Προεδρικό Διάταγμα 85/2002: Ωδειακή Μουσική Εκπαίδευση: Μάλλον είναι αργά...

Euterpios

Κωνσταντίνος Πολίτης
Με το ΠΔ 85/2022 οι ιεροψάλτες κατατάσσονται εφεξής στην κατηγορία ΔΕ και τα διπλώματα βυζαντινής μουσικής εξισώνονται με απολυτήρια λυκείου.
Ήδη από το 2018, ως ΟΜΣΙΕ Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος, είχαμε αναδείξει και από την πλευρά μας το μείζον θέμα της διαβάθμισης των σπουδών των Ωδείων, διοργανώνοντας ανοιχτό διάλογο που είχε λάβει χώρα στην Αθήνα (Εσπερίδα στο Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών) και τη Θεσσαλονίκη (Γενική Συνέλευση στο Χριστιανικό Μουσείο), χωρίς να γίνει καμιά κίνηση από πλευράς της Εκκλησίας.
Ακολούθησε το Δεκέμβριο του 2020 η πρότασή μας, στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και πάλι δεν αντέδρασε κανείς. Προειδοποιήσαμε για ότι βλέπαμε να έρχεται ως τσουνάμι, τόσο την Ιερά Σύνοδο, τις Ιερές Μητροπόλεις, όλοι κώφευσαν...
Οι Ωδειάρχες, με το Σύλλογο των οποίων ήρθαμε σε επαφή, ζητούσαν υπερφίαλα πράγματα, δηλαδή να ισοτιμηθούν τα ωδεία με τα πανεπιστήμια στο επίπεδο 6... (η εκκλησία, προφανώς και πάλι έμεινε άπραγη...)
Τώρα είναι αργά...
Τα Ωδεία (συνεπώς και οι σχολές των Ιερών Μητροπόλεων), με το νέο Προεδρικό Διάταγμα 85/2002 περνούν αμαχητί στο... πάνθεον της ιστορίας, χωρίς πλέον κανένα ουσιαστικό ρόλο αφού το νέο προσοντολόγιο - κλαδολόγιο που ψηφίστηκε προσδιορίζει ότι ο Ιεροψάλτης είναι -οριστικά- εργαζόμενος κατηγορίας ΔΕ (και μόνο) και όπως ορίζεται στον ΠΙΝΑΚΑ 3 - ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΔΕ) / ΤΟΜΕΑΣ Γ' ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ KAI ΚΑΛΩΝΤΕΧΝΩΝ / ΚΛΑΔΟΣ 3. ΔΕ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ / ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 1. ΔΕ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ / ορίζονται τα προσόντα ως εξής:
α) Οποιοδήποτε πτυχίο ή δίπλωμα ή απολυτήριος τίτλος Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 5 (Ι.Ε.Κ. ή Μεταλυκειακού Έτους - Τάξη Μαθητείας ΕΠΑ.Λ.) ή Επαγγελματικής Κατάρτισης επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης Ι.Ε.Κ. ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) ή Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 4 ΕΠΑ.Λ. ή Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου (Τ.Ε.Ε.) Β ́κύκλου Σπουδών ή Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου (Ε.Π.Λ.) ή Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου (Τ.Ε.Λ.) ή Μέσης Τεχνικής Επαγγελματικής Σχολής Εργοδηγών (Ν.Δ. 580/1970) ή Γενικού Λυκείου ή Ενιαίου Λυκείου ή Λυκείου Γενικής Κατεύθυνσης ή άλλος ισότιμος τίτλος σχολικής μονάδας της ημεδαπής ή αλλοδαπής ανεξαρτήτως ειδικότητας.
β) Αντίστοιχη εμπειρία δύο (2) τουλάχιστον ετών.
Με άλλα λόγια είτε έχεις είτε δεν έχεις πτυχίο ωδείου είναι ένα και το αυτό. Καμία αξία - κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Λογίζεσαι απλά και μόνο ως εμπειροτέχνης, απόφοιτος λυκείου!
Ασφαλώς, κάποιος μπορεί να πει ότι το κλαδολόγιο - προσοντολόγιο αφορά το Δημόσιο και όχι την Εκκλησία, όμως θεωρώ ότι το επιχείρημα αυτό είναι σαθρό και δεν χρειάζεται καν αντίλογο για να καταπέσει. Αργά ή γρήγορα θα εφαρμοστεί καθολικά η νομολογία του κράτους...
Η εκκλησία αλλά και η ιεροψαλτική κοινότητα οφείλουμε να αφυπνιστούμε άμεσα, γιαυτό και ως ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ αιτούμαστε συνεχώς, και θα το πράξουμε ξανά, να συσταθεί άμεσα Ειδική Συνοδική Επιτροπή από την Ιερά Σύνοδο, καθώς πλέον ο Κανονισμός Ιεροψαλτών είναι "τύποις και ουσία" παρωχημένος και μή εφαρμόσιμος.

