...επιτρέψτε να έχω άλλη άποψη περί του εναρμονίου γένους. Πριν μιλήσουμε γι αυτό (εν καιρώ) θα πρέπει να ξεκαθαρίσετε σε ποιο από τα δύο καταλήγετε εσείς από αυτά που αναφέρατε. Δε γίνεται να λέει κάποιος ότι ο Τρίτος ήχος είναι εναρμόνιος με διαστήματα που παίζει ένα .... πιάνο, ούτε πάλι να επικαλείται το τετράχορδο του Χρυσάνθου (με τεταρτημόριο ή τριτημόριο) αφού δε χρησιμοποιείται στην κλίμακα που ψάλλεται σήμερα.
'Εχω γράψει περί εναρμονίου γένους
εδώ. Δεν θα έλεγα ότι τεταρτημόριο δεν χρησιμοποιείται σήμερα, απλώς έχει ενσωματωθεί στη θεωρία των έλξεων. Καλύτερα όμως στο οικείο θέμα η συζήτηση αυτή.
...το σκληρό διατονικό τετράχορδο που λέτε έχει "προέλθει" από το μαλακό με μία αλλοίωση. Και μία αλλοίωση που γίνεται μετά για να προέλθει το άλλο γένος, όπως γράφετε, δύο αλλοιώσεις. Δε νομίζω να κάνω λάθος στο συλλογισμό μου. Που έγραψα εγώ κάτι διαφορετικό για την παραγωγή των γενών; Εγώ λέω (παραπέμποντας και στον Χρύσανθο) ότι για αλλαγή γένους χρειάζονται δύο αλλοιώσεις του μαλακού διατονικού τετραχόρδου. Αυτό λέτε, εμμέσως πλην σαφώς, και εσείς εδώ.
Όχι, δεν εννοώ αυτό: δύο αλλοιώσεις χρειάζονται για το σκληρό χρωματικό γένος. Για το μαλακό η αλλοίωση είναι μία (αυτό δηλ. που λέει ο Χρύσανθος ότι με αλλαγή ενός φθόγγου σχηματίζεται διάφορον ήθος, πόσο μάλλον με δύο, μη αποκλείοντας την πρώτη περίπτωση, τουναντίον δείχνοντάς την και ως παράδειγμα).
Αυτό το
"Και μία αλλοίωση που γίνεται μετά για να προέλθει το άλλο γένος, όπως γράφετε, δύο αλλοιώσεις", συγχωρέστε με, δεν κατάλαβα καλά τι εννοείτε: μεταξύ μαλακού διατόνου και μαλακού χρώματος (λ.χ. στο τετράχορδο ΔΙ-ΝΗ) η αλλοίωση είναι μία και σε ένα μόνο φθόγγο. Για το σκληρό χρώμα ας μιλήσουμε κάπου αλλού.
Κύριε Θεοτοκάτε, το "κρίνω" δεν είναι καλή λέξη για το forum. Περί του μεγέθους των διαστημάτων (6, 6.5 ή 7 παρά τέταρτο) δεν είμαι ο αρμοδιότερος. Κάποιοι δε γράφουν μόνο στο forum και έχουν και αλλού τοποθετήσεις, διδασκαλίες και καταθέσεις μουσικές. Εν ευθέτω χρόνο, ίσως μπορέσω να κάνω κάτι.
Δεν ξέρω τι λάθος εκ μέρους μου υπονοείτε για τη χρήση της έκφρασης "για να κρίνουμε": εννοούσα πολύ απλά ότι για να αποφανθώ περί του στοιχείου που επικαλείσθε (το χειρόγραφο) θα πρέπει πρώτα να το δω. Εσείς θα μπορούσατε να αποφανθείτε για κάτι πριν το δείτε, αρκούμενος μόνο σε μία περιγραφή (έστω και από φερέγγυο άτομο);
Για τα διαστήματα δεν καταλαβαίνω πάλι ότι δεν είστε ο αρμοδιώτερος, καθώς η συζήτηση στο θέμα αυτό αφορά μεγέθη διαστημάτων.
Για το ότι έχετε και αλλού τοποθετήσεις (προφανώς απαντάτε στο αίτημά μου περί ανάρτησης του χειρογράφου), να σας απαντήσω ότι η ενασχόληση περί της θεωρίας της μουσικής μας δεν είναι η δουλειά και ως εκ τούτου αδυνατώ να παρακολουθήσω όλες τις "τοποθετήσεις, διδασκαλίες και καταθέσεις μουσικές" που κάνει ο καθένας. Γι' αυτό σας ζήτησα να μας πληροφορήσετε. Κι ο πιο απλός τρόπος είναι να αναρτηθεί το χειρόγραφο, για το οποίο φυσικά και δεν υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα.
