Μελέτη - Κριτική στο Θεωρητικό του Σίμωνος Καρά

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ευάγγελε πολύ ωραίος!
Και κρατιόμουν τόσο καιρό να μην τα ανεβάσω, γιατί εγώ είμαι και χαρακτηρισμένος πολέμιος (μόνο τα υπονόησα σε ένα μήνυμά μου). Εσύ βρε παιδί μου... που το έχεις και σε εκτίμηση το έργο του. Αυτό που με κάνει να έχω επιφυλάξεις είναι να μην αγριέψουν και δω τα πράγματα, πριν προλάβουμε να μιλήσουμε επί της ουσίας του θέματος.
Σας βλέπω πάντως αποφασισμένους! Ο κ. Θεοτοκάτος ζητάει να συνταχθούν, όσοι είναι να συνταχθούν με την παράδοση (το είχα κάνει και εγώ με εκείνο το "ταπεινωθείτε" στην Παράδοση και εισέπραξα ειρωνίες), εσύ ανεβάζεις τη "γνωστή συνέντευξη", τι να πω. Προσοχή στις διατυπώσεις μας μην κλειδωθεί κι αυτό! :wink:

Ευχαριστώ


Υ.Γ. Τι είπες; θα ανεβάσεις και τα άλλα για τον Περιστέρη κ.λ.π.; Ωχ ωχ...

'' Να το πω ωμά: Αν είχαν λίγη μπέσα, λίγο φιλότιμο...''
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Το θέμα όπως άνοιξε είναι περί συνολικής κριτικής του θεωρητικού του Σ. Καρά αλλά προσωπικά δεν το βλέπω πρακτικό εφόσον με τέτοια γενικά θέματα εύκολα καταλήγουμε σε γενικεύσεις (το δέχομαι, δεν το δέχομαι, δέχομαι 20%, δέχομαι 80% ...) και εύκολα ξεφεύγουμε σε άλλα θέματα που δεν έχουν να κάνουν με την κριτική του θεωρητικού. Ακούστηκαν πολλά και διάφορα.

Θα ήταν ίσως καλύτερα, εάν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο θέμα που αναφέρεται στο θεωρητικό του Σ. Καρά και με το οποίο συμφωνείτε/διαφωνείτε να ανοίγεται ξεχωριστό θέμα στην κατάλληλη ενότητα (εάν δεν υπάρχει ήδη) αντί να μπλέκουμε ένα σωρό πράγματα και επιχειρήματα εδώ πολλά από τα οποία έχουν ήδη ακουστεί και συζητηθεί. Αλλιώς γνωρίζουμε (από πικρή πείρα) που θα καταλήξουμε.... Οι "ωμότητες" μόνο "ωμότητες" θα φέρουν.

Βοηθείστε όλοι να το αποφύγουμε. Ευχαριστώ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
[Σημείωμα συντονιστή] ....που θα καταλήξουμε.... Οι "ωμότητες" μόνο "ωμότητες" θα φέρουν.

Βοηθείστε όλοι να το αποφύγουμε. Ευχαριστώ.

Τελικά έχει δίκιο ο κος admin να μην είμαστε τόσο θρασείς γιατί είναι επικίνδυνο και υπερβαίνουμε το μέτρο της αρετής :)

Αποκλεισμό σε όλους τους θρασύ-βουλους... :D:D:D
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ωραια πραγματα εγραψες!Μπραβο!!:):)Μαλλον εγω φταιω με τον τροπο που τα εγραψα!ζητω συγγνωμη γιατι ηθελα να μιλησω για αλλο πραγμα!
[...]
οποτε δεν μπορω να κρινω αφου δεν εχω διαβασει πολλα πραγματα απο το θεωρητηκο!!

συγγνωμη και παλι!!

