Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων.

tb---

τσοπάνης
Διαβάστε λιγάκι πιο προσεκτικά τους λόγους του π Επιφανίου, είναι πολύ προσεκτικός ο λόγος του , δεν είναι τυχαίο ότι όλοι όταν ζούσε τον εμπιστεύονταν σε θέματα γλωσσολογικά αλλά και θεολογικά ( όλοι = Ιερά Σύνοδος , κτλ )
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Διαβάστε λιγάκι πιο προσεκτικά τους λόγους του π Επιφανίου, είναι πολύ προσεκτικός ο λόγος του , δεν είναι τυχαίο ότι όλοι όταν ζούσε τον εμπιστεύονταν σε θέματα γλωσσολογικά αλλά και θεολογικά ( όλοι = Ιερά Σύνοδος , κτλ )

Δὲν μοῦ ἀρέσουν ἰδιαίτερα οἱ αὐθεντίες κι ἀκόμη ὅταν ἀναζητῶ ἀπαντήσεις σὲ θέματα γλωσσολογικὰ ρωτῶ γλωσσολόγο καὶ μόνο. Ὁ συσχετισμὸς μὲ ἀπόψεις τοῦ Κρουμβάχερ πρὶν ἀπὸ ἕνα αἰῶνα δὲν μὲ καλύπτει ἐπιστημονικά. Ἡ ἐπιστήμη τῆς βυζαντινολογίας ἔχει προχωρήσει ἀπὸ τότε.
 

tb---

τσοπάνης
Δεν μίλησε κανείς για αυθεντίες , καλύτερα να προσέχουμε τί γράφουμε, ειδικά όταν δεν κατέχουμε τα θέματα πίστης και λογικής, γιατί εδώ κρύβεται όλο το κόλπο, στην λογική.

Καλή επιτυχία λοιπόν ~
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν μίλησε κανείς για αυθεντίες , καλύτερα να προσέχουμε τί γράφουμε, ειδικά όταν δεν κατέχουμε τα θέματα πίστης και λογικής, γιατί εδώ κρύβεται όλο το κόλπο, στην λογική.

Καλή επιτυχία λοιπόν ~

Μπορεῖ νὰ μὴν τἀ κατέχουμε ἀλλὰ ἐρευνοῦμε τὰ γραφὰς γιὰ νὰ τὰ φωτίσουμε καὶ νὰ φωτισθοῦμε.
Τὸ πίστευε καὶ μὴ ἐρεύνα ἀνήκει σὲ σκοτεινὸ τμήμα τῆς χριστιανοσύνης.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Οἱ Πατέρες ποὺ ἀναφέρεστε μιμοῦνται κλασικὰ πρότυπα ὄντως πολλὲς φορὲς δυσνόητα. Γι᾿ αὐτὸ καὶ οἱ ἁπλοὶ ἄνθρωποι ἤ οἱ ἁπλοὶ μοναχοὶ στὰ μοναστήρια, πέραν τῶν λειτουργικῶν κειμένων, διάβαζαν ἤ ἄκουγαν κυρίως βίους ἁγίων καὶ τὰ Ἀποφθέγματα τῶν Πατέρων τῆς ἐρήμου.

Το έντυπο Τυπικό του Αγίου Σάββα όμως ορίζει για την Πάσχα τον λόγο του Γρηγορίου Θεολόγου (παλαιότερα χειρόγραφα - δυο), δύσκολο και με την αρχαΐζουσα γλώσσα. Και αυτό είναι μονο ένα παράδειγμα.

ΥΓ. Και οι βίοι αγίων είναι συχνά γραμμένη με την υψηλή γλώσσα όπως αυτά του Συμεών του Μεταφραστού.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Σημειωτέον επίσης ότι οι "απλοί μοναχοί" συνδέθηκαν και με τον ανθρωπομορφισμό στην Αίγυπτο και την Παλαιστίνη...δεν ξέρω αν έφταιγε η δυσνόητη γλώσσα των Πατέρων (που προσπαθούσαν να τους συνετίσουν)! :rolleyes:
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Και αυτό είναι μονο ένα παράδειγμα.

Ασφαλώς είναι μόνο ένα παράδειγμα. Υπάρχουν και πολλά άλλα που οδηγούν σε πολλαπλά συμπεράσματα.

