Πώς βρίσκω ποιοί ήχοι αλλάζουν μέσα σε μία μελωδία για να τους αναδείξω με το ισοκράτημα;

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συνέχεια της συζήτησης περί της χρησιμότητας του ισοκρατήματος, ανοίγω το θέμα για το "πώς βρίσκω ποιοί ήχοι αλλάζουν μέσα σε μία μελωδία για να τους αναδείξω με το ισοκράτημά;"

Προτείνω, για να μιλάμε πρακτικά να πάρουμε ένα απλό παράδειγμα μέλους, το πασίγνωστο "Χριστός ανέστη" και να εξηγήσουμε πώς θα βάζαμε ισοκράτημα με βάση τους ήχους που αλλάζουν (εάν αλλάζουν) μέσα στο μέλος αυτό και γιατί. Θα έχει ενδιαφέρον για αρκετούς πιστέυω. και για μένα σίγουρα.

Μουσικά κείμενα υπάρχουν από καιρό στο Αναλόγιον (analogion.com) εδώ. Για να μιλάμε όλοι για το ίδιο (σύντομο) μέλος ας πάρουμε για παράδειγμα την εκδοχή του Χ. Ταλιαδώρου (δεν εξετάζω τη δική του επιλογή ισοκρατημάτων εκεί).

Ποιοί ήχοι (εάν) εναλάσσονται στο μέλος αυτό; Πώς τους αναγνωρίζουμε για να τοποθετήσουμε το ισοκράτημα και να τους αναδείξουμε (χρησιμοποιώ τη λέξη του Βασίλη (Ζάχαρη) γιατί δεν βρίσκω καλύτερη); Προλαμβάνω οτι το θέμα Τί είναι ήχος; υπάρχει ήδη :wink: στα φιλοσοφικά. Εδώ ελπίζω να ακουστούν πρακτικές οδηγίες που θα ωφελήσουν. Ευχαριστώ.

Προσωπικά εγώ το μέλος αυτό το θεωρώ όλο Πλ. Α' και (επίσημα τουλάχιστον!) κρατώ όλο ΠΑ από την αρχή ώς το τέλος. Θεωρώ δηλαδή οτι ο ήχος δεν αλλάζει πουθενά. Δεν μπορώ να το αποδείξω όμως οτι δεν αλλάζει! Εδώ περιμένω εσάς.. :)

Εάν θέλετε να παρουσιάσετε άλλα ίσως καλύτερα μέλη-παραδείγματα, ελεύθερα. Εάν έχουν ήδη συζητηθεί αυτά παλαιότερα συγχωρείστε με και δώστε μου ένα σύνδεσμο.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Ἡ βυζαντινὴ μουσικὴ καὶ οἱ ἤχοι βρίσκονται καὶ ἀναγνωρίζονται μόνο στὶς πρῶτες ἐκδόσεις καὶ στὰ ἀρχαία μέλη. Μόνον αὐτὰ, διὰ τῆς ἐπιμονῆς καὶ ἐπαναλήψεως, παρέχουν τὴν πραγματικὴ ἀντίληψη (ἀναγνώριση) τῶν θέσεων (στὸ κλίμα τῆς σεμνότητος καὶ τῆς εὐλάβειας τῶν παλαιῶν διδασκάλων), γιὰ τὴν ἀνάδειξή τους μὲ τὸ ἰσοκράτημα.
 
Top