Τ96Β. Αντίφωνα Όρθρου Μ. Παρασκευής σύντομα

Παρατηρώντας την εξέλιξη των 2 τελευταίων αιώνων ως προς την «απόδοση» των συγκεκριμένων Αντιφώνων, βλέπουμε ότι τα μέλη, όπως μας «παραδόθηκαν» από τον Πέτρο Λαμπαδάριο, υπέστησαν εκτεταμένες συντμήσεις, ιδίως από την εποχή του Μακαριστού Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜτΧΕ Κ. Πρίγγου και μετά (παραθέτονται συγκριτικά παραδείγματα). Υποθέτω πως ελήφθη υπόψιν η «απαίτηση» των καιρών για συντομότερες Ιερές Ακολουθίες εντός του Πατριαρχικού Ναού, ή ενδεχομένως να υπήρχαν άλλοι λόγοι που αγνοούμε.
Σκοπός της ανάρτησης δεν είναι η έναρξη συζητήσεων στο forum, για το αν αυτές οι συντμήσεις είναι θεωρητικά αποδεκτές ή κατά πόσο επηρεάζουν τη μορφολογία του μέλους. Έχουν καταστεί Ψαλτική παράδοση 100 και πλέον χρόνων, και φυσικά δεν είναι ο υποφαινόμενος αυτός που μπορεί να εκφέρει επιστημονική άποψη για κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, για όποιον συνάδελφο ενδιαφέρεται (ιδίως στην παρούσα συγκυρία όπου συχνά ψάλλονται και δύο συνεχόμενες ακολουθίες σε κάποιους Ναούς), παραθέτονται, υπό μορφή PDF, τα συγκεκριμένα Αντίφωνα σε σύντομο μέλος (Ειρμολογικό θα έλεγε κανείς ως «άκουσμα», αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για σύντομο Στιχηραρικό μέλος–εφόσον τα συγκεκριμένα τροπάρια ανήκουν στο Στιχηράριο και δεν είναι Ειρμοί).
Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι προτείνεται η αντικατάσταση των παλαιοτέρων και κλασσικών πλέον μελών .
Τη δακτυλογράφηση των κειμένων επιμελήθηκε η κ. Ειρήνη Γεωργιάδου, Διπλωματούχος της Βυζαντινής Μουσικής, την οποία και ευχαριστώ θερμότατα.
 

Attachments

  • Σύντομα Αντίφωνα Όρθρου Μ. Παρασκευής .pdf
    1.4 MB · Views: 168

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Για την ιστορία:
Ο Γρηγόριος, πρωτοψάλτης της Μεγ. του Χριστού Εκκλησίας, μελοποιεί τα αντίφωνα και σε σύντομο δρόμο (σύντομο Στιχηραρικό μέλος)
Ο μακαριστός π. Κων. Παπαγιάννης, στην Μεγάλη Εβδομάδα, συμπεριλαμβάνει και τα μέλη σε σύντομο δρόμο (σύντομο Στιχηραρικό μέλος).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ωστόσο, για όποιον συνάδελφο ενδιαφέρεται παραθέτονται, υπό μορφή PDF, τα συγκεκριμένα Αντίφωνα σε σύντομο μέλος
Ποιά εἶναι ἡ πηγή σας;
Ἐκτός τῶν Γρηγορίου (πού δέν βρίσκω τώρα τό θέμα*) σύντομα τά ἔχει ὁ Σακελλαρίδης.
«Μεγάλη Εβδομάς», Ιωάννου Θ. Σακελλαρίδου, Αθήνα, τ. Α΄ (1894) και τ. Β΄ (1895)

* τό βρῆκα τό θέμα
Αντίφωνα Ακολουθίας Παθών (Όρθρου Μεγάλης Παρασκευής)
 
Ευχαριστούμε πολύ κύριε Σιαπέρα. Πολύ όμορφη και προσεγμένη δουλειά και κυρίως πρόκειται για μια άλλη προσέγγιση στα συγκεκριμένα αντίφωνα. Άλλωστε κάποια από αυτά τα τροπάρια περιλαμβάνονται ήδη στη " Μεγάλη Εβδομάδα " του κυρίου Σιαπέρα.
 
