Όρθρος Κυριακής, 12-7-09

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κύριε Βαγενά, μία ερώτηση - παρατήρηση που απευθύνεται και προς τους ερευνητές του Τυπικού. Ο Κανόνας των Αγίων στην πρώτη Ωδή, έχει 6 Τροπάρια, ενώ στην τρίτη 4. Είναι ορθό να ψαλλούν και τα 6 Τροπάρια της πρώτης Ωδής και αν ναι, στέκει το να υπερτερούν σε αριθμό από τα Τροπάρια του Αναστάσιμου Κανόνα; Σε παρόμοιες περιπτώσεις, δεν βλέπω να υπάρχει πρόβλημα περικοπής Τροπαρίων. Εκτός των άλλων, αναφέρεται και στον Βιολάκη...

Σας ευχαριστούμε θερμά για την εργασία και τον κόπο σας.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Καθὼς ἡ ἡμέρα δὲν εἶναι ἑορτάσιμος, ὁ κανὼν τῶν ἁγίων ψάλλεται εἰς δ'.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἄ!!! Κωνσταντῖνε!!!
Σοῦ ἔβαλα thanks χωρίς νά τό προσέξω.
Τά ἔχουμε πεῖ ἐδῶ.
Ὁ Θεοδωράκης τά βλέπει πάντα σύμφωνα μέ τό ΤΑΣ (ὅπως ξέρουμε), πού σημαίνει ὅτι ὁ ἀναστάσιμος μαζί μέ τόν σταυροαναστάσιμο ἤ μόνον τόν τῆς Θεοτόκου εἰς 8 καί τοῦ ἀγίου εἰς 6, σύνολον 14 στίς περιπτώσεις ἑορταζομένων ἁγίων καί στίς περιπτώσεις μή ἑορταζομένων ὁ ἀναστάσιμος μέ τούς ἄλλους εἰς 10 καί τοῦ ἀγίου εἰς 4.
Τό ΤΜΕ ὅμως εἶναι σαφές γιά 4 μετά τοῦ εἱρμοῦ ὁ ἀναστάσιμος καί 4 καί σέ ἑορταζομένους ἁγίους. Αὐτό ἀκολουθοῦμε στίς ἐνορίες!


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Έχετε δίκιο γέροντα. Προσωπικά συμφώνησα με τον κ. Θεοδωράκη ως προς το αποτέλεσμα και όχι ως προς το σκεπτικό, το οποίο δεν πρόσεξα. Φυσικά, ο Βιολάκης εξαιρεί μόνο συγκεκριμένες Κυριακές (όπως αναφέρει στην προθεωρία) και όχι το εάν γενικά είναι εορτάσιμος ο Άγιος η όχι.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...ο Βιολάκης εξαιρεί μόνο συγκεκριμένες Κυριακές ...
...ὡς πρός τόν ἀναστάσιμο τῆς Ὀκτωήχου κανόνα —ὁ ὁποῖος ἀντικαθίσταται ἀπό ἄλλον— καί ὄχι ὡς πρός τοῦ ἁγίου, ὁ ὁποῖος πάντοτε προβλέπεται εἰς δ΄, ἀσχέτως ἐάν εἶναι ἑορτάσιμος ὁ ἅγιος ἤ ὄχι.


 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Μα γιατί νομίζετε ότι μπήκα στο Ψαλτολόγιο αν όχι για να μάθω;;;;;:D

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχετε βέβαια δίκιο, όμως μια ερώτηση:
Ποια 4 θα πούμε;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Ὅποια θέλετε, χωρὶς νὰ ἀφήσετε τὸ θεοτοκίον. Σὲ ναὸ τῶν ἁγίων ὁ κανὼν ψάλλεται εἰς η'.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ποια 4 θα πούμε;

Αὐτό ἐπαφίεται στή κρίση σου/μας, ἀλλά συνήθως τά ἐπιλέγουμε μέ τή σειρά· τά 3 πρῶτα δηλαδή καί ἀπαραιτήτως στό Καὶ νῦν τό Θεοτοκίον.
Στήν προκειμένη περίπτωση τό 3ο ταιριάζει καί μέ τό Δόξα... κατά κάποιο τρόπο.


Τῶν Ἁγίων. ᾨδὴ α'. Ἦχος δ'. Τριστάτας κραταιοὺς.​
Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ πρεσβεύσατε ὑπέρ ἡμῶν.​
Συνόντες τῷ Θεῷ, καὶ ταῖς θείαις ἀκτίσι, πυρσευόμενοι ἀεί, γενναῖοι Ἀθληταί, τὴν ψυχήν μου φωτίσατε, μέλποντος τὴν φωτοφόρον, καὶ σεπτὴν ὑμῶν ἄθλησιν, κατανύξει καρδίας μακάριοι.

Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ πρεσβεύσατε ὑπέρ ἡμῶν.​
πτέρωσεν ὑμᾶς, ὁ οὐράνιος πόθος· ὅθεν πάντα τὰ τερπνά, τοῦ βίου Ἀθληταί, ἐλογίσασθε σκύβαλα, νεύσεσι ταῖς πρὸς τὸ θεῖον, θεωθέντες καὶ ἅπασαν, τῶν ἀθέων ἰσχὺν ταπεινώσαντες.

