π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Καί ὁ δικός σου προβληματισμός καί τό πόρισμα ὁπωσδήποτε ἐπηρεάζονται ἀπό αὐτά πού εἶχε γράψει ὁ μακαριστός καθηγητής Φουντούλης ἤδη πρό τοῦ 1976 στήν ὑπ᾿ ἀριθμ. 270 ἀπάντηση.Ο προβληματισμός δεν είναι μόνο δικός μου, αλλά φαίνεται ότι είχαν συζητηθεί και το 2003 στο Ε΄Λειτουργικό Συμπόσιο εξ΄ ου και το ενδιαφέρον πόρισμα, προ της αποφάσεως για την επαναφορά στην αρχαία πράξη:
Ὄντως στό ᾀσματικό ὄρθρο τῶν Κυριακῶν τό συναντᾶμε μετά τή δοξολογία καί τῶν ἐναλλάξ τροπαρίων Σήμερον σωτηρία καί Ἀναστὰς ἐκ τοῦ μνήματος.
Στόν μοναχικό ὄρθρο ὅμως, ὅπου ἔχουμε τό ἑωθινόν ἐξαποστειλάριον καί τό ἑωθινόν δοξαστικόν, ποιητικῶς ἀναλύοντα καί ἑρμηνεύοντα τό ἑωθινόν εὐαγγέλιον, δέν ἐνδείκνυται αὐτή μετάθεση.
Ἡ μετάθεση τοῦ ἑωθινοῦ εὐαγγελίου μετά τήν η΄ τῶν καταβασιῶν στά νεώτερα πατριαρχικά τυπικά εἶναι ὄντως ἐκ τῆς τάξεως τοῦ ᾀσματικοῦ ὄρθρου, ὅπως ἔγραφα ἐδῶ, πλήν ὅμως αὐτό δέν συμφωνοῦσε μέ τό διάγραμμα τῆς μοναχικῆς τάξης, ὅπως ἐμφαίνεται στήν Παρακλητική.
Σημασία ἔχει ὅτι αὐτή ἡ ἀποκατάσταση γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος (καί παλαιότερα ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου) διευκόλυνε καί τούς νέους ψάλτες καί ἱερεῖς, ἔχοντας νά ἀντιμετωπίσουν μία τάξη εὐαγγελίου ὄρθρου γιά Κυριακές καί ἑορτές καί νά μήν ἀποροῦν ὅταν εἶναι Κυριακή καί ὅταν ἔχουμε ἑορτή.