Ποιά εἶναι ἡ πηγή σας;
Ἐκτός τῶν Γρηγορίου (πού δέν βρίσκω τώρα τό θέμα*) σύντομα τά ἔχει ὁ Σακελλαρίδης.
«Μεγάλη Εβδομάς», Ιωάννου Θ. Σακελλαρίδου, Αθήνα, τ. Α΄ (1894) και τ. Β΄ (1895)

* τό βρῆκα τό θέμα
Αντίφωνα Ακολουθίας Παθών (Όρθρου Μεγάλης Παρασκευής)
Σας ευχαριστώ πολύ για την ερώτηση.Κατέγραψα τα μέλη αυτά ,στη μορφή που αναρτήθηκαν, για προσωπική χρήση επί του αναλογίου,έχοντας ως πηγή το μέλος του Πέτρου Λαμπαδαρίου .Προ ετών ,συζητώντας με κάποιους συναδέλφους Ιεροψάλτες απο τη Χίο,πληροφορήθηκα ότι εκεί , τα Αντίφωνα ψαλλόταν σε σύντομο μέλος.Αυτή η ιδέα με παρακίνησε,και μη έχοντας πρόσβαση στις συγκεκριμένες πηγές ,"καταπιάστηκα" με αυτή την εργασία.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σᾶς εὐχαριστῶ κι ἐγώ γιά τήν ἀπάντηση.
Δύο (προσωπικές) παρατηρήσεις:
1) Δεῖτε τό θέμα: καὶ τὴν [σκῆψιν/σκέψιν] τῆς προδοσίας γινώσκων (κάθισμα α΄ ομάδος αντιφώνων όρθρου Μ. Παρασκευής) · σαφῶς «σκῆψιν»
2) Στό ΙΕ΄ Ἀντίφωνο μετά τό «Σήμερον κρεμᾶται» μπορεῖτε νά μεταβεῖτε στό «εἱρμολογικόν» γιά τά δύο ἑπόμενα ἰδιόμελα, ὅπως γίνεται στό θεοτοκίον.
 

