Για την επικείμενη Εορτή της Υψώσεως, ανεβάζω ένα Τρισάγιο και Δύναμις σε τί άλλο ; Σε Ήχο Άγια ( λόγω της ημέρας ) και όσοι πιστοί...........
Για την επικείμενη Εορτή της Υψώσεως, ανεβάζω ένα Τρισάγιο και Δύναμις σε τί άλλο ; Σε Ήχο Άγια ( λόγω της ημέρας ) και όσοι πιστοί...........
Άρχοντα,
Ωραίο το κείμενο, από την άποψη της συνθέσεως, και σας ευχαριστούμε και πάλι για την προσφορά σας. Αλλά, με όλο τον σεβασμό για την πείρα σας και για την αρχοντιά σας, νομίζετε ότι, για μέσα στον ναό, μέσα στην Λειτουργία, είναι ευπρεπές αυτό; Το κλασσικό "Τον Σταυρόν σου" έχει καθιερωθή. Είναι "στάνταρ" και όλος ο κόσμος το ξεύρει. Γιατί να ψαίλνουμε συνθέσεις που ξεφεύγουν τόσο από τις παραδοσιακές; Ιδίως σε κάτι τέτοιο; Μεταξύ των δύο (το κλασσικό και το δικό σας), υπάρχει μέρα με νύχτα ως προς το ύφος και προπαντός το ήθος των ήχων. Δεν νομίζω κανένας από τους "προπατόρους" μας του αναλογίου έγραψαν ποτέ "ΤΟΝ Σταυρόν σου" σε άλλον ήχο απ' αυτό που έχει καθιερωθεί. Οι μόνες εξαιρέσεις που δέχομαι είναι στα Λειτουργικά, και μάλλον κακώς κάνω και σ' αυτά, αλλά επειδή υπάρχει "κάποιο" παρελθόν στην σύνθεση των Λειτουργικών σε διαφόρους ήχους, το καταπίνω. Εάν όμως εγώ κάθησα να γράψω ένα "Όσοι εις Χριστόν" σε ήχο πλάγιο του δευτέρου, θα γινόμουνα αντάρτης, μάλλον, και το εκκλησίασμα θα αναρωτιότανε, "Μα τι λέει αυτός τώρα;"
Παρακαλώ, την άποψή σας.
Ευχαριστώ.
Απόστολος
Φίλε Απόστολε γειά σου.
Κατ' αρχήν, συμφωνώ κι εγώ με αυτά που γράφεις σχετικά με το τι πρέπει να ψάλλουμε μέσα στον Ναό. Θα σε ρωτήσω όμως μερικά πράγματα :
1) Όταν ψάλλεις κάτι, φροντίζεις να συμφωνεί με αυτά που θέλει ο κόσμος και η συνήθεια, ή κάτι που να ταιριάζει μέσα στο χώρο στον οποίον ακούγεται ;
2) Έχεις ψάλλει ποτέ τρισάγιο και Δύναμις σε Α΄. ή Βαρύ Ήχο ; Εάν δεν έχεις ψάλλει, τότε οι μουσικοί σου ορίζοντες, ίσως να είναι περιορισμένοι. Εάν έχεις ψάλλει ( και εδώ δεν απευθύνομαι ΜΟΝΟ σε σένα, αλλά σε όλους τους Συναδέλφους ), έχετε διαπράξει μεγάλο ατόπημα, διότι ο Μεγάλος Πέτρος ο Πελοποννήσιος, μας το έδωσε ΜΟΝΟ σε Β΄. Ατόπημα μεγάλο διέπραξαν και οι Μανουήλ, Νηλέας, Πρίγγος, Στανίτσας, Καραμάνης, Θεοδοσόπουλος και τόσοι άλλοι, που έχουν γράψει τρισάγια και δυνάμεις σε άλλους Ήχους, πλήν του Β΄.
