαπιστώνω ως μουσικός που ασχολείται και με την οργανική μουσική. Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως δεν ταιριάζει καθόλου να παίξεις με όργανα βυζαντινή μουσική (ίσως με εξαίρεση κάποια κρατήματα). Οι λόγοι είναι πάρα πολλοί και δεν εχω σκοπό να τους αναλύσω στο παρόν θέμα

Εκτός από αυτό, θα πρέπει να αναφέρουμε και το γεγονός πως υπάρχει εσφαλμένη αντίληψη περί του τι είναι το ισοκράτημα. Ο ισοκράτης δεν κρατά απλά έναν φθόγγο, αλλά ψάλλει τα κομμάτια σε έναν φθόγγο. Κάτι το οποίο δεν μπορεί να κάνει ο ηλεκτρονικός ισοκράτης. Ως "όργανο",ο ηλεκτρονικός ισοκράτης δεν μπορεί να ακολουθήσει σε καμία των περιπτώσεων αυτή την μουσική που βασίζεται αποκλειστικά στην ανθρώπινη φωνή. Δεν μπορεί να τονίσει, δεν μπορεί να ακολουθήσει την ένταση, δεν μπορεί να καταλάβει το ψαλτικό συναίσθημα.

Ο ηλεκτρονικός ισοκράτης είναι ένα βουητό αταίριαστο με τη φύση αυτής της μουσικής.

Και μην ξεχνάμε το βασικό πρόβλημα. Εξαιτίας του ηλεκτρονικού ισοκράτη δεν πατάνε οι μαθητές στα αναλόγια. Έχει καταργηθεί επί της ουσίας η μαθητεία πάνω στο αναλόγιο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση πού έχετε βάλλει αρνητικό είναι το μόνο θετικό.
Σήμερα στο τραγούδι και στην ψαλτική κυριαρχεί το ανέκφραστο πού συν την ατεχνία καί την μίμηση υποβιβάζουν την τέχνη στά κατώτερα στρώματα του αμπαριού.
Η μετριότητα είναι ασυμβίβαστη με τήν τέχνη. Ολοι οι μεγάλοι Μαυρόπουλος, Στανίτσας, Σύρκας κ.α. τά έδιναν όλα και ζούσαν αυτό πού έκαναν και τά έδιναν όλα και δάκρυζαν στο αναλόγιο και πονούσε ο λαιμός το σώμα και η καρδιά προς χάριν της επιθυμίας για το τέλειο.
Ολα τα άλλα που αναφέρετε αυτοβιντεοσκοπίσεις , ηλ. ισοκράτες κλπ είναι ανούσια και δέν μας ενδιαφέρει τι κάνει ο καθένας και για ποιόν λόγο.
Και μόνο η αρνητική φόρτιση της λέξης «εξεζητημένη» θα έπρεπε να σας λέει το αντίθετο.
Όσο για το αν ο ηλεκτρονικός ισοκράτης, που επηρεάζει την ακουστική και τη λατρεία ολόκληρου του εκκλησιάσματος, είναι ιδιωτική υπόθεση του ψάλτη («δέν μας ενδιαφέρει τι κάνει ο καθένας και για ποιόν λόγο»), τι να πω... Εκπλήσσομαι, Δημήτρη.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ωραίο το ποίημα, αλλά η διάχυση μέσα στη γενικότητα ( «μας λείπει η ψυχή, αυτό είναι η εκκοσμίκευση») δεν βοηθάει και τόσο τη συζήτηση. Μέσα στη γενικότητα όλες οι αμαρτίες συχωρούνται, αγαπητέ Βαγγέλη.
έχουν συγχωρεθεί οι αμαρτίες, Αναστήθηκε ο Χριστός μας απήλλαξε της κατάρας του νόμου. Αντιλαβού... Αμήν λέγαμε παλιά.. τώρα τ' αλλάξανε
Επίσης ο κυρ Στάθης Κουτούμπας ο ψάλτης του Ευαγγελισμού Σκιάθου 93 χρονών λέει "Όλοι θέλουν να λένε, κανένας δεν θέλει να μάθει"
Όλοι θέλουν χαρτιά και πιστοποιήσεις από πανεπιστήμια, ακαδημίες, ωδεία κλπ και κανένας δεν απευθύνεται στους παλιούς ψάλτες και στους παλιούς παπάδες. Λειτουργιολόγοι και μουσικολόγοι θεωρούνται οι ειδικοί στα εκκλησιαστικά κι όχι ο παλιός ο παπάς κι ο παλιός ο ψάλτης που μεταδίδει τα παραδεδομένα στον νέο. Αυτό είναι η εκκοσμίκευση, αντικαταστήσαμε την εκκλησία ως σχολείο λειτουργικής- ψαλτικής με τα αμφιθέατρα
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ο ισοκράτης είναι συνοδευτικός δηλ. η σαλάτα δέν είναι το φαγητό.
Πρώτα να πούμε για το φαγητό δηλ. τόν τρόπο του ψάλλειν και μετά γιά τον ταραμά.
Σήμερα στον ψάλτη δέν αρέσει κανένα φαγητό γιατί δεν έχει επι-θυμίες, απλά ο καθένας έχει στο μυαλό του κάτι πού πρέπει να ταυτίζεται και για να το εξιδανικεύσει και να το χαλινεύσει - προσαρμώσει μέσα του, δίνει και ένα όνομα π.χ. πατριαρχικό, παράδοση, κατανυκτικό κλπ.
Από κεί και πέρα είναι σίγουρος ότι ψάλλει πατριαρχικά, παραδοσιακά , κατανυκτικά.
Ὀμως στήν ουσία δέν ψάλλει τίποτα από αυτά, πού νομίζει, διότι η βάση είναι αυτά πού ανέφερα παραπάνω.
Ας πούμε ότι ο ισοκράτης είναι η ορχήστρα του Βερολίνου. Τι άκουσμα θα βγεί αν ο σολίστας είναι για τά πανηγύρια;
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Ο ισοκράτης είναι συνοδευτικός δηλ. η σαλάτα δέν είναι το φαγητό.
Πρώτα να πούμε για το φαγητό δηλ. τόν τρόπο του ψάλλειν και μετά γιά τον ταραμά.
Σήμερα στον ψάλτη δέν αρέσει κανένα φαγητό γιατί δεν έχει επι-θυμίες, απλά ο καθένας έχει στο μυαλό του κάτι πού πρέπει να ταυτίζεται και για να το εξιδανικεύσει και να το χαλινεύσει - προσαρμώσει μέσα του, δίνει και ένα όνομα π.χ. πατριαρχικό, παράδοση, κατανυκτικό κλπ.
Από κεί και πέρα είναι σίγουρος ότι ψάλλει πατριαρχικά, παραδοσιακά , κατανυκτικά.
Ὀμως στήν ουσία δέν ψάλλει τίποτα από αυτά, πού νομίζει, διότι η βάση είναι αυτά πού ανέφερα παραπάνω.
Ας πούμε ότι ο ισοκράτης είναι η ορχήστρα του Βερολίνου. Τι άκουσμα θα βγεί αν ο σολίστας είναι για τά πανηγύρια;