Πάντως πρέπει να ξέρετε ότι όταν κάποιος "βάλλεται" νομίζω ότι οι καλοπροαίρετα "κρίνοντες" καλό θα είναι να αρχίζουν πρώτα από τις βολές και από αυτούς που βάλλουν και μετά από τους αμυνόμενους και τις απαντήσεις τους.
Καλώς. Από τη θέση αυτή λοιπόν απευθύνω δημόσια παρατήρηση στον Δ. Σκρέκα, να μην "τσιγκλάει" τον κ. Κωνσταντίνου κάθε φορά που αυτός γράφει μήνυμα. Δεν ισχυρίζομαι ότι εκφράζεται απρεπώς ή υβριστικά, αλλά το να βλέπουμε να πειράζεις ένα συγκεκριμένο άτομο κάθε φορά που γράφει στο forum με λόγια... αγιογραφικών προεκτάσεων και τέτοια, ε, δεν είναι ότι καλύτερο... Γράψε ευθέως ό,τι έχεις να γράψεις, κι εμένα μου φάνηκε το θέμα της εισήγησης του κ. Κωνσταντίνου "ύποπτο", αλλά δεν έγραψα τέτοια πράγματα. Σταμάτα λοιπόν να προκαλείς έριδες χωρίς λόγο για πράγματα ανούσια!! Αφού ακόμα δεν έχει μιλήσει ο άνθρωπος, πού ξέρεις τι θα πει;; Μη συνεχίσεις λοιπόν με τον τρόπο αυτό, γιατί θα πάρεις κι εσύ καμιά εβδομαδιαία αναρρωτική, που λέμε οι συντονιστές...
Δεν ξέρω τί "περιϊστάσθωσαν" οι συνάδελφοι και εδώ δεν ομιλώ για μουσικές "αντιπαλότητες" τύπου forum αλλά για απαξίωση προσώπου, συκοφαντία, δυσφήμηση, αφορισμούς εκκλησιαστικούς, εξεγέρσεις μουσικών "ομάδων" με καταθέσεις γνώσεων νηπιαγωγείου παρουσιαζόμενες ως "η τέλεια μουσική μάθηση" και ως " Η παράδοση" με σκοπό την απαγόρευση της ελεύθερης έκφρασης, ιστορικές μουσικές διαστρεβλώσεις και ...και..., που καλύπτονται πίσω από τη διαφορετική μουσική άποψη του καθενός.
Αφού δεν ομιλείτε για μουσικές αντιπαλότητες τύπου forum, πιστεύω ότι για τα φαινόμενα αυτά δεν αναφέρεστε σε μένα και στους μουσικώς διαλεγομένους μαζί σας μέσω του forum αυτού. Αν και τα έχω γράψει επανειλημμένα, να το ξαναγράψω λοιπόν κι εδώ και έντονα για να το δείτε και να μην υπάρχει αμφιβολία περί της θέσης μου στο θέμα αυτό:
Ο τρόπος αυτός που περιγράφετε και τον οποίο διαλέγουν κάποιοι κατά καιρούς για να εκφράζουν τις διαφωνίες τους με τη σχολή Καρά, έχω ξαναπεί ότι είναι απαράδεκτος, προσβάλει και απαξιώνει τη μουσική μας γενικώς και κυρίως εκθέτει και τους ίδιους, οι οποίοι, μη έχοντας να γράψουν κάτι συγκεκριμένο στα μουσικά, καταφεύγουν σε συνθηματολογίες και αφορισμούς, με καταθέσεις πραγματικά γνώσεων νηπιαγωγείου, όπως ΣΩΣΤΑ λέτε!!
Μπορεί στην ουσία να συμφωνώ σε πολλά με τα συμπεράσματά τους (όχι σε όλα) αλλά η συνθηματολογίες εναντίον της σχολή Καρά θα πρέπει -ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!!!- να σταματήσουν και ο διάλογος να γίνεται ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ!!! Από τη θέση αυτή δίνω τα συγχαρητήριά μου στο Χαράλαμπο Συμεωνίδη και τον Ευάγγελο Σολδάτο, που με τα όσα μας έχουν γράψει κατά καιρούς πιστεύω ότι προάγουν το μουσικό διάλογο στο θέμα αυτό, φεύγοντας από τη στείρα συνθηματολογική αντιπαράθεση (που υπάρχει εν πολλοίς και στην άλλη μεριά της σχολής Καρά, βεβαίως βεβαίως...) Μακάρι το συνέδριο αυτό να αποτελέσει εφαλτήριο για μια γόνικη μουσική αντιπαράθεση από δω και στο εξής (όσο κι αν το βλέπετε χλωμό -κι εγώ το ίδιο παρεμπιπτόντως, να και κάτι που συμφωνούμε...-)