Κατόπιν αἰτήσεως μελῶν τοῦ Ψαλτολογίου...
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=205&t=231#p561
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=205&t=231#p561
Last edited:
π. Μάξιμος;9130 said:2. δέν μπορῶ νά διαφωνήσω μέ τήν προαιρετική (ἐντός ἀγκυλῶν) χρήση τοῦ μεγαλυναρίου «Ἀπόστολοι τὴν χάριν τοῦ Παρακλήτου, λαβόντες ἐξεπλήττοντο, ἑτέραις γλώσσαις λαλοῦντες, καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου» ἀλλά
3. θά διαφωνήσω γιά τήν ἔστω καί προαιρετική πρόταξη αὐτοῦ πρό τῆς καταβασίας (πρό τοῦ εἱρμοῦ οὕτως ἤ ἄλλως δέν τίθεται) καί ἰδιαίτερα
4. πρό τῆς καταβασίας τῆς ἀντικαθιστώσης τό Ἄξιόν ἐστιν. Τό μεγαλυνάριον σαφῶς (συν)αρμόζει μέ τά τροπάρια τῆς θ΄ ᾠδῆς, ἀλλά ὄχι μέ τόν εἱρμόν αὐτῆς, ὁ ὁποῖος εἶναι ἀφιερωμένος στήν Θεοτόκον καί ὡς τέτοιος ἀντικαθιστᾶ, ὡς γνωστόν, τό Ἄξιόν ἐστιν.
.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ «Τὸ Πνεῦμά σου τὸ ἀγαθὸν ὁδηγήσει με ἐν γῇ εὐθείᾳ· ἀλληλούια» [ἕτερον· «Τὸ Πνεῦμά σου τὸ ἅγιον μὴ ἀντανέλῃς ἀφ᾿ ἡμῶν δεόμεθα, φιλάνθρωπε· ἀλληλούια»]· εἰς τὴν μετὰ τὴν κοινωνίαν εὐλόγησιν «Εἴδομεν τὸ φῶς»· «Πληρωθήτω»· «Εἴη τὸ ὄνομα». Ἀπόλυσις ὡς ἐν τῷ ἑσπερινῷ.
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=205&t=231#p563Σε ποιές αποδόσεις ψάλλεται αντί του Είδομεν το φως το απολυτίκιον της κυρίως εορτής, και σε ποιές κανονικά το Εϊδομεν το φως; Μήπως και στην απόδοση της Πεντηκοστής ψάλλεται το Ευλογητός ει Χριστέ αντί του Είδομεν το φως; Θυμάμαι μια φράση στο παλιό εγκόλπιον του Αναγνώστου: ''εν πάσαις Δεσποτικαίς εορταίς και ταις αποδόσεσιν αυτών ψάλλεται το Απολυτίκιον της εορτής, αντί του Είδομεν το φως.''
2. Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως τῆς λειτουργίας «Ἀπόστολοι ἐδίδαξαν προσκυνεῖσθαι, σὺν τῷ Πατρὶ καὶ Πνεύματι, τὸν τόκον σου Θεοτόκε, ἐν πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ.
Χαίροις, ἄνασσα».
Ίσως δε θα ήταν άστοχο- αν και δεν έχω δεί κάτι σε άλλα ΤΥΠΙΚΑ- να ψάλλεται από την Κυριακή της Πεντηκοστής αφού ο ύμνος ούτος ή άλλως ψάλλεται και από βραδύς στον εσπερινόν και αυτή είναι η κύρια Δεσποτική ημέρα της Εορτής της Πεντηκοστής.
Μήπως ἐπειδή τήν κύρια ἡμέρα «Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς» Εἰς τὸ Ἐξαιρέτως ψάλλεται ὁ εἱρμὸς «Μὴ τῆς φθορᾶς», λέμε μόνον τίς πεζές;Καλησπέρα σας! Ήθελα να θέσω μια ερώτηση. Ο κ. Διονύσιος παραπάνω παραθέτει ότι την απόδοση της εορτής ψάλλονται διπλές Καταβασίες. Γνωστός μου ψάλτης όμως μου είπε ότι εφόσον στο Εξαιρέτως λέμε Χαίροις άνασα, τότε κατ’ αντιστοιχία με τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος λέμε μόνο τις Ιαμβικές. Τι ισχύει τελικά;