3) Όπως γράφουν παραπάνω, είναι ένα καθαρά Βυζαντινότατο Μέλος, χωρίς ακροβατισμούς και πλήρες παραδοσιακών γραμμών, που έχει την φιλοδοξία, να υμνήσει κι αυτό τον Θεό. Ποιός θα του αποκλείσει αυτό το δικαίωμα ;
Εάν ήταν κάτι κανταδορίστικο ή οτιδήποτε παρεμφερές, θα σε καταλάβαινα απόλυτα.
4) Στο τέλος, ίσως θα πρέπει να ξαναδιαβάσεις το σχόλιο της δημοσίευσης, που λέει ότι " Όσοι πιστοί......" Δεν σ' αρέσει, δεν σου ταιριάζει, δεν το δέχεσαι ; Τότε γιατί ασχολείσαι μαζί του ; Σε πίεσαι κανείς να το ψάλλεις ;
Και τώρα, θα σου πώ τι κάνω εγώ. Αυτό που κοιτάζω όταν ανεβαίνω στο Αναλόγιο, είναι να ικανοποιήσω ΠΡΩΤΑ τον εαυτό μου και να νοιώσω ευτυχής, που καλώς ή κακώς διετέλεσα το καθήκον μου που αδιαμφισβήτητα, είναι η ανάταση των ψυχών του εκκλησιάσματος. Ξέρω πολύ καλά, ότι εάν ικανοποιήσω τον εαυτό μου, τότε σίγουρα και ο κόσμος από κάτω, έχει ικανοποιηθεί. Αυτό, δεν είναι γνώμη, αλλά βεβαιότητα 63 χρόνων διακονίας πάνω στα Αναλόγια. Το Μάθημα αυτό, όπως και πολλά κατά την γνώμη σου εξτρεμιστικά, το έχω ψάλλει και μάλιστα με Αρχιερέα και Ιερατείο, άκρως Μουσικότατο. Ξέρεις τι έκαναν όλοι ( οι παπάδες ) ; Δεν έψαλλαν τα του Βήματος - παρ' όλο που τους είχα δώσει χειρόγραφα - για να μην χαλάσουν το "θαυμάσιο και πρωτότυπο άκουσμα" όπως είπε και ο Δεσπότης στην ομιλία του, με την οποίν μου απήυθυνε συγχαρητήρια.
Τελικά σε πληροφορώ, ότι έχω γράψει σε όλους τους Ήχους ΚΑΙ 'Τον Σταυρόν σου" αλλά και το "Όσοι εις χριστόν" και ανάλογα με τον Ήχο της Κυριακής που θα συμπέσουν οι ανάλογες Εορτές, ψάλλω και τον οικείο Ήχο. Πάντοτε άρεσαν. Τώρα ;;;;;
Πεποίθησή μου είναι, ότι ο Ψάλτης, ΔΕΝ πρέπει να τυποποιείται και να λέει όλο τα ίδια πράγματα, μέχρι που να γίνεται βαρετός. Πιστεύω - και αυτό το πίστευε και ο Πέτρος ο Μπερεκέτης - ότι πάνω στο Αναλόγιο, θα πρέπει να ξαφνιάζουμε ΠΑΝΤΟΤΕ το εκκλησίασμα, δίνοντάς καινούργια ακούσματα, χωρίς βέβαια να ξεφεύγουμε από τον προορισμό μας και αυά που θα λέμε, να ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΝ μέσα στο χώρο που ακούγονται π.χ. τραγούδια στην ταβέρνα, άριες στην όπερα και λιβάνι στον Ναό.
Αυτά !!!!!
Άρχοντα,
Το γεγονός όμως είναι ότι ο Μανουήλ, Γρηγόριος κ.α. τα έγραψαν αλλά δεν τα έψαλλαν στον Πατριαρχικό Ναό. Τα έγραψαν γιατί είχαν συνθετικό οίστρο. Εγώ όμως μετάνοιωσα που τα έψαλλα, διότι η πείρα μου έδειξε ότι πέρα από τα κλασικά κανένα δεν έχει την απήχησή τους.
Υπάρχουν πηγές γι αυτά;
Βασίλης Κιαμηλίδης;47247 said:Αγαπητέ Απόστολε!!!!
