K
konman
Guest
Αγαπητοί συμφορουμίτες , αφού ευχαριστήσω για μια ακόμα φορά τον δημιουργό και τους υπευθύνους για τον ξεχωριστό αυτό χώρο του διαδικτύου που έχουν δημιουργήσει για όλους εμάς, θα ήθελα να γράψω κάτι σχετικό με τον ισοκράτη.<o></o>
Καλώς ή κακώς η χρήση του ηλεκτρονικού (εικονικού) ισοκράτη γίνεται όλο και πιο συχνή στους ναούς. Αφού η κεφαλή της εκκλησίας μας το δέχεται το δέχομαι και εγώ. <o></o>
Ωστόσο ο λόγος που γράφω αυτό εδώ το μήνυμα δεν είναι να μιλήσω για την κεφαλή της εκκλησίας μας αλλά μόνο για τη χρήση του ισοκράτη.<o></o>
Πρώτον. Ο ήχος που βγάζει το μηχάνημα, πρέπει να ταιριάζει με τη φωνή που ακούγεται στο εκκλησίασμα. Είναι πολύ άσχημο το αποτέλεσμα όταν ο ισοκράτης έχει ρυθμιστεί τέλεια με ηχητική με βάθος με μπάσα με χίλια δυό και εγώ να ψέλνω καλογερικά για παράδειγμα. Καταντά σαν ασέβεια άθελά μας βέβαια.<o></o>
Δεύτερον. Όταν υπάρχει κάποιο άτομο και ισοκρατεί το κάνει, ή πρέπει να το κάνει συνέχεια, είτε ψέλνει ο ένας είτε ο άλλος χορός ή ψάλτης. Το ίδιο λοιπόν πρέπει να συμβαίνει και με το μηχάνημα ισοκράτη.<o></o>
Είναι για μένα εντελώς απαράδεκτο, δηλαδή δείχνει μεγάλη προσβολή στον οποιοδήποτε άλλο ψάλτη ή χορό, να έχω εγώ ισοκράτη και όταν ψέλνουν οι άλλοι να το σταματώ!
Ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνει κανείς όταν σπουδάζει μουσική δίπλα στον κ. Λυκούργο Αγγελόπουλο είναι ακριβώς αυτό. Το ισοκράτημα. Πάντα και από όλους. Όταν ψέλνει ο ένας χορός ο άλλος ισοκρατεί. Μα ακόμα και ο ίδιος ο κ. Αγγελόπουλος σε τίποτα καθημερινές ή τέλος πάντων περιπτώσεις που είναι άλλο ένα άτομο μαζί συνήθως μαθητής του, ισοκρατεί ο ίδιος ο δάσκαλος στο μαθητή.
Δεν είναι το ισοκράτημα ούτε ντροπή ούτε σε ταπεινώνει. <o></o>
Δυστυχώς αυτά που συμβαίνουν στην αγία Ειιρήνη είναι εξαίρεση. Στους περισσότερους ναούς που υπάρχει ισοκράτης (μηχάνημα), χρησιμοποιείται μόνο όταν ψέλνει συνήθως ο δεξιός ψάλτης.
Το ίδιο άκουσα και χθες στον εσπερινό και σήμερα σε κάποιο πανηγύρι, γι’ αυτό άλλωστε και γράφω αυτό το μήνυμα.
Το ίδιο είχα βιώσει και παλιά όταν κάποιος γνωστός σε όλους μας ψάλτης (δεν το γράφω το όνομά του για να μην τον προσβάλλω ) είχε προσκληθεί να ψάλει σε ένα πανηγύρι με μεγάλη χρηματική αμοιβή και είχε δικά του μικρόφωνα και ισοκράτη που όταν έψελνε νόμιζες πως βρισκόσουν σε στούντιο. Ο καημένος ο αριστερός ψάλτης ήταν ένας νεαρός καλλίφωνος και γνώστης της βυζαντινής αλλά έψελνε με το απλό μικρόφωνο του ναού και χωρίς ισοκράτη και χωρίς αμοιβή όπως έμαθα αργότερα! <o></o>
Δηλαδή τόσο πολύ ανάγκη έχουν κάποιοι να δειχτούν και να φανούν; Εκκλησία είμαστε, συνέχεια μιλάμε για θάνατο, για τη ματαιότητα αυτής της ζωής για την αρετή της ταπείνωσης.. <o></o>
Δε θέλω να προσθέσω κάτι άλλο. Μόνο αυτό ήθελα να πω.<o></o>
Όταν είμαστε σε ναό, όταν τελείται οποιαδήποτε ακολουθία πρέπει να σεβόμαστε όποιον ψέλνει. Είτε μας αρέσει το ύφος του ή οι αναλύσεις και έλξεις που κάνει ή που δεν κάνει είτε όχι.
Η αλήθεια είναι πως δε φταίει ο ισοκράτης αφού είναι κάτι το άψυχο. Αλλά η χρήση του.
Σε πόσες χορωδίες δε συμβαίνει να ισοκρατούν οι ισοκράτες μόνο όταν ψέλνει ο δικός τους χορός; Και όταν ψέλνουν οι απέναντι τους να δίνει σήμα ο διευθυντής της χορωδίας να σταματήσουν;
Για ποιο λόγο;
Για να μην τους βοηθούν και τελικά οι απέναντι αποσπάσουν περισσότερα συγχαρητήρια!!!
Σας παρακαλώ να το προσέξουμε όλοι αυτό.<o></o>
Σας ευχαριστώ<o></o>
Αγαπητε φιλε συμφωνω μαζι σου το ισοκρατημα ειναι ενα πολυ μεγαλο θεμα αρκετα σημαντικο καθως συμπληρωνει η ολοκληρωνει θα ελεγα καλυτερα,το ηχητικο μουσικο αποτελεσμα.Ειναι αναποσπαστο κομματι της μουσικης μας και απαραιτητο για να εκτελεστει σωστα.Η βυζαντινη μουσικη ειναι ενα τελειο μουσικο συστημα το οποιο διαφερει απο τα υπολοιπα ειδη μουσικης καταρτιζοντας το μοναδικο.Ποσοι απο εμας ομως τους ψαλτες το εχουμε κατανοησει πληρως;Ποσοι εχουν τις απαραιτητες μουσικες γνωσεις για να ισοκρατησουν σωστα.Ο ψαλτης που γνωριζει καλα την μουσικη μπορει να ισοκρατησει σωστα και καταλαβαινει τη σημαντικοτητα του ισοκρατηματος.Οσο για τον ηλεκτρονικο ισοκρατη μπορει να φανει χρησιμος οταν ψελνει καποιος μονος του η και σε αλλες περιπτωσεις με μετρο και διακριτικα.Τα υπολοιπα ειναι εφεντζιδικα πραγματα που δε θα πρεπε να εχουν θεση στην ιερη μουσικη μας καθως δεν τα εχει αναγκη.Κατα την ταπεινη μου αποψη το προβλημα εντοπιζεται στην ημιμαθεια και στις ελλιπης γνωσεις στα ρευματα της εποχης στην λανθασμενη και ελλιπης διδασκαλια.Ενα παραδειγμα που θα μας βαλει σε καλο δρομο ειναι η τακτικη που ασκει ο κος Αγγελοπουλος και η χορωδια του οσο αφορα την σωστη ισορροπημενη και συγχρονισμενη εκτελεση του μελους με ισοκρατημα οπου και οσο χρειαζεται χωρις να θελω να αδικησω κι αλλες αξιολογες χορωδιες βεβαια που αναδεικνυουν με τη σειρα τους αξιολογο εργο.Φιλικα..