Με αυτή τη λογική μπορώ να κάνω μια άλλη ιεράρχηση των πραγμάτων, όπως π.χ τι να τον κάνεις τον καλό ψάλτη όταν ο ισοκράτης βγάζει ήχο μπαμπούλα.... Καλύτερα να μην υπάρχει ισοκράτης... Ο ηλεκτρονικος ισοκράτης καταστρέφει την γνησιότητα αυτής της μουσικης. Και όταν λέω για γνησιότητα δεν μιλάω για κάποιο συγκεκριμένο είδος ψαλσίματος.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Καταρχήν το θέμα που ανέβασε ο Γιώργος είναι λίαν ενδιαφέρον.
Νομίζω ότι οι περισσότεροι συνάδελφοι έχουμε περάσει και από τις 8 ''δοκιμασίες'' εκκοσμίκευσης της ψαλτικής τέχνης που αναφέρει ο Γιώργος. (Αλλοι για λίγο διάστημα, αλλοι για περισσότερο διάστημα, άλλοι είναι ακόμα βυθισμένοι και δεν επανέρχονται με τίποτα.)
Και έτσι σαν ''δοκιμαζόμενος'', ;) θεωρώ, ότι βρίσκομαι σε θέση τέτοια, ώστε να μιλήσω εκ πείρας και όχι να καθίσω απέναντι απ' το κάθε τι καινούριο και να το πυροβολώ χωρίς να μπω στην προσπάθεια, πρώτα να το ''ακούσω'' και μετά να κρίνω αν θα το υιοθετήσω ή θα το αποβάλλω. Και εξηγούμαι:

1. ο τεχνητός ισοκράτης​

Είχα ισοκράτη(Ναούμ) για πολλά χρόνια. Χάρη όμως σ' έναν πολύ σπουδαίο πρωτοψάλτη ο οποίος με ενέπνευσε για καλύτερη και περισσότερη μελέτη στα μουσικά μας, τον κατήργησα. Γιατί;... Γιατί απλά συγκεντρώθηκα στην ερμηνεία του μέλους με μεγαλύτερη αφοσίωση και επιμέλεια οπότε ο ισοκράτης μου ήταν περιττός... Με επανέφερε στην τάξη....
Σίγουρα καταδικαστέος...
2. η στουντιακή ακουστική του ναού

Υπάρχει συνάδελφος που να μην θέλει καλά ηχητικά στον Ναό που ψάλλει; Και όταν είναι και μεγάλος;... Δεν νομίζω... Να'ί'σκος, ναι. Εχουμε στην ενορία μας κάμποσους και δεν έχω κανένα, μα κανένα πρόβλημα. Εν τω μεταξύ οι νεότεροι οι ψάλτες, είναι η αλήθεια, δεν έχουμε μάθει χωρίς καλά ηχητικά όπως οι παλαιότεροι οι ψάλτες...


3. η αυτοβιντεοσκόπηση του ψάλτη

Χωρίς σχόλια...

4. η χρήση τάμπλετ

Για ένα διάστημα το χρησιμοποίησα για ανάγκες ισοκράτη. Μόνο και μόνο από 'κει, κατάλαβα τι αποσυντονισμό σου προκαλεί στη σκέψη και στην προσευχή... Βιβλίο και πάλι βιβλίο. Είναι μεγάλο προνόμιο να είσαι ψαχτίρι στο αναλόγιο και να γνωρίζεις που είναι το καθετί, σε αντίθεση με άλλους που δεν γνωρίζουν(νεότερους περισσότερο) .... ποια είναι η παρακλητική!!

5. η χρήση μη κλασικών μελών στην ψαλμωδία

Πιο παλιά χρησιμοποιούσα νεότερα μαθήματα στο ρεπερτόριό μου (Καραμάνης, Στανίτσας, Πετρίδης, Θεοδοσόπουλος, κλπ). Τα τελευταία χρόνια όμως έχω κάνει μεγάλη στροφή στα μαθήματα, χρησιμοποιώ σε μεγάλο ποσοστό πλέον κλασσικά μαθήματα.
Δεν το θεωρώ πάντως σύμπτωμα εκκοσμίκευσης...

6. ο μεικτός χορός (άνδρες-γυναίκες)

Τη συνεργασία ανδρών-γυναικών την έχω νιώσει στο πετσί εδώ και πολλά χρόνια...
Ο μεικτός χορός δεν μπορεί να συνυπάρξει για πολλούς και διαφόρους λόγους που δε θα αναλύσω εδώ....

7. η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση (τραγουδιστικό ύφος, αμανές κ.λ.π.)

Σύμπτωμα εκκοσμίκευσης; Και να είναι για μένα δευτερεύουσας σημασίας....

