Εὐχαριστοῦμε Γιάννη γιά τόν κόπο σου.Επισυνάπτω την Ακολουθία των Αγίων Θεοδώρων Τήρωνος και Στρατηλάτου ψαλλομένη (μετά της του Τριωδίου) το Σάββατο της Α΄ Εβδομάδος της Μ. Τεσσαρακοστής.
Ἀλλά ἀπορῶ... πῶς μπορεῖ νά τηρηθεῖ αὐτή ἡ ἀκολουθία, ἔστω (καί μόνον) σέ πανηγυρίζοντες ναούς τῶν «Ἁγίων Θεοδώρων» καί μάλιστα ἀφ᾿ ἑσπέρας (γιά τό πρωί δέν ὑπάρχει —ἄς ποῦμε— πρόβλημα). Θά γίνει ἀγρυπνία; Κι ἄν ναί, ὁ μικρός ἑσπερινός πότε θά γίνει; Πῶς θά διαρρυθμιστοῦν προηγιασμένη, χαιρετισμοί;
Εὐχαριστοῦμε Γιάννη γιά τόν κόπο σου.
Ἀλλά ἀπορῶ (ἐσύ πού γνωρίζεις καί ἀπό τυπικό) πῶς μπορεῖ νά τηρηθεῖ αὐτή ἡ ἀκολουθία, ἔστω (καί μόνον) σέ πανηγυρίζοντες ναούς τῶν «Ἁγίων Θεοδώρων» καί μάλιστα ἀφ᾿ ἑσπέρας (γιά τό πρωί δέν ὑπάρχει —ἄς ποῦμε— πρόβλημα). Θά γίνει ἀγρυπνία; Κι ἄν ναί, ὁ μικρός ἑσπερινός πότε θά γίνει; Πῶς θά διαρρυθμιστοῦν προηγιασμένη, χαιρετισμοί;
πάτερ, εὐλογεῖτε.
Ἐπειδή κι ἐγώ θά ψάλλω σέ ἀγρυπνία ἐκεῖνο τό βράδυ (πρώτα ὁ Θεός) καί δέν ἤξερα τό τυπικό, ρώτησα τόν κυρ-Ἀποστόλη Παπαχρῆστο καί μοῦ ὑπέδειξε τά ἑξῆς: Νά ἀρχίσουμε μετά τούς Χαιρετισμούς, δηλαδή περί ὥρα 21:00 μέ μεσονυκτικό, ἔπειτα ὁ ὄρθρος (ἄνευ πολυελέου καί εὐαγγελίου) καί ἐν συνεχείᾳ Θεία Λειτουργία.
Ὑπολογίζουμε νά ψάλλουμε ἀργό πασαπνοάριο, ἀργή δοξολογία, Τυπικά, Δύναμις, ὥστε νά διαρκέσει ἡ ἀκολουθία ἕως 01:30 π.μ.
Ὅλ᾿ αὐτά καλά Λεωνίδα. Ἐγώ ἐρωτῶ περί τῶν προβλεπομένων στήν ἀναρτηθεῖσα ἀκολουθία καί δή περί τοῦ μικροῦ καί μεγάλου ἑσπερινοῦ (μετά λιτῆς).
Ὄχι, δέν ἔχω νά προτείνω κάτι ἄλλο.Όντως π. Μάξιμε, στην έντυπη μορφή της η ακολουθία έχει προβλήματα αφ' εσπέρας. Επειδή ψάλλω σε Ναό των Αγίων, η τάξη που τηρούμε είναι:
Προηγιασμένη: Εσπέρια: Το Ιδιόμελον «Δεύτε πιστοί επεργασώμεθα» εκ β΄, τα δ' μαρτυρικά του ήχου, και τα δ΄των Αγίων του Μικρού Εσπερινού. Δόξα των Αγίων, Και νυν Θεοτοκίον. Και τα λοιπά της Προηγιασμένης.
Μέγας Εσπερινός και Όρθρος: ως εν τη φυλλάδα.
