Δόξα τῷ Θεῷ πατέρες ἔχουμε τά ὀρθόδοξα Ὑπομνήματα ἐπί τῇ βάσει τῶν ὁποίων πορευόμεθα εἰς τήν ἑρμηνείαν τῆς Κ.Δ. καί ἀπό ἐκεῖ βλέπουμε τίς σχετικές ἑρμηνεῖες, ὥστε νά ἔχουμε ὑπ᾿ ὄψιν μας τά ἀκριβῆ καί ὀρθόδοξα ἑρμηνευτικά σχόλια τῶν πνευματοκινήτων καί θεοφόρων Πατέρων, καί σαφῶς δέν ἔχουμε ἰδικήν μας θέσιν.
Διαβάζοντας λοιπόν τό Ὑπόμνημα εἰς τό κατά Ἰωάννην βλέπω ἀφ᾿ ἑνός τό δίκαιον τοῦ π. Ἐφραίμ διά τό πῶς ἐξελήφθη ἡ ἔγκλισις τοῦ ρήματος, ἡ ὁποία σαφῶς εἶναι ὁριστική, ἀλλά καί τό δίκαιον τοῦ π. Βασιλείου ὅτι ἡ ἑρμηνεία ἐξάγεται ἀπό τά ἑπόμενα.
Ὀρθῶς λοιπόν οἱ Πατέρες καί οἱ Ὑμνογράφοι ἐξέλαβον αὐτό τό ρῆμα πού εἶναι εἰς τήν ὁριστικήν ὡς παρότρυνσιν καί διά τήν ἔρευναν τῶν Γραφῶν στηριζόμενοι εἰς τό «ἐκεῖναι εἰσίν αἱ μαρτυροῦσαι περί ἐμοῦ» σέ συσχετισμόν μέ τό «οὐ θέλετε ἐλθεῖν πρός με ἵνα ζωήν ἔχητε».
Αἱ Γραφαί μαρτυροῦν περί τοῦ Χριστοῦ καί δι᾿ αὐτῶν ὁ Θεός δίδει μαρτυρίαν περί αὐτοῦ. Πρέπει λοιπόν νά ἐρευνῶμεν τάς Γραφάς, διότι διά τῆς ἐρεύνης ταύτης θά ἐπιτύχωμεν ζωήν αἰώνιον.
Τό θέμα πού ἔθεσε ὁ π. Ἐφραίμ εἶναι πολύ ὡραῖο καθ᾿ ὅτι σχετίζεται μέ τό ὡραιότατο δοξαστικό τῆς λιτῆς τῆς ἐπικείμενης ἑορτῆς τῆς Ὑπαπαντῆς χρησιμοποιούμενο καί στά μεθέορτα
Δόξα... Ἦχος πλ. α'
Ἐρευνᾶτε τὰς Γραφάς, καθως εἶπεν ἐν Εὐαγγελίοις Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν· ἐν αὐταῖς γὰρ εὑρίσκομεν αὐτόν, τικτόμενον καὶ σπαργανούμενον, τιθηνούμενον καὶ γαλακτοτροφούμενον, περιτομὴν δεχόμενον, καὶ ὑπὸ Συμεὼν βασταχθέντα, οὐ δοκήσει οὐδὲ φαντασίᾳ, ἀλλ' ἀληθείᾳ τῷ κόσμῳ φανέντα, πρὸς ὃν βοήσωμεν· ὁ πρὸ αἰώνων Θεός, δόξα σοι.