Έχεις παρακαθήσει τα τελευταία χρόνια σε τράπεζες μοναστηριών; Τι γλώσσα ακούς από τους αναγνώστες; Η ανάγνωση απευθύνεται σε μοναχούς που είναι πολύ εξασκημένοι στην εκκλησιαστική γλώσσα.

Πάντως,
συζήτηση γίνεται, πέρα από κάποιες ειρωνείες, μειωτικά υπονοούμενα και φατσούλες.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ας ξαναθυμηθούμε τί έγραψε εκλεκτό μέλος του φόρουμ, που διακρίνεται για τη σύνεσή του, σε ανύποπτο χρόνο, θαρρώ.

Χριστός ανέστη!
Δ.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Θα παρακαλούσα το Δημήτρη Κουμπ. να μπορεί να βάλει μια δημοσκόπηση στο θέμα υπέρ ή κατά (οποιασδήποτε) μετάφρασης εν ώρα λατρείας για να δούμε τις απόψεις των ψαλτών γι αυτό το θέμα.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Έχεις παρακαθήσει τα τελευταία χρόνια σε τράπεζες μοναστηριών;

Για τα αναγνώσματα κατά την ώρα της ακολουθίας μιλάω. Αν και το ΤΑΣ ορίζει πολλά και διαφορα, αυτή η πράξη σήμερα βασικά χάθηκε. Nομίζω ότι έχει σχέση με την σύντμηση των ακολουθιών.
 

Attachments

  • TAS_1682_s6.jpg
    104.5 KB · Views: 19
  • TAS_1682_s6_b.jpg
    74.5 KB · Views: 15

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Θα παρακαλούσα το Δημήτρη Κουμπ. να μπορεί να βάλει μια δημοσκόπηση στο θέμα υπέρ ή κατά (οποιασδήποτε) μετάφρασης εν ώρα λατρείας για να δούμε τις απόψεις των ψαλτών γι αυτό το θέμα.
Καί τί νόημα ἔχει; Πῶς τό βλέπεις δηλαδή; Ὁμάδες, κόμματα, ἰδεολογίες; Αὐτή εἶναι ἡ πίστη μας;
Ὁποιοδήποτε ἀποτέλεσμα τί σκοπό θά ἔχει; Νά ἱκανοποιήσει τούς μέν ἤ τούς δέ; Καί εἶναι ἔτσι τά πράγματα;
Καί τί εἶναι τό Ψαλτολόγιον; Ἐκφράζει τή σύνολη Ἐκκλησία; Πῶς συγκροτεῖται ἡ Ἐκκλησία; Δέν ὑπάρχει Σύνοδος; Τό θέμα δέν εἶναι ἀπόφαση τῆς ΔΙΣ; Δέν ἔχεις ἱκανοποιηθεῖ ἐξ αὐτοῦ;
Τά λοιπά ἐκ τοῦ πονηροῦ εἶναι.

Ἄς συνέλθουμε! Καί δέν ἀναφέρομαι σέ σένα.

ΥΓ. Ἄν καί τώρα τό τροποποίησες τό μήνυμα καί τό περιορίζεις στή γνώμη τῶν ψαλτῶν, συνεχίζω νά τό προωθῶ τό μήνυμα, τιθέμενος ἐκτός... Δέν προτείνεις καμμιά διαδήλωση;

«Συνίστησι δέ τήν ἑαυτοῦ ἀγάπην εἰς ἡμᾶς ὁ Θεός,
ὅτι ἔτι ἁμαρτωλῶν ὄντων ἡμῶν Χριστός ὑπέρ ἡμῶν ἀπέθανε
» (Ρωμ. ε΄, 8)​

 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Γιατί και ο Χριστόδουλος διαδήλωση δεν έκανε???

Δίκιο έχετε πάτερ, αλλά δεν είναι κακό να δούμε και τη γνώμη των ψαλτών (ή τελοσπάντων όσων ασχολούνται λίγο περισσότερο με το θέμα).