Απόδειπνον-Χαιρετισμοί: Μετά την Απόλυσιν του Μεγάλου Εσπερινού, ευθύς αμέσως το Απόδειπνον και οι Χαιρετισμοί ως σύνηθες.
Αν έχετε να προτείνετε κάποια καλύτερη διάταξη εσείς πάτερ ή κάποιο άλλο μέλος του φόρου, ευπρόσδεκτη και ευκαιρία να την ακολουθήσουμε προσεχώς εφ' όσον έχουμε περιθώριο χρόνου ακόμη.
Γιά εἰδικές περιπτώσεις καί τοπικές ἑορτές ἤ πανηγυρίζοντες ναούς προβλέπεται διαφορετική τυπική διάταξη ἀπό τήν προβλεπόμενη γενικῶς. Αὐτά πού ἀναφέρθηκαν προηγουμένως (καί δέν προκαλοῦν σύγχυση, ἀλλά θέλουν γνώση καί μελέτη) προβλέπονται ἀπό ἀνάλογες περιπτώσεις τοῦ τυπικοῦ. Κάποιο μέλος χθές μοῦ ἀνέφερε ὅτι σέ πανηγυρίζοντα Ναό μετά τό Νῦν ἀπολύεις τοῦ μεγάλου ἑσπερινοῦ ἐπισυνάφθηκαν οἱ Οἷκοι κατά συναφεῖς διατάξεις τοῦ ΤΜΕ (σ. 208, 209).Ομως ομολογώ, ότι σύγχυση και περιπλοκή μου προκαλούν οι αναρτήσεις των συναδέλφων, οι οποίες ομιλούν για αγρυπνία για ενσωμάτωση μικρού εσπερινού στην προηγιασμένη, για μοναστηριακό τυπικό κ.λ.π. παρά ξεκαθάρισμα. Δηλαδή η ακολουθία τελείται κατά τόπους κατά το δοκούν. Επειδή και εγώ ψάλλω αυτήν την ημέρα σε πανηγυρίζοντα Ναό των αγίων Θεοδώρων η τέλεση της ακολουθίας από τη φυλάδα πάντα δεν μου κάθονταν καλά. Η μη τέλεση προηγιασμένης πάλι δεν με ανέπαυε. Γι΄αυτό εξέφρασα την άποψή μου να τελείται η ακολουθία όπως προβλέπει το τυπικό του Τριωδίου.
Δέν εἶναι ἡ μοναδική περίπτωση πού συμβαίνει στό ΤΜΕ. Προσφορώτερον γιά ἀκολουθία μέ καταβασίες καί προσφορώτατο γιά ἀρχιερατική χοροστασία καί λειτουργία. Καί στά παλιά τυπικά βρίσκουμε διατάξεις ἐπιλογῆς μεγ. δοξολογίας. Καί στά νέα Μηναῖα ἐκεῖ πού βλέπουμε σήμερα μεγ. δοξολογία σέ παλαιότερα ὑπάρχουν ἀπόστιχα.Αλλά γιατί το τυπικό του Βιολάκη δεν προβλέπει τα απόστιχα και θέλει δοξολογία αυτό μου προκαλεί απορία.
Ἐντάξει, δέν μποροῦμε νά δώσουμε τέτοιες συστάσεις. Ἄλλωστε τότε τιμᾶται ἀπό ἕνας, ἐνῶ ἐδῶ συνέβη ἡ παράδοση τῶν δύο. Πῶς νά παραβλέψουμε τόσους ναούς καί μονές πρός τιμήν καί τῶν δύο καί πῶς νά παραθεωρήσουμε τήν ὀνομαστική ἑορτή τόσων συγγενῶν μας, γνωστῶν καί φίλων;Επίσης άν κάποια ενορία θέλει να εορτάσει τους αγίους Θεοδώρους μπορεί να το κάνει στις 8 και 17 Φεβρουαρίου εκτός Μεγάλης Σαρακοστής.