Δημος Ηλιας

Νέο μέλος
Παρατηρώντας την εξέλιξη των 2 τελευταίων αιώνων ως προς την «απόδοση» των συγκεκριμένων Αντιφώνων, βλέπουμε ότι τα μέλη, όπως μας «παραδόθηκαν» από τον Πέτρο Λαμπαδάριο, υπέστησαν εκτεταμένες συντμήσεις, ιδίως από την εποχή του Μακαριστού Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜτΧΕ Κ. Πρίγγου και μετά (παραθέτονται συγκριτικά παραδείγματα). Υποθέτω πως ελήφθη υπόψιν η «απαίτηση» των καιρών για συντομότερες Ιερές Ακολουθίες εντός του Πατριαρχικού Ναού, ή ενδεχομένως να υπήρχαν άλλοι λόγοι που αγνοούμε.
Σκοπός της ανάρτησης δεν είναι η έναρξη συζητήσεων στο forum, για το αν αυτές οι συντμήσεις είναι θεωρητικά αποδεκτές ή κατά πόσο επηρεάζουν τη μορφολογία του μέλους. Έχουν καταστεί Ψαλτική παράδοση 100 και πλέον χρόνων, και φυσικά δεν είναι ο υποφαινόμενος αυτός που μπορεί να εκφέρει επιστημονική άποψη για κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, για όποιον συνάδελφο ενδιαφέρεται (ιδίως στην παρούσα συγκυρία όπου συχνά ψάλλονται και δύο συνεχόμενες ακολουθίες σε κάποιους Ναούς), παραθέτονται, υπό μορφή PDF, τα συγκεκριμένα Αντίφωνα σε σύντομο μέλος (Ειρμολογικό θα έλεγε κανείς ως «άκουσμα», αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για σύντομο Στιχηραρικό μέλος–εφόσον τα συγκεκριμένα τροπάρια ανήκουν στο Στιχηράριο και δεν είναι Ειρμοί).
Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι προτείνεται η αντικατάσταση των παλαιοτέρων και κλασσικών πλέον μελών .
Τη δακτυλογράφηση των κειμένων επιμελήθηκε η κ. Ειρήνη Γεωργιάδου, Διπλωματούχος της Βυζαντινής Μουσικής, την οποία και ευχαριστώ θερμότατα.
Παρατηρώντας την εξέλιξη των 2 τελευταίων αιώνων ως προς την «απόδοση» των συγκεκριμένων Αντιφώνων, βλέπουμε ότι τα μέλη, όπως μας «παραδόθηκαν» από τον Πέτρο Λαμπαδάριο, υπέστησαν εκτεταμένες συντμήσεις, ιδίως από την εποχή του Μακαριστού Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜτΧΕ Κ. Πρίγγου και μετά (παραθέτονται συγκριτικά παραδείγματα). Υποθέτω πως ελήφθη υπόψιν η «απαίτηση» των καιρών για συντομότερες Ιερές Ακολουθίες εντός του Πατριαρχικού Ναού, ή ενδεχομένως να υπήρχαν άλλοι λόγοι που αγνοούμε.
Σκοπός της ανάρτησης δεν είναι η έναρξη συζητήσεων στο forum, για το αν αυτές οι συντμήσεις είναι θεωρητικά αποδεκτές ή κατά πόσο επηρεάζουν τη μορφολογία του μέλους. Έχουν καταστεί Ψαλτική παράδοση 100 και πλέον χρόνων, και φυσικά δεν είναι ο υποφαινόμενος αυτός που μπορεί να εκφέρει επιστημονική άποψη για κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, για όποιον συνάδελφο ενδιαφέρεται (ιδίως στην παρούσα συγκυρία όπου συχνά ψάλλονται και δύο συνεχόμενες ακολουθίες σε κάποιους Ναούς), παραθέτονται, υπό μορφή PDF, τα συγκεκριμένα Αντίφωνα σε σύντομο μέλος (Ειρμολογικό θα έλεγε κανείς ως «άκουσμα», αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για σύντομο Στιχηραρικό μέλος–εφόσον τα συγκεκριμένα τροπάρια ανήκουν στο Στιχηράριο και δεν είναι Ειρμοί).
Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι προτείνεται η αντικατάσταση των παλαιοτέρων και κλασσικών πλέον μελών .
Τη δακτυλογράφηση των κειμένων επιμελήθηκε η κ. Ειρήνη Γεωργιάδου, Διπλωματούχος της Βυζαντινής Μουσικής, την οποία και ευχαριστώ θερμότατα.
κ.Σιαπέρα,μετά την εξαιρετική έκδοση: «ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΣ» (https://www.politeianet.gr/books/siaperas-k-georgios-idiotiki-buzantini-megali-ebdomas-96312),έρχεται τώρα ως συμπλήρωμα η σύντομη μελοποίηση των αντιφώνων της Μ.Πέμπτης. Πιστή στις παραδοσιακές γραμμές βυζαντινής υμνογραφίας-μελοποιίας. Εξυπηρετεί πολλαπλά: Κυρίως τονίζεται πιο καλά το νόημα των τροπαρίων.Χρησιμεύει σε περιπτώσεις αναγκαίας ταχύτητας ή επιθυμητής(λόγω κόπωσης-αδυναμίας τ.ψάλτη).Μπορει να επιλεγεί σε μικρές ενορίες η από νεομαθείς ψάλτες.Επίσης οι συνεχείς αργοί ύμνοι,μπορεί να δημιουργούν κόπωση σε πιστούς. Ευχαριστούμετονφίλο,πρωτοψάλτη,μουσικοδιδάσκαλο, κ. Γ.Σιαπέρα για την προσφορά του αυτή κ εν γένει!
 
Top