Υ.Γ παντως οσα διαβασα μου φανηκαν πολυ σωστα και πληρεις κατανοητα!!εξηγημενα μεχρι το κοκαλο!!
Αδελφέ - συνάδελφε - συνονόματε, επειδή το thanks που μου έβαλες, όπως και αυτό σου το μήνυμα, κινούνται στα όρια μεταξύ ειρωνείας και κριτικής, θέλω να σου διευκρινίσω ότι δεν ήταν πρόθεσή μου να τεκμηριώσω κάτι "μέχρι κόκκαλο" αλλά να σου απαντήσω πρόχειρα στα περι παράδοσης κλπ. που επικαλέστηκες, το ίδιο τουλάχιστον πρόχειρα με τον τρόπο που άρχισες εσύ. Ήθελα να σου πω ότι η πνευματική διάσταση του ψάλειν είναι ουσιώδης, αλλά εδώ μιλάμε για άλλα πράγματα, καθαρά μουσικά, η κρίση των οποίων απαιτεί μουσικές γνώσεις. Η προσευχή ως γνώμονας βοηθάει να μην ξεφεύγουμε από τον αρχικό μας σκοπό, το "ψαλώ τω Θεώ μου έως υπάρχω" και με βάση αυτό πάντα να εκφέρουμε τις κρίσεις μας. Αλλά το θέμα που συζητάμε εδώ είναι καθαρά μουσικολογικό.
εδω αγαπητε συνονοματε βλεπω μια επικρητικη που ξευφεγει απο το στοχο της π.χ τη σχεση εχει το υφος με το θεωρητηκο, οπως διαβασα και προηγουμενα και μου λες και εσυ πολυ σωστα!Παντως ζητω συγγνωμη που ξεφυγα απο το θεμα!!!
Αν και το γράψαμε προηγουμένως στο ξαναλέω (το είχαμε πει και σε άλλη συζήτηση, ίσως δεν την έχεις παρακολουθήσει) : εάν οι ακολουθούντες τη μέθοδο Καρά έψαλαν παραδοσιακά, θα μας ένοιαζε από πολύ λίγο έως καθόλου η αυστηρή προσήλωση στο θεωρητικό του, το οποίο κι εμείς άλλωστε το δεχόμαστε σε μεγάλο βαθμό. Το αυστηρό λοιπόν της κριτικής του θεωρητικού είναι σε άμεση συνάρτηση με την πράξη που αυτό πρεσβεύει. Από τη στιγμή που ο συγγραφέας του θεωρητικού θέλησε να μας πει ο ίδιος τι σημαίνει στην πράξη το θεωρητικό του, μη αφήνοντας τους ειδήμονες (παραδοσιακούς ψάλτες της εποχής του) να το κάνουν, και υιοθέτησε ύφος -προερχόμενο από τις θεωρητικές του έρευνες- τελείως ξένο από τα παραδοσιακά ακούσματα που είχαμε ως τότε, είναι προφανές ότι τελικά το ύφος έχει σχέση με το συγκεκριμένο θεωρητικό, αφού δεν θα υπήρχε χωρίς αυτό.

Δεν ξέρω αν τώρα έγινα περισσότερο κατανοητός, ίσως να ήμουν κι από πριν αν είχες παρακολουθήσει και άλλες συζητήσεις που έχουν γίνει εδώ. Με συγχωρείς κι εμένα για το πρόχειρο της πρώτης μου ανταπάντησης στα γραφόμενά σου, απλώς υιοθέτησα τον τρόπο σου λέγοντας ότι ο Θεός δε μας είπε για ύφος (αφού έτσι το έθεσες), όπως δεν μας είπε ούτε για βυζαντινή μουσική και παράδοση.

Να είσαι πάντα καλά συνονόματε, ο Θεός μαζί μας.
 

taxlias

Νικόλαος Ταχλιαμπούρης
Καλημερα Νικο διαβασσα αυτα που μου εγραψες με προσοχη!!Συμφωνω απολυτα για το δευτερο μερος ωστοσο για το πρωτο μερος θελω να διευκρινησω οτι δεν ηταν απο ειρωνεια απλα εκανα λαθος και το καταλαβα μετα την απαντηση σου και σε ευχαρηστω γι αυτο!!ΤΟ Υ.Γ ο εγραψα για να ερθω στη σωστη κατευθυνση του θεματος!