Καί τήν βρῆκα ἐδῶ.Ἡ ἀναπλήρωση τῆς ἀκολουθίας τῶν ἁγίων Θεοδώρων, Τήρωνος καὶ
Στρατηλάτου, στοὺς κώδ. 1819 (πίν. 15) καὶ 1824. Στὴ σ. 56 τοῦ πρώτου κώ-
δικα ὑπάρχει τὸ βιβλιογραφικὸ σημείωμα: Ἀνεπληρώθη καὶ ἐπιδιορθωθεῖσα
ἀντεγράφη ἡ παροῦσα ἀκολουθία, τῇ βοηθείᾳ τῶν ἁγίων Θεοδώρων, ὑπὸ
τοῦ ἐν ἱερομονάχοις ἐλαχίστου Γερασίμου τοῦ Ναξίου. Ἐν τῇ ἱερᾷ σκήτῃ τῶν
Ἰβήρων, τῇ 28 Ἰαννουαρίου, ᾳϡιβ΄ (πίν. 16), ἐνῶ στὸ φ. 28v τοῦ δεύτερου συνα-
ντοῦμε καὶ τὸ ὄνομά του γραμμένο κρυπτογραφικά: Σκήτη Ἰβήρων, τοῦ Τιμίου
Προδρόμου, τῇ 8ῃ Φεβρουαρίου 1902 ᾳϡβ΄. ζεϡθωϟξλω ϟεϡλξλνθυλω [=γερασι-
μος ιερομοναχος]. Ὁ κανὼν τοῦ ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος ἔχει ἀντιγρα-
φεῖ ἀπὸ τὸ Τριώδιο. Μᾶλλον ὁ δεύτερος κανών, αὐτὸς τοῦ ἁγίου Θεοδώρου
τοῦ Στρατηλάτου, μὲ ἀρχή: «Φερωνυμίᾳ θεολήπτου κλήσεως...», εἶναι ἔργο
τοῦ Γερασίμου. Ἡ ἀκολουθία ἐκδόθηκε στὴν Ἀθήνα τὸ 1932, «ἐπιμελείᾳ ...
Ἱερωνύμου ἱερομονάχου Ἁγιορείτου».
http://www.ascsa.edu.gr/datab/digital/akolouthies/books/0233.pdfἈκολουθία καὶ μαρτύριον τῶν ἁγίων καὶ θαυματουργῶν μεγαλομαρτύρων Θεοδώρων Τήρωνος καὶ Στρατηλάτου. Ὡς ψάλλεται ἐν Ἁγίῳ Ὄρει καὶ ἐν τῷ ἱερῷ ἐν Πάρῳ ἡσυχαστηρίῳ τῶν ἁγίων Θεοδώρων. Εἰς τὸ τέλος συνάπτονται παρακλητικὸς τῶν ἁγίων κανών, οἱ χαιρετισμοὶ καὶ τρεῖς ἐγκωμιαστικοὶ εἰς τοὺς ἁγίους λόγοι. Ἐν ἰδίῳ δὲ παραρτήματι τὸ «Μικρὸν Κεκραγάριον» ἤτοι κατανυκτικώταται εὐχαὶ εἰς πόθον καὶ ἀγάπην πρὸς τὸν Θεὸν κινοῦσαι τὴν εὐσεβῆ ψυχήν. Ἐκδίδεται νῦν τὸ πρῶτον ἐπιμελείᾳ μὲν γέροντος πνευματικοῦ Ἱερωνύμου ἱερομονάχου Ἁγιορείτου, φιλομάρτυρι δὲ διαθέσει καὶ συνδρομῇ τοῦ ἀοιδίμου ἀρχιμανδρίτου Ζηνοβίου Χανιώτου καί τινων εὐσεβῶν πατέρων καὶ ἀδελφῶν. Πρὸς κοινὴν ἁπάντων ὠφέλειαν τῶν φιλομαρτύρων καὶ φιλοχρίστων πιστῶν τῆς Ὀρθοδόξου μητρὸς ἡμῶν ἁγίας Ἐκκλησίας τέκνων. Ἐν Ἀθήναις 1932.
Σώζεται επίσης ένα άλλο του Γ' ήχου (Θεοδώρου του Στουδίτη).