Τί θα ψάλλουμε την Κυριακή 9-12-2012;

Ένας φίλος σκέφτηκε να υπολοιπήσει το εξής: Ανοίγεις παλιά ζυγαριά μπάνιου, την αδειάζεις, στο εσωτερικό βάζεις αντιστάσεις, καλώδιο για σύνδεση στο ρεύμα. Τη βάζεις στο αναλόγιο το πρωί, ανεβαίνεις πάνω, βάζεις μπρος......

Προσοχή μόνο μη σου καψαλίσει το ράσο...

Από κει μάλλον βγήκε το <<κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα>>!!:D
 
Για την ερχόμενη Κυριακή το βάρος πέφτει στο κοινωνικό του Πέτρου Βυζαντίου σε ήχο δεύτερο. Και αυτό διότι την περασμένη Κυριακή το αντίστοιχο του πρώτου ήχου το "σκότωσα". Δηλαδή σε ένα σημείο που γίνεται χρωματικός προς το τέλος, κόλλησα είτε επειδή ζαλίστηκα είτε από κούραση, είτε λόγω έλλειψης μελέτης, και το επανέλαβα τέσσερις φορές το συγκεκριμένο τμήμα μέχρι να το πω σωστά! Γι' αυτό το λόγο, ήδη από την Κυριακή που μας πέρασε έχω αρχίσει και όποτε βρίσκω χρόνο το μελετώ ώστε να μειώσω τις πιθανότητες να συμβεί κάτι ανάλογο.
Για τον ίδιο λόγο, επειδή δηλαδή βλέπω πως χρειάζομαι ακόμα αρκετή μελέτη στην ψαλτική, ψάλλω πάντα και μόνο με ανοιχτά μουσικά βιβλία ακόμα και στις καθημερινές ακολουθίες.
 
Εγώ δεν έχω γράψει ποτέ τι θα ψάλω, καθότι γενικώς είναι γνωστές οι προτιμήσεις μου. Απλώς για τις καταβασίες Βυζαντίου και για τους αίνους του Αναστασιματαρίου ήθελα να πω ότι υπάρχουν πολύ ωραιότερα πράγματα. Τιμούμε όσους τα έγραψαν, αλλά η μουσική έχει προχωρήσει από τότε, τα μέλη έχουν δουλευτεί και οι μεγάλοι πρωτοψάλτες (από Ιακώβου αρχομένου, αλλά και πιο πριν) πάτησαν στα κλασσικά και τα ανέδειξαν με γραμμές μπομπάτες, που έχουν καταγράφει και λέγονται κάλλιστα και χορωδιακά. Όποιος βέβαια δεν τα έχει συνηθίσει, ας ψάλει το κλασσικό, είναι δοκιμασμένη λύση. Αν όμως είσαι με 2-3 ψάλτες που γνωρίζουν από Στανίτσα, Ιάκωβο αλλά και Αγιορείτες ψάλτες (κι αυτοί έχουν γραμμές φοβερές...), καταλαβαίνεις ότι δεν σηκώνει καθόλου να βάλεις Πέτρο Βυζάντιο στις σύντομες καταβασίες...
 
Απλώς για τις καταβασίες Βυζαντίου και για τους αίνους του Αναστασιματαρίου ήθελα να πω ότι υπάρχουν πολύ ωραιότερα πράγματα. Τιμούμε όσους τα έγραψαν, αλλά η μουσική έχει προχωρήσει από τότε, τα μέλη έχουν δουλευτεί και οι μεγάλοι πρωτοψάλτες (από Ιακώβου αρχομένου, αλλά και πιο πριν) πάτησαν στα κλασσικά και τα ανέδειξαν με γραμμές μπομπάτες, που έχουν καταγράφει και λέγονται κάλλιστα και χορωδιακά. Όποιος βέβαια δεν τα έχει συνηθίσει, ας ψάλει το κλασσικό, είναι δοκιμασμένη λύση. Αν όμως είσαι με 2-3 ψάλτες που γνωρίζουν από Στανίτσα, Ιάκωβο αλλά και Αγιορείτες ψάλτες (κι αυτοί έχουν γραμμές φοβερές...), καταλαβαίνεις ότι δεν σηκώνει καθόλου να βάλεις Πέτρο Βυζάντιο στις σύντομες καταβασίες...
Η απλότητα και η αρχαϊκότητα στα μέλη που από τη φύση τους είναι σχετικά απλά (π.χ. ειρμολογικά, στιχηραρικά) δεν έβλαψε ποτέ ούτε την ψαλτική, ούτε (προπάντων) το εκκλησίασμα. Αντίθετα, η μελωδική επιτήδευση μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να καταστρέψει και τη μουσική και την ακολουθία, όπως αποδεικνύουν οι διάφορες εκτροπές των ημερών μας, που ποτέ δεν κινούνται προς την κατεύθυνση της απλότητας.
Και σε αυτό το σημείο οφείλω να ομολογήσω τον προσωπικό μου "διχασμό": ως ψάλτης σαφώς και προτιμώ κάποτε να ψάλλω τις "μπομπάτες γραμμές" που ανέφερε ο συνάδελφος (σε λογικά πλαίσια, π.χ. Εωθινά Πρίγγου), αφού κρύβουν κάποιες προκλήσεις για τον εκτελεστή. Όταν εκκλησιάζομαι, όμως, δεν έχω καμία απολύτως διάθεση να ακούσω τίποτα παραπάνω από το τελείως κλασικό, παρά μόνο εάν έχω πάει επί τούτου για να ακούσω τον... Στανίτσα! Είμαι άραγε ο μόνος;
 
