Υπήρχε μια βασιλική, όπως υπήρχαν σε πάρα πολλά μέρη, ακόμα και σε χωριά. Ούτε ιδιαίτερα μεγάλος ήταν ο συγκεκριμένος ναός, ούτε από την εποχή του Θεοδόσιου, ούτε καθολικό μονής και μάλιστα "μεγίστης". Θα μπορούσε να ήταν η εκκλησία ενός χωριού. O domesticus έχει απόλυτο δίκιο.
Σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, "Μεγίστη" ονομάζεται μόνο η Λαύρα (και το λέω παρόλο που δεν είμαι θαυμαστής των σημερινών μοναχών της Λαύρας). Αυτή η μονομερής αυτοανακήρυξη σε "Μεγίστη", κατά παράβαση των θεσμών του Αγίου Όρους, τί το πνευματικό έχει; Αυτοί όλη την ώρα μιλάνε για υπακοή, αλλά πάνω από τον ηγούμενο είναι η Ιερά Κοινότητα, πιο πάνω ο Πατριάρχης, και ακόμη πιο πάνω το Ευαγγέλιο. Αυτοί κρατήσαν μόνο την υπακοή στον γέροντα εις βάρος όλων των υπολοίπων. Κατά τ' άλλα ο Πατριάρχης μας είναι ο "Παπικός"...
Βέβαια, κατά καιρούς οι παλαιοί Βατοπεδινοί χρησιμοποιούσαν και αυτοί το "Μεγίστη", αλλά αυτό δεν ήταν κοινά αποδεκτό. Σε κάποιο χειρόγραφο αναφέρεται και η Μονή Ιβήρων ως "Μεγίστη", αλλά δεν είδα τον π. Βασίλειο να επιμένει να λέγεται το μοναστήρι του "Μεγίστη".
Επίσης, όλοι ξέρουν ότι το Βατοπέδι γράφεται με ε. Το ότι κάποιες φορές στο παρελθόν γράφτηκε με αι, οφείλεται σε έναν συνδυασμό ανορθογραφίας (τα παλιά χρόνια λίγοι ήξεραν ορθογραφία), καλπάζουσας φαντασίας και, δυστυχώς, μεγαλομανίας. Η σημερινή μετονομασία του μοναστηριού έχει την έννοια της κατοχύρωσής του ως "τσιφλίκι" κάποιων. Δεν πρόκειται για απλή χρήση της γραφής με το αι, αλλά για κάτι πιο μεθοδικό.
Όσο για τα υπόλοιπα σας παραπέμπω, μεταξύ άλλων, στους αγώνες που έδωσε ο Άγιος Μάξιμος ο Γραικός.
ΥΓ. Το Άγιον Όρος έγινε μοναστική πολιτεία κατά τον 9ο αιώνα, όταν λόγω βαρβαρικών κατακτήσεων ή επιδρομών ατόνησαν τα παλαιότερα μοναστικά κέντρα της Αιγύπτου, της Συρίας, του Ολύμπου της Βιθυνίας και του Λάτρους, και όχι επειδή η Παναγία έκανε κρουαζιέρα στο Αιγαίο και της άρεσε το οικόπεδο...