Υ.Γ. 1. Στη συνάντηση που είχαμε με τον πρωτοσύγκελο της ΙΑΑ Αρχιμ. Βαρνάβα Θεοχάρη, προπαραμονή των Χριστουγέννων, μας δόθηκε η υπόσχεση ότι επίκειται πρωτοβουλία του Μακαριωτάτου επί της Συνοδικής Αποφάσεως.
Υ.Γ. 2. Αντιπαρέρχομαι τις ύβρεις προς το πρόσωπό μου με το χαρακτηρισμό μου ως... "συνδικαληστού" ή με την ανάρτηση προσωπικών μου σελίδων στα κοινωνικά δίκτυα, καθώς οποιαδήποτε απάντηση απάδει προς το θεσμικό μου ρόλο και το ύφος του ψαλτολογίου.
Απορώ όμως πώς οι συντονιστές επιτρέπουν τέτοιες συμπεριφορές...
Καλή Χρονιά σε όλους!
 

Attachments

  • proedriko_diatagma_85_2022.pdf
    1.1 MB · Views: 47
Last edited:

Euterpios

Κωνσταντίνος Πολίτης
Να προσθέσω ότι μεγάλη συνεχίζει να είναι η αναστάτωση στον καλλιτεχνικό χώρο από το ΠΔ 85/2022, το οποίο αγνοεί ισοπεδωτικά όλα τα προγενέστερα σχετικά νομοθετήματα με αποτέλεσμα να επιχειρείται η υποβάθμιση των εργαζομένων αυτών στην ΔΕ κατηγορία, ελλείψει τυπικών προσόντων και όχι μόνο!
Το Διάταγμα ΠΔ 85/2022 δεν εξισώνει απλώς τα πτυχία των καλλιτεχνικών σχολών με απολυτήρια λυκείου, αλλά ισοπεδώνει πολυετείς σπουδές που στις χώρες του εξωτερικού αναγνωρίζονται ως Bachelor & Master κατηγορίας 6.
Αντιθέτως με το ΠΔ όχι μόνο δεν υπάρχει διαβάθμιση σπουδών αλλά συνεχίζεται ο εξευτελισμός των καλλιτεχνών της χώρας κατατάσσοντάς τους σε εμπειροτέχνες κατηγορίας 5, οδηγώντας τους σε σπουδές που δεν έχουν ακόμα θεσπιστεί.

Ακολουθεί εκτενές υπόμνημα που συνέταξαν οι διευθυντές των δημοτικών ωδείων.

Αλήθεια, εκεί στη Μονή Πετράκη ακούει κανείς;
 

Attachments

  • Υπόμνημα Διευθυντών Ωδείων.pdf
    106 KB · Views: 36

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Να προσθέσω ότι μεγάλη συνεχίζει να είναι η αναστάτωση στον καλλιτεχνικό χώρο από το ΠΔ 85/2022, το οποίο αγνοεί ισοπεδωτικά όλα τα προγενέστερα σχετικά νομοθετήματα με αποτέλεσμα να επιχειρείται η υποβάθμιση των εργαζομένων αυτών στην ΔΕ κατηγορία, ελλείψει τυπικών προσόντων και όχι μόνο!
Το Διάταγμα ΠΔ 85/2022 δεν εξισώνει απλώς τα πτυχία των καλλιτεχνικών σχολών με απολυτήρια λυκείου, αλλά ισοπεδώνει πολυετείς σπουδές που στις χώρες του εξωτερικού αναγνωρίζονται ως Bachelor & Master κατηγορίας 6.
Αντιθέτως με το ΠΔ όχι μόνο δεν υπάρχει διαβάθμιση σπουδών αλλά συνεχίζεται ο εξευτελισμός των καλλιτεχνών της χώρας κατατάσσοντάς τους σε εμπειροτέχνες κατηγορίας 5, οδηγώντας τους σε σπουδές που δεν έχουν ακόμα θεσπιστεί.

