Αγαπητοί φίλοι, διαβάζοντας με προσοχή τα όσα διετυπώθησαν από όλους σχετικά με το θέμα της ενδυμασίας μας, αρκούμαι προσωπικά να ταυτιστώ με την άποψη του Πατριάρχη, ειδικά μετά απ' ό,τι είδα στο βίντεο με το "Ρωμαίικο"...Αν και ήμουν κάπως υπέρμαχος της ενδυματολογίας των "Μαϊστόρων", μετά από αυτά που είδα και που διάβασα, αναθεωρώ...
Επειδή ασχολούμαι και με την Αγιογραφία από δέκα ετών, θα πω ότι όντως έτσι απεικονίζονται στις τοιχογραφίες και εικόνες οι ψάλτες, κάποιες φορές και με και περισσότερη ενδυματολογική "πολυτέλεια" απ' ό,τι φαντάζονται στο "Ρωμαίικο"...
Απλούστερα ενδεδυμένοι όμως εικονίζονται οι κληρικοί, όπως πολύ σωστά επισημάνθηκε, εν σχέσει με σήμερα.
Αυτό δεν σημαίνει, κατά τη γνώμη μου, ότι θα πρέπει να αλλάξουν τη σημερινή ενδυμασία τους, ή, κι αν δεν την αλλάξουν, να "σπεύσουμε" εμείς ως κατώτεροι κληρικοί να ενδυθούμε αναλόγως... στο κάτω κάτω δεν θα μας συνέφερε, τόσο οικονομικά, (απ' ό,τι βλέπω και από τις τιμές...)εν μέσω κρίσης (δημιουργία "γκαρνταρόμπας" για κάθε εποχή του χρόνου, μπλέ στα Θεοφάνεια, κόκκινα στις πανηγύρεις, μωβ ή μαυρα το Πάσχα, λευκά στο Πεντηκοστάριο, πράσινα και ό,τι άλλο θέλετε, φαντασία να έχεις...) όσο και πρακτικά, ειδικά εν μέσω καλοκαιριού και καύσωνος...
Καλώς (κατά τη γνώμη μου) ή κακώς, στο πέρασμα του χρόνου η παράδοση της Εκκλησίας μας κράτησε κάποια πράγματα, άλλα τα απέρριψε.
Το λέω, διότι παρεμφερές θέμα, και ίσως διόλου άσχετο με αυτό που σηζητάμε, είναι και τούτο:
Πολλοί νεώτεροι λειτουργιολόγοι, επιθυμούν να ανασύρουν ακολουθίες, τυπικά και παραδόσεις του ήδη εγκαταλειφθέντος Ασματικού τυπικού, αλλά και πρακτικές "συντομεύσεως" και απλουστεύσεως αν θέλετε, των Ιερών Ακολουθιών, με το πρόσχημα της άνετης "κατανοήσεως" των πρακτέων στη Θεία Λατρεία, από το σύγχρονο εκκλησίασμα.
Δεν διαφωνούμε στο ότι όντως αυτά όλα κάποτε ετελούντο και υπήρχαν ως παραδόσεις στην Εκκλησία μας, όπως αποδεικνύεται άλλωστε από κώδικες και χειρόγραφα.
Όμως, κάποτε, κάποιες από αυτές τις παραδόσεις
εγκαταλείφθηκαν.
Και ας μην ξεχνάμε ότι αυτό δεν έγινε από μεμονωμένες περιπτώσεις ανθρώπων, αλλά από
Αγίους και πνευματοφόρους πατέρες, γι αυτό και επικράτησαν και αποδείχθηκαν εν τέλει πνευματικά ωφέλιμες για τους πιστούς, όπως απέδειξε το πέρασμα του χρόνου.
Στο κάτω κάτω έβλαψε κανέναν από τους παλιότερούς μας, πατέρες, παππούδες κτλ που μεγάλωσαν με τις ακολουθίες που τελούνταν ακριβώς όπως λίγο πολύ τις ξέρουμε, χωρίς νεωτερισμούς;
Ας μας εξηγήσουν, λοιπόν, όλοι αυτοί οι "ειδήμονες" και τους λόγους για τους οποίους ατόνησαν ή εγκαταλείφθηκαν κάποιες πρακτικές και υιοθετήθηκαν άλλες, τόσο στα του Τυπικού και της λατρείας, όσο και στα της μουσικής και ενδυμασίας κτλ κτλ
Ακούγοντας π.χ. το παλαιό αυτό μέλος στα σχετικά βίντεο του "Ρωμαίικου", νομίζετε ότι θα ήταν καταλληλότερο να ακούγεται σήμερα στους Ναούς μας, αντί της γνωστής μας Οκταηχίας με τις διάφορες παραλλαγές της; Άσχετα εαν εκεί παρουσιάσθηκε (μάλλον) με ερευνητικοφιλολογικό πνεύμα...
Σχετικά με το θέμα της ενδυμασίας (όχι των ψαλτών, αλλά διόλου άσχετο με το δικό μας) έχει γράψει ένα άρθρο παρεμφερές, ένας επιφανής Ιεράρχης της Κρήτης, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου, κ. Νεκτάριος,
εδώ, στη σελ. 68.
"Στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις" λοιπόν.
Και ας αφήσουμε το Πανάγιο Πνεύμα να ενεργήσει όταν και όπου πρέπει.
Το μαύρο απλό ράσο, αρκεί. Αλλού είναι τα προβλήματα...