Βασικα νομιζω οτι επηρεαστηκα απο την αντιπαραθεση των προηγουμενων και γι αυτο εδωσα αυτη σκεψη μου! αλλα θα μου πεις ποιος ειμαι εγω που θα κανω κουμαντο στους αλλους!σωστο κι αυτο!! τελος παντων!!
Σε ευχαρηστω πολυ!!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Κι εγώ σ' ευχαριστώ αγαπητέ Νικόλαε για την κατανόηση. Ομολογώ πάντως ότι ακόμα δεν σ' έχω καταλάβει πλήρως, κάπως μπερδεμένο μου ακούγεται το
taxlias said:
"θα μου πεις ποιος ειμαι εγω που θα κανω κουμαντο στους αλλους"
Δεν θα πρέπει να αισθάνεσαι έτσι: εδώ μέσα είμαστε όλοι μια παρέα, δεν θα βρεις εδώ καναν μεγάλο ψάλτη, αν πει κάποιος ότι στη βυζαντινή μουσική τα ξέρει όλα, είναι απλά ο μεγαλύτερος ψεύτης. Αφού λοιπόν όλοι (πάνω-κάτω) στο ίδιο καζάνι βράζουμε, ο καθένας δικαιούται να λέει την άποψή του, απλά να ξέρει πέντε πράματα και να ταιριάζει κάπως με το θέμα. Το ότι οι θεωρητικές διαμάχες μπορεί να σε επηρεάσουν και να σε απομακρύνουν από την ουσία της ψαλτικής, που είναι η προσευχή, ναι, να συμφωνήσω ότι μπορεί να γίνει. Αλλά αυτό έγκειται στην προσωπική αντιμετώπιση του θέματος από τον καθένα από μας. Αν αυτά που συζητάμε εδώ σου φαίνονται λεπτομέρειες σε σχέση με την προσευχή και τη σωτηρία της ψυχής μας, και πάλι θα συμφωνήσω. Εδώ όμως είναι forum μουσικό, που συζητάμε γι' αυτές τις "λεπτομέρειες", τι να κάνουμε...

Θα σε συμβούλευα πάντως (αν δεν το έχεις κάνει ήδη), εφόσον δεν θέλεις να εμπλακείς στα θεωρητικά, που μπορεί να είναι μερικές φορές κάπως βαριά και να εγείρουν διαμάχες, να ρίξεις και μια ματιά σε πιο "χαλαρά" θέματα, όπως στις Ηχογραφήσεις και στα Ευτράπελα, που θα βρεις πολύ σπουδαίο υλικό και κατά κανόνα επικρατεί σύμπνοια! Ακόμα και σ' αυτά βέβαια δε λείπουν που και που κάποιοι διαξιφισμοί, τι να κάνουμε, είναι η μοίρα των ψαλτών, άλλωστε το σήμα μας είναι τα κοκόρια που μαλωνούν, όπως έχει επισημανθεί πολύ εύστοχα αλλού! Κι όπως έγραψα και σε ένα άλλο νέο μέλος που απορούσε μ' αυτά, welcome to the club, τίποτ' άλλο! :wink:
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δεν θα πρέπει να αισθάνεσαι έτσι: εδώ μέσα είμαστε όλοι μια παρέα, δεν θα βρεις εδώ καναν μεγάλο ψάλτη, αν πει κάποιος ότι στη βυζαντινή μουσική τα ξέρει όλα, είναι απλά ο μεγαλύτερος ψεύτης. Αφού λοιπόν όλοι (πάνω-κάτω) στο ίδιο καζάνι βράζουμε, ο καθένας δικαιούται να λέει την άποψή του, απλά να ξέρει πέντε πράματα και να ταιριάζει κάπως με το θέμα. [...] Εδώ όμως είναι forum μουσικό, που συζητάμε γι' αυτές τις "λεπτομέρειες", τι να κάνουμε...

welcome to the club, τίποτ' άλλο! :wink:

Για το (πάνω κάτω) καζάνι που αναφέρεις, Νίκο, δεν πολυσυμφωνώ. Υπάρχουν και μεγάλοι ψάλτες στο ψαλτολόγιον ως ενεργά μέλη... άρα όχι ισοπέδωση... Και, κακά τα ψέμματα: Δικαιούται να μιλά με κύρος αυτός που μπορεί να ψάλλει πχ το Εν τη βροντώση καμίνω του κυρ Πέτρου ( εκεί είναι το πραγματικό καζάνι...) Όλοι οι άλλοι είναι καλύτερο να σιωπούν τουλάχιστον στα βαριά θέματα- τι να ωφελήσει το ότι κάποιος ομιλεί για σκληρό διάτονο, όταν αδυνατεί να το αποδώσει... Α, ξέχασα, έχουμε κ τους (παρ)άφωνους ''θεωρητικούς'', -διάβαζε θεωρητικολογούντες, αλλά τότε θα πρέπει να αλλάξουμε λίγο ρεπερτόριο και να διαλέξουμε μεταξύ των δύο προσφιλών στους όντως άρχοντες καλοφωνικών ειρμών: Έφριξε γη ή Εσείσθησαν λαοί...

καλωσήλθες στο club!!!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Για το (πάνω κάτω) καζάνι που αναφέρεις, Νίκο, δεν πολυσυμφωνώ. Υπάρχουν και μεγάλοι ψάλτες στο ψαλτολόγιον ως ενεργά μέλη... άρα όχι ισοπέδωση...
Εγώ πάντως δεν γνωρίζω κανέναν...
Σημ.: όταν λέω "μεγάλο" εννοώ ΜΕΓΑΛΟ...
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Για το (πάνω κάτω) καζάνι που αναφέρεις, Νίκο, δεν πολυσυμφωνώ. Υπάρχουν και μεγάλοι ψάλτες στο ψαλτολόγιον ως ενεργά μέλη... άρα όχι ισοπέδωση... Και, κακά τα ψέμματα: Δικαιούται να μιλά με κύρος αυτός που μπορεί να ψάλλει πχ το Εν τη βροντώση καμίνω του κυρ Πέτρου ( εκεί είναι το πραγματικό καζάνι...) Όλοι οι άλλοι είναι καλύτερο να σιωπούν τουλάχιστον στα βαριά θέματα- τι να ωφελήσει το ότι κάποιος ομιλεί για σκληρό διάτονο, όταν αδυνατεί να το αποδώσει... Α, ξέχασα, έχουμε κ τους (παρ)άφωνους ''θεωρητικούς'', -διάβαζε θεωρητικολογούντες, αλλά τότε θα πρέπει να αλλάξουμε λίγο ρεπερτόριο και να διαλέξουμε μεταξύ των δύο προσφιλών στους όντως άρχοντες καλοφωνικών ειρμών: Έφριξε γη ή Εσείσθησαν λαοί...

καλωσήλθες στο club!!!

Εγώ πάντως δεν καταλαβαίνω γιατί εδώ θα πρέπει όλοι να μιλούν ως εκτελεστές και δη δεινοί. Απαγορεύεται δηλαδή κάποιος να εκφέρει άποψη ως ακροατής; Και στο κάτω-κάτω γιατί θα πρέπει η ψαλτική δεινότητα και η θεωρητική κατάρτιση να είναι οπωσδήποτε μεγέθη ανάλογα. Αποκλείεται δηλαδή κάποιος με μεγάλο ταλέντο να μην ξέρει από τη θεωρία της μουσικής και το αντίθετο; Κάθε άποψη η οποία είναι τεκμηριωμένη και μπορεί να σταθεί για μένα είναι ευπρόσδεκτη όποια κι αν είναι η ιδιότητα του καθενός.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
ειπε με κύρος...
κατα τ αλλα, συμφωνω οτι ολοι μπορουν να εχουν γνωμη αν ειναι τεκμηριωμενη οπως λες. Αλλα πως να την τεκμηριωσει ο απλος ακροατης που δεν ξερει?
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
[Σημείωμα συντονιστή] Το θέμα όπως άνοιξε είναι περί συνολικής κριτικής του θεωρητικού του Σ. Καρά αλλά προσωπικά δεν το βλέπω πρακτικό εφόσον με τέτοια γενικά θέματα εύκολα καταλήγουμε σε γενικεύσεις (το δέχομαι, δεν το δέχομαι, δέχομαι 20%, δέχομαι 80% ...) και εύκολα ξεφεύγουμε σε άλλα θέματα που δεν έχουν να κάνουν με την κριτική του θεωρητικού. Ακούστηκαν πολλά και διάφορα.

Θα ήταν ίσως καλύτερα, εάν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο θέμα που αναφέρεται στο θεωρητικό του Σ. Καρά και με το οποίο συμφωνείτε/διαφωνείτε να ανοίγεται ξεχωριστό θέμα στην κατάλληλη ενότητα (εάν δεν υπάρχει ήδη) αντί να μπλέκουμε ένα σωρό πράγματα και επιχειρήματα εδώ πολλά από τα οποία έχουν ήδη ακουστεί και συζητηθεί. Αλλιώς γνωρίζουμε (από πικρή πείρα) που θα καταλήξουμε.... Οι "ωμότητες" μόνο "ωμότητες" θα φέρουν.

Βοηθείστε όλοι να το αποφύγουμε. Ευχαριστώ.