Ακολουθεί εκτενές υπόμνημα που συνέταξαν οι διευθυντές των δημοτικών ωδείων.

.....................................................................................................................
Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες.
Όταν θίγονται οι πολίτες από αποφάσεις, ΠΔ, κ.ά. διατάξεις της Εκτελεστικής εξουσίας, απευθύνονται, πριν τη δικαστική οδό, "στο Συνήγορο του Πολίτη". Εδώ.
 
Last edited:

athanasio

Νέο μέλος
Το θέμα το παρακολουθώ χρόνια, όχι μόνο όσον αφορά τη Βυζαντινή μουσική, αλλά όλους τους μουσικούς κλάδους.

Δεν είναι τυχαίο το ότι για δεκαετίες δεν είχε λυθεί. Η κατάσταση ήταν πολύ μπερδεμένη εξ αρχής... Επίσης ήταν αναμενόμενο να δοθεί μία λύση στενάχωρη για πολλούς (και για μένα)...

Κάτι αντίστοιχο έμαθα ότι συνέβη και με τον θεατρικό χώρο και περίμενα κάτι αντίστοιχο να συμβεί και στα ωδεία. Ευχαριστώ για την ενημέρωση!

Πρακτικά μόνο με τις τωρινές ικανότητές του θα μπορεί κανείς να πιστοποιεί την αξία του. Κι αν κάποτε ήσουν ο Πρίγγος, αλλά τώρα έχεις χάσει τη φωνή σου, κρίμα... δεν θα έχεις πλέον κανένα προσόν, ούτε τυπικό, ούτε θεωρητικό (για διορισμό κλπ)...

Μία απορία έχω: το ότι ο απόφοιτος ωδείου θεωρείται ΔΕ, τι άλλο σημαίνει πρακτικά; Ένας απόφοιτος ωδείου χρειάζεται το απολυτήριο του Λυκείου; Ή είναι το ίδιο;
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
..............................................................................................................................................................................................................

1. Δεν είναι τυχαίο το ότι για δεκαετίες δεν είχε λυθεί. Η κατάσταση ήταν πολύ μπερδεμένη εξ αρχής... Επίσης ήταν αναμενόμενο να δοθεί μία λύση στενάχωρη για πολλούς (και για μένα)...

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Μία απορία έχω: το ότι ο απόφοιτος ωδείου θεωρείται ΔΕ, τι άλλο σημαίνει πρακτικά; Ένας απόφοιτος ωδείου χρειάζεται το απολυτήριο του Λυκείου; Ή είναι το ίδιο;
1. Το Υ.ΠΑΙ.Θ., αναγνώριζε, έως τώρα τα πτυχία των ωδείων, ως ΤΕ! Μόλις το προηγούμενο καλοκαίρι έγιναν και μόνιμοι διορισμοί, μουσικών - απόφοιτων Ωδείων ως ΤΕ, εδώ.
2. Άλλο να είναι κάποιος απόφοιτος Μουσικολογίας (ΠΕ), άλλο ΤΕ
(πτυχίο μουσικής ειδίκευσης αναγνωρισμένου μη Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της ημεδαπής ή πτυχίο μουσικής ειδικότητας του άρθρου 8 παρ. 5 του ν. 2158/1993 (ΦΕΚ 109Α΄) ή πτυχίο ισότιμο και αντίστοιχο της αλλοδαπής, και βεβαίωση τρίμηνης παιδαγωγικής επιμόρφωσης της ΑΣΠΑΙΤΕ, εφόσον συντρέχουν και οι προϋποθέσεις της διάταξης της παρ. 10 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985) κι άλλο ΔΕ (απόφοιτος Λυκείου)!
Οι διαφορές εντοπίζονται τόσο στα επαγγελματικά δικαιώματα, που απορρέουν από την κάθε κατηγορία, όσο και στις χρηματικές απολαβές!
 

