Γιώργος Μ.
Γιώργος Μπάτζιος
Στο απολυτίκιο της αγίας, στην πρόταση
Τοῦ ἐχθροῦ τάς ἐνέδρας ῥύμῃ διέφυγες
δεν ξέρω πώς αλλιώς να ερμηνεύσω το ρύμῃ, παρά μόνο ως δοτική του τόπου ( = τις παγίδες που ήταν στον δρόμο σου).
Η φράση μοιάζει να συνδέεται με το απολυτίκιο της αγίας Βαρβάρας, όπου διαβάζουμε:
ἐχθροῦ γὰρ τὰς παγίδας συνέτριψε
καὶ ὡς στρουθίον ἐῤῥύσθη ἐξ αὐτῶν
Και τα δύο ίσως ανάγονται στο ψαλμικό (Ψαλ. 123,7):
ἡ ψυχὴ ἡμῶν ὡς στρουθίον ἐῤῥύσθη ἐκ τῆς παγίδος τῶν θηρευόντων·
ἡ παγὶς συνετρίβη, καὶ ἡμεῖς ἐῤῥύσθημεν.
δημιουργώντας κάτι σαν υμνογραφικό μοτίβο για γυναίκες μάρτυρες, στο οποίο υπονοείται ότι ο διάβολος στοχεύοντας το ασθενές της γυναικείας φύσεως θέλησε να τις παγιδεύσει, αλλά εκείνες υπερίσχυσαν.
Ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία.
______
* Η γραφή ρώμῃ ίσως έλυνε αυτά τα προβλήματα, αλλά μοιάζει να είναι διόρθωση της lectio difficilior.
Τοῦ ἐχθροῦ τάς ἐνέδρας ῥύμῃ διέφυγες
δεν ξέρω πώς αλλιώς να ερμηνεύσω το ρύμῃ, παρά μόνο ως δοτική του τόπου ( = τις παγίδες που ήταν στον δρόμο σου).
Η φράση μοιάζει να συνδέεται με το απολυτίκιο της αγίας Βαρβάρας, όπου διαβάζουμε:
ἐχθροῦ γὰρ τὰς παγίδας συνέτριψε
καὶ ὡς στρουθίον ἐῤῥύσθη ἐξ αὐτῶν
Και τα δύο ίσως ανάγονται στο ψαλμικό (Ψαλ. 123,7):
ἡ ψυχὴ ἡμῶν ὡς στρουθίον ἐῤῥύσθη ἐκ τῆς παγίδος τῶν θηρευόντων·
ἡ παγὶς συνετρίβη, καὶ ἡμεῖς ἐῤῥύσθημεν.
δημιουργώντας κάτι σαν υμνογραφικό μοτίβο για γυναίκες μάρτυρες, στο οποίο υπονοείται ότι ο διάβολος στοχεύοντας το ασθενές της γυναικείας φύσεως θέλησε να τις παγιδεύσει, αλλά εκείνες υπερίσχυσαν.
Ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία.
______
* Η γραφή ρώμῃ ίσως έλυνε αυτά τα προβλήματα, αλλά μοιάζει να είναι διόρθωση της lectio difficilior.