Ὅπως θά καταλάβατε, τά παραπάνω ἀφοροῦν σέ λεπτομερεῖς διατάξεις Μονῶν. Ἄν ὑπάρχουν πιστοί στόν κόσμο πού ἔχουν τέτοιο "βαρύ" κανόνα ἤ ἀκολουθοῦν ἀπαρέγκλιτα τήν τάξη τῶν μοναχῶν, ἤ νά πᾶνε νά μονάσουν ἤ ἄς πράξουν ὅ,τι τούς λένε οἱ πνευματικοί τους.Τι θα πρέπει να συστήσουμε στους πιστούς;
π.Μάξιμε Χριστός Ανέστη!....ψάλλεται ἡ Παράκλησις, ὡς ἔχει ἐν τῷ Ὠρολογίῳ, προτασσομένου τοῦ Χριστός ἀνέστη (τρίς) πρό τοῦ Κύριε εἰσάκουσον
Ἀφοῦ (ὅπως μᾶς εἶπαν) δέν ἀλλάζει τίποτε ἄλλο ἐκτός τῆς προτάξεως τοῦ Χριστός ἀνέστη (τρίς) πρό τοῦ Κύριε εἰσάκουσον, οὔτε σέ αὐτό τό σημεῖο θά ὑπάρχει διαφοροποίηση. Κανονικά λέγεται τό τρισάγιον μετά τοῦ Παναγία Τριάς καί τοῦ Πάτερ ἡμῶν.Να προσθέσω, αν είμαι λάθος διορθώστε με, πως υπάρχει ακόμα μια διαφοροποίηση, όπου αντί για το τρισάγιον μετά τα μεγαλυνάρια λέμε το χριστός ανέστη τρις και μετά αρχίζουμε κατευθείαν το απολυτίκιον του αγίου στον οποίο γίνεται η παράκληση;
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κατά τον εσπερινό των ημερών της Διακαινησίμου παραλείπεται το «νυν απολύεις» και το τρισάγιο που έπεται αυτού. Το ίδιο δέον να γίνεται και κατά την ευχαριστία μετά τη μετάληψη ή όχι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ὄχι δέν γίνεται τό ἴδιο.
ψάλλεται με την πρόταξη του "Χριστός Ανέστη" τρις προ του "Κύριε εισάκουσον" όπως και μετά τα μεγαλυνάρια λέγεται "Νυν απολύεις" "Τρισάγιον" "Παναγία Τριάς" "Πάτερ ημών" κανονικά όπως ψάλλεται και μετά την Κυριακή του Θωμά μέχρι την απόδοση του "Χριστός Ανέστη" κατά την "Τετάρτη της Απόδοσης της Εορτής του Πάσχα";Ἀφοῦ (ὅπως μᾶς εἶπαν) δέν ἀλλάζει τίποτε ἄλλο ἐκτός τῆς προτάξεως τοῦ Χριστός ἀνέστη (τρίς) πρό τοῦ Κύριε εἰσάκουσον, οὔτε σέ αὐτό τό σημεῖο θά ὑπάρχει διαφοροποίηση. Κανονικά λέγεται τό τρισάγιον μετά τοῦ Παναγία Τριάς καί τοῦ Πάτερ ἡμῶν.
Σχετικό εἶναι ἴσως αὐτό πού μᾶς εἶπαν παραπάνω:
Ἐπίσης (γνωστό τυγχάνει ὅτι) μετά τήν Διακαινήσιμο τό τρισάγιον ἀντικαθίσταται ὑπό τοῦ Χριστός ἀνέστη (τρίς) μόνον στίς ἐνάρξεις τῶν ἀκολουθιῶν καί ὄχι ἐνδιάμεσα. Ἴσως κι αὐτό βοηθάει στή συγκεκριμένη ἐρώτηση.
Ἀληθῶς ἀνέστη!
Εὐχαριστῶ!
Χριστός ἀνέστη (τρίς), κανόνας κ.λπ. ὡς συνήθως, μεγαλυνάρια, εὐθὺς ἀπολυτίκιο, Δόξα, Καὶ νῦν, τὸ α' θεοτοκίο. Διαλογικὴ ἀπόλυση.
Κάποιος προσκυνητής που πήγε πρόσφατα στο Άγιο Όρος μου είπε ότι διαβάστηκε τρεις φορές κι όχι άπαξ η πασχάλιος ακολουθία αντί της συνήθους θείας ευχαριστίας . Έχει συναντήσει κάποιο άλλο μέλος εδώ στο forum που έχει πάει στο Άγιο Όρος αυτή την διάταξη...Κατά σύμπτωση, πρίν πολύ λίγες μέρες μοῦ στάλθηκαν στό Ναό δύο μηνύματα-ἐρωτήσεις, οἱ ὁποῖες ἀναφέρονται στήν Διακαινήσιμο Ἑβδομάδα καί στίς ὁποῖες περιλαμβάνεται καί τό ἐρώτημά σας.
Ἀνεβάζω καί τά δύο μέ τίς ἀπαντήσεις:
Α΄ ΜΗΝΥΜΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πανοσιολογιώτατε π. Μάξιμε,... Μου έχει δημιουργηθεί μια ερώτηση και βλέποντας στην ιστοσελίδα του ναού .... πιστεύω ότι θα μπορούσατε να μου απαντήσετε...