Δημητρη δεν πειραζει, αστο να παει κ αλλού κ όπου θέλει... Μην το κλείσεις μόνο...
Ασε να μιλησουμε λιγο επι της ουσιας... κοσμια παντα!
 
Η δική μου άποψη επί του έργου του Σίμωνος Καρά (γιατί σαν άνθρωπος δεν με ενδιαφέρει τί ήταν και δεν θα τον κρίνω εγώ) είναι μονολεκτική: "Ουδέν κακόν αμιγές καλού". Εξηγώ: Θεωρώ ότι πρόσφερε πολλά στη μουσική μας, απλά πρέπει σαν μέλισσες να αντιμετωπίζουμε την κατάσταση και να παίρνουμε τα καλά στοιχεία. Σίγουρα δεν είναι για μένα εκφραστής της παράδοσης και έφιαξε μια δικιά του σχολή που απλά δεν την αποδέχομαι ούτε θα αναλωθώ σε περιττές συζητήσεις. Το μόνο που θέλω να ρωτήσω είναι αν ξέρει κανείς που είναι το τεράστιο αρχείο του και αν υπάρχει πρόσβαση σε αυτό. Ο Βουδούρης αναφέρει ότι ο Ναυπλιώτης του έδωσε όλο το αρχείο του.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ασε να μιλησουμε λιγο επι της ουσιας... κοσμια παντα!
Πια ουσία βρε παιδιά; Έτσι μιλάμε επι της ουσίας;

Έλεγα κι εγώ να έγραφα κάτι σε αυτά που είχε ανεβάσει ο Βαγγέλης που είχαν μια βάση, αλλά τελικά δεν νομίζω ότι αξίζει... Πολύ "ουσία" έπεσε εδώ.

Γι αυτό έλεγα να μιλάμε επι συγκεκριμένων θεμάτων.

Υ.Γ.
Δεν έχω φυσικά κάτι μ' εσένα Κώστα...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
το ξέρω αλλά δεν το άλλαξα εγώ το θέμα, απλά επειδή μπήκε η ηχογράφηση του Στανίτσα γι αυτο το ειπα. Ας τη μεταφερουμε αλλού
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
....Έλεγα κι εγώ να έγραφα κάτι σε αυτά που είχε ανεβάσει ο Βαγγέλης που είχαν μια βάση, αλλά τελικά δεν νομίζω ότι αξίζει... Πολύ "ουσία" έπεσε εδώ.

...

Μην απαξιώνεις τον Διάλογο Βασίλη, δεν είναι σωστό. Προσβάλεις όλους μας και ιδιεταίρως τον administrator ο οποοίος προσπαθεί ο άνθρωπος να κρατήσει τις ισορροπίες. Σε forum ειμαστε κι όχι στην Βουλή των Ελλήνων, αν κι εκεί χειρότερα είναι...

...Πάντως επί τη ευκαιρία θυμήθηκα τον μύθο του παπού Αισώπου:

"Ἀλώπηξ καὶ βότρυς

Ἀλώπηξ λιμώττουσα, ὡς ἐθεάσατο ἀπό τινος ἀναδενδράδος βότρυας κρεμαμένους, ἠβουλήθη αὐτῶν περιγενέσθαι καὶ οὐκ ἠδύνατο. Ἀπαλλαττομένη δὲ πρὸς ἑαυτὴν εἶπεν· "Ὄμφακές εἰσιν." Οὕτω καὶ τῶν ἀνθρώπων ἔνιοι τῶν πραγμάτων ἐφικέσθαι μὴ δυνάμενοι δι' ἀσθένειαν τοὺς καιροὺς αἰτιῶνται. " ..... :wink:
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Εγώ πάντως δεν καταλαβαίνω γιατί εδώ θα πρέπει όλοι να μιλούν ως εκτελεστές και δη δεινοί. Απαγορεύεται δηλαδή κάποιος να εκφέρει άποψη ως ακροατής; Και στο κάτω-κάτω γιατί θα πρέπει η ψαλτική δεινότητα και η θεωρητική κατάρτιση να είναι οπωσδήποτε μεγέθη ανάλογα. Αποκλείεται δηλαδή κάποιος με μεγάλο ταλέντο να μην ξέρει από τη θεωρία της μουσικής και το αντίθετο; Κάθε άποψη η οποία είναι τεκμηριωμένη και μπορεί να σταθεί για μένα είναι ευπρόσδεκτη όποια κι αν είναι η ιδιότητα του καθενός.