Δόξα…​
Πυρὶ θεαρχικῆς, ἀναφθέντες Τριάδος, δυσσεβείας τὴν πυράν, ἐσβέσατε Σοφοί, τῶν αἱμάτων τοῖς ῥεύμασιν· ὅθεν ταῖς τῶν ἰαμάτων, καθαραῖς ἐπομβρήσεσι, τῶν παθῶν ἡμῶν ῥύπον ἐκπλύνατε.

Καὶ νῦνΘεοτοκίον
ὸν τῶν ἀκοῶν, τῆς προμήτορος Εὔας, Γαβριὴλ σοι προσφωνῶν, τὸ Χαῖρε ἀληθῶς, ἐξετίναξε Δέσποινα· μόνη γὰρ τὸν ἀναιρέτην, τῆς κακίας τοῦ ὄφεως, ὑπὲρ νοῦν τε καὶ λόγον ἐκύησας.


 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Ὅποιος ἐπιθυμεῖ, μπορεῖ νά ψάλλει μετά την Μικρά Εἴσοδο καί κάποια ἀπό τά παρακάτω ἀπολυτίκια....

Υ.Γ. Ἔσβησα τά ἀπολυτίκια, διότι ὁ ἀγαπητός μας π. Μάξιμος, τά διεμόρφωσε πολύ καλύτερα, στό ἀμέσως ἑπόμενο μήνυμα.



 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Λεωνίδα, εὐχαριστοῦμε. Χαρά στόν κόπο σου. Τά διεμόρφωσα λίγο.



Λεωνίδας;42122 said:

Ὅποιος ἐπιθυμεῖ, μπορεῖ νά ψάλλει μετά τήν Μικρά Εἴσοδο καί κάποια ἀπό τά παρακάτω ἀπολυτίκια.

Ἀπολυτίκιον τῶν Μαρτύρων.
Ἦχος α´. Τῆς ἐρήμου πολίτης.​
Σταυροῦ τὴν πανοπλίαν ἱερῶς ἐνδυσαμένοι Ἱλάριε καὶ Πρόκλε ὑπὲρ φύσιν ἠθλήσατε καὶ δόξης οὐρανίου κοινωνοί ἐδείχθητε ὡς μέτοχοι Χριστοῦ· διὰ τοῦτο χαρισμάτων ταῖς δωρεαῖς πυρσεύετε τοὺς κράζοντας· δόξα τῷ ἐνισχύσαντι ὑμᾶς δόξα τῷ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι δι᾿ ὑμῶν πᾶσιν ἰάματα.

Ἀπολυτίκιον τῆς Ἁγίας Βερονίκης
Ἦχος α´. Ταχὺ προκατάλαβε
.​
Εὑροῦσα τὴν ἴασιν παρὰ Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ αὐτὸν ἐθεράπευσας δι᾿ ἐναρέτου ζωῆς καὶ βίου σεμνότητος· ὅθεν τῆς οὐρανίου μετασχοῦσα εὐκλείας πρέσβευε τῷ Κυρίῳ Βερονίκη Ἁγία ὑπὲρ τῶν εὐφημούντων τὰ σὰ προτερήματα.

Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Μιχαὴλ Μαλεΐνου
Ἦχος πλ.α´. Τὸν Συνάναρχον Λόγον.​
Τὴν τοῦ κόσμου ἡδύτητα ἀπειπάμενος εἰς ὁδὸν σωτηρίας πόθῳ προσέδραμες βίον ἰσάγγελον βιώσας ἄριστα. Ὅθεν ἀλείπτης μοναστῶν καὶ κυβερνήτης τῶν ψυχῶν πανάριστος ἀνεδείχθης Μιχαὴλ ἀοίδιμε Πάτερ, ἡμᾶς λιταῖς σου καὶ νῦν περίσωζε.

Ἀπολυτίκιον ΠαναγίαςΤριχερούσης
Ἦχος δ´. Ταχὺ προκατάλαβε.​
Τὴν θείαν Εἰκόνα σου ἐκ Παλαιστίνης ἡμῖν ὁ Σάββας ὁ ἔνθεος ἣν Τριχεροῦσαν Ἁγνή καλοῦμεν μετήνεγκεν· ἥνπερ Χιλανδαρίου ἡ Μονὴ κεκτημένη ὕμνόν σοι Θεοτόκε ἀναμέλπει βοῶσα· Χαῖρε Κεχαριτωμένη ὁ Κύριος μετὰ σοῦ.