Κόμματα και ιδεολογίες με την έννοια που εννοείτε, υπάρχουν και θα υπάρχουν και δε χρειάζονται δημοσκοπήσεις για να το καταλάβουμε. Ούτως ή άλλως η δημοσκόπηση ανώνυμη θα είναι. Δε νομίζω ότι είναι κακό. Ούτε θα επιβάλλουμε με κάποιο τρόπο τη γνώμη μας. Δηλαδή, το να λέμε γραπτώς τη γνώμη μας, πάλι δεν είναι μια μορφή δημοσκόπησης? Απλά, κάποιοι που για διάφορους λόγους δε συμμετέχουν στη συζήτηση, ίσως έτσι ψηφίσουν.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιατί και ο Χριστόδουλος διαδήλωση δεν έκανε???
Χαχαχαχαχα. Μόλις τό ἔγραψα, σκέφτηκα πώς αὐτή ἡ ἀπάντηση θά ὑπάρξει. Ἀλλά δέν ἦταν τό ἴδιο (καί ἐπί Σεραφείμ ἔγινε). Ἀφενός ἦταν (κατά τό δυνατόν) γενικευμένη ἀντίθεση τῶν ἀνθρώπων τῆς Ἐκκλησίας ἐναντίων πράξεων πού στρέφονταν κατά τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Ὀρθοδόξου ταυτότητος τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ καί ἀφετέρου, πόσο κατακρίθηκε γι᾿ αὐτό; Ὁ νῦν Ἀρχιεπίσκοπος σέ πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη εἶπε ὅτι τότε δέν συμμετεῖχε τότε, γιατί δέν πίστευε ὅτι αὐτός ἦταν σωστός τρόπος ἀντίδρασης. Βέβαια, ὅταν στό τέλος τόν ρώτησαν τί θά ἔκανε σήμερα ἄν ἐτίθετο τέτοιο θέμα, εἶπε: Ἴσως...

Ἀγαπητέ μου Κώστα,
Μετά ἀπό τό μήνυμά μου δέχθηκα κατ᾿ ἰδίαν παρατήρηση ὅτι ἄνοιξα τήν 5η χιλιάδα μηνυμάτων μου (ἦταν τό 4001) μέ ἕνα σκληρό μήνυμα πρός τόν Κώστα. Καί ἀπάντησα καί ἀπαντῶ: Ἄν εἶναι σκληρή ἡ συμπεριφορά ἑνός πατέρα πού ἐνδιαφέρεται γιά τό παιδί του, τέτοια ἦταν καί ἡ δική μου. Ἡ ἀγάπη μου εἶναι γνωστή σέ σένα καί τό δηλώνω (καί ὑπάρχουν ἰδιαίτεροι λόγοι) καί δέν ἀλλάζει αὐτό. Ἔχοντας ὅμως τήν αἴσθηση ὅτι μᾶλλον βασανίζεσαι, ὑποφέρεις, φανατίζεσαι, πωρώνεσαι, αὐτό μέ στενοχωρεῖ καί ἤθελα νά ἀποτρέψω τέτοια αἰσθήματα πού μεταδίδονται καί σέ ἄλλους, καθόσον αὐτό δέν συνιστᾶ ἐκκλησιαστικό φρόνημα καί ξεφεύγει ἀπό τά χριστιανικά ἤθη.

Ἀλλά

Δίκιο έχετε πάτερ, αλλά δεν είναι κακό να δούμε και τη γνώμη των ψαλτών (ή τελοσπάντων όσων ασχολούνται λίγο περισσότερο με το θέμα).

Κόμματα και ιδεολογίες με την έννοια που εννοείτε, υπάρχουν και θα υπάρχουν και δε χρειάζονται δημοσκοπήσεις για να το καταλάβουμε. Ούτως ή άλλως η δημοσκόπηση ανώνυμη θα είναι. Δε νομίζω ότι είναι κακό. Ούτε θα επιβάλλουμε με κάποιο τρόπο τη γνώμη μας. Δηλαδή, το να λέμε γραπτώς τη γνώμη μας, πάλι δεν είναι μια μορφή δημοσκόπησης? Απλά, κάποιοι που για διάφορους λόγους δε συμμετέχουν στη συζήτηση, ίσως έτσι ψηφίσουν.

