Αγαπητοί συνάδελφοι το θέμα είναι τόσο πολύ απλό. Στη Βυζαντινή μουσική το μικρότερο μέτρο είναι ο τετράσημος. Όλα τα μαθήματα πρέπει να χωρίζονται με συνεπτυγμένους πόδες. Ο απλός χρόνος χρησιμοποιείται μόνο για τους αρχάριους. Με το συνεπτυγμένο ρυθμό το μέλος κυλά πιο ομαλά και πλησιάζει πιο πολύ στον τονικό ρυθμό. Τονίζεται το μέλος πιο σωστά.
Αγαπητέ μου Φίλε, μάθε μια για πάντα, ότι η Βυζαντινή Μουσική μας, χωρίζεται σε δύο κατηγορίες : Την Εσωτερική ΄'η αλλοιώς Εκκλησιαστική Μουσική και στην Κοσμική, στην οποία εντάσσονται τα διάφορα τραγούδια. Η Διαφορά τους είναι, ότι η μέν πρώτη ( η Εκκλησιαστική ) δουλεύει ΜΟΝΟ με τον απλό τον χρόνο. Απόδειξη αυτου, το ότι σε ΚΑΝΕΝΑ παλαιό ( Κλασσικό ) βιβλίο, ΔΕΝ υπάρχουν αυτές οι βλακείς με τα μέτρα και τους ρυθμούς. Αυτό ήταν ένα κόλπο του Ψάχου, ο οποίος με τις Ευρωπαϊστικες ιδέες του, μπέρδεψε τις δύο Μουσικές ( Βυζαντινή και Ευρωπαϊκή ), γιατί τότε ο κόσμος είχε σχεδόν αποκλείσει τους Ευρωπαϊστάς και είχε στραφεί κατά το μεγαλύτερο μέρος, πρός την Βυζαντινή. Δεν ξέρω εάν το γνωρίζεις αλλά βάσει Νόμου, παλαιότερα χρειάζονταν και 3 χρόνια πιάνο, προκειμένου να πάρεις Δίπλωμα. Όσο για το ότι έχεις ακούσει τον Στανίτσα και τον Σουρλατζή να ψάλλουν με ρυθμούς, αυτά είναι παραμύθια για αγρίους. Τόσο η ταπεινότητά μου ( έκανα 7 1/2% χρόνια δίπλα του ) αλλά και πολλοί άλλοι, τον ακούσαμε να λέει πολλές φορές ότι ΡΥΘΜΟΣ = ΤΡΑΓΟΥΔΙ, πράγμα απαράδεκτο για τον χώρο του Ιερού Ναού. Έξω απ' Αυτόν, όλοι μας τραγουδούσαμε με τους ανάλογους φυσικά Ρυθμούς που ήθελε το κάθε Τραγούδι. Στην Εκκλησία όμως ψάλλουμε και μερικοί από εσάς, έχετε μπερδέψει τα πράγματα και δεν ξέρετε που βρισκόσαστε.Ο Στανίτσας και όλοι εμείς οι άλλοι, χρησιμομοιούμε πολλές φορές τον τετράσημο ( ιδίως στις καταλήξεις όπου επιβάλλονται 4 χρόνοι ) για να μην ακούγεται μία ξερή και μονότονη κατάληξη.
Σήμερα οι σπουδασταί της Βυζαντινής Μουσικής, εκπαιδεύονται με συνεπτυγμένους Ρυθμούς, γι' αυτό κανείς δεν μπορεί να διαβάσει ένα οποιοδήποτε Μουσικό Κείμενο. Κάποτε, είχα για Μαθητή έναν Καθηγητή Ωδείου με ένα τοίχο Διπλώματα. Του έδωσα ένα χειρόγραφο προκειμένου να ακούσω τι περίπου ξέρει. Αυτός άρχισε να μου κουνάει το χέρι δεξια, αριστερά συμπληρώνοντας Ρυθμούς τετράσημους, πεντάσημους κ.λ.π. Τον σταμάτησα, σηκώθηκα και πηγαίνοντας στο παράθυρο, του βγάζω ένα τζαμιλίκι και του το βάζω μπροστά του. τ΄είν' αυτό ; μου λέει. Περίμενε λίγο του είπα και πηγαίνοντας στο μπαλκόνι όπου είχα σε μία ντουλάπα διάφορα πράγματα, παίρνω ένα κουτί μπογιά κι ένα πινέλο και του τα πάω. Με κοίταξε καλά - καλά και με ρώτησε : Τι τα θέλεις όλ' αυτά ; Και η απάντησή μου : Μιά που κουνάς έτσι το χέρι σου, δεν μου το βάφεις κι όλας!!!! Με δουλεύεις: Αμ τι σε κάνω. Που τους βρήκατε μωρέ τους Ρυθμούς στην ψαλμωδία; Ποιός ηλίθιος σας έχει μπερδέψει τα πράγναρα στις δύο Μουσικές ;;
Αργότερα, όταν εκπαιδεύτηκε με τον απλό χρόνο και μπορούσε να εκτελέσει οτιδήποτε του παρουσιαζόταν, παραδέχτηκε ότι τόσα χρόνια μάθαινε και δίδασκε λάθος Μουσική. Σήμερα, με μακαρίζει και ευρισκόμενος στο εξωτερικό,μου στέλνει κάθε τόσο ευχαριστήρια για την σωτηρία του από την αμάθεια και τα σφάλματα του παρελθόντος.
Έτσι που λές Φίλε μου. ΔΕΝ είναι σφάλμα ο απλός χρόνος. Είναι ο ενδεδειγμένος για την Εκκλησιαστική μας Μουσική και τα Μαθήματα - όπως λές - ΔΕΝ κυλάνε πιό στρωτά, αλλά μπερδεύουν καταστάσεις. Δοκίμασε, ή εάν το θέλεις, φρόντισε να συναντηθούμε κάποια στιγμή, να τα πούμε από κοντά καλύτερα και με παραδείγματα. Η συμβουλή μου, συμβουλή ενός ανθρώπου με 3 προγονικές γενιές Πρωτοψαλτών στην Πόλη, μεταξύ των οποίων και Δάσκαλοι των Πατριαρχικών Ψαλτών, με ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ συγγραφικό έργο πάνω στους Εκκλησιαστικούς Ύμνους, Αμανέδες και Τραγούδια απ' όλα τα διαμερίσματα της Χώρας μας, αλλά πάνω απ' όλα Μελέτη και Διδασκαλία επί 70 χρόνια, είναι να αρχίσεις να ψάλλεις εκτελώντας απλό χρόνο. Θα δείς ότι θα εκτελείς οτιδήποτε με μεγαλύτερη ευκολία και ΤΟΤΕ τα διάφορα Μαθήματα θα κυλούν στρωτά.
ΑΥΤΑ!!!!!!!!