Η προοιμιακή της όλης ημερονυκτίου ακολουθίας προσευχή η οποία διαβάζεται καθ' εκάστην από τους μοναχούς μετά την πρωινή έγερση διαβάζεται και κατά την εβδομάδα της διακαινησίμου ή όχι; Το ρωτώ αυτό διότι ξέρω ότι το τυπικό της εβδομάδος αυτής είναι σοβαρά διαφοροποιημένο απ' ότι συνήθως.
Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή δύναμη. ΓΡ. ΓΡ.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σᾶς εὐχαριστῶ κι ἐγώ γιά τό μήνυμά σας καί τά καλά σας λόγια. Νά σᾶς πῶ κι ἐγώ, γιά νά εἶμαι σίγουρος, πῆρα τηλέφωνο στό Ἅγιον Ὄρος καί μοῦ εἶπαν ὅτι καταλιμπάνεται αὐτή ἡ Προιμιακή Προσευχή. Ξεκινοῦν κατ᾿ εὐθεῖαν ἀπό τήν Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν, τήν ἀντικαθιστῶσαν καί αὐτή τήν Προσευχή καί τό Μεσονυκτικόν.
Εὔχεσθε
π. Μάξιμος
Β΄ ΜΗΝΥΜΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αγαπητέ π. Μάξιμε
Σας ευχαριστώ πολύ για την απόκρισή σας. Κάνοντας κατάχρηση της ευγενείας σας θα ήθελα να σας θέσω και τα ακόλουθα ερωτήματα...
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Καί πάλι ἐπικοινώνησα μέ Ἅγιον Ὄρος.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάπου διάβασα ότι κατά την Διακαινήσιμο Εβδομάδα δεν ψάλλεται παράκληση στη Θεοτόκο λόγω του ικετευτικού της χαρακτήρα ο οποίος δεν συμβιβάζεται προς τις ημέρες. Πράγματι ισχύει τούτο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ὄχι. Ψάλλεται. Στόν Ἅγιον Ὄρος καθ᾿ ὅλην τήν Διακαινήσιμον ὑπάρχουν Λιτανεῖες Ἐφεστίων Εἰκόνων τῶν Μονῶν, ἀρχῆς γενομένης ἀπό τήν Παναγία Ἄξιόν ἐστι τή Δευτέρα στίς Καρυές. Καί σέ ἄλλες στιγμές, ἄλλά καί κατά τήν διάρκειαν τῶν Λιτανειῶν ψάλλεται ἡ Παράκλησις, ὡς ἔχει ἐν τῷ Ὠρολογίῳ, προτασσομένου τοῦ Χριστός ἀνέστη (τρίς) πρό τοῦ Κύριε εἰσάκουσον.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η ακολουθία της μεταλήψεως διαβάζεται κατά τη Διακαινήσιμο Εβδομάδα ή αντικαθίσταται και αυτή καταλλήλως; Εάν διαβάζεται, σε ποιο σημείο της πασχαλίου ακολουθίας που αντικαθιστά το απόδειπνο παρεμβάλλεται ο κανών;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αἱ γνῶμαι διΐστανται. Σέ ἄλλες Μονές διαβάζεται σέ ἄλλες ὄχι. Ἀντικαθίσταται μέ τριπλή ἐπανάληψη τῆς Πασχαλίου Ἡμερονυκτίου Ἀκολουθίας διά τήν Μετάληψιν καί ἅπαξ διά τήν Εὐχαριστίαν. Ὅταν διαβάζεται προστίθεται πρό τῆς Ἀπολύσεως, πιστεύω. Αὐτό εἶναι δική μου γνώμη. Γιατί μπορεῖ νά διαβάζεται καί ἀνεξαρτήτως τοῦ Ἀποδείπνου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κατά τον εσπερινό των ημερών της Διακαινησίμου παραλείπεται το «νυν απολύεις» και το τρισάγιο που έπεται αυτού. Το ίδιο δέον να γίνεται και κατά την ευχαριστία μετά τη μετάληψη ή όχι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ὄχι δέν γίνεται τό ἴδιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το «Την τιμιωτέραν...» της μεταλήψεως αντικαθίσταται με το «Φωτίζου...» ή παραμένει ως έχει, όπως συμβαίνει και στην ειδική πασχάλιο ακολουθία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ἀντικαθίσταται, ὅπως στίς ἀπολύσεις τῶν Ἀκολουθιῶν Ἑσπερινοῦ καί Ὄρθρου. Στήν εἰδική πασχάλιο παραμένει.
ΚΛΕΙΣΙΜΟ:Σας ευχαριστώ πολύ για την τόσο πολύτιμη βοήθειά σας.
Μετά τιμής,
Γρ. Γρ.
Διευκρίνηση: Νομίζω ἔγινε κατανοητό ὅτι οἱ ἐρωτήσεις ἀφοροῦσαν τήν τάξη τῶν μονῶν· ἀλλά τά αὐτά ἰσχύουν καί δι᾿ ἡμᾶς.