ἀφοῦ τό θέτεις ἔτσι ἔχω νά προσθέσω καί τά ἐξῆς:
Κατ᾿ ἀρχήν σέ ἄλλο θέμα (δές ἐδῶ) εἶχα ταχθεῖ κατά τῶν δημοσκοπήσεων.
Λές νά δοῦμε τή γνώμη τῶν ψαλτῶν. Οἱ ψάλτες ποῦ ἐμπλέκονται, ἐκτός ἀπό γνώμη «ὁμολογιακή»; Τίποτε ἀπό αὐτά πού λένε οἱ ψάλτες δέν εἶναι δυνατόν νά ἀλλάξει. Ἐνδεχομένως μόνον μιά παράλληλη ἀνάγνωση τοῦ ἀποστολικοῦ. Νά ρωτηθοῦν γιά ἐνδεχόμενη μετατροπή τῶν ὕμνων; Δέν εἶναι αὐτό τό θέμα, γιατί εἶναι ἀνέφικτο. Νά ἐρωτηθοῦν ἄν θέλουν νά ἀκοῦνε εὐχές μεταφρασμένες;
Θά ἐρωτηθοῦν οἱ ἐν Ἑλλάδι μόνον; Γιά ἄλλες χῶρες ἄλλως ἔχουν τά πράγματα. Θά ἀποκλειστοῦν νά συμμετάσχουν; Μέ αὐτό τό σκεπτικό τί θά δείξει ἕνα ἀποτέλεσμα; Κι ἄν εἶναι ὑπέρ, ἔχει κανένα νόημα;

Τέλος πάντων, γιά νά μήν μακρυγορῶ, ἄς κριθεῖ αὐτή ἡ πρόταση —ἄν καί βλέπω πώς εἶχε μηδενική ἀνταπόκριση— καί ἄς τό δοῦμε μέσα στά πλαίσια τῶν «παιχνιδιῶν» τοῦ Ψαλτολογίου καί ὡς μιά νεανική παρόρμηση, τήν ὁποία σέβομαι.

Ἄς κριθοῦν ὅλες οἱ παράμετροι, τό ὅτι τά πράγματα δέν εἶναι ἄσπρο-μαῦρο καί τό κυριώτερο νά ἀποφεύγονται πάθη, πού δέν μᾶς ὠφελοῦν, οὔτε προάγουν τήν πνευματική μας καλλιέργεια καί χριστιανική μας ἰδιότητα.

Δέν ἔχω νά πῶ κάτι ἄλλο.
Εὐχαριστῶ γιά τό μήνυμα.

Χριστός ἀνέστη!!!


 
βρήκα κάτι ακόμα καλύτερο , ειδού λοιπόν τί έλεγε ο π.Επιφάνιος περί του θέματος ...

Σημαντική η γνώμη του μακαριστού π. Επιφανίου. Όπως σημαντικό, κατ' εμέ, και το γεγονός ότι, όπως αναφέρθηκε, όταν μια γυναίκα από το εκκλησίασμα παρατήρησε στον Χρυσόστομο ότι δεν καταλάβαινε τι έλεγε, εκείνος δεν την επιτίμησε, αλλά συνέχισε το κήρυγμά του στην απλή γλώσσα του λαού της εποχής του.

Ας θυμηθούμε όμως και τον άγιο Νεκτάριο Πενταπόλεως, που και ψαλμούς μετέφρασε, αλλά και ύμνους συνέθεσε, στην απλή καθαρεύουσα του καιρού του, που διέφερε αρκετά από την λόγια καθαρεύουσα κι ακόμα περισσότερο από την αρχαϊζουσα ελληνική. Ήθελε μήπως να αλλοιώσει "νεοβαρλααμικώς" πως τη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας; Όχι βέβαια!

Στο βιβλίο του Ο Άγιος Νεκτάριος και η αγάπη του για την ποίηση και την μουσική (εκδόσεις Αρμός, 1998), ο Αχ. Χαλδαιάκης μάς πληροφορεί επ' αυτού: «Μὲ ἄλλα λόγια, ὁ Ἅγιος δὲν ἀφίσταται τῆς 'καθεστηκυίας τάξεως', ἀλλὰ -ἐννοῶν τὴν πνευματικὴ κατάσταση αὐτῶν πρὸς τοὺς ὁποίους ἀπευθύνεται - ἀποπειρᾶται νὰ μεταποιήσει καὶ μεταπλάσει τὸν κατὰ τὴν θεία Λατρεία ὑμνογραφικὸ λόγο, προκειμένου νὰ καταστήσει αὐτὸν εὐληπτότερο καὶ ὡς ἐκ τούτου πλέον κατανοητόν [ούτως ώστε] νὰ παρωθήσει σὲ ἐνσυνείδητη συμμετοχὴ τοὺς εὑρισκομένους στὴν θεία μυσταγωγία, μετερχόμενος πρὸς τοῦτο τὴν ὑμνογραφία ἢ καὶ τὴν ψαλμῳδία ὡς μέσον».

Με τις ευχές μου για μια καλή μέρα!
 
Top