.... Όταν εκκλησιάζομαι, όμως, ...
Είναι ένα τεστ, που καλό είναι να το κάνουμε ενίοτε στον εαυτό μας. Θα μας βοηθήσει να είμαστε και πιο προσγειωμένοι και πιο συνειδητοποιημένοι στις ψαλτικές επιλογές μας.
 
Εγώ για αυτήν την Κυριακή θα χρησιμοποιήσω για τον Όρθρο το βιβλίο Αναστάσιμος Όρθρος του Σωτήρη Αρβανίτη (έχει μέσα τα πάντα καταβασίες εξαποστειλάρια Αίνους -Εωθινά-Δοξολογίες Τιμιωέρες Πεντηοστό ψαλμό .....- Δύναμις Καμαράδου ή Αβαγιαννού θα το αποφασίσω τελευταία στιγμή
Χερουβικό Γρηγορίου Πρωτοψάλτου από τον δ τόμο του Πανδέκτη εκδ. Ζωής -και λειτουργικά Αθανασίου Καραμάνη σε Δευτερόπρωτο ......
 
Εγώ δεν έχω γράψει ποτέ τι θα ψάλω, καθότι γενικώς είναι γνωστές οι προτιμήσεις μου. Απλώς για τις καταβασίες Βυζαντίου και για τους αίνους του Αναστασιματαρίου ήθελα να πω ότι υπάρχουν πολύ ωραιότερα πράγματα.
Πάντως εμένα μου φαίνονται αναντικατάστατα. Τουλάχιστον τα μέλη του συντόμου Ειρμολογίου μυρίζουν πατριαρχική μουσική παράδοση. Έτσι το νοιώθω τουλάχιστον. Άλλωστε ο Πέτρος ήταν πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ναού. Αλλά με προβληματίζει η εμμονή κάποιων να "οικειοποιούνται" την Πατριαρχική Μουσική Παράδοση επειδή ψάλλουν Πρίγγο ή Στανίτσα. Έψαλλαν από μικροί εκεί; Μεγάλωσαν στα Πατριαρχικά Αναλόγια; Γεννήθηκαν στην Πόλη; ήταν ενορίτες του Πατριαρχικού Ναού;...
Τιμούμε όσους τα έγραψαν, αλλά η μουσική έχει προχωρήσει από τότε, τα μέλη έχουν δουλευτεί και οι μεγάλοι πρωτοψάλτες (από Ιακώβου αρχομένου, αλλά και πιο πριν) πάτησαν στα κλασσικά και τα ανέδειξαν με γραμμές μπομπάτες, που έχουν καταγράφει και λέγονται κάλλιστα και χορωδιακά. Όποιος βέβαια δεν τα έχει συνηθίσει, ας ψάλει το κλασσικό, είναι δοκιμασμένη λύση. Αν όμως είσαι με 2-3 ψάλτες που γνωρίζουν από Στανίτσα, Ιάκωβο αλλά και Αγιορείτες ψάλτες (κι αυτοί έχουν γραμμές φοβερές...), καταλαβαίνεις ότι δεν σηκώνει καθόλου να βάλεις Πέτρο Βυζάντιο στις σύντομες καταβασίες...
Μια χαρά σηκώνει! Σέβομαι την προσωπική σου άποψη αλλά διαφωνώ. Και ξέρεις τί γίνεται; Όσο απλό είναι ένα κλασσικό μάθημα, τόσο καταλαβαίνεις αν ο άλλος ξέρει να ψάλλει ή να παβουγαδίζει. Δεν είναι εύκολο το απλό. Τουναντίον. Πρέπει να ξεφύγει ο μαθητής από το "ευρωπαΐζον" σολφέζ, και να μάθει να ψάλλει τα παραδοσιακά αυτά μέλη. Μάλιστα καλύτερα να τα γνωρίζει απ' έξω. Δ.
 
Last edited:
Όρθρος Χαρίλαου Ταλιαδώρου ενώ δοξολογία Ιακώβου Πρωτοψάλτου σε ήχο Πρώτο τετράφωνο από το βιβλίο του κ.Πασχάλη Μάνου.Τρισάγιον του Κρητός, Χερουβικό εξαρτάται από τον δεξιο ενώ λειτουργικά θα βάλουμε Πρίγγου ή Ταλιαδώρου σε Δεύτερο. Κοινωνικό αμφιβάλλω αν θα πούμε, λόγω της παρουσίας του Μητροπολίτου Ιερισσού, αλλά αν χρειαστεί θα καταλήξουμε ανάμεσα σε αυτό του κ. Δημοσθένη Παϊκόπουλου ή στο αντίστοιχο του κ.Ταλιαδώρου πάντα στον ήχο της ημέρας.Καλή δύναμη σε όλους σας!
 
Εγώ δεν έχω γράψει ποτέ τι θα ψάλω, καθότι γενικώς είναι γνωστές οι προτιμήσεις μου. Απλώς για τις καταβασίες Βυζαντίου και για τους αίνους του Αναστασιματαρίου ήθελα να πω ότι υπάρχουν πολύ ωραιότερα πράγματα. Τιμούμε όσους τα έγραψαν, αλλά η μουσική έχει προχωρήσει από τότε, τα μέλη έχουν δουλευτεί και οι μεγάλοι πρωτοψάλτες (από Ιακώβου αρχομένου, αλλά και πιο πριν) πάτησαν στα κλασσικά και τα ανέδειξαν με γραμμές μπομπάτες, που έχουν καταγράφει και λέγονται κάλλιστα και χορωδιακά. Όποιος βέβαια δεν τα έχει συνηθίσει, ας ψάλει το κλασσικό, είναι δοκιμασμένη λύση. Αν όμως είσαι με 2-3 ψάλτες που γνωρίζουν από Στανίτσα, Ιάκωβο αλλά και Αγιορείτες ψάλτες (κι αυτοί έχουν γραμμές φοβερές...), καταλαβαίνεις ότι δεν σηκώνει καθόλου να βάλεις Πέτρο Βυζάντιο στις σύντομες καταβασίες...

συμφωνώ συνάδελφε και ας μου πει κάποιος, αν ψάλει το <<εις το μνήμα >> του γ ηχου απο το Αναστασιματαριο του Πετρου
 
συμφωνώ συνάδελφε και ας μου πει κάποιος, αν ψάλει το <<εις το μνήμα >> του γ ηχου απο το Αναστασιματαριο του Πετρου

Όταν έχει 8 αναστάσιμα στιχηρά στον γ' ήχο αυτό ψάλλω. Γιατί;
 
Πως δεν επιλέγετε να πειτε του Πρίγγου το "Εις το μνήμα";

Με την αντίστοιχη λογική που κάποιος δεν θα επιλέξει κάτι άλλο π.χ.:

  • Αργό στιχηραρικό μέλος
  • Νέο αργό στιχηραρικό (αργό αναστασιματάριο)
  • Καραμάνη
  • Ιωάννου
  • Σακελαρίδη.
  • Στανίτσα
  • κλπ. κλπ.

Αφήνω στην άκρη το γεγονός της παράτυπης πρόταξης του 7ου Στιχηρού ενώ πρέπει να λεχθούν τα 4 πρώτα (όταν έχουμε μόνο 4 αναστάσιμα στιχηρά - κι όχι 8) μόνο και μόνο για να λεχθεί η συγκεκριμένη σύνθεση.
 
Όταν έχει 8 αναστάσιμα στιχηρά στον γ' ήχο αυτό ψάλλω. Γιατί;

Παρομοίως, τὶ ἄλλο νὰ ψάλλει κανείς;

Γιὰ νὰ τραγουδήσει ἤ νὰ τὸ παίξει κανείς ἠθοποιὸς σὲ κακόγουστο ἑλληνικὸ σήριαλ ἔχει καὶ πολλὲς ἄλλες συνθέσεις ...:rolleyes:
 
Όταν έχει 8 αναστάσιμα στιχηρά στον γ' ήχο αυτό ψάλλω. Γιατί;
Καλά το κάνεις συνάδελφε! Εγω πάντως αυτό το στιχηρό, κάνω ανηπακοή στο σεβαστό μας πατέρα Πέτρο
 
Αναστάσιμα Πέτρου, δόξα αίνων απο μουσική κυψέλη Πρίγγου,δοξ/γία πλ-δ αργή Ιακώβου, χερουβικό άγια Φωκαέως, λειτουργικά Στανίτσα αργά λέγετος
 
Back
Top