Αγαπητέ Πέτρο, με όλη την εκτίμηση και τη συμπάθεια που τρέφω για σένα από την παρουσία σου στο φόρουμ, θέλω να σου επιστήσω την προσοχή σε κάτι, που όπως είδα κι από μηνύματά σου σε άλλο θέμα, βλέπω οτι δεν το λαμβάνεις υπ' όψιν σου. Και πολλλοί άλλοι βέβαια.

Πρόκειται γι αυτή το χιλιοειπωμένο Ψαλτική Τέχνη και Ψαλτική Τέχνη (για τους παλαιότερους συχνότερα Τέχνη του Δαμασκηνού). Αν θέλουμε να συγκρίνουμε με κάτι τα ψαλτικά, αυτό δε θα είναι ούτε η Ορθοδοξία και οι Αιρέσεις, ούτε οι άλλες Επιστήμες. Και ούτε είναι ικανό κριτήριο με το αν έχει ή δεν έχει τάλαντο κάποιος. Είναι όμως αναγκαίο.

Σε όλες τις Τέχνες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να είναι πραγματικά Μεγάλος κάποιος είναι τρεις: Το τάλαντο, η γνώση και η δουλειά.

Το τάλαντο είναι θείο δώρο ή το έχεις ή όχι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση όμως καλλιεργείται και πολλαπλασιάζεται.

Η γνώση στην Τέχνη αποκτιέται με τη μαθητεία. Και ειδικά για μια παραδοσιακή Τέχνη όπως είναι η Ψαλτική, αυτή θα πρέπει να είναι μακρά σε διάρκεια, να γίνει δίπλα σε παραδοσιακό δάσκαλο (=φορέα παράδοσης) και η εξέλιξη του μαθητή να περνά από όλα τα στάδια: μάθημα, αναλόγιο ως παρατηρητής, κατόπιν ως Ισοκράτης, ως βοηθός και λίγο - λίγο υπεύθυνος του Αριστερού και κατόπιν του Δεξιού Αναλογίου. Αν λείπει το τάλαντο, πολλές φορές ο βοηθός ποτέ δεν προχωρά στα επόμενα στάδια ή αν το κάνει, αυτό γίνεται "κατ' οικονομίαν".

Η δουλειά συνεχίζει την πορεία, και φέρνει την γνώση στην Πράξη: είναι η μελέτη, η εξάσκηση και οι "κιλοψαλτώρες" (όπως έλεγε ένα σύγχρονος άγιος ιερέας, φιλαγιορείτης και μέγας Τυπικάρης ο αείμνηστος π. Διονύσιος Σιωνίδης). Έχει μεγαλύτερη σημασία, αφού υπάρχουν οι δύο πρώτες προϋποθέσεις, και εδώ υπάγεται και ο τομέας της Μουσικολογικής έρευνας στα περί την Ψαλτικήν. Η οποία έρευνα, και σύμφωνα με τον Κλαύδιο Πτολεμαίο, που είναι ο αρχαίος μας πρόγονος της Τέχνης του Δαμασκηνού, πρέπει να υποστηρίζει και να εξηγεί την Τέχνη αυτή, και όχι να της υποδεικνύει και να την κατευθύνει. Το "...είναι γενικό χαρακτηριστικό των αισθήσεων να διερευνούν το κατά προσέγγιση και να υιοθετούν το ακριβές, του δε λόγου να υιοθετεί ότι είναι κατά προσέγγιση και να διερευνά το ακριβές…" που γράφει στα Αρμονικά του, αυτό μας υπογραμμίζει λίγο-πολύ.