Μάριος

Μέλος
Αν και πληττόμενος από αυτή την εξέλιξη, ως κάτοχος πολλαπλών ωδειακών διπλωμάτων και πτυχίων, δεν μπορώ να πω ότι εκπλήσσομαι.
Σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα αλλά η πλειοψηφία των πτυχιούχων ωδείων είναι πολύ χαμηλού επιπέδου για να δικαιολογούν οποιαδήποτε εξίσωση με πτυχιούχους πανεπιστημίου.
Πριν την όποια αναβάθμιση των πτυχίων είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και της αξιοπιστίας των μουσικών σχολών και των ωδείων.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αν και πληττόμενος από αυτή την εξέλιξη, ως κάτοχος πολλαπλών ωδειακών διπλωμάτων και πτυχίων, δεν μπορώ να πω ότι εκπλήσσομαι.
Σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα αλλά η πλειοψηφία των πτυχιούχων ωδείων είναι πολύ χαμηλού επιπέδου για να δικαιολογούν οποιαδήποτε εξίσωση με πτυχιούχους πανεπιστημίου.
Πριν την όποια αναβάθμιση των πτυχίων είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και της αξιοπιστίας των μουσικών σχολών και των ωδείων.

Σωστός.
 

athanasio

Νέο μέλος
Αν και πληττόμενος από αυτή την εξέλιξη, ως κάτοχος πολλαπλών ωδειακών διπλωμάτων και πτυχίων, δεν μπορώ να πω ότι εκπλήσσομαι.
Σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα αλλά η πλειοψηφία των πτυχιούχων ωδείων είναι πολύ χαμηλού επιπέδου για να δικαιολογούν οποιαδήποτε εξίσωση με πτυχιούχους πανεπιστημίου.
Πριν την όποια αναβάθμιση των πτυχίων είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και της αξιοπιστίας των μουσικών σχολών και των ωδείων.
Ναι.

Αλλά δεν λύνεται έτσι το θέμα. Δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να διανοηθώ ότι τουλάχιστον προσωπικά το επίπεδο των ωδειακών σπουδών μου είναι ΔΕ...!

Όμως περιγράφεις μία πραγματικότητα. Με βάση αυτήν την εικόνα θεωρώ (όπως έγραψα παραπάνω) ότι εξ αρχής έγιναν αρκετά λάθη εδώ και πολλές δεκαετίες, τα οποία δεν μπορούν πλέον να διορθωθούν.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σχολές μητροπόλεων πανεπιστημιακου επιπέδου;😲

Ό τι να ναι. 8 εξάμηνα σπουδων στη σχολή με εξετάσεις και σπουδαστήρια και εργασίες και διάβασμα συν τη δοκιμασία των πανελλαδικων και θα εξισωθουν με "πτυχία" δια ταχυδρομείου;