Αφοϋ ο Αρχων Πρωτοψάλτης Κυρ. Δημήτριος Ιωαννίδης γράφει πως Μάθημα αυτό, όπως και πολλά κατά την γνώμη σου εξτρεμιστικά, το έχει ψάλλει και μάλιστα με Αρχιερέα και Ιερατείο, άκρως Μουσικότατο, γιατι γράφετε πως το πλείστον των ιερέων έχουν μεσάνυχτα περί της Βυζαντινής Μουσικής.
Και με την ευκαιρία, έχετε αντιληφθεί νομικά πως χαρακτηρίζονται τα όσα γράφετε ,καθώς και όσα παρόμοια γράφουν δυστυχώς χωρίς στοιχεία και άλλοι συνάδελφοι????
Μήπως κάνουμε κατάχρηση??????
Παρακαλώ πάρα πολύ στους Ιερείς και τους νομικούς, που είναι μέλη του φορουμ, να αναλάβουν την υπεράσπιση του Ιερού Κλήρου.
Υποθέτω, πως απαντούν πνευματικά δια της σιωπής, προσευχόμενοι "Πάτερ, άφες αυτοίς ού γαρ οίδασι τι γράφουσι'' . Σας τιμά αυτό το ενδεχόμενο?? Είστε ικανοποιημένοι????
Και επίσης παρακαλώ τους Ιεροκατηγόρους και Πατριαρχοκατηγόρους, εάν επιμένουν, να το κάνουν με ονόματα και στοιχεία τουλάχιστον ακουατικά, και όχι με γενικότητες.
Κύριε Ελέησον!!!!!!!!
κ. Κιαμηλίδη,
Γιατί εξάπτεσθε και ζητείτε νομική προστασία; Αμφισβητείτε ότι υπάρχουν άμουσοι ιερείς οι οποίοι θεωρούν τον εαυτό τους μουσικολογιότατο; Εσείς ξέρετε για ποιον αρχιερέα γίνεται λόγος και εξάπτεσθε τόσο πολύ; Δεν αμφισβητώ τα λεγόμενα του κ. Ιωαννίδη, αλλά μην ξεχνάτε ότι και ο μακαριστός κυρός Χριστόδουλος, θεωρούσε τον εαυτό του μουσικολογιότατο σε βαθμό που να ψάλλει αντί των δύο καλώς κατηρτισμένων χορών της μητροπόλεως Αθηνών. Όπως και πολλοί άλλοι αρχιερείς στον Ελλαδικό χώρο ΚΑΙ στην Διασπορά.
Σας πληρωφορώ ότι ο ίδιος ο πατέρας μου είναι ιερεύς, και μάλιστα μαθητής του Πρίγγου στα παιδικά του χρόνια. Εγώ δεν είπα ότι ΟΛΟΙ οι ιερείς έχουν μεσάνυχτα. Απλώς είπα ότι ΤΟ ΠΛΕΙΣΤΟΝ των ιερέων δεν έχουν γνώσεις από μουσική. Δεν είπα τίποτα κακό, και ίσα-ίσα είπα κάτι που είναι γεγονός. Νομίζω ότι και ο ίδιος ο Άρχοντας θα με υποστηρίξη σ' αυτό.
Απόστολος
Νομίζω, ὅτι ὁ ἀγαπητός μας κ. Βασίλης, βρίσκει τήν εὐκαιρία ἐδῶ —χωρίς νά ἀφορᾶ τό παρόν θέμα— νά ἐκφράσει τήν δίκαιη ἀγανάκτησή του γιά πολλές ἄλλες συζητήσεις στό φόρουμ, ὅπου ὄντως ἡ σιωπή εἶναι ἀπάντηση μέ νόημα καί σέ καμμία περίπτωση ἀποδοχή τῶν γραφομένων, ἀφοῦ ἐδῶ ἔχουμε τήν ἰδιαιτερότητα, ὁ καθένας ἀπροϋπόθετα νά γράφει ὅ,τι θέλει, δείχνοντας ὅμως καί τό ἐπίπεδο στό ὁποῖο βρίσκεται ἀπό πολλές ἀπόψεις, γνωσιολογικές, πνευματικές, ἔνταξης σέ «ὁμάδες», ἀκόμη καί ἐνδεχομένως προάσπιση σχισματικῶν παρατάξεων καί παραπηγμάτων καί πολλά ἄλλα πού ὁ καθένας μέ τήν κρίση του μπορεῖ νά ὑποπτευθεῖ. Ἐλευθερία καί ἀνωνυμία ὑπάρχει. Ὁπότε τό καλύτερο εἶναι, νά ἀπέχεις ἀπό κάποια θέματα. Ὅσο γιά κάποιους γράφοντες, ἐπαφίενται στήν κρίση τῶν ἀναγνωστῶν καί ὄχι μόνον...Και με την ευκαιρία, έχετε αντιληφθεί νομικά πως χαρακτηρίζονται τα όσα γράφετε ,καθώς και όσα παρόμοια γράφουν δυστυχώς χωρίς στοιχεία και άλλοι συνάδελφοι????