Κι ενώ στις άλλες Τέχνες (που είναι κι αυτές βέβαια και Επιστήμες όπως η Μουσική) , αυτά θεωρούνται αυταπόδεικτα (ποιός θα υποστήριζε πως ο Φειδίας ή ο Ικτίνος, ή ο Αρτέμιος και ο Ισίδωρος, ή ο Μ. Πανσέληνος, ή ο Θ. ο Κρής ή ο Γκρέκο, ή ο Βαν Γκόγκ είναι ημιμαθείς ή ελλιπείς στην Τέχνη τους;), σε μας από τον Σ. Καρά και μετά, έχουμε το φαινόμενο "μεγάλοι" καλλιτέχνες να υποτιμούνται ή και να αποδοκιμάζονται, όχι από κριτικούς (γιατί αυτοί πάντα το έκαναν κι αυτό: τον Μότσαρτ στα μισά του έργα τον αποδοκίμασαν), αλλά από "νάνους" καλλιτέχνες. Κι αν αυτό δεν γινόταν ευθέως - γιατί άντε να πείσεις τώρα τον ψαλτικό κόσμο οτι Ναυπλιώτης ή ο Στανίτσας ή ο Νικολαϊδης είναι ...άσχετοι - γινόταν όμως με πλάγιες και δόλιες μεθόδους. "Δεν ξέρουν αυτοί", "ψάλλουν καλά μόνο γιατί έχουν φωνή", "εγώ και με "επιφοίτηση" ξέρω πως είναι τα αυθεντικά", "γνωρίζω κι από χειρονομία, κατέχω και την παλαιά σημειογραφία" και πάει λέγοντας. Αλλιώνω και τα παραδεδομένα διαστήματα με ":eek:" επιχειρήματα, κάνω και έλξεις μισής γραμμής (όταν κι αυτός ο μείζονας τόνος που ψάλλω ακούγεται ":eek:") και άλλα γλαφυρά. Βγάζω και μαθητές, που λίγο πολύ είναι απογοήτευμένοι με τις δυνατότητές τους στην ψαλτική (τους δίνω όμως τεράστιες δυνατότητες στο να σκάψουν το χώμα κάτω από τα πόδια των Μεγάλων, με "μουσικολογικές" έρευνες που θα βγάλουν λάθος ότι μας δίδαξε η παράδοση, των οποίων αυτοί (οι Μεγάλοι) είναι φορείς, κι αυτούς τους ίδιους λίγο ημιμαθείς, λίγο γραφικούς, όχι και τόσο κουλτουριάρηδες (εδώ πάνε και οι παρατηρήσεις του Dimitris) και ικανοποιώ το αβάσταχτο "σύμπλεγμά" μου, που με έκανε ο Θεός κακόφωνο και τόσο εγωιστή, που δίπλα σε δάσκαλο δεν μπόρεσα να καθήσω.

Όπως έλεγε και ο π. Νικόδημος Αγιοπαυλίτης "Πας κακόφωνος, φιλόμουσος" όμως, και προκειμένου να αποδείξουν τις απίστευτες θεωρίες Καρά οι μαθητές του, ακολουθούν το δόγμα του διδασκάλου: Αυθαιρετώ στα συμπεράσματα των μελετών μου, καταλαβαίνω ό,τι θέλω και όπως το θέλω, ώστε μαζί με κάποια σωστά και ωραία που βρίσκω, βάζω και αρκετά αυθαίρετα προκειμένου οι Μεγάλοι Καλλιτέχνες να βγουν αμαθείς και άχρηστοι, κι ο δάσκαλός μας σωστός ακόμα και στα προφανή λάθη του.

Και έτσι λοιπόν, αγαπητέ Πέτρο, αναλογιζόμενος όλα αυτά, ίσως να καταλαβαίνεις γιατί ο Στανίτσας νιώθει τέτοια αγανάκτηση, όταν μιλάει για τον άνθρωπο αυτό. Ίσως να καταλαβαίνεις πως όσο ωμά και να μιλάει, ωμότητες σαν αυτές που υφίσταται, δεν διαπράττει...

Ευχαριστώ.

Υ.Γ. Δεν ξέρω ποιός υπονοείς ότι κάνει πως κοιμάται, σίγουρα όμως οι Απάτσι δεν εννοούσαν με τη ρήση τους αυτή, την Παράδοση, έτσι; :)
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
.... όμως, και προκειμένου να αποδείξουν τις απίστευτες θεωρίες Καρά οι μαθητές του, ακολουθούν το δόγμα του διδασκάλου: Αυθαιρετώ στα συμπεράσματα των μελετών μου, καταλαβαίνω ό,τι θέλω και όπως το θέλω, ώστε μαζί με κάποια σωστά και ωραία που βρίσκω, βάζω και αρκετά αυθαίρετα προκειμένου οι Μεγάλοι Καλλιτέχνες να βγουν αμαθείς και άχρηστοι, κι ο δάσκαλός μας σωστός ακόμα και στα προφανή λάθη του....

