Το να μην βάζει ή να αποφεύγει να βάζει κάποιος Μαρτυρίες γενικά, είναι κάτι από το οποίον εξάγονται πολλά και αλλοπρόσαλλα συμπεράσματα.
Παραδειγματικά, αναφέρω τις Μαρτυρίες στο Εναρμόνιο Γένος. ΟΛΑ τα Θεωρητικά και ΟΛΟΙ οι Μελοποιοί, τις γράφουν λάθος, ιδίως στον Κε αλλά πολλές φορές και στον Δι. Όταν το Ατζέμ τεθεί στον Ζω, ο Ζω παραλλαγίζεται Γα, οπότε ο Κε ( σαν Βου ) παίρνει το λ του Βου και ο Δι ( σαν Πα ) παίρνει το ημίφι του Πα. Επίσης όταν τίθεται στον Γα, Ο Γα παραλλαγίζεται Ζω, οπότε ο Βου σαν Κε, παίρνει το Μαρτυρικό του Κε, αλλά χωρίς τις τελίτσες, διότι το Α΄ Τετράχορδο, ΑΠΟΚΛΕΙΕΙ παντελώς τις τελίτσες και τους τόνους. Επίσης ο Πα ( σαν Δι ), παίρνει το Μαρτυρικό του Δι, αλλά για τον λόγο που προαναφέραμε, χωρίς τις τελίτσες. Έχετε δεί κανένα βιβλίο Θεωρητικό ή όχι, που να σημειώνει μ'αυτό τον τρόπο τις Μαρτυρίες ;;;Εάν ναί, πείτε και σε μένα να το δώ. Το καλύτερο και ευκολότερο για όλους, είναι να αποφεύγουν τις Μαρτυρίες ( ίσως λόγω αμφιβιλιών ή ........). Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση που αναφέρεις αγαπητέ Φίλε. Αυτός που ανέβασε το σχεδιάγραμμα, ή δεν ήταν σίγουρος για το ποιά Μαρτυρία θα έπρεπε να βάλει, ή........
Οι Μαρτυρίες της Κλίμακας με Σπα΄θη στον Γα, είναι :
Ο νη με την δική του Μαρτυρία.
Ο Πα με το δ του νη
Ο Βου με το ημίφι του Πα
Ο Γα με τα Πελασγικά
Ο Δι με Μαρτυρικό, όπως ο Δι του Πλ. Β΄
Ο Κε με Μαρτυρικό, όπως του Κε του Πλ. Β΄
Ο Ζω με Μαρτυρικό, όπως ο Ζω του Πλ. Β΄ και
Ο άνω Νη με Μαρτυρικό, όπως του άνω Νη του Διατονικού Γένους.
Αυτές οι διαφορές γίνονται διότι η Φθορά της Σπαθης, τοποθετείται -τουλάχιστον ακουστικά - ΚΑΙ στο Χρωματικό, αλλά ΚΑΙ στο Εναρμόνιο Γένος.