8. η χαλάρωση του τυπικού

Τις κατ'οικονομίαν περιπτώσεις μέχρι ενός ορίου τις καταλαβαίνω...
Αν ξεπεραστεί το όριο όμως.... χάνεται η μπάλα... Και αν χαθεί η μπάλα, πάνε και οι φίλαθλοι....
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
η εξεζητημένη ψαλτική έκφραση πού έχετε βάλλει αρνητικό είναι το μόνο θετικό.
Σήμερα στο τραγούδι και στην ψαλτική κυριαρχεί το ανέκφραστο πού συν την ατεχνία καί την μίμηση υποβιβάζουν την τέχνη στά κατώτερα στρώματα του αμπαριού.
Η μετριότητα είναι ασυμβίβαστη με τήν τέχνη. Ολοι οι μεγάλοι Μαυρόπουλος, Στανίτσας, Σύρκας κ.α. τά έδιναν όλα και ζούσαν αυτό πού έκαναν και τά έδιναν όλα και δάκρυζαν στο αναλόγιο και πονούσε ο λαιμός το σώμα και η καρδιά προς χάριν της επιθυμίας για το τέλειο.
Ολα τα άλλα που αναφέρετε αυτοβιντεοσκοπίσεις , ηλ. ισοκράτες κλπ είναι ανούσια και δέν μας ενδιαφέρει τι κάνει ο καθένας και για ποιόν λόγο.
Οι ψάλτες που ανέφερες Στανίτσας, Σύρκας κτλ ήταν σπάνιες φωνές με θαυμάσιες ικανότητες. Αυτό σημαίνει ότι μπορούσαν και υποστήριζαν αυτό που ερμήνευαν και αν έβαζαν και μουσικές φράσεις αμανεντζίδικες ή τραγουδιστικές το έκαναν όταν έπρεπε και εκεί που έπρεπε. Κοντολογίς ήξεραν τι έκαναν γιατί είχαν τεράστια εμπειρία κυρίως στη μελέτη. Σήμερα που τέτοια μεγέθη έχουν εκλείψει το να ακούς έναν ψάλτη με μέτρια φωνή ή και παρακάτω, να προσπαθεί να κάνει λαρυγγισμούς που δεν είναι σε θέση να τους υποστηρίξει προσπαθώντας να εντυπωσιάσει αυτό προκαλεί μόνο κούραση για τον ακροατή και λύπηση για τον ερμηνευτή.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Μην είστε σίγουρος ότι όσοι μιλούν περί εκκοσμίκευσης δεν αναφέρονται και σε ψάλτες του επιπέδου αυτού. Ο χαρακτηρισμός είναι τόσο αόριστος που κάποιος που τον επιλέγει μπορεί να εννοεί ειδικά αυτούς, θεωρώντας τους ψάλτες καριέρας, εμπορικούς κλπ.

Το λέω γιατί συχνά ακούμε, ιδίως στο ξεκίνημα "πρόσεχε μη γίνεις σαν αυτούς, κοίτα να λες μόνο τα κλασικά, ή τα πατριαρχικά ή τα αγιορείτικα, ή ότι εννοεί ο καθένας σωστό, με το φράγμα του σωστού να έχει τεράστια ελαστικότητα.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Μην είστε σίγουρος ότι όσοι μιλούν περί εκκοσμίκευσης δεν αναφέρονται και σε ψάλτες του επιπέδου αυτού. Ο χαρακτηρισμός είναι τόσο αόριστος που κάποιος που τον επιλέγει μπορεί να εννοεί ειδικά αυτούς, θεωρώντας τους ψάλτες καριέρας, εμπορικούς κλπ.
Εκκοσμίκευση στον τρόπο του ψάλλειν σίγουρα θεωρούνται και οι παρεκτροπές προς τον αμανέ και το τραγούδι. Απλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή, εμπειρία αλλά και φωνητικές ικανότητες για να τα προσαρμόσεις ομαλά στους ύμνους που ψάλλεις. Οι προαναφερθέντες μεγάλοι δάσκαλοι επειδή είχαν όλα αυτά τα προσόντα ,έψαλλαν και σε πολλά πανηγύρια δανείζονταν θέσεις απ την κοσμική μουσική αλλά δεν ενοχλούσε. Πλείστοι εξ ημών ας μην συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με Πρίγγο, Στανίτσα ,Σουρλατζή και βάλε. Αυτούς μπορούμε μόνο να τους ακούμε , να θαυμάζουμε για το σπουδαίο τάλαντο που τους έδωσε ο θεός και όσο μπορούμε να διδασκόμαστε απ αυτούς.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Κι όμως δεν «τραγούδησαν» όλοι οι μεγάλοι. Ιερά τέρατα όπως ο Στανίτσας, ο Χρύσανθος, ο Τσαμκιράνης, ο Περιστέρης, για να πω μερικούς μόνο ενδεικτικά (και βέβαια όλοι οι του πατριαρχικού ναού), απέφυγαν αυτόν τον πειρασμό, αν και ήταν οι κατ' εξοχήν δυνάμενοι να το κάνουν. Υπάρχει και στους μεγάλους μια διαχωριστική γραμμή ως προς αυτό.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Έχω την αίσθηση ότι προκειμένου να απορρίψουμε το ιδεολογικοποιημένο ψαλσιμο (τάχα μου προσευχητικό εκκλησιαστικό κ.τ.λ) φτάνουμε στο άλλο άκρο. Ακόμα και όταν ξεφεύγουμε από το μουσικό κείμενο πρέπει να διατηρούνται οι ελάχιστες μουσικές ισορροπίες διότι πολύ απλά καταστρέφεται η μελωδία. Ο Τσαμκιρανης π.χ είναι ένα είδος πιο λαϊκού ψάλτη που ενώ βάζει πολλά "περιττά" πράγματα διατηρεί ζωντανό το μέλος και δεν επηρεάζει την αισθητική του. Δυστυχώς όμως αυτό δεν αποτελεί κανόνα. Σίγουρα πρέπει να αποφεύγεται τα άγευστο και στείρο ψαλσιμο και σίγουρα πρέπει να το "τραγουδάμε"... Υπάρχουν όμως πλαίσια που δεν πρέπει να υπερβούμε, κυρίως για λόγους αισθητικούς και λιγότερο για λόγους εκκοσμίκευσης.
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Ο Τσαμκιρανης π.χ είναι ένα είδος πιο λαϊκού ψάλτη που ενώ βάζει πολλά "περιττά" πράγματα
Εδώ θα διαφωνήσω μαζί σας. Ο Τσαμκιράνης είναι από τους συνεπέστερους ψάλτες ως προς το μουσικό κείμενο από όπου ψάλλει. Θα έλεγα μάλιστα ακραία συνεπής. Τώρα, αν τα μουσικά κείμενα από όπου έψαλε είχαν περιττά πράγματα (νομίζω κυρίως Καραμάνη έψαλε) είναι άλλη συζήτηση. Κατ' εμέ από τους κορυφαίους Ψάλτες του καιρού μας, από τους λίγους που με ευχαριστεί τόσο με την ψαλμωδία του.
 

