Όχι Κώστα, ίσως αναφέρεσαι σε διαφορετικό πράγμα, αλλά το ξεκαθάρισα νομίζω από την αρχή: άλλο η ευρωπαϊκή φωνητική, που έχει να κάνει με τη δυτική μουσική, και άλλο η ορθοφωνία, που είναι ο στάνταρ τρόπος να βγάζεις τη φωνή σου και δεν έχει να κάνει με μουσικές. Υπάρχουν σωστοί δάσκαλοι φωνητικής (μ,ε την έννοια της ορθοφωνίας, που περιγράψαμε πιο πάνω), οι οποίοι δεν σου μαθαίνουν ευραπαϊκές - οπερατικές τεχνικές (αυτές είναι άλλο πράγμα), αλλά πώς να βγάζεις σωστά τη φωνή σου, δηλ. κυρίως σωστή αναπνοή. Το να μάθεις να αναπνέεις σωστά και να μην κουράζεσαι και να μην "σπάει" η φωνή σου δεν σε εμποδίζει να αποκτήσεις ύφος βυζαντινό, ίσα ίσα που θα σε διευκολύνει. Το θέμα είναι ότι δεν έχει διαμορφωθεί μια επίσημη (ή έστω ανεπίσημη) γραμμή - σχολή "βυζαντινής φωνητικής" (ας το ονομάσουμε έτσι), ενώ η ευρωπαϊκή φωνητική και η όπερα είναι εδώ και πολύ καιρό καθορισμένες ως μέθοδοι διδασκαλίας και έτσι δικαιολογημένα πολλοί ψάλτες έχουν τις επιφυλάξεις τους. Αν όμως μάθεις να τα ξεχωρίζεις αυτά, δεν έχεις πρόβλημα. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι ο Αστέρης, που μάλιστα είναι και μέλος της όπερας της Κωνσταντινούπολης, όπως ξέρεις.