Όλοι; Όχι!
Υπάρχει μια χούφτα ανυποτάκτων μαθητών που αντιστέκεται ακόμη και θα αντιστέκεται.... :D
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Όλοι; Όχι!
Υπάρχει μια χούφτα ανυποτάκτων μαθητών που αντιστέκεται ακόμη και θα αντιστέκεται.... :D

Καλά δε λέμε για σένα Ευάγγελέ μας. Εσύ έπεσες, όταν ήσουν μικρός, μέσα στο μουσικο-φιλοσοφικό φίλτρο! :D
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης

Και έτσι λοιπόν, αγαπητέ Πέτρο, αναλογιζόμενος όλα αυτά, ίσως να καταλαβαίνεις γιατί ο Στανίτσας νιώθει τέτοια αγανάκτηση, όταν μιλάει για τον άνθρωπο αυτό. Ίσως να καταλαβαίνεις πως όσο ωμά και να μιλάει, ωμότητες σαν αυτές που υφίσταται, δεν διαπράττει...

Με τον περίγυρό του μπορεί να συνέβαιναν πολλά όπως γίνεται και με όλες γενικά τις αυλές , οπου θέλουν να φαίνονονται Καρα ι κότεροι του Καρά Καραμανικότεροι του Καραμάνη και πάει λέγοντας.

Ωστόσο εδώ τι κάνει ο Αρχοντας στη φράση μεγαλοφώνος;
Μήπως φωνάζει έξω πεταστή (οπως αυτή του τη Υπερμάχω του κυρ Σίμωνα);
Μην παραξευνόμαστε με τους όρους . Ο γέροντας (αλάθητος κανείς δεν είναι)
''έπιασε κουβέντα με τα σημαδια'' τους έδωσε ονόματα για να επικοινωνουν
πολλοι δούλεψε. Όλοι δουλεψαν άλλοι κατέγραψαν , άλλοι έψαλλαν αλλοι....
Ο στόχος ποιος είναι να πάρουμε απ το καθένα το καλύτερο και να μην ρίχνουμε στην πυρά τα λάθη του.
 

Attachments

  • ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ.jpg
    373.3 KB · Views: 99
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Με τον περίγυρό του μπορεί να συνέβαιναν πολλά όπως γίνεται και με όλες γενικά τις αυλές , οπου θέλουν να φαίνονονται Καρα ι κότεροι του Καρά Καραμανικότεροι του Καραμάνη και πάει λέγοντας.

Ωστόσο εδώ τι κάνει ο Αρχοντας στη φράση μεγαλοφώνος;
Μήπως φωνάζει έξω πεταστή (οπως αυτή του Υπερμάχω του κυρ Σίμωνα);
Μην παραξευνόμαστε με τους όρους . Ο γέροντας (αλάθητος κανείς δεν είναι)
''έπιασε κουβέντα με τα σημαδια'' τους έδωσε ονόματα για να επικοινωνουν
πολλοι δούλεψε. Όλοι δουλεψαν άλλοι κατέγραψαν , άλλοι έψαλλαν αλλοι....
Ο στόχος ποιος είναι να πάρουμε απ το καθένα το καλύτερο και να μην ρίχνουμε στην πυρά τα λάθη του.

Αγαπητέ Ευστράτιε,
Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σου. Είναι τοις πάσιν αποδεκτό οτι ο Καράς δούλεψε, και δούλεψε πολύ. Και θέλω να διευκρινίσω, οτι εμείς τουλάχιστον δεν ρίχνουμε τίποτα στην πυρά. Διαλεκτικά υποστηρίζουμε κάποια πράγματα και διαλεκτικά τα απορρίπτουμε. Το έγραψα εξ άλλου οτι υπάρχουν και αρκετά σωστά και ωραία στη δουλειά του Καρά. Οι διαφωνίες αλλού ξεκινούν και νομίζω είναι φανερό το πού.
Για το παράδειγμα που φέρνεις, είναι δεδομένο, οτι ο Άρχοντας κατά προφορική παράδοση, χρησιμοποιεί όλες τις θέσεις και όλες τις αναλύσεις. Απλά δεν τις υπερχρησιμοποιεί (και σε όλα τα είδη του μέλους) και δεν τις κάνει νόμο σαν ανάλυση σε συγκεκριμένες γραφές. Επαναλαμβάνω είναι κατά παράδοση μόνο, ενώ συναντάμε μεγάλη ποικιλία στις αναλύσεις του πάντα.

Ευχαριστώ
 
Last edited:
Top