Δυστυχώς κοντά στα ξερά καίγονται και τα χλωρά.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ας υποθέσουμε ότι εξισώνονται... Θα είναι σίγουρα καλύτερο; Διότι ένας τόσο άνισος ανταγωνισμός πιθανότερα να βγει σε κακό. Δηλαδή να χάσουν τα ωδεία την αποκλειστικότητα και αυτό στο οποίο εξειδικεύονται, δηλαδή την ίδια τη μουσική.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Αν και πληττόμενος από αυτή την εξέλιξη, ως κάτοχος πολλαπλών ωδειακών διπλωμάτων και πτυχίων, δεν μπορώ να πω ότι εκπλήσσομαι.
Σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα αλλά η πλειοψηφία των πτυχιούχων ωδείων είναι πολύ χαμηλού επιπέδου για να δικαιολογούν οποιαδήποτε εξίσωση με πτυχιούχους πανεπιστημίου.
Πριν την όποια αναβάθμιση των πτυχίων είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και της αξιοπιστίας των μουσικών σχολών και των ωδείων.
Συμφωνώ και επαυξάνω !
Σίγουρα θα έπρεπε τα διπλώματα της Μουσικής να θεωρούνται ανώτερες σπουδές δυστυχώς όμως εμείς οι ίδιοι οι ιεροψάλτες αυτοκαταστρεφόμαστε . Δεν γνωρίζω ακριβώς τι γίνεται στους γνώστες της εξωτερικής μουσικής αλλά σίγουρα ισχύει για τους κατόχους τίτλων Βυζαντινής Μουσικής όπου τα πτυχία και τα διπλώματα έχουν καταντήσει κουρελόχαρτα. Και αυτό το υποστηρίζω διότι γνωρίζω ακριβώς πρόσωπα που όχι μόνο τελείωσαν με δυσκολία το Λυκείου αλλά μέσω φίλων κατάφεραν να αποκτήσουν δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής ( Όλοι άλλωστε γνωρίζουμε πως δίνονται τα διπλώματα εκκλησιαστικής μουσικής και ας μη σφυρίζουμε αδιάφορα) ,επίσης με γνωριμίες πολιτικών προσώπων και άλλου είδους φατρίες , κατάφεραν να μπουν ως δάσκαλοι σε Ωδεία , καταστρέφοντας τους ανυποψίαστους μαθητές που κάνουν το λάθος να τους πλησιάσουν και να αυτοδιαφημίζονται ως μουσικολογιότατοι και ειδικοί καθηγητές Βυζαντινής Μουσικής που αμφιβάλλω αν μπορούν να αναλύσουν τον τροχό. Δηλαδή συγνώμη με αυτές τις προϋποθέσεις περιμένουμε να αναγνωριστούν οι τίτλοι στη Β.Μ ως ανώτερες σπουδές ; ( Δεν είναι κανόνας αυτό που περιγράφω, αλλά το ποσοστό αμαθών είναι πολύ μεγάλο) ή νομίζουμε ότι οι κυβερνώντες δεν ξέρουν ; Όχι αγαπητοί μου γνωρίζουν τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια.
Σίγουρα υπάρχουν Λύσεις και θα έπρεπε να αναλάβουν πρωτοβουλίες (για την εξυγίανση και το αδιάβλητο των σπουδών Β.Μ πρώτα η ΟΜ.Σ.Ι.Ε και ύστερα η Ιερά Σύνοδος, αλλά αυτά είναι μάλλον ψιλά γράμματα.
 

athanasio

Νέο μέλος
Τα ίδια περίπου γίνονται και σε άλλους μουσικούς κλάδους, αναλόγως του ωδείου και αν είναι το ωδείο παράρτημα ή κεντρικό ίδρυμα. Το κακό ίσως έγινε μεγαλύτερο, όταν κάποια στιγμή άρχισαν με ευκολία να ανοίγουν παραρτήματα ωδείων και γενικότερα "μικρά ωδεία" σε όλη την Ελλάδα.

Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Βυζαντινή, άρα δεν είναι τόσο πολύ θέμα της ΟΜΣΙΕ, όπως έγραψες.
 

