π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Τό ΣΤ (σελ. 67) γράφει ὅτι στίς ἐξαιρέσεις, ὅπου ψάλλονται οἱ εἱρμοί καί τῶν δύο κανόνων (Χριστούγεννα, Θεοφάνεια, Πεντηκοστή καί Κοίμησις Θεοτόκου) προστίθεται καί ἡ μνήμη τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου. Ὄντως οἱ εἱρμοί τοῦ β΄ κανόνος, ποίημα Κοσμᾶ μοναχοῦ, εἶναι εἰδικοί γι᾿ αὐτή τή μνήμη, ἐπιγράφονται «εἰς Γρηγόριον Θεολόγον» (πρβλ. Μητροπολίτου πρ. Λεοντοπόλεως Σωφρονίου Εὐστρατιάδου, ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟΝ, α΄ ἔκδοση 1932 στό Παρίσι, ἐπανέκδοση ὑπό τοῦ Ἐκδοτικοῦ Ὀργανισμοῦ Π. Κυριακίδη Α.Ε., Ἀθήνα 2006, σ. 27) καί ὁ τῆς δ΄ ᾠδῆς ἀναφέρει τό ὄνομά του.
Στούς κανόνες ὅμως τῶν δεσποτικῶν καί τῆς θεομητορικῆς ἑορτῶν πού ἀναφέρθηκαν, δέν προηγεῖται κανών τῆς Θεοτόκου ἤ ἀναστάσιμος ἐν Κυριακῇ. Στήν περίπτωση τῆς μνήμης τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου πῶς θά ψαλοῦν καί οἱ τρεῖς εἱρμοί, ὅταν μάλιστα τοῦ α΄ κανόνος τοῦ ἁγίου οἱ εἱρμοί εἶναι τῶν Χριστουγέννων; Πιστεύω ὅτι δέν ψάλλονται. Ἁπλῶς εἶναι ὁδηγία γιά τό πῶς ψάλλονται τά τροπάρια, ὅπως φαίνεται στό Μηναῖο Ἀ. Δ., ὅπου ἁπλῶς παρατίθεται ἡ ἀρχή τῶν εἱρμῶν ὡς ὁδηγία καί ὄχι ὁλόκληροι οἱ εἱρμοί, ὅπως φαίνεται στήν παραπομπή τοῦ π. Leo.
Εἶναι δυνατόν νά ψαλοῦν μόνον τοῦ β΄ κανόνος τοῦ ἁγίου γιά ἱστορικούς λόγους; Ἀλλά μόνον ὁ τῆς δ΄ ᾠδῆς ἀναφέρει τό ὄνομά του σέ συμπλοκή μέ τό θέμα τῆς ᾠδῆς, τό ὁποῖον ὅμως καί στίς ἄλλες ᾠδές διεκπεραιώνουν οἱ εἱρμοί τοῦ α΄ προβλεπομένου κανόνος (Θεοτόκου ἤ ἀναστασίμου). Τί λέτε;
Last edited: