[Ερώτηση] Ψάλτης και ράσο

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Δηλαδή διαφωνείτε οτι ο ψάλτης είναι εκπρόσωπος του λαού?(που φυσικά και παίρνει χρήματα για τις υπηρεσίες του) απ όσο ξέρω αποτελούν τον κατώτερο κλήρο, όχι ως επάγγελμα αλλα σαν διακόνημα.
Και σκεφτείτε οτι υπάρχουν πολλοί που δεν το κάνουν για το χρήμα.
 
Last edited:

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Τέλος πάντων απ οτι έψαξα είδα οτι το μέλος liakos εχει ανεβάσει ωραιότατο κείμενο του Βασιλείου Π. Καυκόπουλου....

Από τα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού συνήρχοντο οι πιστοί “επί το αυτό” σε ιερές Συνάξεις και με αναγνώσεις από την Αγία Γραφή, ύμνους και ιερές ψαλμωδίες εδόξαζαν και ελάτρευαν τον Θεόν. “Εν ψαλμοίς και ύμνοις και ωδαίς πνευματικαίς, ύμνουν, ευλόγουν και εδοξολόγουν τον Κύριον” (Πράξεις Αποστόλων).
Στις ιερές ψαλμωδίες συμμετείχε όλο το εκκλησίασμα, αργότερα, όμως, όταν άρχισαν ν’ αυξάνουν οι Χριστιανοί και διαμορφώθηκαν οι ιερές τελετές και ακολουθίες, τότε έγινε διαχωρισμός των “εν τη Εκκλησία” ιερών διακονημάτων και η ψαλμωδία ανατέθηκε στους ιεροψάλτες, οι οποίοι είχαν ειδικήν προς τούτο χειροθεσία, διαχωρίσθηκαν από τον λαόν και ανέβηκαν επάνω σε ανάβαθρο, το οποίο ονομάσθηκε αναλόγιο και αργότερα καθιερώθηκε να περιβάλλωνται το ράσο και μαζί με τους Αναγνώστες, Κανονάρχες, Νεωκόρους και Υποδιακόνους αποτελούσαν και αποτελούν τον κατώτερο Κλήρο, όχι ως επάγγελμα, αλλ’ ως διακόνημα και ιερό λειτούργημα.
Όπως, πολύ σωστά, γράφει ο λόγιος και μουσικολογιώτατος αγιορείτης μοναχός π. Ανδρέας Θεοφιλόπουλος “ο ψάλτης είναι ο εκπρόσωπος του λαού προς τον Θεόν, ο οποίος δίδει τας αποκρίσεις εις τον Ιερέα και τον Διάκονον και συμπροσεύχεται μετ’ αυτών υπέρ του περιεστώτος λαού και του σύμπαντος κόσμου. Εκ τούτου, έκαστος αντιλαμβάνεται τας ευθύνας τας οποίας επωμίζεται ο περιβαλλόμενος τον ιερόν τρίβωνα του Ιεροψάλτου, ο οποίος πρέπει να είναι ψυχή τε και σώματι καθαρός. Να ψάλη συνετώς, με προσοχήν και ευλάβειαν ούτως ώστε και η στάσις και όλος ο τρόπος αυτού να προκαλή το δέος και την ευλάβειαν των πιστών. Ψάλλων, δεν πρέπει να κινή ούτε χείρας ούτε πόδας, πολύ δε περισσότερον το σώμα του με ατάκτους και θεατρικάς κινήσεις, ως συνηθίζουν τινές να κάμνουν. Ο Ψάλτης, πρέπει να είναι σώματι και πνεύματι υγιής, δεν πρέπει να ψάλη με ατάκτους φωνάς, καθώς ορίζει και η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος, αλλά με πραείαν φωνήν, δια να αποδίδη την έννοιαν των ψαλλομένων”.
Αλλά θα πρέπει να επισημάνουμε και τα εξής:
α) Επειδή ο Ψάλτης είναι κατά το ...ήμισυ λαϊκός ενδέχεται να έχη υποπέσει και σε αμαρτίες που δημιουργούν “πρόβλημα” στο υπόλοιπο ήμισύ του (στήν “κληρικήν” του δηλαδή ιδιότητα). Σ’ αυτήν την περίπτωση, προσωπικά πιστεύουμε ότι, θα πρέπη να είναι σε διαρκή σχέση με πνευματικό πατέρα μέσα από το ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως. Θεωρούμε, δηλαδή, πώς Ψάλτης δίχως πνευματικό και τακτή Εξομολόγηση (τουλάχιστον) δεν θα πρέπη να ανεβαίνη στο ιερό Αναλόγιο. Και με την ευκαιρία, πιστεύουμε, ακόμη, πώς κάθε “επαγγελματίας” Ψάλτης θα πρέπη νάχη Χειροθεσία από τον Επίσκοπόν του.
β) Ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας κ.κ. Ιερόθεος, σε πρόσφατη ομιλία του στο Αντίρριο, αναφέρθηκε σ’ ένα γέροντα Ψάλτη, που ενώ έψαλλε ύψωνε προσευχητικά και ικετευτικά τα χέρια του προς τον Θεό!! Αυτό, βεβαίως, επιτρέπεται όταν προέρχεται εκ καρδίας –όπως στον συγκεκριμένο γέροντα Ψάλτη– και ασφαλώς δεν μπορεί να ενταχθή στις όποιες θεατρικές κινήσεις πού, όπως προείπαμε, δεν είναι σωστό να γίνωνται.
Με την γλώσσα και τον λάρυγγα πρέπει να συμψάλη και ο νούς, ίνα μή, ως λέγει ο ιερός υμνογράφος “τή μεν γλώττη άσματα φθεγγόμενος τη δε ψυχή άτοπα λογιζόμενος”, αλλά με μια αρμονία σώματος και ψυχής, καρδίας και νοός, να προσφέρη ύμνους και ωδές πνευματικές, ως θυμίαμα ενώπιον του Θεού. Τότε πληρούται και ο ίδιος της του Θεού Χάριτος και μεταφέρει αυτήν προς τον λαόν, όπως λέγει ο ιερός Χρυσόστομος “μάθε ψάλλειν και όψει του πράγματος την ηδονήν· οι ψάλλοντες γαρ Πνεύματος Αγίου πληρούνται, ώσπερ οι άδοντες τας σατανικάς ωδάς πνεύματος ακαθάρτου” (ομιλ. ΙΘ' προς Εφεσ.).
Μόνον με αυτόν τον τρόπον ψάλλοντας γίνεται μεσίτης των εκκλησιαζομένων προς τον Θεό, επειδή, όπως λέγουν οι Άγιοι Πατέρες, όταν ο Ψάλτης αποσπάση την προσοχή του εκ των αδομένων, τότε παύει να έχη πνευματική επικοινωνία με τον Θεόν.
Οι παρατάσεις, εξάλλου, της φωνής χωρίς μέτρο δεν έχουν θέσιν στην Εκκλησία του Χριστού, η δε ακριβής εκτέλεση της Βυζ. Μουσικής στηρίζεται κυρίως στην εκτέλεση των χρόνων και ρυθμικών ποδών, χωρίς την τήρηση των οποίων, δεν αποδίδονται τα αριστουργήματα των μουσικών μαθημάτων, των παλαιών κυρίως μουσικοδιδασκάλων, όπως είναι τα Δοξαστικά Ιακώβου του Πρωτοψάλτου, οι πολυέλαιοι Πέτρου του Πελοποννησίου, Χουρμουζίου του Χαρτοφύλακος κ.ά. θαυμάσια, όντως, έργα μουσικής τέχνης.
Ο Ιεροψάλτης επιβάλλεται, θα έλεγα, να έχη και μόρφωση αλλά και φωνή καλή, πού, βεβαίως, αποτελεί (η φωνή) δώρο Θεού. Κατ’ αυτόν τον τρόπον θ’ αντιλαμβάνεται αυτός ο ίδιος το μέγεθος και το βάθος των εννοιών των ιερών κειμένων ενώ, παραλλήλως, θ’ αποδίδη με σοβαρή και μεγαλοπρεπή γλυκύτητα τα ψαλλόμενα. Έτσι, θα τέρπεται πρώτον αυτός ο ίδιος και θα τέρπη και θα ευχαριστή τους πιστούς και δεν θα προκαλή την αηδίαν από τήν, τυχόν, παράφωνη κακοφωνία του. Αλλά, και ύφος εκκλησιαστικό, σοβαρό και αυστηρό πρέπει να έχη ο Ψάλτης τόσο οσάκις ευρίσκεται στο Αναλόγιο όσο και στην καθόλου “πολιτικήν” του ζωήν. Μέσα στον ιερό Ναό και κατά την ώρα της ψαλμωδίας δεν επιτρέπεται να ομιλή, να ανοίγη (ή να δέχεται) συζητήσεις, να γελά καθώς και να αστειεύεται· ούτε να κοιτάζη προς το εκκλησίασμα με κομπορρημοσύνην και έπαρση αλλά μάλλον προς το ιερό Βήμα. Οι όποιες συνεννοήσεις με τους Ιερείς, με τον άλλον Ψάλτη του Ναού ή τους βοηθούς του καλό είναι να γίνωνται πριν ανέβη στο Αναλόγιο ή αν υπάρχη ανάγκη κατά τρόπον σιωπηρό διακριτικό.
Από την άλλην, ο Ψάλτης πρέπει νάναι εγκρατής, νηφάλιος και αφοσιωμένος με ζήλο στο ιερό του έργο. Πάντοτε δε να ψάλη “από δειφθέρας”, μέσα από το βιβλίο δηλαδή και τούτο προς αποφυγή λαθών.
Αλλά και τα μουσικά μέλη που εκτελεί, καλόν είναι να τα έχη προετοιμάση (διαβάσει καλά) από το σπίτι του ενώ τα ψάλματα θα πρέπη να κινούνται στην γνήσια, απλή βυζαντινή μουσική μας παράδοση και να μην είναι επιτηδευμένα ή ξένα προς την πνευματικότητα. Προσωπικά, θα επρότεινα να προτιμώνται τα κλασσικά μαθήματα.
Το ορθόδοξο ήθος του Ιεροψάλτη επεκτείνεται και στην συνεργασία του με τους συναδέλφους του, με τους λειτουργούς Ιερείς, με τους εκκλησιαστικούς Επιτρόπους. Ας μη ξεχνά ότι το “γενικό πρόσταγμα” στις ιερές ακολουθίες το έχει ο Ιερεύς. Κατά συνέπεια, θα πρέπη να συνεργάζεται μαζί του ως προς τον χρόνο (π.χ. τί ώρα θα μπούμε στην θ. Λειτουργία, πότε θα γίνη η Αρτοκλασία, ή τί ώρα θα σχολάση η ιερά ακολουθία κ.λπ.). Ακόμη, βασικό σημείο ορθοδόξου ήθους είναι, πριν αναλάβη ...δράση στο Αναλόγιο να πάρη την ευχή του Λειτουργού, να προσκυνήση τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα, να βάλη το ράσο του και ν’ ανέβη στο Αναλόγιο κάνοντας το σημείο του σταυρού και λέγοντας μυστικώς “ψαλώ τω Θεώ μου έως υπάρχω”.
Πολλά, βεβαίως, μπορούμε να πούμε για το ορθόδοξο ήθος που πρέπει να διακρίνη τον Ιεροψάλτη. Ας περιορισθούμε, όμως, λόγω χώρου σ’ αυτά και κατακλείοντας ας τονίσουμε ότι ο Ιεροψάλτης πρέπει πρώτα να νιώθη ταπεινός διάκονος της Εκκλησίας του Χριστού καί, κατόπιν, καλλιτέχνης. Πάντοτε δε ας έχει κατά νουν ότι “μείζων πασών των αρετών εστί η διάκρισις”.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τέλος πάντων απ οτι έψαξα είδα οτι το μέλος liakos εχει ανεβάσει ωραιότατο κείμενο του Βασιλείου Π. Καυκόπουλου....

Από τα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού συνήρχοντο οι πιστοί “επί το αυτό” σε ιερές Συνάξεις και με αναγνώσεις από την Αγία Γραφή, ύμνους και ιερές ψαλμωδίες εδόξαζαν και ελάτρευαν τον Θεόν. “Εν ψαλμοίς και ύμνοις και ωδαίς πνευματικαίς, ύμνουν, ευλόγουν και εδοξολόγουν τον Κύριον” (Πράξεις Αποστόλων).
Στις ιερές ψαλμωδίες συμμετείχε όλο το εκκλησίασμα, αργότερα, όμως, όταν άρχισαν ν’ αυξάνουν οι Χριστιανοί και διαμορφώθηκαν οι ιερές τελετές και ακολουθίες, τότε έγινε διαχωρισμός των “εν τη Εκκλησία” ιερών διακονημάτων και η ψαλμωδία ανατέθηκε στους ιεροψάλτες, οι οποίοι είχαν ειδικήν προς τούτο χειροθεσία, διαχωρίσθηκαν από τον λαόν και ανέβηκαν επάνω σε ανάβαθρο, το οποίο ονομάσθηκε αναλόγιο και αργότερα καθιερώθηκε να περιβάλλωνται το ράσο και μαζί με τους Αναγνώστες, Κανονάρχες, Νεωκόρους και Υποδιακόνους αποτελούσαν και αποτελούν τον κατώτερο Κλήρο, όχι ως επάγγελμα, αλλ’ ως διακόνημα και ιερό λειτούργημα.
Όπως, πολύ σωστά, γράφει ο λόγιος και μουσικολογιώτατος αγιορείτης μοναχός π. Ανδρέας Θεοφιλόπουλος “ο ψάλτης είναι ο εκπρόσωπος του λαού προς τον Θεόν, ο οποίος δίδει τας αποκρίσεις εις τον Ιερέα και τον Διάκονον και συμπροσεύχεται μετ’ αυτών υπέρ του περιεστώτος λαού και του σύμπαντος κόσμου. Εκ τούτου, έκαστος αντιλαμβάνεται τας ευθύνας τας οποίας επωμίζεται ο περιβαλλόμενος τον ιερόν τρίβωνα του Ιεροψάλτου, ο οποίος πρέπει να είναι ψυχή τε και σώματι καθαρός. Να ψάλη συνετώς, με προσοχήν και ευλάβειαν ούτως ώστε και η στάσις και όλος ο τρόπος αυτού να προκαλή το δέος και την ευλάβειαν των πιστών. Ψάλλων, δεν πρέπει να κινή ούτε χείρας ούτε πόδας, πολύ δε περισσότερον το σώμα του με ατάκτους και θεατρικάς κινήσεις, ως συνηθίζουν τινές να κάμνουν. Ο Ψάλτης, πρέπει να είναι σώματι και πνεύματι υγιής, δεν πρέπει να ψάλη με ατάκτους φωνάς, καθώς ορίζει και η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος, αλλά με πραείαν φωνήν, δια να αποδίδη την έννοιαν των ψαλλομένων”.
Αλλά θα πρέπει να επισημάνουμε και τα εξής:
α) Επειδή ο Ψάλτης είναι κατά το ...ήμισυ λαϊκός ενδέχεται να έχη υποπέσει και σε αμαρτίες που δημιουργούν “πρόβλημα” στο υπόλοιπο ήμισύ του (στήν “κληρικήν” του δηλαδή ιδιότητα). Σ’ αυτήν την περίπτωση, προσωπικά πιστεύουμε ότι, θα πρέπη να είναι σε διαρκή σχέση με πνευματικό πατέρα μέσα από το ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως. Θεωρούμε, δηλαδή, πώς Ψάλτης δίχως πνευματικό και τακτή Εξομολόγηση (τουλάχιστον) δεν θα πρέπη να ανεβαίνη στο ιερό Αναλόγιο. Και με την ευκαιρία, πιστεύουμε, ακόμη, πώς κάθε “επαγγελματίας” Ψάλτης θα πρέπη νάχη Χειροθεσία από τον Επίσκοπόν του.
β) Ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας κ.κ. Ιερόθεος, σε πρόσφατη ομιλία του στο Αντίρριο, αναφέρθηκε σ’ ένα γέροντα Ψάλτη, που ενώ έψαλλε ύψωνε προσευχητικά και ικετευτικά τα χέρια του προς τον Θεό!! Αυτό, βεβαίως, επιτρέπεται όταν προέρχεται εκ καρδίας –όπως στον συγκεκριμένο γέροντα Ψάλτη– και ασφαλώς δεν μπορεί να ενταχθή στις όποιες θεατρικές κινήσεις πού, όπως προείπαμε, δεν είναι σωστό να γίνωνται.
Με την γλώσσα και τον λάρυγγα πρέπει να συμψάλη και ο νούς, ίνα μή, ως λέγει ο ιερός υμνογράφος “τή μεν γλώττη άσματα φθεγγόμενος τη δε ψυχή άτοπα λογιζόμενος”, αλλά με μια αρμονία σώματος και ψυχής, καρδίας και νοός, να προσφέρη ύμνους και ωδές πνευματικές, ως θυμίαμα ενώπιον του Θεού. Τότε πληρούται και ο ίδιος της του Θεού Χάριτος και μεταφέρει αυτήν προς τον λαόν, όπως λέγει ο ιερός Χρυσόστομος “μάθε ψάλλειν και όψει του πράγματος την ηδονήν· οι ψάλλοντες γαρ Πνεύματος Αγίου πληρούνται, ώσπερ οι άδοντες τας σατανικάς ωδάς πνεύματος ακαθάρτου” (ομιλ. ΙΘ' προς Εφεσ.).
Μόνον με αυτόν τον τρόπον ψάλλοντας γίνεται μεσίτης των εκκλησιαζομένων προς τον Θεό, επειδή, όπως λέγουν οι Άγιοι Πατέρες, όταν ο Ψάλτης αποσπάση την προσοχή του εκ των αδομένων, τότε παύει να έχη πνευματική επικοινωνία με τον Θεόν.
Οι παρατάσεις, εξάλλου, της φωνής χωρίς μέτρο δεν έχουν θέσιν στην Εκκλησία του Χριστού, η δε ακριβής εκτέλεση της Βυζ. Μουσικής στηρίζεται κυρίως στην εκτέλεση των χρόνων και ρυθμικών ποδών, χωρίς την τήρηση των οποίων, δεν αποδίδονται τα αριστουργήματα των μουσικών μαθημάτων, των παλαιών κυρίως μουσικοδιδασκάλων, όπως είναι τα Δοξαστικά Ιακώβου του Πρωτοψάλτου, οι πολυέλαιοι Πέτρου του Πελοποννησίου, Χουρμουζίου του Χαρτοφύλακος κ.ά. θαυμάσια, όντως, έργα μουσικής τέχνης.
Ο Ιεροψάλτης επιβάλλεται, θα έλεγα, να έχη και μόρφωση αλλά και φωνή καλή, πού, βεβαίως, αποτελεί (η φωνή) δώρο Θεού. Κατ’ αυτόν τον τρόπον θ’ αντιλαμβάνεται αυτός ο ίδιος το μέγεθος και το βάθος των εννοιών των ιερών κειμένων ενώ, παραλλήλως, θ’ αποδίδη με σοβαρή και μεγαλοπρεπή γλυκύτητα τα ψαλλόμενα. Έτσι, θα τέρπεται πρώτον αυτός ο ίδιος και θα τέρπη και θα ευχαριστή τους πιστούς και δεν θα προκαλή την αηδίαν από τήν, τυχόν, παράφωνη κακοφωνία του. Αλλά, και ύφος εκκλησιαστικό, σοβαρό και αυστηρό πρέπει να έχη ο Ψάλτης τόσο οσάκις ευρίσκεται στο Αναλόγιο όσο και στην καθόλου “πολιτικήν” του ζωήν. Μέσα στον ιερό Ναό και κατά την ώρα της ψαλμωδίας δεν επιτρέπεται να ομιλή, να ανοίγη (ή να δέχεται) συζητήσεις, να γελά καθώς και να αστειεύεται· ούτε να κοιτάζη προς το εκκλησίασμα με κομπορρημοσύνην και έπαρση αλλά μάλλον προς το ιερό Βήμα. Οι όποιες συνεννοήσεις με τους Ιερείς, με τον άλλον Ψάλτη του Ναού ή τους βοηθούς του καλό είναι να γίνωνται πριν ανέβη στο Αναλόγιο ή αν υπάρχη ανάγκη κατά τρόπον σιωπηρό διακριτικό.
Από την άλλην, ο Ψάλτης πρέπει νάναι εγκρατής, νηφάλιος και αφοσιωμένος με ζήλο στο ιερό του έργο. Πάντοτε δε να ψάλη “από δειφθέρας”, μέσα από το βιβλίο δηλαδή και τούτο προς αποφυγή λαθών.
Αλλά και τα μουσικά μέλη που εκτελεί, καλόν είναι να τα έχη προετοιμάση (διαβάσει καλά) από το σπίτι του ενώ τα ψάλματα θα πρέπη να κινούνται στην γνήσια, απλή βυζαντινή μουσική μας παράδοση και να μην είναι επιτηδευμένα ή ξένα προς την πνευματικότητα. Προσωπικά, θα επρότεινα να προτιμώνται τα κλασσικά μαθήματα.
Το ορθόδοξο ήθος του Ιεροψάλτη επεκτείνεται και στην συνεργασία του με τους συναδέλφους του, με τους λειτουργούς Ιερείς, με τους εκκλησιαστικούς Επιτρόπους. Ας μη ξεχνά ότι το “γενικό πρόσταγμα” στις ιερές ακολουθίες το έχει ο Ιερεύς. Κατά συνέπεια, θα πρέπη να συνεργάζεται μαζί του ως προς τον χρόνο (π.χ. τί ώρα θα μπούμε στην θ. Λειτουργία, πότε θα γίνη η Αρτοκλασία, ή τί ώρα θα σχολάση η ιερά ακολουθία κ.λπ.). Ακόμη, βασικό σημείο ορθοδόξου ήθους είναι, πριν αναλάβη ...δράση στο Αναλόγιο να πάρη την ευχή του Λειτουργού, να προσκυνήση τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα, να βάλη το ράσο του και ν’ ανέβη στο Αναλόγιο κάνοντας το σημείο του σταυρού και λέγοντας μυστικώς “ψαλώ τω Θεώ μου έως υπάρχω”.
Πολλά, βεβαίως, μπορούμε να πούμε για το ορθόδοξο ήθος που πρέπει να διακρίνη τον Ιεροψάλτη. Ας περιορισθούμε, όμως, λόγω χώρου σ’ αυτά και κατακλείοντας ας τονίσουμε ότι ο Ιεροψάλτης πρέπει πρώτα να νιώθη ταπεινός διάκονος της Εκκλησίας του Χριστού καί, κατόπιν, καλλιτέχνης. Πάντοτε δε ας έχει κατά νουν ότι “μείζων πασών των αρετών εστί η διάκρισις”.


Γνωρίζω καὶ τὴν ἱστορικὴ ἐξέλιξη τοῦ ψάλτου, μολονότι γιὰ πολλοὺς αἰῶνες δὲν φοροῦσε ράσο οὕτε αὐτὸς ἀλλὰ κὰι οὕτε οἱ ἱερεὶς στὸν κόσμο, ἀλλὰ κὰι τοὺς Κανόνες ποὺ τὸν ἁφοροῦν.

Ἄλλο ὄμως ἡ ΘΕΩΡΙΑ ἄλλο ἡ ΠΡΑΞΗ.

Ἄλλο τὰ ΜΕΓΑΛΑ ΛΟΓΙΑ καὶ ἡ ἀπορριπτικὴ ΜΕΓΑΛΑΥΧΙΑ ἄλλο ὁ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ, ἐν κινήσει συνεχῇ ΚΟΣΜΟΣ.

Τὰ περὶ διακονίας εἶναι εὔκολα ὅταν ἔχεις παχυλὸ μισθό, ὅταν δὲν ἔχεις καὶ πρέπει νὰ δεσμευθεῖς καὶ σὺ καὶ ἡ οἰκογένειά σου γιὰ ὅλο τὸν χρόνο τὸτε ξαναμιλᾶμε.

Ὅσο γιὰ τὶς κινήσεις ψάξε να βρεῖς στὸ forum τὰ περὶ χειρονομίας, κάπου ἐκεῖ ἔχουν ἀνεβεῖ καὶ ἀπεικονίσεις ψαλτῶν.

Καταλήγοντας, δὲν μοῦ ἀρέσει γενικὰ ἡ παράθεση κανόνων χωρὶς νὰ ἀναρωτιόμαστε τὶ συμβαίνει στὸν πραγματικὸ κόσμο τῶν προσώπων καὶ τῶν ὑποχρεώσεών τους.
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου

Γνωρίζω καὶ τὴν ἱστορικὴ ἐξέλιξη τοῦ ψάλτου, μολονότι γιὰ πολλοὺς αἰῶνες δὲν φοροῦσε ράσο οὕτε αὐτὸς ἀλλὰ κὰι οὕτε οἱ ἱερεὶς στὸν κόσμο, ἀλλὰ κὰι τοὺς Κανόνες ποὺ τὸν ἁφοροῦν.

Ἄλλο ὄμως ἡ ΘΕΩΡΙΑ ἄλλο ἡ ΠΡΑΞΗ.

Ἄλλο τὰ ΜΕΓΑΛΑ ΛΟΓΙΑ καὶ ἡ ἀπορριπτικὴ ΜΕΓΑΛΑΥΧΙΑ ἄλλο ὁ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ, ἐν κινήσει συνεχῇ ΚΟΣΜΟΣ.

Τὰ περὶ διακονίας εἶναι εὔκολα ὅταν ἔχεις παχυλὸ μισθό, ὅταν δὲν ἔχεις καὶ πρέπει νὰ δεσμευθεῖς καὶ σὺ καὶ ἡ οἰκογένειά σου γιὰ ὅλο τὸν χρόνο τὸτε ξαναμιλᾶμε.

Ὅσο γιὰ τὶς κινήσεις ψάξε να βρεῖς στὸ forum τὰ περὶ χειρονομίας, κάπου ἐκεῖ ἔχουν ἀνεβεῖ καὶ ἀπεικονίσεις ψαλτῶν.

Καταλήγοντας, δὲν μοῦ ἀρέσει γενικὰ ἡ παράθεση κανόνων χωρὶς νὰ ἀναρωτιόμαστε τὶ συμβαίνει στὸν πραγματικὸ κόσμο τῶν προσώπων καὶ τῶν ὑποχρεώσεών τους.

Ο δικός μου μισθός συγκεκριμένα μονο παχυλός δεν είναι..αλλο χειρονομίες και άλλο τα χέρια στα ουράνια...
Τέλος πάντων εγω μιλάω καθαρά για μένα και δεν κάνω υποδείξεις.
Να ειστε καλά. Ευχαριστώ.
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
Κανουν τα ρασα τον παπα;

Εχοντας το μικροβιο του νεου στο αναλογιο (την καινοδοξια), νομιζω πως το ρασο μπορει να προκαλλεσει πνευματικη βλαβη (ακομα περισσοτερη καινοδοξια :) )
Οσοι κριθηκαν οτι ειναι ετοιμοι, εχουν και την αναλογη κουρα (και μπορουν να ζησουν συμφωνα με οσα προβλεπει το Πηδαλιον για αναγνωστες κτλ), ας πραττουν κατα συνειδηση.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Ο ψαλτης θα πρεπει να φοραει παντα το ρασο στο αναλογιο ,ιδιαιτερα απο την ωρα που εχει χειροθετηθει αναγνωστης.Υπαρχουν κ καποιες υποχρεωσεις περαν του ψαλλειν.
 
Εχοντας το μικροβιο του νεου στο αναλογιο (την καινοδοξια), νομιζω πως το ρασο μπορει να προκαλλεσει πνευματικη βλαβη (ακομα περισσοτερη καινοδοξια :) )

Αν είναι καινούριο (καινό) και το ράσο, εκεί να δεις καινοδοξία (sic):rolleyes::p
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο ψαλτης θα πρεπει να φοραει παντα το ρασο στο αναλογιο ,ιδιαιτερα απο την ωρα που εχει χειροθετηθει αναγνωστης.Υπαρχουν κ καποιες υποχρεωσεις περαν του ψαλλειν.

Κι ἄν δὲν ἔχει χειροθετηθεῖ;
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος

Κι ἄν δὲν ἔχει χειροθετηθεῖ;

Προσωπικα δε γνωριζω καποιον ψαλτη που να ΜΗΝ ειναι χειροθετημενος εστω αναγνωστης.Εκτος βεβαια απο τους ερασιτεχνες που ψαλλουν ειτε περιστασιακα ειτε σαν μαθητες.Αυτοι δικαιολογουνται να μην φερουν ρασο.Απο τη στιγμη ομως που κατεχει καποιος επισημα τη θεση του ιεροψαλτη σε ενα ναο κ ειναι κ χειροθετημενος οφειλει να φερει το ρασο.Να ακουσω κ τη δικη σας αποψη.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
''Προσωπικα δε γνωριζω καποιον ψαλτη που να ΜΗΝ ειναι χειροθετημενος εστω αναγνωστης.Εκτος βεβαια απο τους ερασιτεχνες που ψαλλουν ειτε περιστασιακα ειτε σαν μαθητες.Αυτοι δικαιολογουνται να μην φερουν ρασο.Απο τη στιγμη ομως που κατεχει καποιος επισημα τη θεση του ιεροψαλτη σε ενα ναο κ ειναι κ χειροθετημενος οφειλει να φερει το ρασο.Να ακουσω κ τη δικη σας αποψη.''

Moλις γνωρισες εναν.... :cool: Κατεχω επισημα τη θεση του ιεροψαλτη 20 χρονια τωρα και αναγνωστης δεν ειμαι....
Για πες μου ομως, εσυ φιλε μου...Τι κανουμε σ'αυτη την περιπτωση;:wink:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Προσωπικα δε γνωριζω καποιον ψαλτη που να ΜΗΝ ειναι χειροθετημενος εστω αναγνωστης.Εκτος βεβαια απο τους ερασιτεχνες που ψαλλουν ειτε περιστασιακα ειτε σαν μαθητες.Αυτοι δικαιολογουνται να μην φερουν ρασο.Απο τη στιγμη ομως που κατεχει καποιος επισημα τη θεση του ιεροψαλτη σε ενα ναο κ ειναι κ χειροθετημενος οφειλει να φερει το ρασο.Να ακουσω κ τη δικη σας αποψη.

Ἡ ἀφεντιὰ μου παραμένει ἀχειροθέτητη, ψάλλω γιὰ χρόνια ἀριστερὰ, δεξιὰ, καὶ στὰ δυὸ συγχρόνως, κατὰ περίσταση, μέχρι καὶ τὰ καντήλια ἄναβα πρὶν το μεσονυκτικό ὅταν εἶχε ἀρρωστήσει ὁ νεωκόρος ... Κι ὅταν δὲν ὑπῆρξε νεκροθάφτης σκέπασα καὶ τὸν σχωρεμένο μετὰ τὴν κηδεία, κατόπιν εξτρά μπουρμπουάρ φυσικά ...

Μᾶλλον ἀνήκω στοὺς ἐρασιτέχνες ἐπαγγελματίες ...:D

Φυσικὰ πάντα μαῦρος στὸ μπικικίνι καὶ πάντα χωρίς διοριστήριο ... :wink:

Τὸ χρήμα νὰ παίζει κι ὅλα καλά καὶ ράσο μάλλινο τὸ καλοκαίρι φοράω ...

Ἄ ράσο φοράω ὅταν ἔρχεται κανὰς δεσπότης ...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οχι,αφου δεν ειμαι χειροθετημενος,ποιος ο λογος; Νομιζω,οτι δεν θα ειναι σωστο...:(

Μη μασᾶς.
Ἄν ἔχεις εὐλογία ἀπὸ τὸν λειτουργὸ σου εἶσαι ἐν τάξει.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Δε θελω να φανω κακος αλλα η αληθεια ειναι πως το φορατε δεν το φορατε κακως πραττετε εφοσον δεν ειναι σωστο να ψαλλει καποιος ανευ ευχης η' χειροθεσιας.Αλλαξαν οι κανονισμοι? τι να πω...Ισως εξαρταται κ απο τον ιερεα της ενοριας.ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ δεν το βρισκω σωστο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Και η αφεντιά μου αχειροθέτητη είναι. Για την ακρίβεια, κανείς δεν ενδιαφέρθηκε αν έχω χειροθεσία και σε κανένα από τα τρία ψαλτήρια που ανέλαβα δε μου το ρώτησαν ώστε να φροντίσουν σχετικά. Πάντως έχω κανονικό διοριστήριο από τη Μητρόπολη. Και άλλοι πολλοί ψάλτες που γνωρίζω, που ψάλλουν πολλά χρόνια, δεν έχουν χειροθεσία. Αυτό είναι ευθύνη των ιερέων και όχι του ψάλτη, δεν το βρίσκω λογικό να ζητήσει κάποιος τη χειροθεσία του από μόνος του.
Πάντως, και στον κ. Ελευθέριο Γεωργιάδη όταν πήγαινα, αλλά και τώρα που ψάλλω απέναντι στον κ. Μιλτιάδη Παππά, εφαρμόζεται η τάξη να φοράει όλος ο χορός ράσο, τάξη που προφανώς προέρχεται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
Αυτό είναι ευθύνη των ιερέων και όχι του ψάλτη, δεν το βρίσκω λογικό να ζητήσει κάποιος τη χειροθεσία του από μόνος του.
Πάντως, και στον κ. Ελευθέριο Γεωργιάδη όταν πήγαινα.......

Ε, καλα, δεν θα ριξουμε το φταιξιμο στους ιερεις :)
Ελευθεριο Γεωργιαδη; Αυτον στον Αγ. Θεραποντα, στην Τουμπα Θεσσαλονικης;;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ε, καλα, δεν θα ριξουμε το φταιξιμο στους ιερεις :)
Ελευθεριο Γεωργιαδη; Αυτον στον Αγ. Θεραποντα, στην Τουμπα Θεσσαλονικης;;
Δεν κατάλαβα το πνεύμα σας! Εγώ θα πάω στο δεσπότη να του ζητήσω χειροθεσία; Προϊστάμενος του ναού ο ιερέας είναι!
Μάλιστα, γι' αυτόν τον κ. Γεωργιάδη πρόκειται. Έχει αποσυρθεί πλέον διανύων το 91ο του έτος... Έχει χρηματίσει και Άρχων Λαμπαδάριος στο Πατριαρχείο επί μια δεκαετία και γι' αυτό επικαλούμαι την τάξη που εφήρμοζε.
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
Εγώ θα πάω στο δεσπότη να του ζητήσω χειροθεσία; Προϊστάμενος του ναού ο ιερέας είναι!

Χμμμμ, δεν γνωριζω ακριβως πως λειτουργουν ολα αυτα, αλλα υποθετω πως εγω θα ζητησω απ τον ιερεα να μεσολαβησει.. Αν δεν το επιδιωξω εγω, με το ζορι θα με χειροθετησουν;
 
Top