alex7305

Well-known member
Εδώ θα διαφωνήσω μαζί σας. Ο Τσαμκιράνης είναι από τους συνεπέστερους ψάλτες ως προς το μουσικό κείμενο από όπου ψάλλει. Θα έλεγα μάλιστα ακραία συνεπής. Τώρα, αν τα μουσικά κείμενα από όπου έψαλε είχαν περιττά πράγματα (νομίζω κυρίως Καραμάνη έψαλε) είναι άλλη συζήτηση. Κατ' εμέ από τους κορυφαίους Ψάλτες του καιρού μας, από τους λίγους που με ευχαριστεί τόσο με την ψαλμωδία του.
Σπουδαία παραδείγματα οι ερμηνείες του για λογαριασμό του Μανόλη Χατζηγιακουμή
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Αν και είμαι θαυμαστής των πατριαρχικών ψαλτών θεωρώ πως ο Τσαμκιράνης είναι η πιο ψαλτική φωνή που έχω ακούσει. Συμφωνώ ότι σε αρκετές κασέτες είναι απόλυτα συνεπής ιδίως όταν έχει μουσικό κείμενο μπροστά του. Σε πολλές όμως ηχογραφήσεις (κυρίως σε λάιβ) ξεφεύγει εντελώς βάζοντας στοιχεία τραγουδιού από την ευρύτερη περιοχή της Καβάλας. Αλλά το κάνει με φυσικότητα παράγοντας ένα πολύ όμορφο αποτέλεσμα.
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Σε πολλές όμως ηχογραφήσεις (κυρίως σε λάιβ) ξεφεύγει εντελώς βάζοντας στοιχεία τραγουδιού από την ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Αυτό θα το δούμε σε πολλούς μεγάλους Ψάλτες, αλλά το αποτέλεσμα παραμένει ιεροπρεπές και σοβαρό. Ξέρανε τί κάνανε και πότε το κάνανε. Εκκοσμίκευση είναι η επιτήδευση στο ύφος σε βαθμό που κάνει το αποτέλεσμα μη σοβαρό και μη εκκλησιαστικό. Ας μην αναφερθώ σε σημερινούς "Ψάλτες", κληρικούς και λαϊκούς που πραγματικά εξευτελίζουν την ψαλτική τέχνη με το ύφος τους...
 