Ἀπολυτίκιον Παναγίας τῆς Φοβερᾶς Προστασίας
Ἦχος α´. Τῆς ἐρήμου πολίτης.​
Φοβερὰ Προστασία Θεοτόκε Πανάμωμε, ταῖς σαῖς παναγίαις πρεσβείαις τὸν Χριστὸν ἐξιλέωσαι ὑπὲρ ἀσπαζομένων εὐλαβῶς τὴν θείαν σου καὶ πάνσεπτον μορφήν· περιφύλαττε δὲ ἅπαντας ἀσινεῖς ἐκ βίου περιστάσεων, ὅπως δοξάζωμεν θερμῶς Ἄχραντε, θείαν δόξαν σου καὶ κληρονόμοι οὐρανῶν γενώμεθα οἱ δοῦλοί σου.

Ἀπολυτίκιον εἰς κατάπαυσιν ἐμπρησμῶν.
Ἦχος πλ.α’. Τὸν Συνάναρχον Λόγον.
ὑπό Χαραλ. Μπούσια.
Βρέμων πῦρ ἀναλίσκον καθάπερ φρύγανα ἡμῶν πατρίδος τὰ δάση σύ πανσθενῇ δεξιᾷ σβέσον Σῶτερ πολυέλεε Φιλάνθρωπε, θείας Μητρός σου προσευχαῖς ὑπό βάτου ἐν Σινᾷ ἀφλέκτως τῆς καιομένης προτυπουμένης καὶ αὔραις ἁγιασμοῦ σου πάντας δρόσισον.

Ἀπολυτίκιον ὑπὲρ προστασίας τῆς Μακεδονίας
Ἦχος γ´. Θείας πίστεως.
Μέγαν εὕρατο εἰς περιστάσεις σε ἀμύντορα Μακεδονία Ἀθλοφόρε ἀθέους ἐκτρέποντα· ὡς οὖν πλειστάκις λαόν σου διέσωσας οὕτω καὶ νῦν ἐπιβούλους ἀπότρεψον ὑπερένδοξε Μεγαλομάρτυς Δημήτριε κριτῶν ἀδίκων πλεκτάνας διάλυσον, δωρούμενος ἡμῖν εἰρήνην καὶ θεῖον ἔλεος.

Ἀπολυτίκια εἰς σωτηρίαν τοῦ εὐσεβοῦς ἡμῶν Ἔθνους ἀπὸ τὰς ἀθεϊστικὰς σκευωρίας
Ἦχος δ´. Ταχύ προκατάλαβε.
Ταχὺ δέξαι Δέσποινα τὰς ἱκεσίας ἡμῶν καὶ ταύτας προσάγαγε, τῷ σῷ Υἱῷ καὶ Θεῷ Κυρία πανάμωμε· λῦσον τὰς περιστάσεις τῶν εἰς σέ προστρεχόντων σκέδασον τὰς ἐνέδρας καὶ τὰ θράση, Παρθένε, τῶν νῦν ἐφοπλιζομένων ἀθέων κατὰ τῆς ποίμνης σου.



 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Καλό είναι να μην επιβαρύνεται η Είσοδος με τόσα πολλά απολυτίκια.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Εντάξει, σύμφωνοι, αλλά ο Λεωνίδας είπε

"Ὅποιος ἐπιθυμεῖ, μπορεῖ νά ψάλλει μετά την Μικρά Εἴσοδο καί κάποια ἀπό τά παρακάτω ἀπολυτίκια...."
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Καλό είναι να μην επιβαρύνεται η Είσοδος με τόσα πολλά απολυτίκια.

Ἔχεις δίκιο, φίλε Δημήτρη. Καί ὁ καθηγητής μας στήν Θεολογιγή Σχολή Ἀθηνῶν καί εὐλαβέστατος πρωτοψάλτης κ. Ἀθανάσιος Βουρλῆς μᾶς τόνιζε ὅτι δέν εἶναι σωστό νά λέμε ἕνα σωρό ἀπολυτίκια μετά τήν Μικρά Εἴσοδο, π.χ. γιά μικρούς Ἁγίους, τῶν Ἁγίων τῶν παρεκκλησίων κ.ἄ.
Ὅμως ἐγώ τά σημείωσα γιά τρεῖς λόγους. Πρῶτον, γιά τό πρωτότυπον τοῦ πράγματος ἀρκετῶν ἀπολυτικίων, δεύτερον γιά ὅσους θέλουν νά τιμήσουν κάποιους ἀπό τούς Ἁγίους πού ἑορτάζουν αὔριο καί τρίτον για χρήση ὄχι μόνον ἐντός τοῦ Ναοῦ, ἀλλά καί στήν ἀτομική προσευχή ἑνός ἑκάστου ἡμῶν.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Όσον αφορά στον κανόνα, την ίδια λογική με του π. Μάξιμου στο #9 μήνυμά του, ακολούθησα κι εγώ εδώ.:wink:
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Όσον αφορά στον κανόνα, την ίδια λογική με του π. Μάξιμου στο #9 μήνυμά του, ακολούθησα κι εγώ εδώ.:wink:

Και να φανταστείτε ότι σκέφτηκα να κοιτάξω την δική σας εργασία μήπως κι έκανα κάτι λάθος:rolleyes:, και μετά κάτι έγινε, το άφησα και το ξέχασα!!! Από δω και πέρα ξέρω το... τελωνείο!:)
 
Top