Thomas26

Βλάχος Θωμάς
 

Υάκινθος B

Well-known member
Τα ίδια περίπου γίνονται και σε άλλους μουσικούς κλάδους, αναλόγως του ωδείου και αν είναι το ωδείο παράρτημα ή κεντρικό ίδρυμα. Το κακό ίσως έγινε μεγαλύτερο, όταν κάποια στιγμή άρχισαν με ευκολία να ανοίγουν παραρτήματα ωδείων και γενικότερα "μικρά ωδεία" σε όλη την Ελλάδα.
Δεν έχω κάνει συστηματικά σπουδές στη Δυτική Μουσική - αν και ξέρω να διαβάζω παρτιτούρα- οπότε δεν μπορώ να εκφραστώ αδέκαστα περί αυτού του θέματος . Όμως επειδή είμαι μουσικός και λίγο πολύ καταλαβαίνω τι γίνεται και σ αυτόν τον κλάδο, νομίζω πως δεν είναι τα πράγματα τόσο άσχημα όσο στη Βυζαντινή Μουσική. Στα ωδεία βλέπεις ότι οι δάσκαλοι μπορεί να μην είναι φίρμες αλλά ξέρουν να παίζουν ένα πιανάκι, μπορούν να γρατζουνάνε ένα βιολάκι. Είναι σε θέση δηλαδή να φτάσουν ένα μαθητή σε κάποιο επίπεδο. Εδώ ρε παιδιά -στη Β.Μ - κάνουν όλοι τους δασκάλους.
Τους λείπουν βασικές δεξιότητες ( ρυθμός, διαστήματα ,θεωρητικές γνώσεις) και διδάσκουν σε ωδεία και το κακό μεταδίδεται ως λοιμική νόσος διότι " ουκ αν λάβης παρά του μη έχοντος" Και το πιο εξωφρενικό είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι ,ακριβώς επειδή είναι ημιμαθείς, δεν έχουν το "γνώθι σ΄αυτόν " και αυτοδιαφημίζονται ως αρχιμουσικοί, ειδικοί καθηγητές και δεν ξέρω τι άλλο. Το μόνο πραγματικό ταλέντο όμως που τους αναγνωρίζω είναι αυτό της κουτοπονηριάς και της κολακείας, εκεί μάλιστα, παίρνουν άριστα !
Αυτός νομίζω πως είναι και ο βασικός λόγος που η ψαλτική έχει πάρει τον κατήφορο αλλά αυτό είναι ένα θέμα που έχει συζητηθεί πλειστάκις
Με τέτοιες συνθήκες λοιπόν ας μην περιμένουμε να μας πάρουν στα σοβαρά οι εξουσιάζοντες και οι κυβερνώντες !
Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Βυζαντινή, άρα δεν είναι τόσο πολύ θέμα της ΟΜΣΙΕ, όπως έγραψες.
Νομίζω όμως ότι η ΟΜ.Σ.Ι.Ε θα πρέπει να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες και κάποιες δράσεις ξεχωριστά από τον υπόλοιπο καλλιτεχνικό κόσμο σε συνεργασία με τη Σύνοδο της Εκκλησίας για αναβάθμιση της Θέσης των ιεροψαλτών, και για πραγματικό αντίκρισμα των πτυχίων και των διπλωμάτων και όχι " ας του δώσουμε δίπλωμα επειδή είναι καλό παιδί"
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Περί επιπέδων (διαβάθμισης που είναι και του συρμού): Ένας πτυχιούχος κλασικής φιλολογίας αναμένεται να μπορεί να συντάξει και να μεταφράσει, ερμηνεύσει πχ ένα λόγο του Δημοσθένη, ένας πτυχιούχος θεολογικής να καταλάβει πχ μια ομιλία του σήμερα εορταζομένου αδελφού του Μ. Βασιλείου, ένας διπλωματούχος μπορεί να ψάλει και να διδάξει ένα κράτημα απ’το κρατηματάριο και ένα χερουβικό αργό πχ του Αθ. Καραμάνη, ένας πτυχιούχος μουσικολογίας τί μπορεί να ψάλει ή να διδάξει;

Απορεί φιλολόγου γλώσσα…
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Περί επιπέδων (διαβάθμισης που είναι και του συρμού): Ένας πτυχιούχος κλασικής φιλολογίας αναμένεται να μπορεί να συντάξει και να μεταφράσει, ερμηνεύσει πχ ένα λόγο του Δημοσθένη, ένας πτυχιούχος θεολογικής να καταλάβει πχ μια ομιλία του σήμερα εορταζομένου αδελφού του Μ. Βασιλείου, ένας διπλωματούχος μπορεί να ψάλει και να διδάξει ένα κράτημα απ’το κρατηματάριο και ένα χερουβικό αργό πχ του Αθ. Καραμάνη, ένας πτυχιούχος μουσικολογίας τί μπορεί να ψάλει ή να διδάξει;

Απορεί φιλολόγου γλώσσα…
για το "ένας διπλωματούχος μπορεί να ψάλει και να διδάξει ένα κράτημα απ’το κρατηματάριο και ένα χερουβικό αργό πχ του Αθ. Καραμάνη" μή παίρνεις και όρκο ότι μπορεί...
Συμφωνώ με την προσέγγιση του domesticus όπως και με την απορία σου, χωρίς όμως να μην έχω και τις ενστάσεις μου για το επίπεδο των ωδειακών πτυχίων.

