Γρηγόρης Γρίβας
Banned
Πότε ξαναρχίζει η ανάγνωση του «Βασιλεύ ουράνιε…» στις ακολουθίες του νυχθημέρου μετά το Πάσχα; Την Κυριακή της Πεντηκοστής ή την Δευτέρα του αγίου Πνεύματος; Τα Τυπικά δεν συμφωνούν μεταξύ τους.
Ἄν δέν διαβάζεται θ΄ ὥρα τό «Βασιλεῦ οὐράνιε» δέν λέγεται στήν ἔναρξη τοῦ ἑσπερινοῦ.
Κι ἐγώ ἀνέφερα παρενθετικά (πού ἔχει συζητηθεῖ ἀλλοῦ -δές π.χ. ἐδῶ-), γιά τήν ἐπικρατοῦσα πρακτική στίς ἐνορίες, κάτι καί πού ὁ μακαριστός καθηγητής ἀγωνιᾶ νά ἀντιμετωπίσει.Ευχαριστούμε για τις επισημάνσεις. Θα ήθελα απλώς να σημειώσω παρενθετικά ότι διαφωνεί ο Ι. Φουντούλης ο οποίος στην απάντηση 388 θεωρεί την παράλειψη του "Βασιλευ ουράνιε" και του τρισαγίου αδικαιολόγητη τόσο στην περίπτωση αυτή όσο και στον όρθρο.
Εὐχαριστοῦμε πού μετά ἀπό τόσα χρόνια ἐπανέρχεσαι, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσεις τό θέμα, τό ὁποῖον κυρίως ἀπό τά δικά μου μηνύματα, ἀναλυτικώτερα δέν γινόταν νά ἀντιμετωπισθεῖ καί νά ἐξηγηθοῦν οἱ διαφορές τῶν τυπικῶν.Ἀπὸ τὸ ἀπόδειπνο τῆς παραμονῆς τῆς Πεντηκοστῆς ἐπανέρχεται τὸ «Βασιλεῦ οὐράνιε...» στὴν ἀρχὴ τῶν ἀκολουθιῶν
(τυπικὰ Μεθοδίου 1890 σ. 393, Διονυσίου 1909 σ. 538, Ῥήγα τοῦ ἔτους 1908 σ. 29, Ἱερατικὸν Ἀποστολικῆς Διακονίας 1987 σ. 40).
Τα Σλαβονικά Ιερατικά αναφέρουν ότι μέχρι της αποδόσεως του Πάσχα, το "Βασιλεύ ουράνιε" αντικαθίσταται από το "Χριστός ανέστη" τρις και από της Αναλήψεως μέχρι του Ψυχοσαββάτου με το "Άγιος ο Θεός".Κάτι ἄλλο πού θέλω νά συμπληρώσω, καί μέ ἔχει ἀπασχολήσει τά τελευταῖα χρόνια, καί ἀφορᾶ ἐμᾶς τούς λειτουργούς, εἶναι ἄν στά Προεισαγωγικά τῆς Θ. Λειτουργίας (σημειωτέον ὅτι δέν ὑπάρχουν στό Ἱερατικὸν Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου 1895) πρό τῶν
Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ, καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία. (γ΄)
Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου. (β΄)
[Κύριε, Κύριε, ἄνοιξον ἡμῖν τὴν θύραν τοῦ ἐλέους σου.]
τό προβλεπόμενο «Βασιλεῦ Οὐράνιε...» παραλείπεται ἀπό τοῦ Πάσχα μέχρι τῆς Πεντηκοστῆς.
Θεωρῶ ὄτι δέν εἶναι δυνατόν νά παραλείπεται ἡ ἐπίκληση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στή Θ. Λειτουργία !!!