Μήπως κάνουμε κατάχρηση??????
Παρακαλώ πάρα πολύ στους Ιερείς και τους νομικούς, που είναι μέλη του φορουμ, να αναλάβουν την υπεράσπιση του Ιερού Κλήρου.
Υποθέτω, πως απαντούν πνευματικά δια της σιωπής, προσευχόμενοι "Πάτερ, άφες αυτοίς ού γαρ οίδασι τι γράφουσι'' . Σας τιμά αυτό το ενδεχόμενο?? Είστε ικανοποιημένοι????
Και επίσης παρακαλώ τους Ιεροκατηγόρους και Πατριαρχοκατηγόρους, εάν επιμένουν, να το κάνουν με ονόματα και στοιχεία τουλάχιστον ακουατικά, και όχι με γενικότητες.
Τσακιτζής;47275 said:1) Ο μακαριστός Χριστόδουλος ... ήταν πολύ διαβασμένος πάνω στην Βυζαντινή Μουσική και υπάρχει στα χέρια κάποιου φίλου Ιερέα, Μουσικό Εγχειρίδιο του Χριστόδουλου, γεμάτο με μουσικές συνθέσεις αποκλειστικά δικές του, τις οποίες έχω δεί προσωπικά και έχω εγκρίνει απόλυτα.
Αγαπητέ Απόστολε.κ. Κιαμηλίδη,
Γιατί εξάπτεσθε και ζητείτε νομική προστασία; Αμφισβητείτε ότι υπάρχουν άμουσοι ιερείς οι οποίοι θεωρούν τον εαυτό τους μουσικολογιότατο; Εσείς ξέρετε για ποιον αρχιερέα γίνεται λόγος και εξάπτεσθε τόσο πολύ; Δεν αμφισβητώ τα λεγόμενα του κ. Ιωαννίδη, αλλά μην ξεχνάτε ότι και ο μακαριστός κυρός Χριστόδουλος, θεωρούσε τον εαυτό του μουσικολογιότατο σε βαθμό που να ψάλλει αντί των δύο καλώς κατηρτισμένων χορών της μητροπόλεως Αθηνών. Όπως και πολλοί άλλοι αρχιερείς στον Ελλαδικό χώρο ΚΑΙ στην Διασπορά.
Σας πληρωφορώ ότι ο ίδιος ο πατέρας μου είναι ιερεύς, και μάλιστα μαθητής του Πρίγγου στα παιδικά του χρόνια. Εγώ δεν είπα ότι ΟΛΟΙ οι ιερείς έχουν μεσάνυχτα. Απλώς είπα ότι ΤΟ ΠΛΕΙΣΤΟΝ των ιερέων δεν έχουν γνώσεις από μουσική. Δεν είπα τίποτα κακό, και ίσα-ίσα είπα κάτι που είναι γεγονός. Νομίζω ότι και ο ίδιος ο Άρχοντας θα με υποστηρίξη σ' αυτό.
Απόστολος
Πές άνθρωπέ μου αυτά που έχεις μάθει να τα λές σαν παπαγαλάκι, και άφησε τα υπόλοιπα για άλλους με περισσότερο ανοιχτά μυαλά.