Θα μείνουμε μάλλον με απορίες...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
για το "ένας διπλωματούχος μπορεί να ψάλει και να διδάξει ένα κράτημα απ’το κρατηματάριο και ένα χερουβικό αργό πχ του Αθ. Καραμάνη" μή παίρνεις και όρκο ότι μπορεί...
Συμφωνώ με την προσέγγιση του domesticus όπως και με την απορία σου, χωρίς όμως να μην έχω και τις ενστάσεις μου για το επίπεδο των ωδειακών πτυχίων.

Θα μείνουμε μάλλον με απορίες...
Δεν ορκίζονται οι χριστιανοί…
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Η δουλειά του μουσικολόγου δεν είναι να ψάλλει και με βάση το νέο νόμο ως ΠΕ δεν δικαιούται να προσληφθεί σαν ψάλτης χωρίς πτυχίο ωδείου.

Το θέμα είναι καθαρά κοινωνικό αλλά οι φιλοδοξίες κοινωνικής ανόδου, (να γίνουμε όλοι ΠΕ) έχουν και το κόστος τους.
 

athanasio

Νέο μέλος
Δεν έχω κάνει συστηματικά σπουδές στη Δυτική Μουσική - αν και ξέρω να διαβάζω παρτιτούρα- οπότε δεν μπορώ να εκφραστώ αδέκαστα περί αυτού του θέματος . Όμως επειδή είμαι μουσικός και λίγο πολύ καταλαβαίνω τι γίνεται και σ αυτόν τον κλάδο, νομίζω πως δεν είναι τα πράγματα τόσο άσχημα όσο στη Βυζαντινή Μουσική. Στα ωδεία βλέπεις ότι οι δάσκαλοι μπορεί να μην είναι φίρμες αλλά ξέρουν να παίζουν ένα πιανάκι, μπορούν να γρατζουνάνε ένα βιολάκι. Είναι σε θέση δηλαδή να φτάσουν ένα μαθητή σε κάποιο επίπεδο. Εδώ ρε παιδιά -στη Β.Μ - κάνουν όλοι τους δασκάλους.
Τους λείπουν βασικές δεξιότητες ( ρυθμός, διαστήματα ,θεωρητικές γνώσεις) και διδάσκουν σε ωδεία και το κακό μεταδίδεται ως λοιμική νόσος διότι " ουκ αν λάβης παρά του μη έχοντος" Και το πιο εξωφρενικό είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι ,ακριβώς επειδή είναι ημιμαθείς, δεν έχουν το "γνώθι σ΄αυτόν " και αυτοδιαφημίζονται ως αρχιμουσικοί, ειδικοί καθηγητές και δεν ξέρω τι άλλο. Το μόνο πραγματικό ταλέντο όμως που τους αναγνωρίζω είναι αυτό της κουτοπονηριάς και της κολακείας, εκεί μάλιστα, παίρνουν άριστα !
Αυτός νομίζω πως είναι και ο βασικός λόγος που η ψαλτική έχει πάρει τον κατήφορο αλλά αυτό είναι ένα θέμα που έχει συζητηθεί πλειστάκις
Με τέτοιες συνθήκες λοιπόν ας μην περιμένουμε να μας πάρουν στα σοβαρά οι εξουσιάζοντες και οι κυβερνώντες !

Νομίζω όμως ότι η ΟΜ.Σ.Ι.Ε θα πρέπει να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες και κάποιες δράσεις ξεχωριστά από τον υπόλοιπο καλλιτεχνικό κόσμο σε συνεργασία με τη Σύνοδο της Εκκλησίας για αναβάθμιση της Θέσης των ιεροψαλτών, και για πραγματικό αντίκρισμα των πτυχίων και των διπλωμάτων και όχι " ας του δώσουμε δίπλωμα επειδή είναι καλό παιδί"
Ίσως είμαι υπερβολικός, ίσως κι όχι.

Όμως δεν μπορεί να δοθεί διαφορετική λύση για τη Βυζαντινή μουσική και διαφορετική για το πιάνο...
 
Top