Δεν υπάρχουν καθόλου σαν επιλογές οι πνευματικές προϋποθέσεις του ψάλτη. Θα πρέπει να είναι αναγνώστης με χειροθεσία ( συνεπώς δεν μπορεί να έχει σχέση εκτός γάμου, να έχει παράνομη σχέση κλπ) και θα πρέπει να προετοιμαζεται για τη Θεία Λειτουργία όχι μόνο μουσικά αλλά και πνευματικά Πχ δεν μπορεί να βλέπει ποδόσφαιρο μέχρι αργά και να πάεί να ψάλει. Επίσης δεν μπορεί να μιλάει και να γελάει στο ψαλτήρι
Αγαπητέ χαίρετε.Δέχομαι με σεβασμό την εκφρασμένη σας θέση, αλλά δεν την αποδέχομαι. Διαφωνώ με τα όσα δηλώνετε ως " προυποθέσεις".
"Παράνομη σχέση" πχ. Δηλαδή μας λέτε ότι ο ψάλτης για να ψάλει..θα πρέπει να έχει αναχθεί- μετοικήσει....εις τους "χορούς των αγγέλων";;
.......
Όσο για τα γέλια κ την φλυαρία στο
Ι. ΑΝΑΛ.,ναι, δεν είναι συμβατό με την διακονία του ψάλτη.
Όπως επίσης δεν είναι συμβατή η φλυαρία κάθε είδους και τα γέλια μέσα στο Ιερό από τους κληρικούς και όσους παρίστανται εκεί...Y. C.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Αγαπητέ χαίρετε.Δέχομαι με σεβασμό την εκφρασμένη σας θέση, αλλά δεν την αποδέχομαι. Διαφωνώ με τα όσα δηλώνετε ως " προυποθέσεις".
"Παράνομη σχέση" πχ. Δηλαδή μας λέτε ότι ο ψάλτης για να ψάλει..θα πρέπει να έχει αναχθεί- μετοικήσει....εις τους "χορούς των αγγέλων";;
.......
Όσο για τα γέλια κ την φλυαρία στο
Ι. ΑΝΑΛ.,ναι, δεν είναι συμβατό με την διακονία του ψάλτη.
Όπως επίσης δεν είναι συμβατή η φλυαρία κάθε είδους και τα γέλια μέσα στο Ιερό από τους κληρικούς και όσους παρίστανται εκεί...Y. C.
Πολύ περιστρέφεται η συζήτηση γύρω από τον ευσεβισμο και δε θα ήθελα να επεκταθεί επ'αυτου. Απλά εξεπλάγην όταν αντιλήφθηκα ότι καθ' υμάς οποίος δεν έχει παρά ομη σχέση έχει αναχθεί στους χορούς των αγγέλων.

Το επ εμοί...
Το ιδανικό είναι να είναι ο ψάλτης πιστό και συνειδητό μέλος της εκκλησίας (όπως το ερμηνεύει ο καθένας). Το απαραίτητο είναι να είναι μέλος της εκκλησίας και να μην προκαλεί με τη ζωή του. Δηλαδή όχι μόνο με τη σεξουαλική ζωή του, αλλά και να μην είναι οργιλος και τσακώνεται με τον κόσμο κτλ.
 

Πολύ περιστρέφεται η συζήτηση γύρω από τον ευσεβισμο και δε θα ήθελα να επεκταθεί επ'αυτου. Απλά εξεπλάγην όταν αντιλήφθηκα ότι καθ' υμάς οποίος δεν έχει παρά ομη σχέση έχει αναχθεί στους χορούς των αγγέλων.

Το επ εμοί...
Το ιδανικό είναι να είναι ο ψάλτης πιστό και συνειδητό μέλος της εκκλησίας (όπως το ερμηνεύει ο καθένας). Το απαραίτητο είναι να είναι μέλος της εκκλησίας και να μην προκαλεί με τη ζωή του. Δηλαδή όχι μόνο με τη σεξουαλική ζωή του, αλλά και να μην είναι οργιλος και τσακώνεται με τον κόσμο κτλ.
Χαίρετε.Τα όσα γράφετε εδώ, καλοδεχούμενα.
Αναφέρεσθε στα "καθ' υμάς" και στην έκπληξή σας. Εξηγώ λοιπόν.
Νομίζω ότι όσα γράφετε απαντούν στον sgvong.και όχι στα όσα εγώ του απαντώ..
Εγώ απαντώ στο νομικίστικο
" περί προυποθέσεων" δλδ, πνεύμα του γράφοντος...και χρησιμοποίησα μια αντιδιαστολή.... " περί αγγελικών χορών"..
" Ιεροί των αγγέλων χοροί " στο Ι. ΑΝ. δεν υπάρχουν...καθημερινοί άνθρωποι ναι.
÷÷÷
Αυτά για την κατανόησή σας.Ευχαριστώ.
Y.C.
 
Top